Καθημερινή - Eξ αφορμής
Με τον ν. 1304 του 1982 καταργήθηκε ο θεσμός του επιθεωρητή στην ελληνική εκπαίδευση. Το φάντασμά του όμως πλανιέται ακόμη πάνω από τα σχολεία μας. Κανείς από τους σημερινούς δασκάλους και καθηγητές δεν έχει αντικρίσει στη ζωή του επιθεωρητή, επικαλούνται όμως ακόμη το ψιλό, για αυτούς, όνομα σε κάθε συζήτηση περί αξιολόγησης - και, εννοείται, εναντίον της. Τα φαντασιακά φόβητρα είναι ισχυρότερα από τους πραγματικούς φόβους. Το 1982 ωστόσο δεν καταργήθηκε μόνο ο επιθεωρητής, σταμάτησε συλλήβδην και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ο σχολικός σύμβουλος, που με τον ίδιο αυτό νόμο τον αντικατέστησε, δεν αξιολόγησε ποτέ κανέναν, μολονότι η αξιολόγηση περιλαμβανόταν στα καθήκοντά του. Έκτοτε, κάθε λίγο και λιγάκι, ψηφίζονται νόμοι, εκδίδονται προεδρικά διατάγματα και υπουργικές εγκύκλιοι που επιβάλλουν και ρυθμίζουν την αξιολόγηση, και από τα οποία -είναι απίστευτο- δεν εφαρμόστηκε ποτέ κανένα!
Μα ποια είναι επιτέλους αυτή η μαγική δύναμη που δεν αφήνει να εφαρμοστεί η αξιολόγηση, τριάντα χρόνια τώρα; Η ερώτηση είναι βεβαίως ρητορική: οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Ο πραγματικός λόγος της άρνησής τους, παρά τα όποια δήθεν προοδευτικά και αντιαυταρχικά επιχειρήματα που επικαλούνται, είναι πως δεν θέλουν τίποτε να ταράξει τη βολή τους. Εκείνο που ουσιαστικά λένε οι συνδικαλιστές και όσοι εκπαιδευτικοί τους ακολουθούν είναι ένα και μόνο: «Αφήστε μας να κάνουμε ανεξέλεγκτοι και χωρίς συνέπειες ό,τι μας βολεύει». Βεβαίως, η εφαρμογή των νόμων του κράτους δεν θα ματαιωνόταν διαρκώς, αν από την άλλη μεριά δεν υπήρχαν δειλοί και πολιτικάντηδες υπουργοί Παιδείας.
Για την αξιολόγηση, η θεωρητική συζήτηση και πρακτική (ποιον και τι αξιολογούμε, ποιος αξιολογεί, με ποια κριτήρια και για ποιο σκοπό) είναι πλούσια διεθνώς. Αν όμως δεν θέλουμε να κοροϊδεύουμε εαυτούς και αλλήλους, καλυπτόμενοι πίσω από ευγενείς και πολιτικά ορθές θεωρητικολογίες, για να γίνεται στα σοβαρά λόγος περί αξιολόγησης, πρέπει να συντρέχουν οπωσδήποτε και οι εξής τρεις όροι: πρώτον, να αξιολογούνται ατομικά όλοι οι εκπαιδευτικοί (και όχι μόνο το εν γένει εκπαιδευτικό έργο ή οι σχολικές μονάδες), δεύτερον, να αξιολογούνται υποχρεωτικά (και όχι προαιρετικά ή μόνο κατ’ αίτησιν) και, τρίτον, η αξιολόγηση να επιφέρει συνέπειες στην υπηρεσιακή (άρα, έμμεσα, και μισθολογική) εξέλιξή τους, και οι οποίες θα φτάνουν μέχρι την απόλυση του ακατάλληλου και αβελτίωτου δασκάλου.
Η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού συνίσταται στην εκτίμηση της επιστημονικής και διδακτικής του επάρκειας, της παιδαγωγικής του ικανότητας και της υπηρεσιακής του συνέπειας. Ποιος μπορεί να τα αξιολογήσει όλα αυτά; Δύο άνθρωποι, σε συνεργασία: ο διευθυντής του σχολείου και ο σχολικός σύμβουλος. Ποιος άλλος ξέρει καλύτερα από τον διευθυντή την καθημερινή υπηρεσιακή συνέπεια και υπευθυνότητα του δασκάλου; Ποιος άλλος ξέρει καλύτερα από αυτόν αν ο δάσκαλος «κρατάει» την τάξη ή γίνεται κακός χαμός στην ώρα του; Όσον αφορά την επιστημονική επάρκεια του διδάσκοντος, ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τον πρώτο λόγο θα έχει ο αρμόδιος σχολικός σύμβουλος. Εννοείται πως κάθε εκπαιδευτικός θα λαμβάνει γνώση της αξιολογικής εκθέσεως και θα έχει δικαίωμα ενστάσεως.
Το σχολείο είναι ένας θεσμός στον οποίο διαρκώς, κάθε ώρα και λεπτό, οι δάσκαλοι αξιολογούν τους μαθητές τους. Θεωρούν τους εαυτούς τους ικανούς να το κάνουν. Την ίδια στιγμή όμως θεωρούν ότι οι ίδιοι είναι πέραν πάσης αξιολογήσεως, ότι δεν υπάρχει κανείς που να έχει τη δική τους αντικειμενικότητα και δικαιοκρισία για να τους κρίνει. Όλες οι αντιρρήσεις τους είναι προφάσεις εν αμαρτίαις. Το θέμα τούτη τη στιγμή δεν είναι οι τεχνικές λεπτομέρειες της αξιολόγησης, αλλά η αφετηριακή αποδοχή εκ μέρους των εκπαιδευτικών της σημασίας και της αναγκαιότητάς της, για να γίνουν καλύτεροι οι ίδιοι, τα σχολεία μας και, άρα, οι μαθητές μας.
"ν.1304 του 1982" ήτοι ο περίφημος "νόμος πλαίσιο" ή νόμος "ΚΑΔΡΟ", ο καταργήσας και τον κ.Γεν., ή κατά κλάδο, Επιθεωρητή και την επί υφηγεσία διατριβή κλπ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι αξιολόγηση να γίνει κάποια στιγμή στην Ελλάδα της πλάκας θα είναι... Ρίξτε μια ματιά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στη Γερμανία. Τι άλλο χρειάζεται για να καταλάβει κανείς ότι το εν Ελλάδι εκπαιδευτικό κατεστημένο είναι ίδιο με αυτό των αφρικανικών χωρών....
ΑπάντησηΔιαγραφήαπορω με το κειμενο τουτο. πως τολμα ο κ. Ζουμπουλακης να μιλαει για αξιολογηση σε μερες που ηδη οι εκπαιδευτικοι με τη μισθολογικη τους καταβαραθρωσει εχουν συλληβδην και οριζοντιως αξιολογηθει αρνητικοτατα a priori και απροϋπόθετα; μηπως, προς τουτοις, ξεχναμε πως οι εκπαιδευτικοι ειναι απο τους εκ των πραγματων πολλαπλα 'αξιολογημενους' δημοσιους υπαλληλους; και τους αξιολογητες και το υπεπθ που τα προωθει ολα τουτα τα αγενη και αυθαδη, ποιος θα τους αξιολογησει;
ΑπάντησηΔιαγραφήεις οργισμενος εκπαιδευτικος
ΕΓΩ ΕΝΑ ΞΕΡΩ Κ. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ:
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΤΑΝ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΔΙΟΡΙΖΕ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΡΑΜΥΔΙΑ, ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΤΣΟΥΡΜΟ ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΕΦΕΥΡΙΣΚΟΝΤΑΣ ΑΠΕΙΡΟΥ ΚΑΛΟΥΣ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ, ΒΛ. ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ, ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΑΔΕΣ ΤΟΥ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.
ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΟΤΕ ΕΚΑΝΑΝ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΣΕΠ ΘΑ ΣΤΗΣΟΥΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ...
ΑΛΙΜΟΝΟ
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΑΠΟ ΟΥΓΚΑΝΤΑ ΚΑΙ ΖΑΪΡ...
ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΕΙΤΕ ΑΠΟ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΙΚΟΥΣ ΑΝΤΙΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ... Η΄ ΠΟΛΕΜΙΟΥΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΩΝ ... Η΄ ΜΥΣΤΕΣ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΩΝ ΤΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ... Η΄ΑΠΟ ΥΠΕΡΠΡΟΣΟΝΤΟΥΧΟΥΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ .......
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΕΝΕΚΕΝ.
Στους "οργισμένους" εκπαιδευτικούς να υπενθυμίσω ότι το μνημόνιο ισχύει ΚΑΙ ΓΙ' ΑΥΤΟΥΣ!!! Όλοι οι Έλληνες πολίτες έχουν μισθολογικά καταβαραθρωθεί και όχι μόνο εκείνοι!!! Οι εκπαιδευτικοί δεν αποτελούν ειδική "κάστα" πολιτών για ν' απαιτούν!!!!!!!!!! ΟΛΟΙ είμαστε Έλληνες πολίτες και ΟΛΟΙ είμαστε υποχρεωμένοι να συμβάλλουμε στην ανόρθωση της χώρας!!!!!!!!!! Πώς είστε "πολλαπλά" αξιολογημένοι δημόσιοι υπάλληλοι είναι άξιον απορίας!!!!!!!!!!! Σας δίνουν ένα ερωτηματολόγιο κι εσείς νομίζετε ότι σας αξιολογούν....... Ιδέα δεν έχετε τι σημαίνει ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.... Όπως ΟΛΟΙ οι δημόσιοι υπάλληλοι έτσι κι εσείς εργάζεστε χωρίς να δίνετε λογαριασμό σε κανέναν!!!! Αφήστε τα μισθολογικά κατά μέρος και δουλέψτε ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ...........
ΑπάντησηΔιαγραφήστον 1:47
ΑπάντησηΔιαγραφήσιγουρα δεν αποτελουμε ειδικη καστα και αντιμετωπιζομαστε ως οι οδοκαθαριστες εδω και χρονια, μην πω και χειροτερα. ομως να θυμασαι οτι αυτο αποτελει μια απο τις αιτιες του καταντηματος μας και της αβασταχτης κατρακυλας μας, η απαξιωση της παιδειας. οσο για την ηδη πολλαπλη μας αξιολογηση ακου: σχολειο,πανεπιστημιο και ασεπ. αυτο δεν αρκει; θες να μας αξιολογουν συνεχεια, ενω αλλοι δημοσιοι υπαλληλοι οχι μονο δεν εχουν καποιο πτυχιο, αλλα και δεν αξιολογηθηκαν ποτε; τι μας λες, ρε μεγαλε, λοιπον; μετα δε χρειαζεται να βγαζεις εμπαθεια προς τον κλαδο μας δειχνοντας κομπλεξ που και συ θα θελες να εισαι εκαπιδευτικος, οχι για να διδαξεις, αλλα, ως φαινεται, για να αραξεις και συ; ε;
ο ανωθεν οργισμενος εκπαιδευτικος
"σχολειο,πανεπιστημιο και ασεπ. αυτο δεν αρκει;" Σπουδαίο κατόρθωμα.... Νομίζεις ότι έτσι καθάρισες, "ρε μεγαλε"; Αν κρίνω από τον τρόπο που εκφράζεσαι, σε κόβω μάλλον για οδοκαθαριστή παρά για "εκαπιδευτικο".....
ΑπάντησηΔιαγραφήτο συστημα με αντιμετωπιζει εδω και χρονια ως σκουπιδιαρη, οποτε να μην ενοχλεισαι με τις φρασεις μου. μπορει να οζουν για τον ηθικισμο σου, αλλα πιο πολυ οζει η εμπαθεια που εκφραζεις εκπροσωπωντας τη χρονια απαξιωση των εκπαιδευτικων απο την κοινωνια και την πολιτεια. αλλα τετοιοι ειστε και τετοια παιδεια σας αξιζει, παλιοραγιαδες. και να θυμασαι πως, οσο και να θες να τον χλευασεις, ο εκπαιδευτικος παντα θα ναι ο δασκαλος, ο φωστηρας. οπως και να το κανουμε, η πανεπιστημιακη σπουδη θελει μυαλο, κοτσια και υπομονη. επισης και χρηματα μεγαλε, οποτε εχε υποψη πως δε χαριστηκε σε κανεναν ο διορισμος στην εκπαιδευση.
ΑπάντησηΔιαγραφήο οργισθεις εκπαιδευτικος
Και σαν "φωστηρας" (αλήθεια, στο σχολείο δεν σου έμαθαν να τονίζεις τις λέξεις;) δίνεις το καλό παράδειγμα στους μαθητές σου.... Ναι, "η πανεπιστημιακη σπουδη θελει μυαλο, κοτσια και υπομονη", ειδικά η σπουδή στα ελληνικά πανεπιστήμια που μοιράζουν τα πτυχία με το κιλό. "εχε υποψη πως δε χαριστηκε σε κανεναν ο διορισμος στην εκπαιδευση": Αυτό είναι το πρόβλημα, "μεγαλε". Με έναν ΑΣΕΠ νομίζεις ότι "και καλά" αξιολογήθηκες. Βγες από τον μικρόκοσμό σου και δες πώς αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί σε πολιτισμένες χώρες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνας μαθητευομενος υδραυλικος , ηλεκτρολογος ,μπογιατζης ,πλακας ,χτιστης ,φουρναρης και οτι αλλο αξιολογειται καθε δευτερολεπτο . Και δικαιως . Αυτοι που λενε οχι στην αξιολογηση των εκπαιδευτικων εχουν νοοτροπια βογιαρων , μαρκησιων και τελος παντων νοοτροπια μεσαιωνικη προνομιουχων ελεω Θεου ταξεων που τη ντυνουν με αριστερη φρασεολογια . Α.Μ
ΑπάντησηΔιαγραφήη φαιδροτητα και αστειοτητα των επιχειρηματων εδω πραγματικα δεν εχει τελειωμο. δηλαδη ο εκπαιδευτικος δεν αξιολογειται διηνεκως μεσα απο τους μαθητες του και τη διδακτικη πραξη; ελεος πια ρε παιδια, δε βλεπεται πως η εμφυλιοπολεμικη αυτη νοοτροπια που προωθουν οι κυβερνητες μας, οι υποταγμενοι και μειοδοτες, οδηγει στην αυτοκαταστροφη; υπαρχει εξαλλου πιο δυσκολη δουλεια απο το να οδηγεις ψυχες; και μαλιστα να αξιολογεισαι απο εκατονταδες ψυχες καθε στιγμη, και οχι απο εναν εργοδοτη, οπως ο ηλεκτρολογος ας πουμε. η χολη του μη βολεμενου ελληνα κατα εκπαιδευτικων δεν εχει τελειωμο.η πικρια της αλεπους με την κομμενη ουρα και το συνδρομο του δημοσιουπαλληλικου βολεματος βρισκει βαλβιδα εκτονωσης στον πιο προνομιουχο δημοσιο λειτουργο: τον δασκαλο και καθηγητη. που θα οδηγησουν ολα αυτα; απλα στην εξωτερικευση των καταπιεσμενων κοινωνικων παθων.πουθενα αλλου.αλιμονο μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήτελικα οσοι ανοιγουν με τις 'καλες' τους προθεσεις τυπου αξιολογησης τους ασκους του αιολου, μαλλον οδηγουν σε καταστασεις συριας. ας το ξανασκεφτουν λοιπον.
εις οργισμενος εκπ/κος
Επιτέλους μάθαμε και την πραγματική αιτία του εμφυλίου πολέμου στη Συρία. Ο Πρόεδρος Μπασάρ αλ Άσαντ θέλησε να αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλήθεια ποιός υποταγμένος και μειοδότης κυβερνήτης καθιέρωσε την α-τονική γραμματική και δεν το πήραμε είδηση;
Επίσης τα κεφαλαία γράμματα (π.χ, μετά από τελεία) προφανώς αξιολογήθηκαν από τις μαθητικές ψυχές και καταργήθηκαν.
στον φιλο Ισοκρατη(!!!)
ΑπάντησηΔιαγραφήφαινεται πως περισσευει η αισθηση του χιουμορ, ειδαλλως δεν μπορουμε να ερμηνευσουμε τα ευτραπελα και αβαθη σχολια του. φιλε, ειλικρινα σε ενα μπλογκ σχολιαζεις για να το απολαυσεις και οχι να κανεις μαθηματα ή να τεσταρεις το επιπεδο της νεοελληνικης γραμματικης και συντακτικης σου παιδειας. θα ηθελα επισης να σου πω οτι δεν ειμαι καλος στην ερμηνεια σουρεαλιστικων γραφιδων, οπως καταφεικνυεται η δικη σου στην τελυταια σου παραγραφο. ξεχασες ακομα να με μαλωσεις για το λαθος στη φραση μου:"ελεος πια ρε παιδια, δε βλεπεται πως η εμφυλιοπολεμικη αυτη νοοτροπια...". δε θα στο πω αλλα θα στο βαλω σαν τεστακι: πού ειναι το εγκλημα; και αραγε εγινε εξ αγνοιας ή εξ αβλεψιας; οεο;
ο οργισθεις εκπ/κος
Αγαπητέ εκπαιδευτικέ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιτίας της 'οργής' σας μου ζητάτε το λόγο και για πράγματα που δεν έγραψα. Είναι προφανές ότι γνωρίζετε γραμματική και ότι το μοναδικό λάθος του κειμένου σας ήταν τυχαίο (εξάλλου ουδείς 'άσφαλτος' που λέει και η αοιδός).
Δεν είναι τυχαίο όμως που καταργείτε τόνους και κεφαλαία σε μια ήδη κουτσουρεμένη γλώσσα.
Θα σας παρακαλούσα οι απολαύσεις σας (έστω κι αν πρόκειται για γραφή στα παρακατιανά blogs) να μην έχουν ως θύμα τους τη γλώσσα μας.
Νομίζω δε ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόλαυση απ΄το να γράφουμε και να μιλάμε (ή τουλάχιστο να το προσπαθούμε) σωστά ελληνικά.
Αλλά αυτά μάλλον εσείς έπρεπε να μας τα διδάσκετε ως εκπαιδευτικός.
Ελπίζω στην τάξη σας τουλάχιστο να είσθε (πιο) ήρεμος.
και παλι εις Ισοκρατην φιλιππικος
ΑπάντησηΔιαγραφήζηταω το λογο μονο για αυτα που γραφετε και χρηζουν ερμηνειας, κατα το "τι θελει να πει ο ποιητης".και τουτο διοτι οι εμπαθεις προθεσεις σας ειναι καταφανεστατα εγνωσμενες.
θα παρακαλουσα επισης να μην υβριζετε τα μπλογκς που σας φιλοξενουν. απλουστατα μην εισερχεστε σε αυτα.
η γλωσσα, να ειστε σιγουροτατος, δεν κινδυνευει απο εμενα ειδικοτερα, που τη σπουδασα με το παραπανω. κινδυνευει απο την κρυπτομενη εντεχνως χυδαιοτητα που μεταφερετε υμεις και πλειστοι οσοι ομοιοι σας.
αναφορικα, τελος, με τις υποδειξεις σας περι ηρεμιας, θα αντιπροτεινα σεμνοτητα και ολιγοτερη εμπαθεια. δε χρειαζεται να τα βαζετε με τον κλαδο μας λογω απωθημενων.αλλωστε, εφοσον μας ζηλουτε για συγκεκριμενους λογους, σιγουρα θα βρειτε και τροπους συνδυασμου ρεμουλας, ρεκλας και ικανοποιητικης αμοιβης, με τα οποια εχετε κατα νουν συνδεσει το εκπαιδευτικο λειτουργημα.
ο οσον γουσταρει και τη βρισκει οργισμενος εκπαιδευτικος
Kαλημέρα σας. Σε προλαλήσαντες αντιλέγω ότι ο εκπαιδευτικός ΕΙΝΑΙ μια "ειδική κάστα" εργαζομένου, όπως άλλωστε είναι και ο γιατρός, άρα το επιχείρημα περί ταύτισης με τους υπόλοιπους εργαζόμενους είναι άστοχο. Όσο για εσάς, κε συντάκτα, νομίζω θα χρειαζόταν μόνο ΜΙΑ ΩΡΑ στο μάθημά μου στο δημόσιο Λύκειο για να καταλάβετε πως ουδείς εκ των υπαρχόντων "αξιολογητών" δεν είναι σε θέση να με αξιολογήσει ως προς το παιδαγωγικό έργο που επιτελώ.Εννοώ πως ουδείς είναι αξιώτερος του ιδίου του μαθητού για ένα τέτοιο έργο. Μπορείτε να θεσμοθετήσετε την αξιολόγηση των δασκάλων από τους μαθητές τους; Αν ναι, μια νέα συζήτηση ανοίγει, αλλιώς δεν δέχομαι πως κάθε σχολικός σύμβουλος ή επιθεωρητής ή όπως θέλει να λέγεται είναι εις θέσιν να θεωρεί εαυτόν πιο έμπειρο και πιο προσοντούχο από μένα. Τουλάχιστον οι μαθητές μου με υφίστανται καθημερινώς κι έχουν το δικαίωμα να αντιλέγουν ή να διαφωνούν προς τις μεθοδεύσεις μου. Συνάγω λοιπόν το ότι , ίσως, η ΜΟΝΑΔΙΚΗ αξιολόγηση θα 'πρεπε να γίνεται κατά τον διορισμό. Γιατί να ξαναγίνει;Για να κριθώ,σαν υπαλληλίσκος, ως "άξιος" ή μη του γλίσχρου ποσού που παίρνω; Σάμπως πληρωνόμαστε; Κοινωνικό έργο επιτελούμε, είτε για "την ψυχή της μάνας μας" είτε γιατί το γουστάρουμε, ως εκ τούτου εκ των πραγμάτων έχουμε θετικά αξιολογηθεί! Μήπως να το ξανασκεφτείτε, λοιπόν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίκος Ξένιος
Φιλόλογος-Δρ Φιλοσοφίας