Τρίτη 23 Μαρτίου 2010

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ Κ. ΤΣΟΚΛΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ


Ρεπορτάζ - φωτό: Νικόλαος Μαγγίνας

Ένα ολόκληρο κτίριο στην Κωνσταντινούπολη που φλέγεται. Περπατώντας μέσα θα έχει κανείς την αίσθηση ότι καίγεται. Μυθολογικοί ήρωες, που συναντούν ήρωες της ζωής μέσα από το φίλτρο της πρόσφατης επικαιρότητας των πυρκαγιών, το καλοκαίρι του 2007.
Ο Κώστας Τσόκλης συνεχίζει ακούραστα να εκφράζει τον εικαστικό του λόγο, αυτή τη φορά μέσα από την έκθεση “Η απρονοησία του Προμηθέα”, η οποία διοργανώνεται από την Istanbul 2010, European Capital of Culture, το Γενικό Προξενείο της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Χθες πραγματοποιήθηκε στο Σισμανόγλειο συνέντευξη τύπου με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης.


Ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη Βασίλειος Μπορνόβας αφού καλωσόρισε τόν καλλιτέχνη και τους παρισταμένους επεσήμανε το γεγονός ότι με την παρουσία του Κ. Τσόκλη στο Σισμανόγλειο κορυφώνεται η συμμετοχή της Ελλάδος στα δρώμενα της Πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης και ότι η έκθεση αυτή αποτελεί την ουσιαστικότερη συμμετοχή της Ελλάδος.

Η έκθεση, με "αίμα και φωτιά", του Κώστα Τσόκλη προσδοκά να συμβάλλει σε ρόλο ειρηνικό και συμφιλίωσης μεταξύ ελλήνων και τούρκων. Οι αντιθέσεις αυτές της νέας εντυπωσιακής δημιουργίας του πολυτάλαντου καλλητέχνη, θα εγκαινιασθούν την Πέμπτη, ανήμερα του εορτασμού του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου στο Σισμανόγλειο Μέγαρο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος, στην κεντρική λεωφόρο του ιστορικού Πέρα στην Κωνσταντινούπολη.
Ο διάσημος καλλητέχνης επιδιώκει το ''αίμα και η φωτιά" να διαδραματίσουν ρόλο κόκκινης οπτικής αγαλλίασης. Πιστεύει δε παράλληλα στην αποστολή της τέχνης, ως όπλο, στον ευγενή πόλεμο για τη λύτρωση του ανθρώπου.



Κατά τη Συνέντευξη Τύπου ο Κώστας Τσόκλης τόνισε:

Εκθέτοντας εδώ στην Πόλη άθελά μου, μοιραία θα έλεγα, οι ευθύνες μου αλλάζουν και η τέχνη μου προσπαθώντας να μην προδώσει την αυτονομία της, που με τόσο κόπο κερδήθηκε, πλουτίζεται και με άλλες προθέσεις. Θέλει να παίξει και αυτή ένα ρόλο συμφιλίωσης των δύο λαών μας ή εαν προτιμάτε να μετάσχει στην προσπάθεια διαλεύκανσης των λόγων που δημιούργησε αυτή την βαθιά παρεξήγηση που γέμισε πίκρα τις δύο κοινότητες τουρκική και ελληνική που έζησαν κάποτε αδελφικά σε αυτή την Πόλη και που δυστυχώς, κατ' επέκταση, εξακολουθεί να φαρμακώνει και να καταστρέφει οικονομικά τους δύο λαούς μας, πλουτίζοντας τους εμπόρους καταστροφικών όπλων, αυτούς δηλαδή που είναι έτσι ουσιαστικά οι πραγματικοί εχθροί όλων των λαών του κόσμου.


Δεν είμαι πολιτικός, ούτε δικαστής. Καλλιτέχνης είμαι. Δεν κρίνω. Διαπιστώνω, παρατηρώ και εμπνέομαι τόσο από το καλό όσο και από το κακό και δεν είμαι ο μόνος. Πόσα αριστουργήματα της τέχνης αλήθεια δεν είχαν σαν θέμα την καταστροφή τον πόλεμο την βία ή την δυστυχία.
Η τέχνη δεν χώρισε ποτέ τους λαούς και οι λαοί ποτέ δεν αρνήθηκαν να ξεδιψάσουν πίνοντας από πηγές αισθητικής που δεν ανάβρυζαν στην δικιά τους γη, που προέρχονταν από άλλους, κάποτε πολύ μακρινούς, τόπους και χρόνους, από άλλους πολιτισμούς, θα έλεγα από άλλους ανθρώπους, και αυτό ποτέ δεν τους έβλαψε, αντίθετα τους ώθησε να αναπτύξουν και την δικιά τους τέχνη, να πουν και το δικό τους αισθητικό λόγο και να μετάσχουν έτσι και αυτοί στην παγκόσμια πολιτιστική πυραμίδα.
Δεν ξέρω αν η τέχνη μου και το ταλέντο μου είναι σε θέση να αναλάβουν ένα τέτοιο δύσκολο, δημιουργικό όμως και ειρηνοποιό ρόλο, ξέρω όμως όπως όλοι ξέρουμε ότι και οι προθέσεις δικαιώνονται από το αποτέλεσμα, παραμένουν ωστόσο ιερές έστω και αν αποτυγχάνουν στο σκοπό τους. Όμως η προσπάθεια από μόνη της είναι μία πράξη που αξίζει τον έπαινο.
Ας μην απελπιζόμαστε. Η καχυποψία δεν είναι προνόμιο μόνο των δύο δικών μας λαών. Ανάλογα, και πολύ πιό βίαια, παραδείγματα βασανίζουν και εξαθλιώνουν ολόκληρη την ανθρωπότητα από γενέσεως κόσμου.
Τα δικά μας όπλα συμβίωσης στο δικό μας ευγενή πόλεμο που είναι η τέχνη, η οποία συνεχώς μάχεται και αναιρεί τον εαυτό της με τον ιερό σκοπό να λυτρώσει τους εκάστοτε συνανθρώπους της.
Η ευαισθησία μας ας προσπαθήσει να μετατρέψει το αίμα και τη φωτιά σε κόκκινη οπτική αγαλλίαση, τον πλούτο σε κοινωνική συνεισφορά, την φτώχεια και την εξαθλίωση εξευγενίζοντάς της σε πιθανές πηγές έμπνευσης, άρα σε λύτρωση, έστω και αν δεν γινόμαστε εύκολα κατανοητοί ή αν οι προσπάθειές μας παρεξηγούνται από τους ακραιφνείς της τέχνης.



Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος θα εγκαινιάσει την έκθεση την Πέμπτη, επισκέφθηκε το Σισμανόγλειο κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών και συναντήθηκε με τον καλλιτέχνη Κ. Τσόκλη, με τον οποίο είχε εγκάρδια συνομιλία.
Την έκθεση θα συνοδεύει τρίγλωσσος κατάλογος (τουρκικά- αγγλικά- ελληνικά). Οι φωτογραφίες του καταλόγου είναι του Γιώργου Τριανταφύλλου και το video production και editing του Χρόνη Πεχλιβανίδη. Στην έκθεση συνέβαλαν, ο καθένας με τον τρόπο τους, οι: Χρόνης Πεχλιβανίδης, Φαίδων Περράκης, Μάκης Φάρος και Αντώνης Γκατζογιάννης και η εταιρεία TBB Productions από την Κωνσταντινούπολη.
Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Κατερίνα Κοσκινά και γενική συντονίστρια η Ελένη Τσόκλη.
Για την δημιουργία του καταλόγου συνέβαλαν με κείμενα η Κατερίνα Κοσκινά, η Beral Madra και ο Κώστας Τσόκλης.
Χορηγός της έκθεσης: LAVRENTIADIS GROUP OF COMPANIES

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου