Κυριακή 21 Αυγούστου 2011

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΟΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΡΙΣΑ ΣΕ "ΠΟΛΙΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ"



ΗΘΟΣ ΑΗΘΕΣ

Συγκρουσιακή λογική ή ένθεη ποιμαντική αγωνία; Αυτή η απορία μού γεννήθηκε μετά το σοκ της απογοήτευσης από τη - λακωνική μεν σε ποσότητα, πληθωρική δε και επαρκέστατη σε εμπάθεια και περιεκτική προς χαρακτηρολογική ταυτοποίηση – πρόσφατη επιστολή του πολιού συναδέλφου. Προσπάθησα να αυτοπροσδιοριστώ εν τάχει στη διεξαγόμενη αντιδικία που σίγουρα δεν είναι εύηχη σε μέρες κρίσης και προσωπικά με κάνει να αισθάνομαι λίγο άβολα. Έτσι κατέληξα στην απόφαση μιας όσο το δυνατό νηφάλιας καταγραφής των γεγονότων προς αποκατάσταση μιας αντικειμενικότερης – για έλλειψη της οποίας και ενεκλήθην βεβιασμένα από τον εν λόγω – προσέγγισης της αλήθειας, που σίγουρα δεν ταυτίζεται με τα αναπόδεικτα συκοφαντικά πυροτεχνήματα που εξαπέλυσε σε βάρος μου. Ευθαρσώς λοιπόν δηλώνω εξαρχής πως ποσώς δεν με απασχόλησε η αυθάδης παραδοχή του για τις γκεμπελικού τύπου πρακτικές στις οποίες προέβη προ ετών (ως και νυν) εκείνος και ένιοι μιας καταχρηστικώς, ως απεδείχθη, φέρουσας το όνομα θεολογικής ένωσης και θα εκχυδάιζα το λόγο μου, αν χρησιμοποιούσα το ρήμα που με εκφράζει αναφορικά με τα αισθήματα που ένιωσα εξ αυτών των ενεργειών και εν γένει για τη γνώμη πολλών γύρω μου που πιθανώς εφάπτεται με αυτήν του συναδέλφου μου για το άτομό μου και τις θέσεις μου. Είναι - τουλάχιστον κατ’ εμέ - σαφές πως δεν εκπροσωπούν την πληρότητα της (θεολογικής) αλήθειας των πραγμάτων αλλά την προσωπική τους «αίρεση» ενός μέρους της. Και σίγουρα θα εξέπιπτα σε μίζερη ανθρωπαρέσκεια, αν τότε – όπως και τώρα – δεν ενδιαφερόμουν παρά μόνο για την καταγραφή του ορθόδοξου λόγου και όχι της οιασδήποτε φονταμενταλιστικής εκδοχής του, με το κόστος, όπως φάνηκε, να καταστώ δυσάρεστος όχι σε ανθρώπους εκτός αλλά εντός (;) της Εκκλησίας!
Η a priori ακύρωση της υπόστασης του ετέρου (πρώην εταίρου) σε ηθικό επίπεδο με συνθηματικού τύπου σπιλωτική φρασεολογία – παντελώς ατεκμηρίωτη, μη φέρουσα ούτε ένα, έστω, παράδειγμα! – δε συνάδει μεν ούτε με την ηλικία ούτε με τη διαδρομή του περί ου ο λόγος, συνάμα δε ξενίζει ιδίως λόγω της προσωπικής του γνωριμίας με το «θύμα», ζηλωτική ούσα της δόξας πονηρών εποχών. Έκπληκτος αντίκρισα τη μικροπρεπή αυτή στάση που δεν ανταποκρίνεται στην ιστορική ακρίβεια αλλά μάλλον στις εσωτερικές διεργασίες μερικών. Και θα μπω στην ουσία με απλές ερωτήσεις – που μάλλον θα παραμείνουν ρητορικές λόγω του ασύμφορου της απάντησής τους – και σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα επιμείνω στην αντιστροφή και επιστροφή των χαρακτηρισμών περί του απαράδεκτου και υβριστικού των κειμένων μου: έγραψα άραγε κάτι αιρετικό εκείνη την περίοδο; Και αν ναι, τι; Ποιοι αντέδρασαν; Η σκληρή μου (αλλά όχι χυδαία) γλώσσα σε γραφικούς και φανατικούς παραδοσιολάγνους, σε ανώνυμους και κεκρυμμένους υπό ψευδώνυμα κοινούς συκοφάντες με φιλοσχισματικές και θεολογικά ύποπτης απόχρωσης (τωόντι) απόψεις, θεωρείται υβριστική; Ας μας ορίσει επίσης εκείνος το έτυμον του ρήματος αναφορικά και με την προσωπική του εν προκειμένω τακτική. Και δίκιο να είχε κάπου – που πολύ φοβάμαι ότι έχασε και το λίγο εναπομείναν – πώς θα αιτιολογούσε τη φίμωση της ελευθερίας του λόγου (με απορία παρακολουθώ τις εκφράσεις εκτίμησης από μέρους του προς την ομώνυμη εφημερίδα σας!) ; Και στο κάτω κάτω της γραφής η τοπική ένωση θεολόγων δεν πρέπει να είναι το μαγαζάκι κανενός, πολλώ δε μάλλον αφ’ ης στιγμής κατέστη αποκρουστική σε πολλούς και ελάχιστα αντιπροσωπευτική λόγω της μετάλλαξής της σε συντηρητικόχρωμο κονκλάβιο. Ας εκφράσω εν προκειμένω και τη δική μου γνώμη: το ευτελές αυτό δημοκρατικό αισθητήριο – απάδον και προς τη χώρα μας και μητέρα της Δημοκρατίας αλλά και προς την κατεξοχήν φιλελεύθερη Εκκλησία της οποίας ως λαός είμαστε εκ παραδόσεως μέλη - είναι μάλλον δηλωτικό πνευματικής πενίας και αντίκειται στις στοιχειώδεις χριστιανικές αρετές. Οπότε δανειζόμενος επί λέξει την αμφισβήτησή του αναφορικά με τη δική μου αντικειμενικότητα - εφόσον έτσι τοποθετείται σε απλά περιστατικά (πραγματικά τα είχε πει αλλά ποια η πραγματικότητα της πραγματικότητας μετά τα νέα αυτά δεδομένα ;) - τι συμπέρασμα να εξάγω για τα κριτήριά του στα υπόλοιπα θεολογικά θέματα, όπως ο πυροδοτικός της αντιπαράθεσης αυτής διάλογος περί μετάφρασης των Ευαγγελίων! Πιστεύω εξάπαντος ότι εκπροσωπεί μια ευσεβιστική μειοψηφία με ύποπτες εκκλησιολογικές αντιλήψεις και θα έπρεπε μάλλον να απολογείται άλλος αυτήν τη στιγμή. Και όπως τω καιρώ εκείνω εκάμφθη στις πιθανές αντιδράσεις τους – αν φαντάζομαι ορθά – θα ήθελα να κάνει το ίδιο και στη δική μου τώρα παράκληση και να πάψει να δείχνει αντί συνετής υπαναχώρησης και μετανοίας ανεπίτρεπτη επιθετικού τύπου αυτοάμυνα, καθώς και να προκρίνει το νόμο της αγάπης έργω τε και λόγω και τη δόξα του Θεού μάλλον ήπερ την δόξαν των ανθρώπων (Iω. ιβ΄ 43). Η (Ορθόδοξη) Εκκλησία είναι ανοιχτή σε όλους αδιακρίτως, χώρος ελευθερίας και χαράς, όχι αυτοαπομονωτικής περιχαράκωσης σε ολιγάριθμο σύλλογο υπεράκμων – μακράν απ’ εμού κάθε ρατσιστική θεώρηση της τρίτης ηλικίας της οποίας κάνω εδώ αναφορά ποιητική αδεία - ακροατών λόγων μονοφωνικού χαρακτήρα και αυθεντίστικης απολυτότητας. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι η πολυφωνία των Πατέρων και πολλές συγκρούσεις και διαφωνίες ανάμεσα και σε Αγίους ακόμα, που καταγράφονται στην εκκλησιαστική ιστορία, δεν πρέπει να σκανδαλίζουν αλλά αντιθέτως αποδεικνύουν τον υπερβατικό χαρακτήρα της αλήθειας που ανήκει μόνο στον Θεό και στο (εξ Εκείνου χορηγηθείσα) σύνολο του εκκλησιαστικού σώματος, όταν τηρούνται οι ορθές προϋποθέσεις λήψης, αποδοχής και εφαρμογής του αποκαλυπτόμενου χαρισματικά θελήματος του Θεού στην Εκκλησία του, που πιστεύουμε ότι ταυτίζεται με την Ορθόδοξη.
Θα ήθελα και πάλι, κατερχόμενος στα γήινα πάθη, να ευχαριστήσω τον πολιό συνάδελφο που εξέθεσε (εκτιθέμενος) δημόσια παραδεχόμενος (αλλ’ ουκ αισχυνόμενος) την αποκλειστικά δι’ εμέ αιτία κατάργησης της ιστοσελίδας, κάτι το οποίο ανήκε μέχρι σήμερα στο χώρο των εικότων και όχι της ιστορικής βεβαιότητας. Αυτό ποτέ μέχρι τώρα δεν είχε ειπωθεί επίσημα αλλά και εγώ το είχα σχολιάσει με επιφύλαξη. Ίσως εκεί εστιαζόταν η άγνοια που μου προσήψε και με την οποία επέγραψε το τελευταίο του κείμενο και του είμαι ευγνώμων που μου την διέλυσε - μου θυμίζει βέβαια λίγο από τη σκλήρυνση του Φαραώ έναντι των Εβραίων στην Π.Δ. αυτή η τροπή των πραγμάτων. Μιας και μιλάμε για θύμησες, μου ξανάρθε η λέξη «απαράδεκτα». Αν εγώ έγραψα τότε (και τώρα) κάτι απαράδεκτο, τι να πω αναμιμνησκόμενος ενδεικτικά μια προγενέστερη γραπτή έκφραση εκείνου (όντως scripta manent: καλό θα ήταν, όταν επιχειρηματολογεί κάποιος, να προσέχει να μην καταλήγουν μπούμερανγκ) – ζητώ συγγνώμη αλλά δε θυμάμαι πού ακριβώς, με ευχαρίστηση θα δεχτώ τη διάψευση, την οποία φράση και παραφράζοντας από μνήμης καταθέτω - ότι ο χριστιανισμός είναι ιδεολογία, έστω και η καλύτερη; Τότε όμως εγώ δεν προχώρησα σε προσβλητικούς και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, όπως τους υφίσταμαι μάλλον (σίγουρα αναλαμβάνω και το δικό μου ποσοτικό μερίδιο ευθύνης που εδώ το θεωρώ έλαττον) αδικαιολόγητα σήμερα. Δεν θα ήθελα επίσης να φανώ κακεντρεχής, αν σχολίαζα πως τίθεται εν αμφιβόλω η προσληπτική για μια ακόμα φορά ικανότητα του συνομιλητή μου στο επίπεδο της ορθής ανάγνωσης των λόγων μου. Η έντεχνη εξάλλου συγκάλυψη της ανεπάρκειας συνέχισης του διαλόγου - με το επιχείρημα περί ενός πιθανολογούμενου ανώφελου χαρακτήρα του - ίσως πείσει άλλους, μα όχι εμένα. Βλέπω πίσω από τις λέξεις την ανεπάρκεια όχι εξ αδυναμίας – είναι γνωστός συγγραφέας ο συνάδελφός μου και εμβριθέστατος γνωστικά και βιωματικά θεολόγος – αλλά από έλλειψη διάθεσης. Και αυτό φαίνεται περίτρανα από την εμμονή του σε επιχειρήματα ψιλού φιλολογικού – γλωσσολογικού – αρχαιογνωστικού χαρακτήρα και όχι στα ισχυρότερά τους θεολογικά. Δεν βλέπει ότι αυτά οδηγούν σε αναπόφευκτη «ήττα» και μάλιστα όταν ούτε αυτά είναι τόσο ισχυρά; Αλήθεια, δεν θέλω να τον φέρω σε δυσκολότερη θέση, αλλά είναι τόσο σίγουρος για όλες τις επί του θέματος απόψεις, π.χ. του Μπαμπινιώτη; Έσσετ’ ήμαρ… και για αυτές. Τον ευχαριστώ πάντως που μας έδωσε ακόμη και υπό τις δυσάρεστες αυτές συνθήκες την ευγενή πρόφαση να εξασκήσουμε σε μέρες λεξιπενίας τη γλώσσα μας στη νεοελληνική της, έστω, έκδοση – παραδεχτείτε το πως έχει και αυτή την ομορφιά της, ακόμα και αν δεν συναγωνίζεται τη μαμά της ελληνιστική και τη γιαγιά της την αττική, να μην αναφέρω και τις άλλες προγιαγιάδες, π.χ. την ομηρική κ.ο.κ. – και να του ανακοινώσουμε μια δική μας μετάφραση στο αρχαίο ρητό που επικαλέστηκε στην πρώτη του για μας επιστολή: «εχθρός μεν Πλάτων (η αφεντιά μου δηλαδή), φιλτάτη δε η εμή αλήθεια»! Όντως εξάγει ο καθένας τα συμπεράσματά του και πολλοί σίγουρα – αν και για ποικίλους λόγους θα συμφωνούν τύποις και λόγοις μαζί του - θα ήθελαν πολύ να μπορούσαν να τον συμβουλέψουν κράζοντας ήδη ενδιαθέτως προς αυτόν: «πολλάκις κρείττον, αγαπητέ, το σιγάν του λαλείν»!
Ανέβαινα προχθές βράδυ το λόφο του Φρουρίου και με την άκρη του ματιού μου έπιασα να οδεύουν αρκετοί σε ιερή αγρυπνία στον πολιούχο μας άγιο Αχίλλειο. Εγώ πήγαινα προς την αντίθετη κατεύθυνση, εκεί που μαζεύεται η νεολαία της πόλης τα βράδια, και σκέφτηκα για αυτά τα παιδιά τη φράση του Ευαγγελίου: ως πρόβατα μη έχοντα ποιμένα (Ματθ. θ΄ 36), έρμαια της αθεΐας, των αιρέσεων, των ποικίλων παθών, του σατανισμού, του νεοπαγανισμού, των ναρκωτικών, της κακής διαπαιδαγώγησης, των διαλυμένων οικογενειών, της ολικής κρίσης που άκοντα κληρονομούν. Την ίδια ώρα πολλοί καθωσπρέπει συμπολίτες μας προσεύχονταν στο ναό - σίγουρα από μέσα τους στη νεοελληνική, ενώ ταυτόχρονα ο ιερέας μιλούσε στον Θεό αρχαϊστί - και όλοι εν τέλει φύγανε δικαιωμένοι και αναπαυμένοι με την εκπλήρωση των θρησκευτικών τους καθηκόντων (Ματθ. ια΄ 19)! Αναρωτιέμαι τελικά ποιο άλλο κριτήριο πρέπει να έχει προτεραιότητα στις θεολογικές συζητήσεις, στις διαπροσωπικές σχέσεις και στις εκκλησιαστικές επιλογές από το νόμο της αγάπης και της διάκρισης;
Όπως χαίρομαι προσωπικά όταν μιλάει και γράφει για Θεό και Ορθοδοξία σήμερα κάποιος – έστω και με τρόπο που δε μας βρίσκει όλους σύμφωνους – θα περίμενα αντίστοιχα να χαρούν και άλλοι που ένας νεότερος συνάδελφος πονάει για το εκκλησιαστικό μας χάλι – μέρες που απαξιούν όλοι σχεδόν μια Εκκλησία γεμάτη σκάνδαλα, άφωνη μεν, αρχαιόφωνη δε, και αυτάρκη στα πολυτελή άμφια και ξύλινα κηρύγματά της, ή υπομειδιούν αγνωστικιστικώς. Αντ’ αυτών συνάντησα ασύμμετρη διαστροφή της εικόνας πραγμάτων και προσώπων, που «τρελάθηκα» σαν την είδα ανεστραμμένη εσκεμμένα ( ή μήπως πλεονάζει τελικά το ακούσιο;) και γι’ αυτό φάνηκα σκληρός – οπότε ζητώ και πάλι ταπεινά συγγνώμη από τον συνάδελφό μου σε όσα τυχόν σημεία «ξέφυγα». Θεωρώ πάντως ότι μετά την εκτενή μου ανάλυση κάποιοι θα επαναπροσδιορίσουν τα πράγματα και θα εντοπιστούν τα λάθη αμφοτέρων. Πάνω στην αρραγή βάση της ενθέου ταπείνωσης – που αρχίζει από την απλή επιστροφή και θέαση της αλήθειας – μπορεί να λυθεί η όποια παρεξήγηση και να γίνει μια νηφάλια επανεκκίνηση του αρχικού διαλόγου περί μετάφρασης. Το πρώτο βήμα της εν λόγω αρετής – που είναι η πρόταση χειρός διαλλαγής - ανήκει συνήθως στον πιο πνευματικό. Ούτως ή άλλως, προσδοκώ να λάμψει και πάλι το άηθες ήθος των χριστιανών - που σκανδαλίζει τον κόσμο και δεν είναι άλλο από αυτό της τα πάντα στέγουσας (Α΄ Κορ. ιγ΄ 7) αδελφικής εν Χριστώ αγάπης που δεν καταργείται σε καμιά περίπτωση παρά τις διαφωνίες και τις ετερότητες, διότι είναι κάτι βαθύτερο – το ήθος της υψοποιού ταπείνωσης που μας δίδαξε δαψιλέστατα η Υπεραγία Θεοτόκος που τη γιορτάζουμε αυτές τις μέρες.

Λάρισα 13/8/2011
Κώστας Χρ. Νούσης
Φιλόλογος - Θεολόγος

πίνακας του Στέλιου Βότση

23 σχόλια:

  1. Δηλαδή οι συμμετασχόντες στην αγρυπνία πιστοί χριστιανοί,κατά τη συλλογιστική του κου Νούση,αναπαύθηκαν στη φαρισαική τους αυτοδικαίωση!Έγινε και ψυχοανατόμος ο κος Νούσης!Και ποιος κε Νούση μου,μου λέει εμένα ότι κάποιοι απ τους εν λόγω πιστούς δεν προσευχήθηκαν με θέρμη και πόνο ψυχής για τα παιδιά που ζουν μακριά απ την Εκκλησία;΄Πώς αποφαίνεσαι για κάτι που δεν γνωρίζεις με τόσο απόλυτο τρόπο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ μου άγνωστε, είμαι σχεδόν βέβαιος ότι οι πλειονες των συμμετεχόντων στην αγρυπνία ποσώς νοιάστηκαν για τα "αλητάκια" της παρακείμενης πλατείας. Αναφορικά όμως με την εστίασή σου και το σχολιασμό σου στο σημείο αυτό του άρθρου, πολύ φοβάμαι ότι μαρτυρεί την ευσεβιστικη σου ενόχληση από την αντίστοιχη νοοτροπία αυτοδικαίωσης. Και κάτι που δε γνωρίζεις: το βράδυ εκείνο είδα τον ίδιο τον πολιό να ανέρχεται προς τα μέρη εκείνα (μάλλον στην αγρυπνία) και εξ αφορμής του το σημείωσα. Να ΄σαι δε βέβαιος πως και εκείνος με είδε!
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και κάτι ακόμα: δε χρειάζεται να σαι μέγας ψυχολόγος για να καταλάβεις τα αυτονόητα. Μάθε ακόμα να πιάνεις στις εκφράσεις την ουσία και αλήθεια των πραγμάτων και όχι τις υποπεριπτώσεις. Στην περίπτωσή μας λοιπόν η ουσία είναι ότι οι Φαρισαίοι, οι αδιάφοροι και οι χλιαροί είναι το 98% και ίσως μένει κανά 2% για τις αγιασμένες ψυχές.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Άλλα λόγια ν αγαπιώμαστε!Έβγαλε και ποσοστά ο κος Νούσης!Λυπάμαι,αλλά η προκατάληψή του βγάζει μάτια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο πολιός θεολόγος διαθέτει περγαμηνές ήθους και αγώνων για τη δόξα της Εκκλησίας κι έχει να επιδείξει ένα αξιολογώτατο συγγραφικό έργο που τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των πιστών της Λάρισας κι όχι μόνο.Όσο και να προσπαθήσουν κάποιοι να τον απαξιώσουν δεν πετυχαίνουν τίποτε.Απλά αποκαλύπτεται η εσωτερική τους ένδεια και κενότητα.Ο κος Νούσης είναι αμετροεπής.Καλό θα είναι να ζητήσει συγγνώμη,αν φυσικά έχει τον ανδρισμό,απ τον πολιό θεολόγο.Δυστυχώς έχει απογοητεύσει κάποιους που τον γνωρίζουν από παλιά.Δεν περίμεναν να μιλά με τέτοιο τρόπο για τόσο σεβαστά πρόσωπα όπως ο πολιός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Άσε, αγαπητέ, να γνωρίζουμε καλύτερα την ιστορία του καθενός στην πόλη μας από μερικούς που τη γνωρίζουν μόνο επιφανειακά και από μακρια. Δε θέλω να απαξιώσω με αυτο τον παλαιο συναδελφο που, αν διάβαζες την απάντησή του σε μενα, μαλλον δε θα με χαρακτηριζες αμετροεπή αλλά λιαν επιεική. Άλλωστε η υποκειμενικη σου κριση για τη θετικη προσφορα του καθενος δε μας βρισκει παντα ολους συμφωνους. Ασε να μας κρινει ολους η ιστορια. Χαιρομαι ακομα που απογοητευσα πολλους που με γνωριζουν απο παλια. Φαινεται δεν γνωριζομασταν καλα εξ αμφοτερων!
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Και κατι ακομα περι ανδρισμου: μη μιλας για ανδρισμο εσυ που κρυβεσαι υπο καθεστως θλιβερης ανωνυμιας. Αφου φαινεται να με γνωριζεις και σε απογοητευσα, αποκαλυψε την ταυτοτητα σου να ξαναβρεθουμε και ισως σου αντιστρεψω τις πεπλανημενες κρισεις σου για διαφορα προσωπα. Και να σαι σιγουρος πως δε με νοιαζει εγωιστικα να μαι μεταξυ αυτων!
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η ανωνυμία,στην εν λόγω περίπτωση,δε θίγει την ουσία.Και η ουσία είναι οι πεπλανημένες και αυθαίρετες απόψεις και κρίσεις του κου Νούση για πρόσωπα και πράγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σοβαρα; Και ποια ειναι η ουσια; Αυτη που εκτισες μεσα σου μεσα στη χρόνια πνευματικη νοσηροτητα της Λάρισας; Προβληματισου μηπως ηρθε η ωρα να αρχιζεις να ωριμαζεις στην αληθινη, και οχι στην ευσεβιστοοργανωσιακη νοοτροπια, που την καλλιεργουν και ενοριες και μοναστηρια πολλες φορες. Και καταντας κουραστικος με το να κρυβεσαι. Οποιος νομιζει οτι κρινει ορθως, οπως εσυ για τον εαυτο σου, μιλαει ονομαστικα και συνδιαλεγεται. Ειδαλλως ξερεις πως φαινονται οσα λεει; ....να μην το πω καλυτερα!
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν προτίθεμαι να σε κουράσω άλλο κε Νούση!Σου εύχομαι μόνο καλό φωτισμό!Και θα προσεύχομαι,όχι φαρισαικά,για να επανεύρεις τον παλιό Κώστα Νούση!Αυτόν που ακόμη δεν είχε υποστεί τη νεοορθόδοξη μετάλλαξη και δεν είχε σκοτιστεί ο νους του απ το γιανναρισμό.Καλή μετάνοια σε όλους!Χαιρετώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δεν με κουραζεις καθολου, φιλε. Ισα ισα που απολαμβάνω την "παλαιορθοδοξη" πλανη σου και αναρωτιεμαι αν εχει θεραπεια. Ενα ακομα δεν καταλαβα. Για μενα νοιαζεσαι περισσοτερο ή σου θιξαμε τον πολιο; Εσυ ξερεις μαλλον καλυτερα...
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Θαυμαζω την απολογητικη σου εμμονη προς την κατ' εσέ ορθοδοξία και την εναγωνια προσπαθεια υπερασπισης σου ενος ανθρωπου, που λιγο πολυ μας τον παρουσιασες σαν φαρο της συγχρονης ορθοδοξιας. Μηπως θα πρεπε, περαν του επαναπροσδιορισμου μεσα στην ψυχουλα σου των ορων και του ηθους της οντως Ορθοδοξιας, μηπως λοιπον θα πρεπε να επανεξετασεις και το θεμα της στοιχειωδους σοβαροτητας;
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Εμένα μου άρεσε το θέμα περί ανδρισμού που θίγει ο μάλλον <> και κρυβόμενος πίσω από το πληκτρολόγιο φίλος που εκφράζει και κατηγορίες ανωνύμως.Θα ήταν καλύτερα να μην μιλάς εκ μέρους άλλου και ειδικότερα ανώνυμα διότι τα λεγόμενά σου δεν έχουν βάση....Ας είμαστε καλύτερα πιό διαλακτικοί και ανοιχτοί σε θρησκευτικά θέματα και αφήστε τις ειρωνείες,τους εγωισμούς και τις εμπάθειες.Οι εποχές περνάνε και κάποια πράματα αλλάζουν. Τώρα όσον αφορά το ότι κάποιος επαγγελματίας είναι παλιός και έχει πείρα και για αυτό θα ΠΡΈΠΕΙ να τον θεωρούμε αυθεντία και καλά αυτο και αν είναι σφάλμα όταν εφαρμόζεται αδιακρίτως.Να τον αγιοποιήσουμε κιόλας προτείνω!Για αυτο η Ελλάδα χρεωκόπησε!Γιατί όλοι είμαστε δίκαιοι και όλοι είναι καλά παιδιά!!!Καλή συνέχεια ανώνυμοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δε μίλησα εκ μέρους άλλου,ούτε τον ονόμασα αλλά ούτε και θεωρώ τον πολιό θεολόγο αυθεντία ανώνυμε των 12.06.Είπα απλά τα αυτονόητα που τα γνωρίζει όλη η Λάρισα.Τα υπόλοιπα αποτελούν δικές σας,αυθαίρετες και κακοποιούσες την αλήθεια κρίσεις.Όσο για την ανωνυμία,επαναλαμβάνω ότι στην εν λόγω περίπτωση δε θίγει την ουσία.Ου ζητητέον τις ο λέγων αλλά τι το λεγόμενον κατά τους αρχαίους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σε ειχα προειδοποιησει, αγαπητε, να παψεις να εκτιθεσαι. Κατι μου λεει οτι ισως εισαι κληρικος. Μου ειναι αδιαφορο, εχω καποιον κατα νου. Αλλα και οποιος και να σαι, μπορεις να μας πεις ποια αυτονοητα γνωριζει ολη η Λαρισα; Τωρα που τα ξανασκεφτομαι, μαλλον δεν εισαι απο την πολη μας, αλλιως σιγουρα θα επλεκες λιγοτερα εγκωμια σε μερικους. Αναφορικα τωρα με την κριση σου για προσωπα και πραγματα και τη δικη μας αυθαιρεσια, καλο θα ηταν να μην την εμπιστευεσαι και τοσο. Και μην ανησυχεις για κανενα: οποιος ειναι τοσο "μεγαλος", δε χρειαζεται δικηγορους ανωνυμους με τοσο διατρητη κριση σαν τη δικη σου.
    Κ.Ν.
    Υ.Γ. τωρα αρχισες καπως να με κουραζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κατα την προσφιλη μου τακτικη θα δευτερολογησω. Αφου εψαξες στα κιταπια σου και περιχαρης μας πεταξες το αρχαιο ρητο σου, θα ηθελα να στο επιστρεψω ως συμβουλη. Το ζητητεον εδω, εφοσον το λεγομενο ειναι μαλλον αναξιο σχολιασμου, πρεπει να ειναι ο λεγων. Ισως αν μαθουμε ποιος παληκαρας ή παπα - άγιος κρυβεται από πίσω, τοτε η ουσια (που την εθιξες ουτως ή άλλως!) αμφοτερων (λεγοντος - λεγομενων) θα προσεγγιστει εναργεστερα.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. η σιωπη σου μου αυξανει τις υποψιες οτι εισαι κληρικος. παντως δεν πετυχες καλα στην υπερασπιστικη σου τακτικη.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κε Νούση δεν απευθύνθηκα σε σένα αλλά στο συν-ανώνυμο που κακώς κατά τη γνώμη του με μέμφθηκε.Ό,τι είχα να στο πω στο είπα.Απορώ γιατί ξαναμπήκες στην κουβέντα.Μάλλον από μόνος σου κουράζεσαι.Και πάλι χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αγαπητε ανωνυμε πιστευω θα επρεπε να ήσουν πιο προσεκτικός σε αυτα που λες γιατι αυτοαναιρεις μόνος σου αυτα που έχεις γράψει πιο πριν και εκτιθεσαι!
    1.<>
    Τοτε η υπερασπιστική σου γραμμη υπερ του <> τι είναι?Χαρακτηριστικά αναφέρω δικό σου απόσπασμα από πιο πάνω---> "Ο πολιός θεολόγος διαθέτει περγαμηνές ήθους και αγώνων για τη δόξα της Εκκλησίας κι έχει να επιδείξει ένα αξιολογώτατο συγγραφικό έργο που τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των πιστών της Λάρισας κι όχι μόνο.Όσο και να προσπαθήσουν κάποιοι να τον απαξιώσουν δεν πετυχαίνουν τίποτε."
    Ο κύριος πόλιος που αναφέρεσαι δεν χρειάζεται πιστευω άλλον να μιλά εκ μέρους του διότι αν θέλει μπορει να γράψει ελευθερα εδω μόνος του και να πει τη σεβαστη του αποψη.
    2.<> δεν χρειαζεται να τον ονομασεις απλά μας λες οτι ειναι "πόλιος θεολόγος"
    3.<<...αλλά ούτε και θεωρώ τον πολιό θεολόγο αυθεντία...>> και πριν ανεφερες "Ο πολιός θεολόγος διαθέτει περγαμηνές ήθους και αγώνων για τη δόξα της Εκκλησίας κι έχει να επιδείξει ένα αξιολογώτατο συγγραφικό έργο που τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των πιστών της Λάρισας κι όχι μόνο."
    Συμφωνώ ότι δεν τον αναγνωρίζεις ως αυθεντία αλλα΄το να μιλάς περί καταξίωσης στους κύκλους των πιστων εκτίθεσαι.Θα μου επιτρέψεις εμενα ως πιστό να έχω διαφορετική άποψη ? Όποιος γράφει μερικά βιβλία ή έχει κάποια θέση καταξιώνεται αυτομάτως?
    4.<> Ποιά είναι τα αυτονόητα που αναφέρεσαι και που γνωρίζει όλη η Λάρισα? Γιατί και γώ στη Λάρισα ζώ και δεν τα γνωρίζω.Το να είσαι τόσο απόλυτος στις θέσεις σου δεν είναι και ο΄τι καλύτερο.
    5.<> Ποιός είσαι εσύ λοιπόν που ισχυρίζεσαι πως κατέχεις την "μοναδική" αλήθεια? Νομίζεις πως αυτό σου δίνει το δικαίωμα,μιας και στερείσαι επιχειρημάτων, να εκτοξεύεις ανυπόστατους χαρακτηρισμούς εναντίον μου? Η αλήθεια φίλτατε είναι πάντα σχετική με βάση τα ανθρώπινα οπότε θα πρέπει να σέβεσαι και τις "αλήθειες" των συνανθρώπων σου.
    6.<>
    Ναί συμφωνώ, μόνο που το να εκτοξεύεις κατηγορίες και <> χαρακτηρισμούς κατά προσώπων συγκεκριμένων τη στιγμή που γράφουν επώνυμα ενώ εσύ κρύβεσαι πίσω επό έναν υπολογιστή και ένα πληκτρολόγιο δεν είναι πρέπον και άρα δεν σε τιμά να θίγεις και θέματα ανδρισμού παραπάνω.
    7.Εγώ δεν θα τελειώσω με ρητό αρχαίων διότι δεν ζώ στην αρχαία Ελλάδα αλλά στο σήμερα.
    «Δυο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία, αλλά δεν είμαι σίγουρος για το πρώτο».
    Άλμπερτ Αινστάιν (1879-1955)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Επειδή δεν γνωρίζω ,γιατί πράματα που έχουν ειπωθεί παραπάνω, οχι από εμένα παραλείπονται τα αναφέρω και πάλι.
    Αγαπητε ανωνυμε πιστευω θα επρεπε να ήσουν πιο προσεκτικός σε αυτα που λες γιατι αυτοαναιρεις μόνος σου αυτα που έχεις γράψει πιο πριν και εκτιθεσαι!
    1."Δε μίλησα εκ μέρους άλλου"
    Τοτε η υπερασπιστική σου γραμμη υπερ του "πόλιου θεολόγου" τι είναι?Χαρακτηριστικά αναφέρω δικό σου απόσπασμα από πιο πάνω---> "Ο πολιός θεολόγος διαθέτει περγαμηνές ήθους και αγώνων για τη δόξα της Εκκλησίας κι έχει να επιδείξει ένα αξιολογώτατο συγγραφικό έργο που τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των πιστών της Λάρισας κι όχι μόνο.Όσο και να προσπαθήσουν κάποιοι να τον απαξιώσουν δεν πετυχαίνουν τίποτε."
    Ο κύριος πόλιος που αναφέρεσαι δεν χρειάζεται πιστευω άλλον να μιλά εκ μέρους του διότι αν θέλει μπορει να γράψει ελευθερα εδω μόνος του και να πει τη σεβαστη του αποψη.
    2."ούτε τον ονόμασα ..." χρειαζεται να τον ονομασεις απλά μας λες οτι ειναι "πόλιος θεολόγος"
    3."...αλλά ούτε και θεωρώ τον πολιό θεολόγο αυθεντία..." και πριν ανεφερες "Ο πολιός θεολόγος διαθέτει περγαμηνές ήθους και αγώνων για τη δόξα της Εκκλησίας κι έχει να επιδείξει ένα αξιολογώτατο συγγραφικό έργο που τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των πιστών της Λάρισας κι όχι μόνο."
    Συμφωνώ ότι δεν τον αναγνωρίζεις ως αυθεντία αλλα΄το να μιλάς περί καταξίωσης στους κύκλους των πιστων εκτίθεσαι.Θα μου επιτρέψεις εμενα ως πιστό να έχω διαφορετική άποψη ? Όποιος γράφει μερικά βιβλία ή έχει κάποια θέση καταξιώνεται αυτομάτως?
    4."Είπα απλά τα αυτονόητα που τα γνωρίζει όλη η Λάρισα." Ποιά είναι τα αυτονόητα που αναφέρεσαι και που γνωρίζει όλη η Λάρισα? Γιατί και γώ στη Λάρισα ζώ και δεν τα γνωρίζω.Το να είσαι τόσο απόλυτος στις θέσεις σου δεν είναι και ο΄τι καλύτερο.
    5."Τα υπόλοιπα αποτελούν δικές σας,αυθαίρετες και κακοποιούσες την αλήθεια κρίσεις." Ποιός είσαι εσύ λοιπόν που ισχυρίζεσαι πως κατέχεις την "μοναδική" αλήθεια? Νομίζεις πως αυτό σου δίνει το δικαίωμα,μιας και στερείσαι επιχειρημάτων, να εκτοξεύεις ανυπόστατους χαρακτηρισμούς εναντίον μου? Η αλήθεια φίλτατε είναι πάντα σχετική με βάση τα ανθρώπινα οπότε θα πρέπει να σέβεσαι και τις "αλήθειες" των συνανθρώπων σου.
    6."Όσο για την ανωνυμία..."Ναί συμφωνώ, μόνο που το να εκτοξεύεις κατηγορίες και ανυποστατους χαρακτηρισμούς κατά προσώπων συγκεκριμένων τη στιγμή που γράφουν επώνυμα ενώ εσύ κρύβεσαι πίσω επό έναν υπολογιστή και ένα πληκτρολόγιο δεν είναι πρέπον και άρα δεν σε τιμά να θίγεις και θέματα ανδρισμού παραπάνω.
    7.Εγώ δεν θα τελειώσω με ρητό αρχαίων διότι δεν ζώ στην αρχαία Ελλάδα αλλά στο σήμερα.
    «Δυο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία, αλλά δεν είμαι σίγουρος για το πρώτο».
    Άλμπερτ Αινστάιν (1879-1955)

    Υ.Γ.1 "...στο συν-ανώνυμο που κακώς κατά τη γνώμη του (:?) με μέμφθηκε." Τώρα το ποιός "μεμφθηκε" ποιόν καλυτερα να μην αναφερω διοτι οταν γραφεις σε blog σεβαστε γράφεις ανοιχτα και το διαβάζουν κι αλλοι.

    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ούτε τον ονόμασα αυθεντία,ούτε τον θεωρώ αυθεντία!Αυτή είναι η σωστή ανάγνωση της επίμαχης φράσης μου!Απορώ ειλικρινά γιατί αναγνώσατε με τρόπο που δε βγαίνει κανένα νόημα!Από κει και πέρα εξακολουθώ να εξαίρω το ήθος του και την προσφορά του την οποία με το γνωστό αμετροεπή τρόπο του προσπάθησε ανεπιτυχώς να απαξιώσει ο κος Νούσης τον οποίο βέβαια υποστηρίζετε κι εσείς συν-ανώνυμε!Αλήθεια εσείς που με μέμφεσθε γιατί χρησιμοποιείτε την ανωνυμία;Έπίσης η αντίδρασή σας σαφώς καταδεικνύει ότι θίχτηκε ο εγωισμός σας όταν έγραψα ότι οι απόψεις σας κακοποιούν την αλήθεια.Τι να κάνουμε!Αυτή είναι η γνώμη μου!Τι να πω κι εγώ που εσείς γράψατε όλως αυθαιρέτως,αντλώντας απ τη φαντασία σας κι όχι απ την πραγματικότητα,τη φράση ότι θεωρώ αυθεντία τον πολιό δημιουργώντας δυσμενείς εντυπώσεις σε βάρος μου;Και μετά καπάκι και η ΑΣΧΕΤΗ με την παρούσα συζήτηση ρήση του Αινστάιν με σαφή υπαινιγμό εναντίον μου τον οποίο και φυσικά θα προσπεράσω για να μην οξύνω το κλίμα!Ειλικρινά λυπούμαι για τον τρόπο που αντιδράσατε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Παλιοφιλε - αν εχεις βεβαια τετοιους φιλους, τι να τους κανεις τους εχθρους - συνεχιζεις να εκτιθεσαι υπερασπιζομενος τον πολιο και προασπιζομενος εν αυτω τη βαλλομενη Ορθοδοξια! Θα ηθελα με απορια να σε ρωτησω. Στα αληθεια, δεν ντρεπεσαι να εγκαλεις για την ανωνυμια τον αλλο, τη στιγμη που συνεχιζεις να κρυβεσαι; Του λες οτι θιχτηκε ο εγωισμος του. Εσενα τι θιχτηκε και ανταπαντας, ενω υποσχεθηκες εδω και μερες να σιωπησεις; Οσο για αντληση απο τη φαντασια μην κατηγορεις κανεναν περισσοτερο απο τον εαυτο σου, διοτι μαλλον εκει μεσα εκτισες διαφορους μυθους και ηρωες με τους οποιους μας ταλαιπωρεις ακαταπαυστα. Ασχετη η φραση του φιλου; Ισως, αν σταματησεις εδω.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αν θες ανώνυμε να κλείσουμε ραντεβού να τα πούμε κιόλας να σου φύγει η απορία περι ανωνυμίας.ΕΣΥ εκτόξευσες κατηγορίες και ύβρεις 1ος και μάλιστα ανώνυμα και σε πείραξε που εγώ ανώνυμα μίλησα και τσιμπησες το δόλωμα εε;Κρίμα...Όσον αφορά τα περί εγωισμού και τα λοιπά ποταπά σχόλια σου,σχόλιο δεν κάνω.Εσύ πρίν δεν εξέφρασες την άποψή σου αλλά κατηγόρησες και γενίκευσες.Είπες "όλος ο λαός της Λάρισας..."Ξέρεις δεν σε φίμωσα και είσαι ελεύθερος να γράψεις και να πεις ότι νομίζεις αλλά μην θίγεσαι όταν άλλα λες πιό πάνω και άλλα παρακάτω και αυτοαναιρείσαι.Το να λέω την διαφορετική από εσένζ άποψη μου είναι δικαίωμά μου όπως και του καθενώς.Πρέπει δηλαδή να συμφωνούμε με τα δικά σου για να είμαστε τα καλά παιδιά στην θρησκεία που διδάσκετε;Όσον αφορά το σχόλιο μου με το ρητό του Αϊνστάιν αφού δεν το κατάλαβες τί να σου πω.Όταν εσύ απαντάς με αρχαίο ρητό ασχολίαστα θες να σου σχολιάσω και γώ;Εξάλλου αμφησβητείς την κρίση του ίδιου του Αϊνστάιν ;Εγώ πάντως σέβομαι τους αρχαίους Έλληνες αλλά κάτι τέτοιες καταστάσεις με κάνουν να αναρωτιέμαι τί να απέγιναν οι αρχαίοι Έλληνες άραγε,γιατί έτσι όπως καταντηπσαμε αμφιβάλλω αν καταγόμαστε από αυτούς ή στην τελική αν μας έχει απομείνει τίποτα καλό από αυτούς....Σε ευχαριστώ πολύ πάντως για τους χαρακτηρισμούς σου... έτσι γίνονται πιό πολλά πράματα φανερά και από ότι βλέπω είστε και μέλος της "εκκλησίας".Καλή συνέχεια στη συζήτησή σας διότι αρκετά τράβηξε το post.Η συνέχεια δική σας.Συγχαρητήρια πάντως κ.Νούση που εκφράζετε και θίγετε εύστοχα πολλά πράγματα που πολλοί δεν τολμούν να αναφέρουν δυστυχώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή