Τετάρτη 27 Μαΐου 2009

44 ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΣΤΗΝ Δ.Ι.Σ. ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

«Τα “Θρησκευτικά” ως αίτημα παιδείας
και όχι συντεχνίας»
[1]
(απάντηση εκπαιδευτικών θεολόγων σε μια επιστολή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου)

Στις αρχές Μαρτίου διαβιβάστηκε προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων η αρ. 4312 Επιστολή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος αναφερόμενη στην αντιμετώπιση της αδιοριστίας των θεολόγων. Παρά το γεγονός ότι η Επιστολή στην πραγματικότητα διαβιβάζει πορίσματα μιας ημερίδας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων (Π.Ε.Θ.) με θέμα «Εκκλησία και θεολόγοι», ταυτόχρονα προσεγγίζει καίρια ζητήματα θρησκευτικής εκπαίδευσης με τρόπο που ευνοεί λαθεμένες και συγχυτικές αντιλήψεις γύρω από τις διεκδικήσεις του μαθήματος των Θρησκευτικών (ΘΜ). Κι όλα αυτά σε μια χρονική στιγμή που το μάθημα βρίσκεται σε μια πραγματικά κρίσιμη καμπή. Ποια είναι αυτά τα ζητήματα;
Πρώτα πρώτα αυτό που λέγεται στην κατακλείδα της Επιστολής, για το χαρακτήρα του ΘΜ, καθώς η ΔΙΣ εκφράζει με σαφήνεια την «παγίαν θέσιν Αυτής» για ένα καθαρά ομολογιακό ΘΜ το οποίο να διδάσκεται υποχρεωτικά «δια τους Χριστιανούς Ορθοδόξους μαθητάς». Κι εμείς, απορούμε: Αυτός είναι άραγε ο στόχος των «Θρησκευτικών»; Να διδάσκεται υποχρεωτικά στους Ορθοδόξους μαθητές; Ακριβώς επειδή ένας τέτοιος στόχος συνεπάγεται την προαιρετικότητά του μαθήματος, αφού στις σχολικές μας τάξεις δεν φοιτούν πλέον αποκλειστικά Ορθόδοξοι μαθητές, όλοι εμείς οι δάσκαλοι των Θρησκευτικών, μετά τις παλινωδίες του καλοκαιριού, έχουμε θέσει ως κυρίαρχη διεκδίκησή μας την υποχρεωτική διδασκαλία του ΘΜ σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές, ανεξαρτήτως της θρησκευτικής τους – ή μη – δέσμευσης. Και επειδή το ομολογιακά σχεδιασμένο μάθημά μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί σ’ αυτό το στόχο, έχουμε δεσμευτεί να επεξεργαστούμε συγκεκριμένες προτάσεις για τον επαναπροσδιορισμό του χαρακτήρα, των διαστάσεων και των στοχεύσεων του ΘΜ. Ως εκπαιδευτικοί, θεωρούμε την ανάγκη για ανανέωση, καθώς οι εποχές αλλάζουν, ως μια απόλυτα υγιή και συνετή αντίδραση οποιουδήποτε σχολικού μαθήματος επιδιώκει να λειτουργήσει κατ’ ουσίαν εκπαιδευτικά και μορφωτικά. Άλλωστε η ανθρωπιστική και η μορφωτική αρετή του ΘΜ – όπως και κάθε μαθήματος – δεν έγκειται στο εγγενές και απαράβατο περιεχόμενό του εκτός τόπου και χρόνου, αλλά στον τρόπο με τον οποίο υλοποιείται εδώ και τώρα. Κι εδώ και τώρα – ας παραδεχτούμε επιτέλους την πραγματικότητα – έχουμε σοβαρότατο πρόβλημα! Έχουμε πρόβλημα γιατί το μάθημά μας παρά την υπέρβαση του κατηχητισμού και τις πολλές και δυναμικές του βελτιώσεις (απ’ τη δεκαετία του 80 και μετά) κινείται – στο μεγαλύτερό του μέρος – σε στενά ομολογιακά πλαίσια. Παράδειγμα / απόδειξη: ας απαντήσουμε με ειλικρίνεια, όσοι από μας είμαστε δάσκαλοι, τι σημαίνει για το χαρακτήρα και τη νομιμοποιητική βάση ενός μαθήματος να τίθενται ως ζητήματα εργασίας σε λυκειακές σχολικές τάξεις τα παρακάτω ερωτήματα: «Πώς μπορούμε να αποδείξουμε ότι συμφωνούμε με την άποψη της Εκκλησίας;» ή «Ο Χριστός σταυρώθηκε για μας. Πώς μπορούμε να ανταποκριθούμε κι εμείς στη μεγάλη δωρεά που μας έκαμε;» ή ακόμη «Ποια είναι τα συναισθήματα από τα οποία διακατέχεται ο εξομολογούμενος;». Όσοι εκτιμούν ότι θα πρέπει να διατηρηθεί ο στενά ομολογιακός χαρακτήρας του μαθήματος, που νομιμοποιεί τέτοιου είδους ερωτήσεις/προσεγγίσεις, ας είναι έτοιμοι για την αναπόφευκτη καθιέρωση της προαιρετικότητάς του. Ως δάσκαλοι, μπορούμε να φανταστούμε πόση ασάφεια, σύγχυση, διάκριση, υποτίμηση κ.ά. συνεπάγεται ένα προαιρετικό μάθημα στις συνθήκες του σύγχρονου ελληνικού σχολείου!
