Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕΛΙΑΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 
προς τον κ. Υπουργό Παιδείας 
και προς κάθε αρμόδιο: 
Πάλι «από το μηδέν»; 
Εξοχώτατε κ. Υπουργέ, 
Με όλο το σεβασμό προς το πρόσωπό Σας και προς το αξίωμά Σας, θα παρακαλούσα να μου επιτρέψετε να εκφράσω την αγωνία μου για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. Φοίτησα στην Πατμιάδα Εκκλησιαστική Σχολή (επτά ολόκληρα σχολικά έτη, 1955-1962). Την εποχή εκείνη φοιτούσαμε 300-350 μαθητές, από όλη την Ελλάδα, αλλά και από το εξωτερικό (Συρία, Κένυα, Ουγκάντα κ.λ.π.). ΄Ηταν χρόνια δύσκολα. Παρά ταύτα, μέχρι σήμερα, όχι μόνο αναπολώ τα χρόνια εκείνα, αλλά και βροντοφωνάζω: «Μακάρι η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, να ήταν, σήμερα, όμοια με την εποχή εκείνη». 
Το σχολικό έτος 1973 – 1974 διορίστηκα ως Θεολόγος καθηγητής στην «τροφό Πατμιάδα από την οποία και συνταξιοδοτήθηκα στις 30 Ιουνίου 2011, δηλαδή μετά από τριάντα επτά και πλέον έτη, από τα οποία τα είκοσι δύο σχεδόν, διετέλεσα Σχολάρχης στην ίδια πάντα Σχολή. 
Πάλι λοιπόν από «από το μηδέν»; κ. Υπουργέ; 
Μια ολόκληρη ζωή πέρασα στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και δυστυχώς δεν αξιώθηκα να δω πραγματοποιήσιμες τις ελπίδες και τις προσδοκίες μου, τις προσδοκίες όλων όσων αγωνιστήκαμε να κρατήσουμε αυτούς τους φάρους της Παιδείας και της Εκκλησίας. ΄Ολο συμβούλια, όλο επιτροπές, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. 
Μακάρι επί των ημερών Σας, να γίνει το "Θαύμα". 
Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι τα πρόσωπα που απαρτίζουν την Επιτροπή είναι αξιόλογα, με Πανεπιστημιακούς τίτλους κ.λ.π. και ικανή παιδαγωγική εμπειρία. Δεν αισθάνομαι όμως ικανοποίηση. Διαπιστώνω ότι από τους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς των Εκκλησιαστικών Σχολών, μόνο η Διευθύντρια του Εκκλησιαστικού Λυκείου Νεαπόλεως κα Γαλώνη συμμετέχει. Δεν γνωρίζω, αν από τα υπόλοιπα μέλη κάποιος έχει τελειώσει Εκκλησιαστική Σχολή και μάλιστα να έχει διατελέσει και τρόφιμος του Οικοτροφείου της. Θεωρώ ότι ένας απόφοιτος Εκκλησιαστικής Σχολής διαθέτει άλλη εμπειρία και η παρουσία του στην Επιτροπή θα είναι πολύτιμη. 
Υπουργέ μου, 
σημειώνω και μια επιπλέον παράλειψη, σοβαρή μάλιστα κατά την ταπεινή μου άποψη. Πού είναι το ευλογημένο Ράσο; Πρόκειται για Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. Υπάρχουν τόσοι και τόσοι Κληρικοί, απόφοιτοι Εκκλησιαστικών Σχολών, οι οποίοι διακονούν και την Εκκλησία και την Εκπαίδευση επάξια. Μήπως πρέπει να επανασυγκροτηθεί η Επιτροπή; Καλό θα είναι. 
Τα Εκκλησιαστικά Σχολεία έχουν προσφέρει άπειρες υπηρεσίες στην Εκκλησία και το ΄Εθνος. Διέρχονται κρίση. Πρέπει να ξαναβρούν την αποστολή τους. Να επαναφέρετε την Τετάρτη τάξη στο Λύκειο. Να ξαναλειτουργήσει το Οικοτροφείο υπό τη Διεύθυνση του Σχολείου. Να διοριστεί μόνιμο, διδακτικό και υπαλληλικό, προσωπικό που να διαπνέεται από Εκκλησιαστικό φρόνημα. Να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την όσο το δυνατόν αρτιότερη, από κάθε πλευρά, λειτουργία τους. 
Με την ελπίδα, ότι κάτι καλό θα προκύψει γι΄ αυτά τα ευλογημένα Σχολεία, 
Σας καταθέτω το σεβασμό μου και την εκτίμησή μου, 
Μελιανός Ματθαίος 
Επίτιμος Σχολάρχης Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης 
Πάτμος, 5 Φεβρουαρίου 2013

