Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2009

ΟΙ "ΖΗΤΩΡΘΟΔΟΞΟΙ"



ΧΑΡΤΙΝΟ ΤΟ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΟ

Του θεολόγου Παναγιώτη Βολάκη

Στις 20 Μαΐου του 2009, στην Αίθουσα Τελετών του Α.Π.Θ., το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ., σε συνεργασία με τον Τομέα Δογματικής Θεολογίας πραγματοποίησαν Επιστημονική Ημερίδα με θέμα Ο θεολογικός διάλογος μεταξύ της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Συμμετείχαν οι δύο συμπρόεδροι του επίσημου Θεολογικού Διαλόγου των δύο Εκκλησιών, καρδινάλιος Walter Kasper και Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας, ο τότε πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. καθ. Πέτρος Βασιλειάδης και πλήθος επιφανών μελών της ακαδημαικής κοινότητας, της πολιτικής και πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης κλπ.

Δυστυχώς όμως κάποιοι (καμιά δια­κοσαριά άτομα κινούμενα με οργανωμένο σχέδιο), που θεωρούν τον διάλογο μέ τον οποιονδήποτε "άλλον" έγκλημα και που ούτε στιγμή δεν αποχωρίζονται το χάρτινο φωτοστέφανο που έβαλαν στο κεφάλι τους ως σημείο αισθητής αυτεπιβεβαίωσης της αγιότητάς τους, έκριναν το χώρο και τα πρόσωπα κατάλληλα για να εκτονώσουν βίαια, φωνασκούντες κι ασχημονούντες, τη συσσωρευμένη απο την απομόνωση και την αδιέξοδη αυτάρκεια, καταπιεσμένη κατά δικαίων και αδίκων οργή τους.

Η ημερίδα παρόλα αυτά έγινε κι απέδωσε καρπούς... Γι' αυτούς χαιρόμαστε.

Άνθρωποι εκλεκτοί όμως προπηλακήστηκαν ως μη ώφειλαν, γι' αυτό λυπούμαστε και προσευχόμαστε να αντέχουν και να συνεχίζουν αναλογιζόμενοι το "διώξουσιν υμάς".

Στους ορθοδοξοκάπηλους προτείνουμε να αφιππεύσουν "την κάλαμον" και, αν μπορούν, να διαβάσουν και σκεφτούν αυτά που ο Σεβασμιώτατος Περγάμου - στον οποίο επιτέθηκαν - λέει (όπως τα συνοψίζει ο καθ. Χρυσόστομος Σταμούλης στα συμπεράσματα της ημερίδας):

Η Ορθοδοξία διαθέτει ισχυρές θεολογικές δυνάμεις για να ανταπεξέλθει στο διάλογο. Πράγμα που επιβεβαιώνεται με την παρατήρηση της επιρροής της σύγχρονης ορθόδοξης θεολογίας στη σύγχρονη θεολογία της Δύσης.Όποιος πιστεύει στην αλήθεια δεν φοβάται να διαλεχτεί γι’ αυτήν. Η αλήθεια δεν φοβάται το διάλογο.

Ανεξάρτητα από τα ουσιαστικά βήματα που έχουν ήδη γίνει, Ορθόδοξοι και Ρωμαιοκαθολικοί δεν συμπίπτουν, υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν (παπικό πρωτείο, προσηλυτισμός). Εντούτοις η στροφή έχει ήδη γίνει. Οι Εκκλησίες έχουν την ευθύνη να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού, προκειμένου να προωθηθεί ο διάλογος, ο οποίος εν τέλει ανήκει στα χέρια του Θεού.

Η άρνηση του διαλόγου αποτελεί έγκλημα και η αποδοχή του δυνατότητα κοινωνίας και αγάπης. Την ένωση κάνει η Εκκλησία και όχι οι θεολογικοί διάλογοι.