Τα επιχειρήματα όσων υπεραμύνονται του ομολογιακού χαρακτήρα του ΘΜ συχνά βασίζονται στο «τι γίνεται στην Ευρώπη», ότι δηλαδή οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γερμανία, Αυστρία) έχουν ομολογιακή θρησκευτική εκπαίδευση. Πράγματι αυτό ισχύει, ωστόσο είναι εξαιρετικά παραπλανητικό να παραλείπεται η επισήμανση ότι αυτή η ομολογιακή θρησκευτική εκπαίδευση δεν ασκείται από μια ομολογία, αλλά από όλες τις αναγνωρισμένες θρησκείες ή ομολογίες Μιλάμε δηλαδή για 3, 4, 5 διαφορετικά ΘΜ που διδάσκονται με την ευθύνη της κάθε θρησκευτικής κοινότητας. Όσοι, λοιπόν, όντας ελλιπώς πληροφορημένοι, φτάνουν να χρησιμοποιούν άκριτα αυτό το επιχείρημα, ας αποφασίσουν αν θα ήθελαν μια τέτοια θρησκευτική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο, αφού τότε θα είναι αναπόφευκτη η εκχώρηση της ευθύνης για ΘΜ και σε άλλες θρησκευτικές κοινότητες.
Απ’ την άλλη μεριά, πολύς λόγος γίνεται – κυρίως από όσους αρνούνται το ομολογιακό ΘΜ – για το λεγόμενο «θρησκειολογικό». Με επιχείρημα ότι ένας τέτοιος τύπος μαθήματος διασφαλίζει τη νηφάλια και ουδέτερη πληροφόρηση των μαθητών «γύρω από τις θρησκείες», οι Έλληνες υπερασπιστές του επισημαίνουν προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες που το «εφαρμόζουν» (π.χ. Αγγλία, Δανία). Όμως κι εδώ αναγνωρίζουμε έναν υπεραπλουστευτικό λόγο που φτάνει να παραθεωρεί ουσιαστικές παραμέτρους. Κι αυτό γιατί οι χώρες οι οποίες εφαρμόζουν μη ομολογιακή πολυ-θρησκευτική εκπαίδευση, στην πραγματικότητα επιδιώκουν πολύ περισσότερα πράγματα από την «ουδέτερη πληροφόρηση περί θρησκειών». Αν, λοιπόν, χρειαζόμαστε κατανόηση του τι πραγματικά γίνεται με την μη ομολογιακή θρησκευτική εκπαίδευση στην Ευρώπη, δεν μπορούμε να αρκεστούμε στις συχνά απροϋπόθετες και στατιστικού χαρακτήρα πληροφορίες του διαδικτύου, αλλά να ανοίξουμε τα Αναλυτικά Προγράμματα, το διδακτικό υλικό, τους διδακτικούς σχεδιασμούς και τις καταγεγραμμένες εμπειρίες των δασκάλων αυτών των χωρών. Αν το κάνουμε, θα διαπιστώσουμε πως η «θρησκειολογικού» τύπου πληροφόρηση, για την οποία τόσος λόγος γίνεται στην Ελλάδα, είναι μία μόνον παράμετρος της μη ομολογιακής θρησκευτικής μάθησης. Πως στα πλαίσια μιας τέτοιας θρησκευτικής εκπαίδευσης – της οποίας άλλωστε ο βασικός κορμός είναι ο Χριστιανισμός – οργανώνονται διδακτικές διεργασίες οι οποίες επιτρέπουν στους μαθητές να καλλιεργήσουν κριτική γνώση γύρω από τα θρησκευτικά ζητήματα και ευαισθησία για την εκτίμηση των θρησκευτικών πνευματικών επιτευγμάτων, να αναπτύξουν θεμελιωμένους θρησκευτικούς / πνευματικούς συλλογισμούς, να ανακαλύψουν τις διαστάσεις της θρησκευτικής πίστης και συμπεριφοράς, να αναζητήσουν την θρησκευτική αλήθεια της κοινωνίας τους και του εαυτού τους, και ταυτόχρονα να καταφέρνουν να διαλέγονται και να συνδιαμορφώνονται με τους θρησκευτικά και πολιτιστικά «άλλους». Όταν όμως όλες αυτές οι διαστάσεις με ευκολία αποσιωπούνται ή παραθεωρούνται και προβάλλεται μόνον η «ουδέτερη πληροφόρηση / γνώση», τότε – πέρα από τη διαστρεβλωμένη εικόνα του τι πράγματι γίνεται στην Ευρώπη – ισχυροποιούνται τα επιχειρήματα όσων πολεμούν αυτή την εκδοχή της θρησκευτικής εκπαίδευσης και αυξάνονται οι φοβικές στάσεις απέναντι σε οποιοδήποτε ΘΜ δεν είναι το ομολογιακό που γνωρίζουμε. Το αποτέλεσμα: χάνουμε την πολύτιμη ευκαιρία να εμπλουτίσουμε το δικό μας προβληματισμό με τα όσα κατάφεραν χώρες οι οποίες πραγματοποίησαν πλούσια θρησκειοπαιδαγωγική πορεία και αντιμετώπισαν πρωιμότερα συνθήκες που εμείς τώρα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.

Ένας άλλος φόβος που εκφράζεται μπροστά στην προοπτική της ανανέωσης του ΘΜ αφορά στις «ρίζες» μας που κινδυνεύουν αν το μάθημα απομακρυνθεί από το ομολογιακό του πλαίσιο, στην απώλεια της θρησκευτικής και εθνικής μας ταυτότητας, στη σύγχυση και στο συγκρητισμό που δήθεν ελλοχεύουν. Κι εδώ αναρωτιόμαστε και πάλι: Με ποια λογική ένα μάθημα που θέλει να υπερβεί την ομολογιακότητα, να διευρύνει τα όρια και τις κατευθύνσεις του και να δημιουργήσει θρησκευτικά συνειδητοποιημένους και διαλεγόμενους πολίτες αποτελεί απειλή και «ξεχέρσωμα ριζών»; Γιατί ένα μάθημα που θα περιέχει μεν πλούσιες πληροφορίες για τις μεγάλες θρησκείες του κόσμου, αλλά ταυτόχρονα θα διευκολύνει τους μαθητές να αναγνωρίσουν πόσο ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία ιδιαίτερα επηρέασε και συνδιαμόρφωσε τον ελληνικό πολιτισμό, ως παράδοση, ως τέχνη, ως ήθος, ως στάση ζωής, συνιστά απειλή; Με ποιον τρόπο αυτή η συνδυαστική προσέγγιση μας εμποδίζει να αναγνωρίσουμε τις ρίζες μας και την ταυτότητά μας; Εκτός κι αν αναφερόμενοι στις ρίζες μας υπονοούμε ό,τι μας διαχωρίζει από τους «άλλους» και μας καθιστά ανώτερους και εκλεκτούς, ό,τι δηλαδή αποκλείει τους «άλλους». Διατηρούμε τη βεβαιότητα πως οι «ρίζες» μας ίσα ίσα μπορούν να μας ενώνουν με τους «άλλους», καθώς όλοι οι άνθρωποι, και οι μη Έλληνες και οι μη Χριστιανοί έχουν «ρίζες», αγαπούν το καλό και το ωραίο, αναζητούν το νόημα της ζωής, ελπίζουν για την ποιότητα και την πρόοδο και βέβαια επιδιώκουν την προσωπική συνάντηση!
Πώς εννοούμε, λοιπόν, μιαν πραγματικά ανανεωμένη θρησκευτική εκπαίδευση; Πρώτα πρώτα κανένας σώφρων και δεσμευμένος στον παιδαγωγικό του ρόλο θεολόγος δεν φαντάζεται μια λύση – αντιγραφή. Είναι σίγουρο πως χρειάζεται να οικοδομήσουμε μια προσέγγιση που θα λάβει μεν υπόψη της τα όσα έχουν διερευνηθεί, αναλυθεί, μελετηθεί στην Ευρώπη, αλλά κυρίως θα επικεντρωθεί στις συγκεκριμένες και ιδιαίτερες ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. Κι όπως φαίνεται η ελληνική κοινωνία δε χρειάζεται απλώς πληροφόρηση περί θρησκειών, αλλά μια διευρυμένη και δυναμική θρησκευτική μάθηση. Τι θα πει αυτό; Επειδή η πραγματοποίηση της μάθησης αναγνωρίζεται μόνον στα αποτελέσματα που επιφέρει στους μαθητές (κι όχι στις διακηρύξεις των δασκάλων ή των σχεδιαστών εκπαιδευτικής πολιτικής) αποβλέπουμε σε μαθητές που να έχουν την ικανότητα να κάνουν πολλές ερωτήσεις γύρω από τη θρησκευτικότητα κι όχι να αναμασούν στερεότυπες απαντήσεις, να αναπτύσσουν προσωπικές θρησκευτικές αναζητήσεις και όχι να αποδέχονται θεσμοποιημένες βεβαιότητες, να ελέγχουν και να κατανοούν κριτικά τη θρησκευτική γνώση και όχι να υποτάσσονται σε δεδομένες παραδοχές, να διαμορφώνουν τις δικές τους υπεύθυνες απόψεις και στάσεις ζωής γύρω από τη θρησκευτική πίστη και τον Χριστιανισμό. Άλλωστε για μας αυτός είναι και ο δρόμος της γνήσιας θεολογικής αναζήτησης και της περιπέτειας της πίστης στο Θεό. Στη συνέχεια, ως προς τα περιεχόμενα του μαθήματος, σίγουρα η θρησκειολογική ύλη θα πρέπει να εμπλουτιστεί και να διαχυθεί σε όλες τις τάξεις, χωρίς όμως να εξαντλείται σε στεγνές και άνευρες πληροφορίες, αλλά να παρέχει ευκαιρίες για πραγματική γνωριμία και διάλογο με τη ζωή και τον πολιτισμό της κάθε θρησκείας. Εννοείται πως ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία ειδικότερα θα πρέπει να αποτελούν το μεγαλύτερο και κύριο σώμα όλων των τάξεων, με έμφαση στην ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας μας. Κι αυτό βέβαια με τρόπο που να αφορά και να ενδιαφέρει τον καθένα μαθητή που ζει στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από την πολιτιστική του προέλευση. Όλος αυτός ο προβληματισμός αναπτύσσεται στις ομάδες θεολόγων που έχουν διαμορφωθεί και εργάζονται άτυπα αλλά οργανωμένα σε όλη την Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και αλλού). Και ελπίζουμε ότι θα ληφθεί υπόψη από τους συνταγματικά κατοχυρωμένους υπεύθυνους για τις αλλαγές του ΘΜ, δηλαδή το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στους σχεδιασμούς Αναλυτικών Προγραμμάτων. Γνωρίζουμε ότι ο δρόμος δεν είναι εύκολος, ούτε οι λύσεις υπάρχουν «στο τσεπάκι» κάποιου ειδήμονα. Ωστόσο δεν μπορεί να παραθεωρούνται τα ζητήματα που έχουν πλέον τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου και να προτείνεται – και μάλιστα με το κύρος μιας Επιστολής της ΔΙΣ – ένα ΘΜ που διατηρεί τον στενά ομολογιακό χαρακτήρα του.
Ως προς τις ώρες διδασκαλίας του ΘΜ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θεωρούμε πως η ποιοτική αναβάθμιση ενός μαθήματος δε σχετίζεται με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας του, αλλά με τη βελτίωση των περιεχομένων και των στόχων του και βέβαια με την εκπαίδευση των δασκάλων του. Λαμβάνοντας υπόψη τα ήδη σκληρά ωράρια των μαθητών αλλά και τις ώρες διδασκαλίας των άλλων μαθημάτων, θεωρούμε πως οι ώρες διδασκαλίας του ΘΜ στο ελληνικό σχολείο είναι αρκετές. Ως προς το αίτημα όμως του διορισμού των θεολόγων στην Πρωτοβάθμια, εκτιμούμε ότι τινάζει στον αέρα τη βασική ψυχοπαιδαγωγική προϋπόθεση της διδασκαλίας των παιδιών αυτής της ηλικίας από έναν δάσκαλο
[2] (ο οποίος αναπτύσσει μια στενά συναισθηματική σχέση – σχεδόν σα γονιός – μαζί τους, παρέχει τη μάθηση αδιάσπαστα και διεπιστημονικά και έχει εκπαιδευτεί ειδικά γι’ αυτή την ηλικία). Επιπλέον, μια τέτοια πρόταση ανοίγει το δρόμο σχετικών διεκδικήσεων από όλες τις ειδικότητες. Αν πράγματι θεωρούμε ότι στο Δημοτικό δε γίνεται καλή δουλειά ως προς το ΘΜ, μια ρεαλιστική πρόταση θα αφορούσε τη διεκδίκηση ουσιαστικής θρησκειοπαιδαγωγικής κατάρτισης των δασκάλων στα Παιδαγωγικά Τμήματα. Όπως και να’ χει δεν μπορεί η αντιμετώπιση της αδιοριστίας των θεολόγων να τίθεται ως κριτήριο για την αναβάθμιση του ΘΜ. Κι αυτό δε σημαίνει ότι δε σεβόμαστε και δε συμπαραστεκόμαστε τους αδιόριστους και άνεργους θεολόγους.
Πέρα από τις παραπάνω αντιρρήσεις μας στα σημεία της Επιστολής, θεωρούμε δυσμενέστερο το σημαινόμενό της, καθώς με την κοινοποίησή της δημιουργείται η αίσθηση – στην κοινή γνώμη αλλά και στους θεολόγους – ότι η Ποιμαίνουσα Εκκλησία υιοθετεί αυτές τις προτάσεις της ΠΕΘ ως θετικές για την εξέλιξη του μαθήματος ή ακόμη περισσότερο ότι όλες αυτές οι προτάσεις συνιστούν «εξέλιξη» για το ΘΜ. Είμαστε βέβαιοι ότι μ’ αυτόν τον τρόπο όχι μόνον ενισχύονται οι στερεότυπες παρανοήσεις γύρω από τη θρησκευτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, αλλά χρειάζεται να ξαναρχίζουμε το διάλογο απ’ το μηδέν!

Είναι αλήθεια πως κάθε εποχή έχει τους φόβους της. Συχνά μάλιστα αυτοί δεν σχετίζονται με πραγματικούς κινδύνους, αλλά με μια περιρρέουσα κινδυνολογία. Ως θεολόγοι στοχεύουμε να παλέψουμε για ένα υποχρεωτικό σχολικό μάθημα για όλους τους μαθητές με ξεκάθαρα παιδαγωγικό χαρακτήρα, υπερβαίνοντας τις κινδυνολογίες, απ’ όπου κι αν προέρχονται. Θεμελιώδες κριτήριο των τολμηρών αλλαγών που θα χρειαστεί να γίνουν ας είναι το δικαίωμα του κάθε παιδιού να γίνει ένας θρησκευτικά εγγράμματος και συνειδητοποιημένος πολίτης που έχει εκπαιδευτεί να σέβεται και να συνυπάρχει με τον όποιον «άλλον». Ας μην ξεχνάμε ότι «το σχολείο, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε, έχει να συναγωνιστεί μυριάδες “αντι-σχολεία” ως προς τον καθορισμό της διαφορετικότητας, της ταυτότητας και του αυτοσεβασμού … ότι συναγωνίζεται με άλλα τμήματα της κοινωνίας τα οποία επίσης προσφέρουν αξίες, με τραγικές ίσως συνέπειες για την κοινωνία». (Jerome Bruner)

Ακολουθούν οι υπογραφές 44 θεολόγων από όλη την Ελλάδα:

Αγγελάκη Δήμητρα, Αμπατζίδης Θεόφιλος, Ανδριόπουλος Παναγιώτης, Βολάκης Παναγιώτης, Γιαννόπουλος Ανδρέας, Γκαλίτσιος Πρόδρομος, Γκαργκάνα Σουλτάνα, Γριζοπούλου Όλγα, Γώγου Βάσω, Δαμαλής Γιάννης, Ζωχιού Μαρία, Καζλάρη Πηγή, Καλαϊτζίδης Παντελής, Καραγιάννης Παναγιώτης, Κατσούδας Κώστας, Κετικίδης Γιώργος, Κρανιώτης Μιχάλης, Κυριακίδου Άννα, Λίλιας Πέτρος, Λίτσιος Γιάννης, Μαλεβίτης Ηλίας, Μάλφας Γεώργιος, Μαραθιά Διονυσία, Μασσαράς Θεοχάρης, Μαυροκωστίδης Γρηγόρης, Μιχαηλίδης Κώστας, Μπέλος Ζήσης, Μουντζουρίδης Γεώργιος, Μπάρλος Αποστόλης, Νευροκοπλής Θανάσης, Σεβαστίδου Γεωργία, Στυλιδιώτης Ηλίας, Πάλμος Νεκτάριος, Παπαθανασίου Γιαννούλα, Παπαθανασίου Θανάσης, Παπασωτηρόπουλος Χριστόφορος, Πεϊνιρτζή Κατερίνα, Ρούσσος Ηλίας, Ρούσση Βάσω, Τσανανάς Γιώργος, Φάκος Βασίλης, Φουντούλης Μιχάλης, Φωτόπουλος Χρήστος και Χλωρός Γιώργος.

Επικοινωνία :
theologyhellas@gmail.com

[1] Αντιγράφοντας από το περιοδικό ΣΥΝΑΞΗ
[2] Οι άλλες ειδικότητες που έχουν μπει (Μουσική, Γυμναστική, Ξένες Γλώσσες) αφορούν γνωστικά πεδία που δεν είναι δυνατόν να διδαχθούν από το δάσκαλο.

8 σχόλια:

  1. Παρότι η θέση των συν-αδελφών έναντι της επιστολής της Συνόδου λέει αλήθειες -κοινός τόπος το πόσο ανάλαφρα και αιθέρια τοποθετούνται τα πράγματα στην επιστολή αυτή της Συνόδου(σκεφθείτε πόσο αξιολογικά θα επιλέξει ένας Ζωικός, έστω, Μητροπολίτης, δύο θεολόγους ως συνεργούς του, μισθοδοθησομένους από το Κράτος, αν εφαρμοστεί η σχετική αναφορά του Συνοδικού κειμένου)- δεν ομιλεί περί της θεολογίας των λεγομένων "Ανεξαρτήτων Αρχών......!!!!" οι οποίες δεν ασχολούνται με ουδεμιά προβηματική περί του θ.Μ. καθότι εργο τους είναι(των ως είρηται αρχών και εξουσιών-εννοείται μόνον και κατ΄αποκλειστικότητα του κόσμου τούτου-ευτυχώς!) η επιλογή εκπαιδευτικών στελεχών προς δημοσία χρήση, όχι προβληματισμένων πως, θεολόγων, κατά το πνεύμα των 44άρων συν-αδελφών, εάν βεβαίως κατανοώ ορθώς το κείμενό τους, βάσει τάχα και αντικειμενικών μεθόδων καταληγόντων σε Lottaria μορίων, επιπλάστων ή αυθεντικών κατά το δοκούντι τοις θεσπίζουσι ταύτα εκάστοτε. Επομένως θα έδει η επιστολή προς τη Σύνοδο να εισηγείται μάλλον ρηξικέλευθες, πλέον των τρεχόντων, λύσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ,Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΧΩΡΑ.ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΜΕ 95% ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ,ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΕΧΘΗ ΩΣ ΜΗ ΩΦΕΙΛΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΡΩΤΗΘΗ ΥΠΕΡΟΓΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΟ ΑΛΛΟΘΡΗΣΚΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ,ΕΚ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΠΟΛΛΟΙ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ.ΩΣ ΕΚ ΤΟΥΤΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΗ ΤΗΝ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥΣ.ΕΙΔΙΚΩΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ,ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΘΡΗΣΚΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΕΣΠΙΣΗ ΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΗΘΙΚΗΣ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ Η ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ ΣΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΑΣΗ ΒΕΒΑΙΑ,ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΑΙ Η ΙΣΟΡΟΠΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
    ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑ,Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ.ΑΡΑ Ο ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ ΟΠΩΣ ΕΞ'ΑΛΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ.
    ΜΠΟΡΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΗ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ,ΩΣΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΝΑ ΓΙΝΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ.ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ 1]ΜΕΡΑΚΙ. 2]ΠΙΣΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ.ΤΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΘΑ ΔΙΔΑΞΗ ΕΝΑΣ ΑΘΕΟΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑ ΛΑΘΟΣ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ,ΑΠΟΤΥΓΧΑΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ Α'ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ[ΒΛ.ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ]ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΗ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ?3]ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,ΠΟΥ ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ,ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΓΕΡΟΝΤΕΣ,ΑΣΚΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑΡΕΤΣ[ΑΓΙΟΥΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΛΑΟΥ],ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝ Π.Χ.ΤΟΝ Π.ΠΑΙΣΙΟ ΜΙΣΟΓΥΝΗ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗ ΦΑΚΙΡΗ.
    ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ,ΑΓΩΝΙΣΘΗΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ. [ΓΝΩΣΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΠΑΡΕ-ΔΩΣΕ ΜΕ ΑΛΛΟΔΟΞΟΥΣ,ΠΡΟΕΤΡΕΨΕ ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΠΡΟ 3ΕΤΙΑΣ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΟΝ ΣΤΙΒΟ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ,ΜΕ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟ''ΙΔΟΥ ΑΠΟΣΤΕΛΛΩ ΥΜΑΣ ΩΣ ΠΡΟΒΑΤΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΛΥΚΩΝ''].ΑΓΩΝΙΣΘΗΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΜΕΝΟΝΤΕΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΣΑΣ.ΕΤΣΙ ΘΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΛΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΠΟΥ ΠΑΣΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΩΝΤΑΣ ΤΗΝ.
    ΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΔΕΧΘΗΤΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΛΟΓΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ[ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΚΑΤΑ ΜΕΡΟΣ]ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ,ΤΟΤΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΣ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ,ΚΑΙ ΑΣ ΦΡΟΝΤΙΣΗ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ ΤΗΣ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΣ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ,ΜΕ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΗΣ ΜΙΣΘΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΣΜΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν ξέρω αν εισαι θεολόγος η οχι ανώνυμε 12.51. Οντας και εγώ εκπαιδευτικός (της τριτοβάθμιας) σε συγχαίρω για την τοποθέτηση σου. Ετσι ακριβώς ειναι τα πράγματα. Και μη ξεχνάμε οτι η διδασκαλία των θρησκευτικών στο σχολείο επαιζε πάντα τον ρόλο της κατήχησης που δεν γίνεται απο την ορθόδοξο εκκλησία με τον τρόπο που γίνεται απο άλλα δόγματα. Δεν κατηγορώ την εκκλησία μας, αλλά συμφωνώ οτι αν δεν θέλουν οι πολιτικοί να καταλάβουν το αυτονόητο (οτι ειμαστε ομοιογενής πληθυσμός) τότε ας αναλάβει πράγματι η εκκλησία τον ρόλο αυτό.

    Δ.Γ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ένα ομολογιακό-κατηχητικό μάθημα δεν μπορεί να γίνεται στα πλαίσια του σχολείου με προιστάμενο τον εκάστοτε υπουργό παιδείας.'Αλλο κατήχηση,άλλο γνώση του θρησκευτικού φαινομένου. Όσο πιο νωρίς το καταλάβουμε τόσο καλλίτερα για την Εκκλησία, που πρέπει κάποτε να αναλάβει τις ευθύνες της και να μην επαναπαύεται στα δεκανίκια του κράτους,που δυστυχώς την κρατούν δέσμια, απο τον Όθωνα και μετά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όχι, τα θρησκευτικά δεν πρέπει να έχουν χαρακτήρα κατήχησης αλλά θρησκειολογικό. Είναι πολύ παρωχημένη αντίληψη και αναχρονιστική ότι πρέπει ντε και καλά να επιβάλλεται μια συγκεκριμένη ομολογία, απτη στιγμή ιδίως που αυτη έχει ουκ ολίγες ασάφειες και σημεία με ερωτηματικά.
    Εξάλλου αν διαβάσει κανείς Βυζαντινή ιστορία θα διαπιστώση ότι υπήρχε αντίθεση του βυζαντινού-χριστιανικού στοιχείου με το αρχαίο ελληνικό, το οποίο θεωρούσαν ότι ήταν συνυφασμένο με την ειδωλολατρεία. Επομένως είναι αντίφαση στις μέρες μας να διδασκόμαστε περί ενός ''ελληνο-ορθόδοξου'' πολιτισμού απτη στιγμή που υπάρχουν οι αντιθέσεις αυτές και οι αντικειμενικές διαφορές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η διαπλοκή και το σφιχταγγάλιασμα Κράτους-Εκκλησίας είναι αυτό που ζημιώνει την ελληνική Εκκλησία, περισσότερο από κάθε τι άλλο και την αποπροσανατολίζει από το ουσιαστικό της έργο. Τα θρησκευτικά είναι ένα μέρος αυτής της διαπλοκής. Χαίρομαι που υπάρχουν μέσα στα σχολεία άνθρωποι που διαχωρίζουν τη θρησκευτική εκπαίδευση των παιδιών (που είναι έργο της πολιτείας), από την κατήχηση (που είναι έργο καθαρά της Εκκλησίας, της ενορίας, των ιερέων). Ο θεολόγος στο σχολείο δεν είναι για να αναπληρώνει την οκνηρία της επίσημης Εκκλησίας, αλλά για να ενημερώνει, να διαφωτίζει, να δημιουργεί τις προϋποθέσεις της κατανόησης, του βιώματος και της υπεύθυνης προσέγγισης του φαινομένου της θρησκείας και της Ορθοδοξίας ειδικότερα, χωρίς να καπελώνει και να επιβάλλει. Οι του Χριστού, έχουν κληθεί "επ' ελευθερία". Δεν μπορεί να είναι αντικείμενο διδασκαλίας και εξέτασης, τα συναισθήματα του εξομολογούμενου. Αφήστε να παιδιά να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν κάτι, επιτέλους. Διαφορετικά, όσα τους δίνονται πιεστικά κι ουρανοκατέβατα από τα πάνω, δικαίως θα τα φτύνουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελπίζω Πάνο μου, να αφήσεις ελεύθερο καί το παρακάτω κείμενο...

    abc

    =======================

    Ανταπάντηση στην Απάντηση των 44 Θεολόγων

    Τις μέρες αυτές κυκλοφόρησε κείμενο που υπογράφουν 44 Θεολόγοι με τον τίτλο «Τα «Θρησκευτικά» ως αίτημα παιδείας
    και όχι συντεχνίας».

    Δημοσιεύτηκε σε πολλές ιστοσελίδες θεολογικού και εκκλησιαστικού ενδιαφέροντος*.

    Εστάλη και σε μας με την παράκληση να δημοσιοποιηθεί, αλλά αρνηθήκαμε τη δημοσίευση κρίνοντας τις θέσεις των συναδέλφων παντελώς αντίθετες με τους στόχους του blog μας.

    Το κείμενο αποτελεί θλιβερή αποκάλυψη για μας. Θα σχολιάσουμε μερικά μόνο σημεία του αφήνοντας τα υπόλοιπα στην κρίση των αναγνωστών μας:

    1.Οι συντάκτες του κειμένου τάσσονται ξεκάθαρα εναντίον του ομολογιάκου μαθήματος των Θρησκευτικών. Θεωρούν πως η ομολογιακότητα του μαθήματος αποτελεί λόγο για να οδηγηθούμε στην προαιρετικότητα «αφού στις σχολικές μας τάξεις δεν φοιτούν πλέον αποκλειστικά Ορθόδοξοι μαθητές».

    Έτσι προτείνουν ένα μάθημα υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές που για να γίνει τέτοιο θα πρέπει να αλλάξει τον ορθόδοξο χριστιανικό του χαρακτήρα.

    Τα επιχειρήματα των συναδέλφων είναι γνωστά. Είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά των υπευθύνων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

    Είναι όμως λανθασμένα και αβάσιμα θεολογικά. Ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι μαθητές υπήρχαν πάντα στα σχολεία μας.

    Ούτε αυξήθηκε ραγδαία ο αριθμός τους, ούτε μπορούμε να νομοθετούμε υπέρ των ελαχίστων αυτών μαθητών παραμερίζοντας το δικαίωμα των πολλών Ορθοδόξων μαθητών.

    Είναι μάλιστα γνωστό σε πολλούς συναδέλφους ότι ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι μαθητές δεν ζητούν απαλλαγή από το ΜτΘ, αν και δικαιούνται να το πράξουν, αλλά παρακολουθούν το μάθημα κανονικά.

    Λησμονούν επίσης οι συνάδελφοι ότι το λυτρωτικό μήνυμα του Χριστού ορθοδόξως δοσμένο δεν μπορεί παρά να ελκύσει στην Αλήθεια και τους ετερόδοξους ή αλλόθρησκους.



    http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=2522&Itemid=1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η τελευταία φράση της ρομφαίας περικλείει όλη την ουσία του ζητήματος. Λόγια μπορούμε να γράφουμε πολλά, όμως η αλήθεια εκφράζεται με λίγα. Για όποιον δοκίμασε τί γεύση έχει ο Χριστός μας, γι' αυτόν πλέον δεν υπάρχουν "θρησκευτικές αλήθειες" ούτε "χριστιανισμός" γενικά και "δημοκρατικά". Υπάρχει η ορθόδοξη εκκλησία ως φώς και ως οξυγόνο και ως το μόνο καθαρό νερό και ως η μόνη τροφή της ψυχής που νικάει τον θάνατο για όλους τους ανθρώπους. Τα άλλα "φώτα" είναι σκοτάδια και αυτό μας το διδάσκουν οι Άγιοι Πατέρες μας με την ομολογία του μαρτυρίου τους. Αν ανοίξουμε το συναξάρι την κάθε μέρα θα συναντήσουμε πολύ αίμα, αφόρητα μαρτύρια και φυσικά χείμαρρο της Θείας Χάριτος που επισκιάζει και ενδυναμώνει τους Αγίους Μάρτυρες προκειμένου να μην πάψουν να ομολογούν την μόνη Αλήθεια. Κανένας Άγιος δεν ήταν διαλλακτικός με τους αιρετικούς και τους αλλόδοξους ποτέ. Καταδίκαζαν τις δοξασίες τους με αγάπη και θάρρος όπως όταν βλέπεις έναν άνθρωπο να πίνει βρώμικο νερό τον σταματάς με φωνή και του δείχνεις την πηγή, όχι για να τον προσβάλλεις αλλά από φιλανθρωπία.
    Πρώτα λοιπόν να πιούμε καθαρό νερό και ύστερα ξεδιψασμένοι μπορούμε να ασχοληθούμε και με τα άλλα νερά μελετώντας με το μικροσκόπιο τα βακτήρια που περιέχουν και που δεν φαίνονται δια γυμνού οφθαλμού.

    Άναρχος

    ΑπάντησηΔιαγραφή