Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος έχει εκφράσει εξαρχής και δημοσίως την αντίθεσή του στην απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγήσει Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Όταν η Εκκλησία στην οποία ανήκει, η Εκκλησία της Ελλάδος, προσυπέγραψε την απόφαση της Μητρός Εκκλησίας και αναγνώρισε τον Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιου ως Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, τότε ο Κερκύρας Νεκτάριος είπε, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του:
«Καμία άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αναγνώρισε αυτό το σχισματικό μόρφωμα της Εκκλησίας της Ουκρανίας. Ούτε το έκαναν τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία (σ.σ. Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων κ.ά.), ούτε οι άλλες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες (σ.σ. Τιράνων, Πολωνίας κ.ά.), παρά μόνο η Εκκλησία της Ελλάδος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο».
Από την συνέντευξη εκείνη (21-10-2019) έγιναν πολλά και κυρίως δύο ακόμα Εκκλησίες, το Δευτερόθρονο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και η Εκκλησία της Κύπρου, αναγνώρισαν την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Ο Κερκύρας Νεκτάριος, όμως, φαίνεται πως έμεινε αμετακίνητος στις θέσεις του.
Δεν έφτανε αυτό, αλλά προχώρησε κι ένα βήμα παραπέρα.
Επισημοποίησε την αντίθεσή του με τον πλέον επίσημο και ουσιαστικό τρόπο, δηλαδή τον λειτουργικό και ευχαριστιακό.
Kατά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία που τελέστηκε κεκλεισμένων των θυρών, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, στον Άγιο Σπυρίδωνα Κέρκυρας ανήμερα της μνήμης του Αγίου (12-12-2020), εκφωνήθηκαν από τον διάκονο τα Δίπτυχα χωρίς την μνημόνευση του Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου, Προκαθημένου της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Τα Δίπτυχα, δηλ. η μνημόνευση των Προέδρων των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, κανονικά λέγονται σε συλλείτουργο Προκαθημένων, για να τονιστεί η Πανορθόδοξη ενότητα. Εκφωνούνται - κατά παρέκκλισιν - και σε κάποια πανηγυρικά Αρχιερατικά Συλλείτουργα.
Ποιος, άραγε, ο λόγος να ειπωθούν στην Θ. Λειτουργία της οποίας προΐστατο μόνο ο οικείος ποιμενάρχης, ο Κερκύρας Νεκτάριος;
Να είχε ο μητροπολίτης Κερκύρας τον λόγο του;
Την ώρα, μάλιστα, που κυκλοφορούσαν τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος, περιλαμβάνοντας στην οικεία θέση τον Κιέβου Επιφάνιο, ως προκαθήμενο της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Τα ερωτήματα προς τον σεβ. Κερκύρας είναι - ...μοιραία, - αμείλικτα:
- Τι είδους «κοινωνία» έχετε με τον Μόσχας, σύμφωνα με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία θα διατηρήσει την κοινωνία με τους επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδας που δεν αναγνωρίζουν τους σχισματικούς της Ουκρανίας; Αποδέχεστε και ποια μορφή κοινωνίας;
- Τι σχίσμα είναι αυτό, σεβασμιώτατε, που ο Μόσχας διαγράφει από τα Δίπτυχα προκαθημένους οι οποίοι συνεχίζουν να τον μνημονεύουν;
- Θα συλλειτουργήσετε με τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο, ο οποίος έχει διαγράψει από τα Δίπτυχα τέσσερις Προκαθημένους, μεταξύ των οποίων και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος;
- Θα συλλειτουργήσετε με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ο οποίος μνημονεύει τον Κιέβου Επιφάνιο, τον οποίο εσείς θεωρείτε «σχισματικό»;
- Αποτάσσεσθε τα Δίπτυχα της Εκκλησίας στην οποία ανήκετε; Αντιλαμβάνεσθε ότι το εκκλησιολογικό αυτό ζήτημα είναι μείζον;
Θα είχε ενδιαφέρον να τοποθετηθείτε επ’ αυτών, αν μπορείτε βέβαια…
Μοσχοβάδες, όχι Ρώσοι. Οι Ρως, Ρώσοι κ.τ.λ. εκχριστιανίστηκαν στο Κίεβο, όχι στη μοσχοβία. Οι ακόλουθοι του σχισματικού (καθώς ο ίδιος έκανε σχίσμα) της μόσχας, πρέπει να λέγονται μοσχοβάδες, για να ξεχωρίζουν.
ΑπάντησηΔιαγραφή