Βαρυσήμαντη η τελευταία διαπίστωση για τον εκκλη­σιαστικό χαρακτήρα των αποφάσεων. Ετσι, σεβα­στές μπορεί να γίνουν επιφυλάξεις μελών της 'Εκκλη­σίας απέναντι σε επιμέρους διαδικασίες του διαλόγου ή και εν γένει στον διπλωματικό του χαρακτήρα, ιδίως αν κινούνται από σύνεση και όχι από φοβικά σύνδρομα - και αν δεν συνοδεύονται από ύβρεις και συκοφαντίες εναντίον προσώπων. Τέτοιες δυστυ­χώς πλημμυρίζουν το διαδίκτυο σε ορισμένους «ζητωρθόδοξους» ιστοτόπους (που προφανώς φιλοδο­ξούν να στήσουν ιδιωτικούς «στρατούς» και δεν δια­κρίνονται για το εκκλησιαστικό τους ήθος, ενώ γίνο­νται συστηματικοί μοχλοί παραπληροφόρησης). Πο­λύ συχνά άλλωστε τη μεγαλύτερη περίσκεψη την εκ­φράζουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές τους. Εντούτοις, ενώ κάθε καλοπροαίρετη άποψη ή διερώτηση είναι προς συζήτηση με γνώμονα το καλύτερο αποτέλε­σμα, είναι αδιανόητο κάποιοι να επιβάλλουν την αστήρικτη γνώμη τους στηριζόμενοι στη φυσική βία. Με τον τρόπο αυτό καθιστούν μόνοι τους φανε­ρό ότι η προγραμματική άρνηση της εν διαλόγω ύπαρξης οδηγεί νομοτελειακά στην αδυναμία συνύ­παρξης και στην ωμή βία. Μια τέτοια έκπτωση και εξαθλίωση μας βρίσκει ολοκληρωτικά αντίθετους.

Εξάλλου, αντίθετους μας βρίσκουν κάθε λογής παρασυνοδικές συνάξεις που φιλοδοξούν να υποκα­ταστήσουν την εκκλησιαστική σύνοδο. Η Σύνοδος, με την απόφασή της για συνέχιση του διαλόγου στις 17 Οκτωβρίου 2009, αποδείχθηκε σοφότερη.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΟΛΑΚΗΣ

Περιοδικό Βημόθυρο, τχ. 1, Χειμώνας 2009-2010, σ. 26-27.

Πίνακας, Παραμόρφωση Ι, Ρήγου Αλίκη


3 σχόλια:

  1. ΟΙ ΒΛΑΚΙΕΣ ΤΟΥ ΒΟΛΑΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. O κος Βολάκης μίλησε για άσκηση φυσικής βίας κατά των αντιφρονούντων.Προφανώς θα έχει υπόψη τις χειροδικίες του σωματώδους μητροπολίτη Πάφου κατά των διαμαρτυρομένων χριστιανών προ ολίγων ημερών στην Κύπρο!Έτσι δεν είναι κε Βολάκη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ωραία τα λόγια του κ. Βολάκη. Μου άρεσε ο χαρακτηρισμός "ζητωρθόδοξοι" για τους ανθρώπους που δεν έχουν μεν ούτε στάλα Χάριτος και Πνεύματος Αγίου μέσα τους αλλά, τόσο πολύ προσκολλημένοι στην πλάνη τους, βάζουν τον εαυτό τους πάνω απ' την Αγία Τριάδα (η οποία, σύμφωνα με τον Χριστό, δεν κρίνει-Ιω 12,47-) και κατακρίνουν ακόμη και τον Θεό τον ίδιο, εάν αρνηθεί να τους γυαλίσει το φωτοστέφανο που έβαλαν μόνοι τους στο κεφάλι τους.
    Η Εκκλησία παρόλα αυτά ευλόγησε κι ευλογεί το διάλογο, οπότε οι κραυγές και τα ουρλιαχτά των ου κατ' επίγνωσιν ζηλωτών δεν αγγίζουν πια κανέναν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή