Τετάρτη 12 Μαΐου 2010

ΖΗΛΟΣ ΟΥ ΚΑΤ' ΕΠΙΓΝΩΣΙΝ!


Tου Μεγάλου Πρωτοπρεσβυτέρου της Μ.τ.Χ.Ε.
Γεωργίου Τσέτση


Η πρόσφατη, μετά τυμπανοκρουσιών, κινητοποίηση του Ελληνοαμερικανού πολιτευτή Κρις Σπύρου, όπως, εν ονόματι της «Παγκόσμιας Ενορίας Αγίας Σοφίας» την οποία ίδρυσε προ πενταετίας [και που «εδρεύει» κάπου στις ΗΠΑ!!!], τελεσθεί Θεία Λειτουργία στην Αγιασοφιά την 17η προσεχούς Σεπτεμβρίου, ημέρα μνήμης των Αγίων Μαρτύρων Σοφίας, Πίστεως, Αγάπης και Ελπίδος, [γιορτή που, σημειωτέον, δεν έχει καμιά σχέση με την Σοφία του Θεού στην οποία είναι αφιερωμένος ο μνημειώδης αυτός Ναός], θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως φαιδρή και επιπόλαια, αν δεν περιέκλειε κινδύνους, ικανούς να πλήξουν τόσο την υπόσταση της εναπομείνασας στη Βασιλεύουσα Ρωμιοσύνης, όσο και τη ζωή και μαρτυρία της Μητέρας Εκκλησίας της, του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου.
Την φαιδρότητα του εγχειρήματος του εν λόγω πολιτευτού αποκαλύπτουν τα παιδαριώδη επιχειρήματα τα οποία προβάλλει, με περισσή μάλιστα έπαρση, προκειμένου να προωθήσει την πρωτοβουλία του. Ομιλεί περί «Παγκόσμιας Ενορίας» χωρίς να γνωρίζει αυτό που ξέρει ίσως και ο πιο ταπεινός και αμόρφωτος ορθόδοξος πιστός. Ότι δηλ. μια Ενορία, ως το μικρότερο ζωντανό κύτταρο του Σώματος της Εκκλησίας, ευρίσκεται «εν-ορίοις», δηλ. σ΄ένα περιωρισμένο χώρο, και συνεπώς δεν έχει παγκόσμιο, αλλά αυστηρά τοπικό χαρακτήρα.
Το τραγικότερο είναι ότι ο ελληνορθόδοξος (;) αυτός Δημοκρατικός πολιτευτής, επαίρεται πως στην κίνησή του «συμμετέχουν άτομα με διαφορετική εθνική καταβολή και προασανατολισμό», και πως «ενορίτες της παγκόσμιας αυτής “Ενορίας” δεν είναι μόνο ορθόδοξοι χριστιανοί, αλλά και Καθολικοί, Προτεστάντες, Εβραίοι, Μουσουλμάνοι, Τούρκοι (sic), Βουδιστές, ακόμη και άθεοι»!!
Και γεννάται το διπλό ερώτημα: Η Αγιασοφιά την οποία θέλει να ελευθερώσει ο κ. Σπύρου εν ονόματι των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θα είναι ο Καθεδρικός Ναός της οικουμενικής Ορθοδοξίας, ο οποίος θα εποπτεύεται από μια «Ενορία» πανθρησκειακής σύνθεσης που εδρεύει στο New Hampshire; Και η Λειτουργία που θα «τελέσει» τον Σεπτέμβριο (με ποιόν παπά, όμως, και με ποιόν ψάλτη;) στην Αγιασοφιά, και στην οποία κάλεσε τον...Πρωθυπουργό της Τουρκίας και πληθύν όλην πολιτικών και θρησκευτικών ηγετών από ολόκληρο τον κόσμο, τι θα είναι; Ορθόδοξη αναίμακτη Λατρεία ή μια πανθρησκειακή εκδήλωση;
Το χειρότερο όμως και γελοιωδέστερο είναι ότι ο κ. Σπύρου, αποφασίζων και διατάσσων, έχρισε την εαυτού «Ενορία» «θρησκευτική κληρονόμο-διάδοχο της Μεγάλης Εκκλησίας» (We, “the International Congregartion of Agia Sofia”, are the religious heirs to the Great Church) [βλ. το από 16ης Σεπτ. 2009 «προσκλητήριο» γράμμα του στον κ. Ταγίπ Ερντογάν!], και με μιά κογκρεγκασιοναλιστική αντίληψη, η οποία υποβόσκει σε μερικές ορθόδοξες ελληνοαμερικανικές ενορίες των ΗΠΑ, διατείνεται πως «η Εκκλησία είναι των πιστών και όχι του Δεσπότη ή του Πατριάρχη» [βλ. συνέντευξή του στο από 26 Σεπτ. 2009 φύλλο του Press Time]. Ωσάν να μπορεί να υπάρξει Εκκλησία άνευ Επισκόπου! Και ωσάν μπορεί να τελεσθεί μια οποιαδήποτε ιεροπραξία σε ενα δεδομένο τόπο, χωρίς την συγκατάθεση και ευλογία του οικείου Αρχιερέως. Και εάν μεν ο περί ου ο λόγος πολιτευτής στερείται ορθοδόξου εκκλησιαστικού φρονήματος, αγνοεί την κανονική παράδοση της Εκκλησίας του, και συνεπώς επιμένει να οργανώσει μια Θεία Λειτουργία στην Αγιασοφιά, «θέλουν-δε θέλουν οι Βαρθολομαίος και Ερντογάν» καθώς δηλώνει, όσοι Ορθόδοξοι Αρχιερείς συγχρωτίζονται μαζί του και φαίνεται να τον ενθαρρύνουν στο εγχείρημά του αυτό, είναι ανάγκη να αλλάξουν ρότα. Όταν μάλιστα τυχαίνει να ανήκουν στην πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Και κυρίως να υπενθυμίσουν στον «μακρόθεν εστώτα και θερμαινόμενον» κ. Σπύρου, ότι τον αιώνα που μας πέρασε, το Γένος υπέστη πάμπολλα δεινά από παρόμοιες συμπεριφορές θερμοκέφαλων «εθνοσωτήρων».
Να μη ξεχνούμε πώς ξεριζώθηκε ο εύρωστος ελληνισμός της Μικράς Ασίας και της Θράκης, πώς πήρε τον δρόμο της προσφυγιάς ο έλληνας του Πόντου, πώς χάθηκε η μισή Κύπρος, και πώς μέσα στη δίνη της πολιτικής διελκυστίνδας μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας την τελευταία πεντηκονταετία, καταποντίστηκε και η ακμάζουσα Ρωμιοσύνη της Πόλης. Και τούτο, χωρίς αυτή να φταίει απολύτως σε τίποτα.
Σ΄ένα σημείο ο Κρίς Σπύρου έχει δίκαιο. Όταν στο μήνυμα του με την ευκαιρία της ιδρύσεως της «Ενορίας» του, λέγει πως «Η Αγία Σοφία παραμένει το αιώνιο σύμβολο της Ορθοδόξου Χριστιανικής Πίστεως». Ουδείς αντιλέγει. Και βέβαια κάθε ορθόδοξη ψυχή ματώνει και θλίβεται βλέποντας το Παλλάδιο αυτό της Ορθοδοξίας να έχει καταντήσει πλέον χώρος μουσειακός. Ωστόσο, πρέπει να παραδεχθούμε, μας αρέσει ή όχι, πως η Αγιασοφιά κατέστη σύμβολο και για την altera pars.
Γι΄αυτό και οποιαδήποτε συζήτηση γύρο από το λεπτό αυτό θέμα, πρέπει να γίνεται με νηφαλιότητα και ψυχραιμία, όχι δε με προκλήσεις και φωνασκίες, που παράγουν μεν θόρυβο, αλλά δεν κομίζουν τίποτε το θετικό. Σε μια περίοδο κατά την οποία η Ομογένεια και το Σεπτό Κέντρο στην Πόλη άρχισαν κάπως να ανασάνουν και να προσβλέπουν με αισιοδοξία σ΄ένα καλλίτερο μέλλον στη γη αυτή όπου τους έταξε ο Θεός από αμνημονεύτων χρόνων, λίγη αιδώς και κοσμιότητα δεν θα έβλαπταν.

4 σχόλια:

  1. Ορθοί οι ενδοιασμοί του π. Γεώργιου Τσέτση για την "παγκόσμια ενορία" που δεν λαμβάνει υπόψη ούτε τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

    Προτεσταντική εκκλησιολογία νεόπλουτων Ελληνοαμερικανών που νομίζουν ότι όλα αγοράζονται με τα λεφτά. Ακόμη και οι θεσμοί και οι αλήθειες της Εκκλησίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απάντηση του Αξιότιμου κ. Κρις Σπύρου, Προέδρου της Παγκόσμιας Ενορίας της Αγίας Σοφίας, στα υβριστικά σχόλια του Μ. Πρωτοπρεσβύτερου Γεωργίου Τσέτση

    Αληθώς πάτερ Τσέτση, αιδώς και κοσμιότης είναι αξίες αναγκαίες σε κάθε εποχή και για κάθε θέμα. Εγώ ο έσχατος λαϊκός όχι μονό το δέχομαι αλλά και μετανοώ αν τυχόν ξέφυγα από αυτόν τον κανόνα. Εσείς όμως Πάτερ Τσέτση, οδηγός των πιστών και ιερεύς εμφανίζεστε με τον ζήλο αμετανόητου ‘Τσέτη’ απέναντι σε οποιονδήποτε μπορεί να έχει διαφορετική γνώμη από την δική σας. Εξ΄όσων γνωρίζω η πνευματική σας εξουσία είναι να συγχωρείτε, και όχι να καταράστε ή να υβρίζετε. Ειλικρινά δε, με λυπεί το θέαμα ιερέως ομιλούντος τη γλώσσα που χρησιμοποιείτε στον λίβελο σας εναντίον μου. Κατά τα άλλα Πάτερ Τσέτση, το Οικουμενικό Πατριαρχείο πλειστάκις καταδίκασε τον εθνοφυλετισμό τον οποίο εσείς φαίνεται να πρεσβεύετε, διότι εμφανίζεστε ως ο δήθεν υποστηρικτής του «εύρωστου Ελληνισμού της Μικράς Ασίας και της Θράκης», ενώ θα έπρεπε να είστε ο ιερέας κάθε Ορθόδοξης ψυχής και να αφήσετε τους Έλληνες στην φροντίδα των Ελλήνων.

    Σας ενοχλεί πάτερ Τσέτση, ότι ενδιαφέρονται για την αποκατάσταση της Αγίας Σοφίας και πρόσωπα από άλλες χριστιανικές ομολογίες, άλλες θρησκείες, ή ακόμη και άθεοι. Είμαι βέβαιος ότι αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης εγνώριζε την ρατσιστική σας αντιμετώπιση πατρικώς θα σας επιτιμούσε διότι τι άλλο σημαίνει οικουμενικότης παρά ανοιχτή αγκάλη προς κάθε ‘άνθρωπο ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές του αντιλήψεις; «Οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ• πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ.» (Ο Ισαπόστολος Παύλος προς Γαλάτας.)

    Μου αποδίδετε αιρετικές ή και σχισματικές αντιλήψεις αξιότιμε πάτερ Τσέτση. Εγώ όμως ουδέποτε είπα ότι αρνούμαι τους επισκόπους και την θέση τους στο σώμα της Εκκλησίας. Εσείς όμως φαίνεσθε να διαιρείτε το σώμα της Εκκλησίας και να εξαιρείτε από αυτό τον Λαό, ίσως δε και αυτόν τούτο τον Χριστό. Δεν είμαι εγώ ο ελάχιστος λαϊκός το καταλληλότερο πρόσωπο να σας υπενθυμίσει το αδιαίρετο του σώματος της Εκκλησίας. Αυτό ας το κάνει η συνείδηση σας και ο πνευματικός σας.

    Αξιότιμε πάτερ Τσέτση, μήπως σε δεύτερη ανάγνωση του κειμένου που συγγράψατε εν θερμώ βλέπετε ότι προσπαθείτε να περάσετε το μήνυμα ότι τα ίδια δικαιώματα με τους Ορθοδόξους Χριστιανούς επί της Αγίας Σοφίας έχουν και οι Μουσουλμάνοι Τούρκοι; Πως αλλιώς να ερμηνεύσω τη φράση σας «ωστόσο πρέπει να παραδεχθούμε, μας αρέσει η όχι πως η Αγία Σοφία κατέστη σύμβολο και για την altera pas». Όχι πάτερ Τσέτση, εάν εσείς εκπροσωπείτε τον Ορθόδοξο ραγιαδισμό, εγώ ο έσχατος λαϊκός πιστεύω στην Ορθοδοξία και την θρησκευτική ελευθερία. Πιστεύω ότι η Αγία Σοφία είναι το λίκνο της Ορθόδοξης Πίστης. Πιστεύω ότι η Αγία Σοφία καθαγιάστηκε οριστικά ως ιερός τόπος της Ορθοδοξίας και αυτό δεν αλλάζει με την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης. Πιστεύω ότι αυτοί που σφαγιάστηκαν τη νύχτα της 29ης Μαΐου 1453 μέσα στο ιερό σύμβολο της Ορθοδοξίας, άφησαν σε όλους μας ως κληρονομιά αυτόν τον ιερό τόπο. Δε σας αναγνωρίζω το δικαίωμα να παζαρεύετε με τους αφέντες σας για χάρη της δική σας προσωπικής επιβίωσης τον ιερό αυτό τόπο. Ακόμα και αν μείνω ο έσχατος και ο μόνος που πιστεύει στην ιερότητα και τον ολοκληρωτικά ορθόδοξο χαρακτήρα της Αγίας Σοφίας, Τσέτσης δε θέλω να γίνω! Εγώ Σπύρου γεννήθηκα, Σπύρου θε να πεθάνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εσάς κύριε Σπύρου ποιος σας αναγνωρίζει το δικαίωμα να παίζετε με την Εκκλησία και την πατρίδα;και πως τώρα στο γήρας σας θυμηθήκατε την Αγία Σοφία; Δεν μας λέτε τι κάνατε για την Εκκλησία ως τώρα να μάθουμε τα έργα σας,την προσφορά σας,είστε ενεργό μέλος της Εκκλησίας; έχετε πνευματικό;εξομολογήστε; μεταλαμβάνετε;ο πνευματικό σας σας έδωσε ευλογία γι'αυτές σας τις κινήσεις,κοιτάξτε καλύτερα την ψυχή σας και την πνευματική σας προκοπή και αφήστε τις λειτουργίες στους Ιερείς μας,καλή μετένοια

    ΑπάντησηΔιαγραφή