Του Γιάννη Γιγουρτσή
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη χθες Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου το απόγευμα με αφορμή την παρουσίαση του τόμου "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ - Ο διάλογος και η κριτική για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνάσιου", εκδόσεις Αρμός.
Ο τόμος είναι αποτέλεσμα της συλλογικής δουλειάς και του διαλόγου που έγινε με αφορμή την σύνταξη νέων προγραμμάτων σπουδών (ΠΣ)για το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο. Την ημερίδα διοργάνωσε ο δραστήριος Πανελλήνιος Θεολογικός Σύλλογος "ΚΑΙΡΟΣ - για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης" και έλαβε χώρα στη φιλόξενη και πολύ όμορφη αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης, την οποία γενναιόδωρα παραχώρησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Ο ίδιος ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης παρευρέθηκε και απηύθυνε θερμό χαιρετισμό.
Η ημερίδα υπήρξε η αφορμή για τους εκλεκτούς ομιλητές, θεολόγους ή μη, οι οποίοι είχαν όλοι τους, περισσότερο ή λιγότερο, ενεργά ασχοληθεί με το θέμα των νέων ΠΣ να διατυπώσουν τις θέσεις και την φιλοσοφία που διέπει την εκπαιδευτική αυτή πρότασή, αλλά και να κριτικάρουν επιμέρους σημεία της.
Εισηγητές ήταν οι καθηγητές της Θεολογικής του ΑΠΘ Θεόδωρος Γιάγκος και Χρυσόστομος Σταμούλης, οι θεολόγοι-εκπαιδευτικοί π. Τιμόθεος Ρωμανάς και Καλλιρρόη Ακανθοπούλου, ο Σχ. Σύμβουλος των Θεολόγων Θεσσαλονίκης Πολύβιος Στράντζαλης, ο Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμβουλος Α' του Υπουργείου Παιδείας και ο δικηγόρος Γιάννης Κωνσταντίνου.
Συντονιστής της ημερίδας ήταν ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ Μιλτιάδης Κωνσταντίνου.
Ενδιαφέρουσα ήταν και η συζήτηση που ακολούθησε τις εισηγήσεις, η οποία συνεχίστηκε ως αργά το βράδυ στη δεξίωση που ακολούθησε την εκδήλωση.
Αντιγράφω από το δελτίο τύπου του ΚΑΙΡΟΥ για το βιβλίο:
"Στον συλλογικό αυτό τόμο αποτυπώνονται οι βασικοί άξονες του νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου, οι κύριες όψεις του διαλόγου και των αντιδράσεων που προκάλεσε, η συζήτηση και η ανοικτή διαβούλευση στο πλαίσιο της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι θέσεις των Θεολογικών Σχολών για το μάθημα των Θρησκευτικών, καθώς και ο γενικότερος διάλογος για τη φυσιογνωμία και τα προβλήματα της θρησκευτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Τα κείμενα που δημοσιεύονται ανήκουν σε όλες τις πλευρές αλλά εμφανίζουν ως κοινό χαρακτηριστικό τη νηφαλιότητα και τη συνειδητή προσπάθεια συμβολής και σύνθεσης. Σε μια δύσκολη και ρευστή εποχή, στο μεταίχμιο της κρίσης, πρόσωπα και φορείς εκφράζουν τις θέσεις τους για τα Θρησκευτικά στο σύγχρονο σχολείο, ανοίγοντας έναν γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, οι ποικίλες πτυχές του οποίου καταγράφουν τη ζωντανή πορεία ανανέωσης του μαθήματος των Θρησκευτικών στην ελληνική εκπαίδευση.
Σταθερή επιδίωξη του νέου ΠΣ είναι η υπέρβαση της διελκυστίνδας μεταξύ του κατηχητικού και του θρησκειολογικού προτύπου. Το Μάθημα των Θρησκευτικών συνιστά γνωριμία με τα μορφωτικά αγαθά, τις αξίες και τον πολιτισμό που διαμόρφωσε ο Χριστιανισμός και ιδιαίτερα η Ορθόδοξη Παράδοση, ενώ παράλληλα διδάσκει στοιχεία από τις δύο άλλες χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης, καθώς και στοιχεία για ορισμένες από τις μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την ελληνική κοινωνία. Ακόμη, τα κοινωνικά και υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου προσεγγίζονται με πνεύμα διαλόγου, ελευθερίας και καταλλαγής, χωρίς ομολογιακή εμμονή, κατηχητισμό, φανατισμό ή μισαλλοδοξία. Με άλλα λόγια, το σύγχρονο μάθημα των Θρησκευτικών βοηθά στην κατανόηση της παράδοσης και εκφράζει τον θρησκευτικό πολιτισμό μας με σεβασμό προς κάθε ετερότητα.
Στο πλαίσιο της αποδοχής του πλουραλισμού και της διαπολιτισμικής προσέγγισης ως αφετηρίας για οποιαδήποτε σοβαρή εκπαιδευτική θεωρία και πρακτική, η θρησκευτική εκπαίδευση των μαθητών καλείται να διαδραματίσει σοβαρό ρόλο στη δυνατότητα των μαθητών να διαχειρίζονται υπεύθυνα και δημιουργικά τον πλουραλισμό στη ζωή τους και τον διάλογο με τον «άλλον» και το «διαφορετικό»."
Στο πλαίσιο της αποδοχής του πλουραλισμού και της διαπολιτισμικής προσέγγισης ως αφετηρίας για οποιαδήποτε σοβαρή εκπαιδευτική θεωρία και πρακτική, η θρησκευτική εκπαίδευση των μαθητών καλείται να διαδραματίσει σοβαρό ρόλο στη δυνατότητα των μαθητών να διαχειρίζονται υπεύθυνα και δημιουργικά τον πλουραλισμό στη ζωή τους και τον διάλογο με τον «άλλον» και το «διαφορετικό»."
Διαβάστε εδώ για την παρουσίαση του τόμου στην Αθήνα.
Κύριε Ανδριόπουλε, θα σάς ήταν εύκολο να είχαμε πρόσβαση -οπτικοακουστική- αυτών των εισηγήσεων?
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει το υλικό για να αναρτηθεί?
Μάς ενδιάφερουν άμεσα οι ομιλίες των κ.καθηγητών!
Διογένης/Ε.Μ.