Ακούστε εδώ μια συνέντευξη του Ματθαίου Μελιανού. 
Το ρεπορτάζ που στάθηκε αφορμή για την παραπάνω ανοικτή επιστολή διαβάστε εδώ

26 σχόλια:

  1. ΛΙΓΟ ΑΡΓΑ ΝΟΜΙΖΩ ΠΛΗΡΗΣ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ 100% ΑΠΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ,ΜΟΝΟ ΦΙΕΣΤΕΣ ΜΠΡΑΒΟ ΚΑΙ ΖΗΤΩ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΡΕΑΛΙΣΤΕΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΚΛΕΙΣΑΝ ΚΑΙ ΝΑ ΨΑΞΟΥΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΕΥΘΥΝΕΣ... ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΕΤΟΥΤΟΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΓΙΑΛΟ ΣΤΡΑΒΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΑΡΜΕΝΙΖΑΝ ΛΑΘΟΣ...
    ΚΙΝΗΤΡΟ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥΣ Π.Χ. ΗΤΑΝ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΜΙΣΟΖΩΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ ... ΑΥΤΟ ΔΙΑΦΗΜΙΖΑΝ ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΩΣ ΔΕΛΕΑΡ...
    ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΤΙ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΣΤΟ ΔΥΤΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΥΨΙΣΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ, ΜΕ ΣΚΛΗΡΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΖΗΤΗΤΑ, ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΠΡΟΘΑΛΑΜΟ ΓΙΑ ΣΟΑΒΑΡΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΝΤΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ...
    ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΣΟΒΑΡΟΤΕΡΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΣΟΥΝ ΟΙ ΘΕΟΣΤΑΛΤΕΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΟΥΤΕ ΕΧΩ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝ ΔΑΠΑΝΗΣΩ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ...
    ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΕΓΙΝΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ ΤΟ ΘΕΟ ΠΟΥ ΜΕ ΦΥΛΑΞΕ ΣΤΑ ΝΟΙΑΤΑ ΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΦΟΙΤΗΣΩ ΣΕ ΤΕΤΟΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑΤΙ ΚΑΠΟΤΕ ΕΦΤΑΣΑ ΠΟΛΥ ΚΟΝΤΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα συμφωνήσω με το δεύτερο σχολιαστή με τη διαφορά ότι φοίτησα σ αυτά. Δυστυχώς το επίπεδο τους ήταν τρομερά
    χαμηλό, διευθυντής ήταν ο Μητροπολίτης και επειδή δεν ήταν εύκολο να του στέλνουν μόνο άντρες καθηγητές (γιατί άραγε;)αποφάσισε ότι δεν θα διδασκόταν η γυμναστική και ξένη γλώσσα. Δείγμα της σοβαρότητας τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @Πελεκάνος
    Δηλαδή αν οι Θεολογικές Σχολές ελεγχόταν από την Εκκλησία θα παρείχαν ανώτερης τάξης εκπαίδευσης από αυτή που παρέχουν τώρα ;
    Προσωπικά ανατριχιάζω και μόνο σε αυτό το ενδεχόμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ισως η θεολογικη εκπαιδευση θα ηταν καλο να ηταν υπο τον ελεγχο της Εκκλησιας, εαν οι αρμποδιοι ,οντως Ορθοδοξουν.

    Η θεολογια στην Ορθοδοξια ειναι "αλιευτικη" και οχι Αριστοτελικη.

    Η πολιτεια, και αυτο ειναι φυσικο και λογικο, την αποτρεπτεα επιλογη της αριστοτελικης θεολογιας επιλεγει και υποστηριζει.

    Ομως απο την πλευρα της Εκκλησιας, παλιν, ειναι δυνατο να εχουμε εσφαλμενη θεολογικη παιδεια, οταν,οπως ειπα προηγουμενως, οι αρμοδιοι δεν ορθοδοξουν.

    Οταν η Εκκλησια καλυπτει την θεολογικη εκπαιδευση απο του νηπιαγωγειου εως του διδκτορικου, με αντορθοδοξο πνευμα, τοτε εχουμε σαφως προβλημα.
    Οταν εχουμε μεταπατερες να διδασκουν θεολογια, τοτε προφανως θελολογια διδασκουν.

    Ετσι θα εχουμε ιερεις να διδασκωνται για Μοναρχια Πατρος ενω, στο μεσονυκτικο θα δοξολογουν Μοναρχη Τριαδικο Θεο.

    Φοβαμαι οτι την τραγωδια αυτη, λιγοι μπορουν να την αντιληφθουν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. κε Ανδριοπουλε, ευχωμε να δημοσιευσεται και να μην λογοκρινεται το προηγουμενο σχολιο που αφωρα μια θεολογικη εκπαιδευση που διδασκει ετεροδοξα και αλλοτρια, οπως το θεμα του μοναρχη θεου πατερα.

    θα ηθελα πολυ να δω την ποιοτητα και τις εννοιες των αντιδρασεων της δικης σας πλευρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΑΣ ΜΗΝ ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΥΠΟ ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΑ ΑΣ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΑ ΕΚΚΛ. ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΧΟΥΝ ΙΔΡΥΘΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ / ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΙΕΡΑΤΙΚΟ ΚΛΑΔΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΡΚΕΤΟΙ ΕΧΟΥ ΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΗΘΟΣ, Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΙΣΙΟΣ ΕΛΕΓΕ 1 ΚΑΛΟΣ ΚΛΗΡΙΚΟΣ ΑΞΙΖΕΙ ΟΣΟ 10 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ, ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ , Ο ΤΡΟΠΟΣ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΕΝΑΣ ΑΥΣΤΗΡΟΣ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΙΣΜΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Mε συγχωρείς φίλε Πελεκάνε,αλλά εδώ είσαι λίγο ανενημέρωτος.Δεν υπάρχει καμιά ευρωπαική χώρα στην οποία οι δημόσιες θεολογικές σχολές να τελούν υπό την κηδεμονία των Εκκλησιών.Ο χωρισμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από την παπική(και μετέπειτα προτεσταντική)κηδεμονία είναι sine qua non συνθήκη του δυτικού κόσμου.Δε μιλάμε για τα αναρίθμητα ιδιωτικά εκκλησιαστικά κολλέγια όλων των βαθμίδων,που κάποια εξ'αυτών μάλιστα παρέχουν εκπαίδευση πολύ υψηλού επιπέδου,αλλά για εξολοκλήρου κοσμικά εκπαιδευτικά ιδρύματα,όπως π.χ η θεολογική σχολή του Μιλάνου στην Ιταλία,όπου δεν απαιτείται καμιά συγκεκριμένη θρησκευτική δέσμευση για διδάσκοντες και διδασκόμενους.Εννοείται φυσικά οτι η ίδια η φύση του επιστημονικού αντικειμένου έλκει κυρίως άτομα με θρησκευτικές επιρροές και διαμορφώνει σε σημαντικό βαθμό τη φυσιογνωμία των Σχολών,αλλά επ'ουδενί δε μιλάμε για "μεντρεσέδες" όπως ήταν οι θεολογικές σχολές της Ελλάδας τις περασμένες δεκαετίες,ή σαν αυτούς που οραματιζόταν να δημιουργήσει εν Ελλάδι ο μακαριστός πριν κάποια χρόνια.Ο επίσης μακαριστός καθηγητής Αγουρίδης έχει γράψει για το θέμα της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης στο "Οράματα και Πράγματα",προτείνοντας την αναβάθμιση των υπαρχόντων εκκλησιαστικών σχολών και τη δημιουργία νέων από την Εκκλησία αφενός, και την χειραφέτηση των δημόσιων θεολογικών σχολών από την ιεραρχική κηδεμονία,προς όφελος του υψηλότερου επιπέδου επιστημονικής έρευνας αφετέρου.Ευτυχώς που δε ζει σήμερα να τον συμπεριλάβει ο Σεραφείμ στα αυτοσχέδια αναθέματα του..

    Όσον αφορά την ανατριχίλα του Δημήτρη,νομίζω πως είναι ευεξήγητη αν αναλογιστούμε αφενός τις προσωπικές εμπειρίες που καταθέτει,αφετέρου το γενικότερο μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο του ελλαδικού κλήρου.

    Χ.Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να διαβάσουμε όλοι το, για το παρόν θέμα, Κύκνειο Άσμα του μακαριστού παπα-Μιχάλη Καρδαμάκη σχετικά με το παρόν και το μέλλον της Εκκλ/κης εκπ/σεως στην Ελλάδα μήπως και έλθουμε εις εαυτούς και αφενός οδηγηθούμε στην διάκριση του μυστηρίου & χαρίσματος της προφητικής Ιερωσύνης από τον κακόγουστο επαγγελματισμό και αφετέρου πράξουμε αυτό που ο ίδιος ο παπα-Μιχάλης συνέστησε αντί άλλου εορτασμού της περίφημης εβδομάδας των λεγομένων "ιερατικών κλήσεων"..δηλαδή απλά να χτυπήσουμε τα κεφάλια μας στον τοίχο! Είη η μνήμη του αιωνία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η μανία του Πελεκάνου για την κακή Δύση και τις οργανώσεις τον εμποδίζουν να δει την πραγματικότητα. Είναι άλλο η θεολογία με εκκλησιαστικά κριτήρια και άλλο η επιστήμη της θεολογίας μιας πανεπιστημιακής σχολής. Μακάρι να συνυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο αλλά είναι άλλο. Θυμάμαι καθηγητή μου που μας έλεγε ότι ο τοπικός μητροπολίτης έκοψε από το περιοδικό τα επιστημονικά του άρθρα γιατί ....δεν του άρεσαν.Το ξαναέγραψα, στην προσπάθεια καθηγητών (μεταξύ των οποίων και ο Αγουρίδης) για αναβάθμιση του ρόλου των γυναικών στην εκκλησία έλαβαν απαντήσεις από την ιεραρχία του τύπου και που κατέβηκαν από το γυναικωνίτη πολύ τους είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο τόσο διαβληθείς και λασπωθείς Ιερώνυμος ο Α' πήρε την εκκλησιαστική εκπαίδευση απ το κράτος και επανέφερε την ευθύνη της λειτουργίας της στην Εκκλησία. Ο διάδοχός του την παρέδωσε πάλι στο κράτος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Στις βασικές διαπιστώσεις δε διαφωνούμε φίλε Πελεκάνε.Φρονώ ωστόσω οτι συγχέεις σ'ενα βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία με την κατήχηση.Και δε σε αδικώ ιδιαιτέρως,μιας και η πλειονότητα των θεολόγων έχει-ουμε γαλουχηθεί με τέτοια νοοτροπία.Εντούτοις,ο θεολόγος καθηγητής στην εκπάιδευση,όταν καλείται να βαθμολογογήσει τον μαθητή του (πρέπει να)λαμβάνει υπόψιν του τις γνώσεις του τελευταίου κι όχι το πόσο "καλός χριστιανός" είναι.Ο γνωσιολογικός χαρακτήρας των Θρησκευτικών πρέπει να είναι το θεμέλιο ύπαρξης τους στο σύγχρονο σχολείο,διαφορετικά το μάθημα γίνεται de facto προαιρετικό με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται κάτι τέτοιο.Για να φέρω ένα παράδειγμα που κι εσύ ο ίδιος έφερες πριν,ο θεολόγος βαθμολογεί την γνώση της διδασκαλίας του Μ.Αθανασίου για το ομοούσιο,όχι το αν ο βαθμολογούμενος μαθητής πήγε στην Εκκλησία την ημέρα της μνήμης του Μ.Αθανασίου.Στο κατηχητικό ή σε μια ιερατική σχολή βεβαίως τα πράγματα αλλάζουν,όπως αλλάζει ολόκληρη η σκοποθεσία του αντικειμένου σε σχέση με το δημόσιο σχολείο.

    Χ.Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπητέ Πελεκάνε
    Καταρχήν οι γιατροί δεν παίρνουν θεωρητικά πτυχία όπως οι θεολόγοι, και σίγουρα δεν θέλω ένα γιατρό έμπειρο αλλά χωρίς πτυχίο.
    Το σχόλιο μου όμως αφορά τον έλεγχο των πανεπιστημιακών σχολών από από την εκκλησία. Δεν υπάρχει επιστήμη ελεγχόμενη. Και τι στο καλό εννοείς τότε αν όχι την ιεραρχία; Εμένα και εσένα; Εγώ θα ελέγχω την σχολή; Προφανώς η ιεραρχία μέσω της ΔΙΣ και της Συνόδου , αλλιώς πως , πρακτικά πες μου. Και στην ΔΙΣ ανήκει και ο Πειραιώς
    Αν δεν είναι αυτό ανατριχίλα για την επιστημονική έρευνα τότε τι είναι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΜΑΛΛΟΝ Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΤΟΥ ΤΗΝ ΔΙΕΛΥΣΕ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Άρα καλά κατάλαβα
    (και)ο Πειραιώς θα κρίνει ποιος είναι κατάλληλος (ώς έχων τη θεία χάρη κι όχι σχολαστικούς τίτλους και πτυχία) να διδάσκει ας πούμε, την ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης
    Ωραία!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Συγνώμη αγαπητέ Πελεκάνε, παρανόησα.Δεν γνωρίζω για τις εκκλησιαστικές ακαδημίες και ούτε προσωπικά με ενδιαφέρει.Νόμιζα μιλούσες για έλεγχο από την Εκκλησία (δηλαδή την ιεραρχία) των πανεπιστημιακών θεολογικών σχολών.Οι ενστάσεις μου αφορούσαν αυτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Πελεκάνε
    Γενικά συμφωνώ μαζί σου, στο συγκεκριμένο θέμα ειλικρινά λυπάμαι.
    Δεν ξέρω τι σχέση έχεις με πανεπιστήμιο αλλά μια τέτοια σχολή (ελεγχόμενη από την ιεραρχία) δεν έχει καμιά δουλειά στο Πανεπιστήμιο.Σε άλλες εποχές σε άλλες χώρες μπορεί, σε ένα σύγχρονο Δυτικό Πανεπιστήμιο σε καμιά περίπτωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Τα περισσότερα δεινά προέρχονται από τα καπρίτσια των δεσποτάδων. Αυτοί φαγώθηκαν να πάρουν τα οικοτροφεία και να τα κάνουν «Εστίες» αποκομμένες από τα Σχολεία … Διψάνε για «εξουσία» και δεν υπολογίζουν το «κόστος»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή