Υπόρρητη έκκληση ορισμού του πολυθρύλητου Οικουμενισμού
Του θεολόγου - φιλολόγου Κώστα Νούση
Η φετινή ποιμαντορική εγκύκλιος του Μητροπολίτου Πειραιώς επ’ αφορμή της ημέρας της Κυριακής της Ορθοδοξίας πόρρω απέχει της πρόσφατης καθ’ υπέρβασιν λειτουργικής ανάγνωσης πρόσθετων αναθεμάτων από άμβωνος υπό του ιδίου. Ο Σεβασμιώτατος, κινούμενος ήδη σε έναν δρόμο μιας πλέον - ευχάριστης για πολλούς και αισιόδοξης προοπτικής, τον οποίον ων τίμιος θα ακολουθεί περισσότερο στο εξής βλέποντας το ακατάστατον των ποικιλώνυμων φονταμενταλιστών, που τη μια μέρα τον λιβανίζουν και την επόμενη τον καθυβρίζουν, ως επισυνέβη τώρα τελευταία – νηφάλιας προσέγγισης των θεολογικών και εκκλησιαστικών πραγμάτων, εξέδωσε τη σχετική εγκύκλιο αναφερόμενος στο θέμα του Οικουμενισμού, τον οποίο χαρακτηρίζει ως «παναίρεση» και τη μεγαλύτερη αίρεση της εποχής μας, ακολουθώντας μια συγκεκριμένη βιβλιογραφία την οποία και παραθέτει.
Αν και προσωπικά δεν είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος με τον τρόπο ανάπτυξης του εν λόγω θέματος και δη με τη συγκεκριμένη βιβλιογραφική – επιστημονική του κάλυψη, θα έλεγα ότι σε γενικές γραμμές είναι ένα κείμενο δομημένο πάνω σε μια σταθερή βάση και ακολουθεί μια συνεπή γραμμή και στοχοθεσία απ’ αρχής μέχρι τέλος. Ωστόσο, θα ήθελα να σταθώ σε τρία σημεία.
Το πρώτο: «ὑπάρχει ἕνα προκαθορισμένο σχέδιο ἑνώσεως, πού ὁδηγεῖ στήν διαμυστηριακή κοινωνία (intercommunio) πασῶν τῶν αἱρέσεων καί τῶν θρησκειῶν, στήν ἐπιβολή τῆς πανθρησκείας καί τό ὁποῖο ἀποτελεῖται ἀπό τρεῖς φάσεις. Ἡ πρώτη φάση τοῦ σχεδίου ἑνώσεως εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν χριστιανικῶν ὁμολογιῶν, δηλ. ὁ διαχριστιανικός οἰκουμενισμός. Ἡ δεύτερη φάση εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν θρησκειῶν, δηλ. ὁ διαθρησκειακός οἰκουμενισμός καί ἡ τρίτη φάση εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν ὁμολογιῶν καί τῶν θρησκειῶν, δηλ. ἡ ἐπιβολή τῆς πανθρησκείας, μέ ἀρχηγό τόν αἱρεσιάρχη Πάπα τῆς Ρώμης, ὁ ὁποῖος θά παραδώσει τήν παγκόσμια ἐξουσία στόν Ἀντίχριστο». Θα ήθελα να ερωτήσω αν πρόκειται για τεκμηριωμένη θεολογική διακοίνωση - διαπίστωση ή αυθαίρετη προφητική εξαγγελία. Φοβάμαι ότι είναι ειλημμένο μέσα από τη βιβλιογραφία που χρησιμοποίησε, που κινείται μάλλον στον χώρο της «λαϊκής και χρηστικής» ευσέβειας παρά σε εκείνον της αμιγώς θεολογικής (επιστημονικώς και πατερικώς). Ιδιαίτερα εν προκειμένω αξιοπρόσεχτη είναι η κατάληξη για την ένωση των πάντων υπό τον πάπα Ρώμης και την αυτοπαράδοση εκείνου στον αντίχριστο. Τέτοιες προρρητικού, μάλλον όμως ανεπέρειστου χαρακτήρα ανακοινώσεις, ίσως δεν αποτελούν τόσο σοβαρό πρόβλημα, όσο επανατοποθετούν στο τραπέζι το θέμα της επιτακτικής ανάγκης μιας θεολογικότερης εκφοράς του ποιμαντικού λόγου της Εκκλησίας στα χρόνια της μετανεωτερικότητας, στα οποία δεν μπορούν ουσιωδώς να «σταθούν» ευπρεπώς πλέον τέτοιου είδους πληροφορίες και συμπεράσματα.
Το δεύτερο σημείο έχει σχέση με τον ρωμαιοκαθολικισμό ως περί δεύτερου πνεύμονος της Εκκλησίας. Δεν θέλω να σχολιάσω ότι εδώ ακριβώς υποκρύπτεται έμμεση βολή σε συγκεκριμένα εκκλησιαστικά πρόσωπα, κάτι βέβαια που δεν είναι αυτοδικαίως μεμπτό, εφόσον πρόκειται για θεολογική διαφωνία που γίνεται εν αγαπητικώ διαλόγω και τεκμηριωμένη βασάνω και ευπρεπεία. Όμως το τελευταίο ακυρώνεται ευθύς αμέσως, όταν οι φορείς τέτοιων θέσεων βαπτίζονται αυτόχρημα «οικουμενιστές». Αλλά και δεν κατανοώ επίσης γιατί θα έπρεπε να φοβόμαστε τέτοιες φράσεις με αρκετή δόση ιστορικής και θεολογικής αληθείας. Ας μην ξεχνάμε πως και εμείς πλέον ανήκουμε στη Δύση και διαλεγόμαστε με αυτήν όχι ως με αλλοθρήσκους, αλλά πάνω στη βάση της αρχέγονης κοινής μας χριστιανικής παράδοσης και με την προοπτική ενός μέλλοντος συμπόρευσης, εκτός και θέλουμε να στρουθοκαμηλίσουμε ή να ακολουθήσουμε την ατραπό μιας αυτοαπομονωτικής ουτοπίας, κάτι εξάλλου που θεωρώ αδύνατο, διότι και να το επιθυμούσαμε, απλούστατα δεν θα μας το επέτρεπαν πολλοί παράγοντες.
Το τρίτο σημείο είναι το εξής: «ἡ μεταπατερική ἤ νεοπατερική αἵρεση κάνει λόγο γιά τήν ὑπέρβαση, τό ξεπέρασμα, τήν περιθωριοποίηση τοῦ συνόλου τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τήν ἀντικατάστασή τους ἀπό τούς σημερινούς, συγχρόνους δῆθεν «νέους πατέρες», τούς μεταπατερικούς οἰκουμενιστές». Η γενικευτική και αφοριστική επιθετική τούτη χρήση του περιεχομένου μιας καινοφανούς αίρεσης, που οριοθετείται κατ’ εμέ μάλλον αυθαίρετα, βεβιασμένα και πρόχειρα, περισσότερο συγχέει τα θεολογικά μας πράγματα παρά τα θεραπεύει, εφόσον τοιουτοτρόπως γενόμενη τραυματίζει και θίγει συγκεκριμένα πρόσωπα, στα οποία προσάπτεται ως ρετσινιά κακοδοξίας. Πρόκειται σαφέστατα για βαριές κατηγορίες, όπως είναι κυρίως η περιθωριοποίηση του συνόλου των αγίων Πατέρων και η αντικατάστασή τους από «νεοπατέρες οικουμενιστές», οι οποίοι αναφέρονται συνθηματικά και δεν προσδιορίζονται ούτε ονοματίζονται, αφήνοντας ποικίλα κενά και απορίες σε όλους μας.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το κείμενο είναι μια συμπυκνωμένη παράθεση θεολογικών – εκκλησιολογικών επίκαιρων ζητημάτων για τα οποία δεν έχει ξεκινήσει, ως θα όφειλε, ένας αξιόλογος και νηφάλιος, ώριμος πλέον και επιβεβλημένος, διάλογος. Και εδώ κατ’ εμέ έγκειται περισσότερο η αξία της ποιμαντορικής αυτής εγκυκλίου. Ο Σεβασμιώτατος προσπαθεί όχι τόσο να προστατέψει το ποίμνιό του, το οποίο εξάπαντος δεν κινδυνεύει να μολυνθεί από τον οικουμενισμό τη στιγμή τούτη, όσο να εκπέμψει μια εναγώνια, πλην υποφώσκουσα, κλήση για θεολογικό διάλογο και διασάφηση εκκρεμών σχετικών ζητημάτων. Διότι, εφόσον θέλουμε να είμεθα άπαντες εν Πνεύματι δίκαιοι, αν ισχύουν έστω και επ’ ελάχιστον ορισμένες από τις ενστάσεις του Επισκόπου μέσα στις συνειδήσεις, πρακτικές και προοπτικές ορισμένων μελών (κυρίως ποιμένων) της Εκκλησίας, τότε οπωσδήποτε έχουμε πρόβλημα και χρήζει ταχείας θεραπείας.
Κ.Ν.
12/3/2013
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΣΕΒ, ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΚΑΘΑΡΩΝ ΜΕ ΠΡΟΕΞΑΡΧΟΝΤΑ ΤΟΝ ΖΗΣΗ. ΟΥΔΕΠΟΤΕ Ο ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΕΙΧΕ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΣΤΟΣ ΣΤΑ ΠΕΡΙ ΕΚΚΛ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΕΙ ΕΓΚΛΩΒΙΣΘΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΞΕΛΘΗ
OI EKKLHΣΙΑΖΟΜΕΝΟΙ ΘΑ ΠΑΘΟΥΝ ΣΟΚ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΥΛΟΓΙΑ ΘΑ ΜΟΛΥΝΘΟΥΝ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΤΗΡΙΓΜΟΥ. ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΠΟΙΜΝΙΟΥ ΤΟΥ ΣΕ ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΩΝ. ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΙΑΝΕΜΗΘΕΙ ΟΧΙ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΣΘΕΙ ΒΡΗΚΕ ΚΑΙ ΤΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΝΕΙ..... ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΛΜΟΥΣΕ ΕΠΙ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΤΡΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή1. «ὑπάρχει ἕνα προκαθορισμένο σχέδιο ἑνώσεως, πού ὁδηγεῖ στήν διαμυστηριακή κοινωνία (intercommunio) πασῶν τῶν αἱρέσεων καί τῶν θρησκειῶν, στήν ἐπιβολή τῆς πανθρησκείας καί τό ὁποῖο ἀποτελεῖται ἀπό τρεῖς φάσεις. Ἡ πρώτη φάση τοῦ σχεδίου ἑνώσεως εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν χριστιανικῶν ὁμολογιῶν, δηλ. ὁ διαχριστιανικός οἰκουμενισμός. Ἡ δεύτερη φάση εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν θρησκειῶν, δηλ. ὁ διαθρησκειακός οἰκουμενισμός καί ἡ τρίτη φάση εἶναι ἡ ἕνωση ὅλων τῶν ὁμολογιῶν καί τῶν θρησκειῶν, δηλ. ἡ ἐπιβολή τῆς πανθρησκείας, μέ ἀρχηγό τόν αἱρεσιάρχη Πάπα τῆς Ρώμης, ὁ ὁποῖος θά παραδώσει τήν παγκόσμια ἐξουσία στόν Ἀντίχριστο». Η γνώμη μας: ο Σεβ. αυτοτρομοκρατείται και τρομοκρατεί.
2. ''...οι φορείς τέτοιων θέσεων βαπτίζονται αυτόχρημα «οικουμενιστές». Αλλά και δεν κατανοώ επίσης γιατί θα έπρεπε να φοβόμαστε τέτοιες φράσεις με αρκετή δόση ιστορικής και θεολογικής αληθείας. Ας μην ξεχνάμε πως και εμείς πλέον ανήκουμε στη Δύση και διαλεγόμαστε με αυτήν όχι ως με αλλοθρήσκους, αλλά πάνω στη βάση της αρχέγονης κοινής μας χριστιανικής παράδοσης και με την προοπτική ενός μέλλοντος συμπόρευσης, εκτός και θέλουμε να στρουθοκαμηλίσουμε ή να ακολουθήσουμε την ατραπό μιας αυτοαπομονωτικής ουτοπίας...'' Συμφωνούμε.
2. ''...τήν περιθωριοποίηση τοῦ συνόλου τῶν ἁγίων Πατέρων...'' Απορία μας: του συνόλου;
3. ''...δεν έχει ξεκινήσει, ως θα όφειλε, ένας αξιόλογος και νηφάλιος, ώριμος πλέον και επιβεβλημένος, διάλογος...''. Ερώτηση-καημός: Πότε θα ξεκινήσει;
Από Μακεδονία μεριά.
Ακριβώς, βρίσκει και τα κάνει. Δυστυχώς ο Ιερώνυμος περί άλλων τυρβάζει.........
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι αναγκαίος ο διάλογος εντός και εκτός Ορθοδοξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Περί άλλα τυρβάζεται" είναι η σωστή διατύπωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΗΠΩΣ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Ν'ΑΣΧΟΛΗΘΗ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΜΕ ΠΟΙΟ ΣΟΒΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΚΊΝΔΥΝΟ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚ. ΤΗΝ ΑΔΙΟΡΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΜΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ; ΤΗΝ ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΚΑΤΗΧΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ; ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΝ ΠΟΛΥΔΙΑΦΗΜΗΣΗ ΣΙΣΙΤΙΩΝ ΛΕΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΚΠΑ; ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΑΥΤΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΡΤΟΣ...ΚΑΤΑΝΤΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίτε το θέλουμε είτε όχι η παράδοση και εννοώ η πραγματική πατερική παράδοση ( και όχι ότι λέγει κάθε δήθεν "σωτήρας" της Εκκλησίας) και το κανονικό δίκαιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν χαρακτήρισε την ρωμαιοκαθολική εκκλησία ποτέ αιρετική αλλά σχοσματική. Το σχίσμα όμως και οι αλληλοαφορισμοί του 1054 ήρθησαν κανονικώς το 1967. Επομένως επισήμως και κανονικώς σχίσμα δεν υφίσταται. Υφίσταται διάλογος και επιστροφή στην ενότητα πριν το 1054 και στην παραδοσιακή πενταρχία. Η εκλογή του πάπα Ρώμης επομένως μας ενδιαφέρει και μας αφορά. Από το πρόσωπο εξαρτάται φυσικά η συνέχει ή μη του διαλόγου. Επίσης γαι να μην διαδίδονται λανθασμένες θέσεις το λεγόμενο "αλάθητο" ισχύει μόνο για τις ex cathedra αποφάσεις της ρ/κ εκκλησίας, δηλ. τις επικυρώσεις των συνοδικών αποφάσεων. Επομένως το αλάθητο δεν έχει σχέση με την οποιαδήποτε προσωπική άποψη του εκάστοτε ποντίφηκα. Το Filioque σίγουρα είναι ανάρμοστο στην δογματική τριαδολογική θεολογία της Ορθ. Εκκλησίας, αλλά δεν εμπόδιζε την ενότητα των Εκκλησιών πριν το 1054 (διότι ήταν διδασκαλία της δυτ. Εκκλησίας ήδη από τον έκτο αι.), καθώς και τα άζυμα (τα οποία π.χ. χρησιμοποιούσε ανέκαθεν η αρμενική εκκλησία κ πριν τη Σύνοδο της Χαλκηδόνος) ή ακόμη το ξύρισμα του προσώπου των ιερέων (υπήρχε πάντοτε ως ρωμαϊκή παράδοση αλλά ήταν διαδεδομένη και στην Ανατολή. Πρόσφατα βρέθηκα στα Τρέβηρα και είδα ιδίοις όμμασι γλυπτή σε ελεφαντοστούν παράσταση με λιτανεία λειψάνου στην Κωνσταντινούπολη του 6ου αι., όπου οι επίσκοποι φέρουν περιποιημένο πώγωνα και άμφια ίδια με τα σημερινά των ρωμαιοκαθολικών, οι ιερείς επίσης και οι διάκονοι είναι ξυρισμένοι). Το κύριο πρόβλημα μας είναι η Ουνία (και εκεί πρέπει να ψάξουμε και τα δικά μας λάθη-γιατί αλάθητοι δεν είμαστε- και να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι δυστυχώς υπάρχουν σήμερα δυτικόρυθμοι ορθόδοξοι, υπό ωμοφόρια επισκόπων ορθοδόξων Πατριαρχείων που τελούν τη Θεία Λειτουργία με το λατινικό τυπικό-σε Αμερική και Ευρώπη, βλ. σχετικά στο διαδίκτυο) και το λεγόμενο πέτρειο δόγμα που λανθασμένα αποδίδει στον πάπα Ρώμης εξουσία εφ' όλης της Εκκλησίας και φυσικά η κοσμική ιδιότητα του ως αρχηγού κράτους (πράγμα ασυμβίβαστο με την ορθ. παράδοση - αν και υπήρχαν φαινόμενα και σε μας, βλ. Μακάριος Κύπρου, Δαμασκηνός Αθηνών αλλά και εν μέρει ο Οικουμ. Πατριάρχης ως αρχηγός του ρωμαιΐκου μιλλετιού επί τουρκοκρατίας).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Σύνοδος δεν ασχολείται γιατί απλά οι πιο πολλοί είναι κοντύτερα στο πνεύμα του Πειραιώς παρά στο πνεύμα ας πούμε ενός Γιαννουλάτου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω βαρεθεί να ακούω και να διαβάζω ιερείς, αρχιμανδρίτες και επισκόπους να λένε σαν και τα παραπάνω.
Παράδειγμα από αυτό το ίδιο το blog
http://panagiotisandriopoulos.blogspot.gr/2008/04/blog-post_8211.html
Δεν κατάλαβα το περιεχόμενο του διαλόγου. Θα είναι κάποιος που θα μετέχει σε διάλογο για να αντιμετωπιστεί η προσπάθεια του Πάπα να ενώσει τους ανθρώπους για να τους παραδώσει στην εξουσία του Αντιχρίστου, έστω και στοιχειώδους σοβαρότητας;;;;;
Οι σημερινοί άνθρωποι με τη μόρφωσή τους (δεν είναι οι άνθρωποι της Τουρκοκρατίας και του Μεσαίωνα) θα πάρουν σοβαρά μια τέτοια εκκλησία;;;
"Ιούδες", "ξετσίπωτοι", "τάφοι".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιός είναι επί τέλους αυτός ο άνθρωπος, που με περισσό θράσος, εξυβρίζει, κατηγορεί, λοιδορεί, ισοπεδώνει, Επισκόπους, Κληρικούς, Λα'ι'κούς, τον κ. Νούση, τους πάντες και τα πάντα ?
Πνευματικό έχει ?
Επικροτεί ο Πνευματικός του το υβρεολόγιο ?
Αυτός θέλει να πιστέψουμε ότι είναι Χριστιανός και ενδιαφέρεται για την Εκκλησία ?
Θλίβομαι !
@13 Μαρτίου 2013 - 3:53 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΠΟΛΥΤΑ ΣΥΜΦΩΝΩ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΣΑΣ! ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΟΝΤΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙ "ΠΡΩΤΕΙΟΥ" ΚΑΙ ΠΕΡΙ "ΟΥΝΙΑΣ" ΑΓΚΑΘΙΑ ΣΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΩΝ! ΤΟΥΤΟ ΠΑΡΡΗΣΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΗ ΦΩΝΗ ΚΡΑΥΓΑΖΕΙ -ΑΠΟ +ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΟΥ Α' ΗΔΗ- Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΘΡΟΝΟΣ! ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩς ΚΩΦΟΙ ΕΚ ΓΕΝΕΤΗς ΟΙ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΕΚ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΟΥς ΖΗΛΩΤΑΙ...! (αφου πρωτα βεβαια κατεκτησαν πανεπιστημιακες εδρες μεσα απο Βατικανειες και αλλες Ετεροδοξες υποτροφιες...)!
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι όχι μόνον αυτά, Ανώνυμε 4-16.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην απάντηση που σου έδωσε εξισώνει το στόμα του και τη γλώσσα του, με τη γλώσσα του Χριστού και του Αγ. Ιωάννη του Χρυσοστόμου !!!
προς Πελεκανο
ΑπάντησηΔιαγραφή"Μαλάκωσε βλέπω τώρα ο κ. Νούσης. Εκεί που χρησιμοποιούσε μια γλώσσα πιο άγρια τόσο κατά του αγίου Πειραιώς όσο και κατά του νεοζηλωτισμού, ξαφνικά αρχίζει να βλέπει προοπτικές "αξιόλογου και νηφάλιου, ώριμου πλέον και επιβεβλημένου διαλόγου". Ελπίζω μόνον αυτή η αλλαγή να έγινε εκ του αγαθού."
δεν μαλακωσα καθολου, διοτι απλα ποτε δεν ημουν σκληρος. απλα οι αληθειες ενιοτε φαινονται σκληρες και πικρες.
επισης, δεν καταλαβα γιατι ενας διαλογος ειναι κακος, εστω και με εναν που μας φαινεται λαθος ή δεν μας αρεσει και πώς θα μπορουσε η "αλλαγη" αυτη να ειναι εκ του πονηρου.
Κ.Ν.
ο προκαθημενος της δυτικης εκλησιας εξελεγη η συνοδος στο ελλαδισταν στο κοσμο της δεν εχουν ανακοινωσει ποιον θα στειλουν την τριτη και αν θα στειλουν-περιμενουν να παρουν την αδεια απο κανενα? ρωταμε να μη ρωτησουμε? ξερει κανενας? ο αλλος απο πανω θα κατεβει κανονικα(οχι θα χανε)( ο νουμερο 2 των εξωτ σχεσεων επονομαζομενος) εδω ειπαμε η χωρα των μουλαδων
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήστην ενθρονιση του παπα η εκκλησια της ελλαδος θα εκπροσωπηθει απο τον πειραιως, ζηση
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι την συνοδεια τους........
Τα βλέπεις κ. Νούση ? Σου προσάπτει 'ανταλλάγματα' ή 'φόβητρα' ! Είναι η σειρά σου τώρα, να φας τη λάσπη !
ΑπάντησηΔιαγραφή@11.00
ΑπάντησηΔιαγραφήεχω φαει ηδη πολλη λασπη, αγαπητε. αν διαβασεις κειμενα των τελευταιων δυο ετων, θα με καταλαβεις πολυ καλα. συνηθισμενα τα βουνα...
Κ.Ν.
σημερα εστειλε κι ο Σερβιας συγχαρητηρια στον Φραγκισκο..
ΑπάντησηΔιαγραφήεδω κουβεντα ακομη..παιδια θα δειτε το ελλαδισταν δε θα στειλει κανεναν! ειναι παρασκευη σημερα δεν υπαρχει! Δεν εχουν στειλει(δεν τολμανε) να στειλουν ουτε συγχαρητηρια ουτε ευχες ακομα! ο Ρωμης εξυβριζεται ως αιρεσιαρχης συνεργατης του αντιχριστου η τρομολαγνικη εσχατολογια παει συννεφο και η συνοδος καθευδει βαθεως. Ο Μακαριοτατος θα μιλησει επι τελους? Ο αλλος που αισθανθηκε κουρασμενος παραιτηθηκε και κερδισε τον σεβασμο της υφηλιου.Και πριν απο τον Ρωμης ο Ζακυνθου.
Δηλωση πατριαρχη Σερβιας:
ΑπάντησηΔιαγραφή"....
Therefore we pray to our Lord Jesus Christ to bestow upon you an abundance of his mercy and spiritual strength in the new position you have been called to by the Holy Spirit, so that you may persevere on the path of the Gospels, with his timeless message to the world," the Serbian Patriarch said in the message published on the SPC website.
Λοιπον παιδια κοιταξτε τωρα τι συμβαινει το Αγ Πνευμα κατα τον Σερβιας εχει καλεσει τον νεο Παπα στη θεση αυτη ο οποιος ειναι αιρεσιαρχης και προετοιμαζει την ελευση του αντιχριστου!
Λοιπον εγω αρχιζω και συμφωνω με προηγουμενο σχολιαστη και αναγκαζομαι να αλλαξω ΑΡΔΗΝ τη θεση μου, εξω ΑΜΕΣΩΣ απο τους διαλογους !! αν ειναι να γελανε μαζι μας καλυτερα να φυγουμε!!! Δεν προκειται να βρεθει σοβαρος ανθρωπος να κουβεντιασει μαζι μας- ε απο το να αυτογελοιοποιουμεθα καλυτερα να φυγουμε
Αφού προβάλλετε τα καρναβάλια από το ιστολόγιό σας και τα πανηγύρια σε καιρό λιτότητας, περισυλλογής, αυτομεμψίας και μετανοίας, είναι αναμενόμενο να εννοείται ως Εκκλησία και τον Παπισμό και όλους τους καρνάβαλους του Βατικανού. Είστε όλοι σας για τα πανηγύρια. Μπήκα τυχαία στο ιστολόγιο για κάποιο άρθρο που μου συνέστησαν και έφριξα. Καλή μετάνοια.
ΑπάντησηΔιαγραφή