Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΕΣΤΙΑΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΧΑΛΚΗΣ


ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ

Του Άρχοντος Οστιαρίου της Μ.τ.Χ.Ε.
Χρήστου Τσούβαλη

«Επιστημονική Παρουσία Εστίας Θεολόγων Χάλκης»
έκδοση του 2010

Το 1952 ιδρύθηκε η Εστία Θεολόγων Χάλκης. Μέλη της Εστίας ωρίσθηκαν αυτοδικαίως όλοι οι ομογάλακτοι αδελφοί απόφοιτοι της Σχολής. Σκοπό είχε και έχει να διατηρήσει τον ψυχικό δεσμό των αποφοίτων στο πέρασμα του φθορο-ποιού και καταλύτη των πάντων χρόνου. Έργο δύσκολο, αν λάβει κανείς υπ’ όψη του ότι οι απόφοιτοι της Σχολής είναι διεσπαρμένοι σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
Παρά ταύτα το πνεύμα της Σχολής ενδυναμώνει τους φορείς του. Όλα τα μέλη της Εστίας, μετά ζήλου διαφυλάττουν την πνευματική παρακαταθήκη, που παρέλαβαν και συνέχισαν αταλάντευτα τη μαρτυρία και την ιδιοπροσωπία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.
Μετά την εξαναγκαστική αναστολή της λειτουργίας της Σχολής το 1971 η Θεολογική Σχολή Χάλκης δεν εσίγησε. Η Εστία, που είναι, η ζώσα συνέχεια της Σχολής, εκδίδει ανά εξάμηνο από το 1989 το επίσημο ενημερωτικό δελτίο «Εστία Θεολόγων Χάλκης» και από το 1984 το επιστημονικό περιοδικό «Επιστημονική Παρουσία Εστίας Θεολόγων Χάλκης» με την μορφή συλλογικού τόμου εργασιών, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στους προβληματισμούς της σύγχρονης θεολογικής σκέψης και χαρακτηρίζονται για την πρωτοτυπία και την επικαιρότητά τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η Θεολογική Σχολή Χάλκης, παρά τα τριάντα εννέα χρόνια αναστολής της λειτουργίας της, συνεχίζει να δίνει το παρόν στο θεολογικό γίγνεσθαι.
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί οκτώ τόμοι, με αφιερωματικό χαρακτήρα:
1.- Μνήμη Μητροπολίτου Ικονίου Ιακώβου, Αθήνα 1984, 531 σελ.
2.- Αφιέρωμα εις τον Σεβ. Γέροντα Αρχιεπίσκοπον Αμερικής κ. Ιάκωβον, Αθήνα 1987, 573 σελ. 3.-Αφιέρωμα εις μνήμην των αοιδίμων Σχολαρχών και Καθηγητών της Σχολής, Αθήνα 1991, 519 σελ.
4.- Εκατονπεντηκονταετηρίς Ιεράς Θεολογικής Σχολής Χάλκης 1844-1994, Αθήνα 1994, 845 σελ.
5.- Μνήμη Μητροπολίτου Σταυρουπόλεως Μαξίμου, Σχολάρχου Ι. Θεολογικής Σχολής Χάλκης 1919-1991, Αθήνα 1997, 715 σελ.
6.- Πεντηκονταετηρίς Εστίας Θεολόγων Χάλκης 1952-2002, Αθήνα 2002, 723 σελ.
7.- Τη Α. Θ. Παναγιότητι τω Οικουμενικώ Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίω επί τη συμπληρώσει δεκαπενταετίας από της εκλογής του εις τον Οικουμενικόν Θρόνον (1991-2006), Αθήνα 2006, 743 σελ.
8.- Μνήμη Μητροπολίτου Γέροντος Εφέσου Χρυσοστόμου Κωνσταντινίδου Καθηγητού Ιεράς Θεολογικής Σχολής Χάλκης (1921-2006), Αθήνα 2010, 708 σελ.

Ενδεικτικώς αναφέρω το περιεχόμενο του τελευταίου τόμου:
1.- Γράμμα της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, σ. 5-6.,
2.- Πρόλογος, σ. 7-8.,
3.- Γεωργίου Τσέτση Μ. πρωτοπρεσβυτέρου Δρος, «Μητροπολίτης Γέρων Εφέσου Χρυσόστομος (1921-2006)», σ. 9-16.,
4.- Βασιλείου Ν. Αναγνωστοπούλου, «Εισηγητική ομιλία κατά την παρουσίασιν του συγγραφικού έργου του Μητροπολίτου Γέροντος Εφέσου Χρυσοστόμου Κωνσταντινίδου», σ. 17-24.,
5.- «Εργογραφία Μητροπολίτου Γέροντος Εφέσου Κυρού Χρυσοστόμου», σ. 25-34.,
6.- Αθανασίου Παπά, Δρος, μητροπολίτου Χαλκηδόνος, «Ο Θεός», σ. 35-49.,
7.- Γεωργίου Τσέτση Μ. Πρωτοπρεσβυτέρου Δρος, «Το μετέωρο βήμα της Ορθοδοξίας», σ. 51-67.,
8.- Βασιλείου Θ. Σταυρίδου, «Τάφοι πατριαρχών εις τα Πριγκηπόννησα (και ευρύτερον εις την Πόλιν)», σ. 69-91.,
9.- Αποστόλου, [Δανιηλίδη] μητροπολίτου Μοσχονησίων, ηγουμένου Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, «Μνήμη του έργου Αποστόλου Χριστοδούλου, Ιεράρχου του Οικουμενικού Θρόνου, δια την Εκκλησίαν και το Γένος», σ. 93-102.,
10.- Χρήστου Κ. Τσούβαλη, «Η Γραμματεία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης», σ. 103-135.,
11.- Θεοδώρου Νικολάου, Ομότιμου καθηγητού Πανεπιστημίου Μονάχου, Τακτικού μέλους της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας επιστημών και τεχνών, «“Η τελειότητα της Δημιουργίας”, μία ορθόδοξη συμβολή», σ. 137-155.,
12.- Ιακώβου,[Σωφρονιάδη]μητροπολίτου Πριγκηποννήσων, «Ιερά σεβάσματα των Πριγκηποννήσων», σ. 157-168.,
13.- Αποστόλου Αθ. Γλαβίνα, Ομότιμου καθηγητή Πανεπιστημίου, «Η οικουμενικότητα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, 1600 χρόνια από την μαρτυρική κοίμησή του (407-2007)», σ. 169-185.,
14.- Παύλου (Μενεβίσογλου), μητροπολίτου Σουηδίας, «Η έκδοσις των “Λόγων” Συμεών του νέου Θεολόγου και Νικόδημος ο Αγιορείτης», σ. 187-200.,
15.- Κυριάκου Παπακυριάκου, αποφοίτου Θεολογικής Σχολής Χάλκης, «Μητροπολίτες Σερρών και Νιγρίτης Οικουμενικοί Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως», σ. 201-233.,
16.- Αθανασίου Μπασδέκη Δρ., «Ορθοδοξία και απόδημος Ελληνισμός», σ. 235-246.,
17.- Γενναδίου Ζερβού, μητροπολίτου Ιταλίας και Μελίτης, «Αι εκκλησιαστικαί επαρχίαι της Νοτίου Ιταλίας ηνωμέναι σήμερον με την Εκκλησίαν της Ρώμης και η Ορθόδοξος Μητρόπολις Ιταλίας και Μελίτης», σ. 247-266.,
18.- Νικολάου Γ. Ξεξάκη, καθηγητού Πανεπιστημίου Αθηνών, «Θεολογική προσέγγισις του περιβάλλοντος», σ. 267-274.,
19.- Ναυκρατίου Τσουλκανάκη, Αρχιμ., «Η συμπεριφορά του Χριστού απέναντι στους συγγενείς του κατά τις αναφορές των τεσσάρων Ευαγγελιστών»., σ. 275-302.,
20.- Κυριακού Τσουρού, πρωτοπρεσβυτέρου, «Σαρκική επιθυμία και σκοποί του γάμου κατά τον Ιερόν Χρυσόστομον»., σ. 303-322.,
21.- Σωτηρίου Λ. Βαρναλίδη, καθηγητού Πανεπιστημίου, «Δύο ανέκδοτα ποιήματα του Χίου λογίου Αργυρίου Σ. Καραβά (+1878) για τον μητροπολίτη Χίου (1839-1855) και μετέπειτα Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σωφρόνιο τον Γ΄, τον από Αμασείας», σ. 323-333.,
22.- Γεωργίου Ξεινού, «Παράδοση, Κώδικας ήθους», σ. 335-348.,
23.- Ευσταθίου Κ. Γιαννή, «“Ανάγνωση” της εικόνας της Γεννήσεως του Χριστού στη σχολική Τάξη», σ. 349-373.,
24.- Αθανασίου Αλεξ. Φούρλα, «Ελληνόφωνη και Λατινόφωνη Γραμματεία της αρχαιότητας και του Μεσαίωνα, ένα εκδοτικό πρόγραμμα», σ. 375-421.,
25.- Μαξίμου,[Αγιωργούση] μητροπολίτου Πιττσβούργου, «Η εκκλησιολογία του καρδιναλίου Ιωσήφ Ράτζινγκερ και η παπωσύνη του Βενεδίκτου του ιστ΄», σ. 423-446.,
26.- Γρηγορίου Λαρεντζάκη, καθηγητού Πανεπιστημίου Graz, «Τα αναθέματα του 1054 και η “Άρση” αυτών, συνέπειες στην πορεία προς την πλήρη κοινωνία μεταξύ της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας», σ. 447-484.,
27.- Κωνσταντίνου Δεληκωσταντή, καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, «Παγκοσμιοποίηση και Ορθοδοξία», σ. 485-498.,
28.- Προδρόμου Αντωνιάδη, καθηγητού, «Ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Χρυσόστομος Παπαδόπουλος ο Μαδύτιος», σ. 499-513.,
29.- Κωνσταντίνου Ν. Γιοκαρίνη, Δρ.Θ., «Η ίδρυση της Θεολογικής Σχολής Χάλκης και η επαναλειτουργία της στο κλίμα των προκλήσεων του Διαφωτισμού και της Νεωτερικότητας», σ. 515-562.,
30.- Χρυσοστόμου Γ. Ζαφείρη, μητροπολίτου Περιστερίου, «Η εκ περιτροπής “Προεδρία” της Συνόδου της Ιεραρχίας και η δια κληρώσεως εκλογή των επισκόπων εις την αυτοκέφαλον Εκκλησίαν της Ελλάδος», σ. 563-604.,
31.- Βασ. Ν. Αναγνωστοπούλου, «Ο Κανονισμός Βιβλιοθήκης της κατά Χάλκην Ι. Μονής της Αγίας Τριάδος», σ. 605-617.,
32.- Λογοδοσία του Διοικητικού Συμβουλίου της Εστίας θεολόγων Χάλκης κατά την Γενικήν Συνέλευσιν των μελών αυτής την 10ην Φεβρουαρίου 2007, σ. 619-624.,
33.- Λογοδοσία του Διοικητικού Συμβουλίου της Εστίας θεολόγων Χάλκης κατά την Γενικήν Συνέλευσιν των μελών αυτής την 6ην Φεβρουαρίου 2010, σ. 625-631.,
34.- Πίναξ ονομάτων και πραγμάτων, σ. 633-703.,
35.- Περιεχόμενα, σ. 705-708.

Χαλκίτης

1 σχόλιο:

  1. Υπάρχει προφανώς πολλά να μάθω γι 'αυτό. Νομίζω ότι έχετε κάνει κάποια καλά σημεία στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα επίσης. Κρατήστε εργασίας, πολύ καλή δουλειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή