"Σε λίγες ώρες, έξω απ' αυτόν τον ναόν, έξω από την γαλήνην του, εις τους δρόμους αυτής της Πολιτείας, θα παρελάσει ο Καρνάβαλος. Μη τον περιφρονήσετε και μη τον χλευάσετε και μη με κατακρίνετε, που τον αναφέρω αυτή τη στιγμή. Δεν είναι καθόλου άσχετος με το μέγιστο πρόβλημα της υποκρισίας. Να τον προσέξετε εφέτος τον Καρνάβαλο με σεβασμό και βαθύ στοχασμό. Είναι πανάρχαιο το φαινόμενο και είναι φαινόμενο βαθυτάτου και αγχώδους αιτήματος της ψυχής του ανθρώπου, να λυτρωθή από την καθημερινή του υποκρισία με μίαν έκφρασιν ανωνύμου, διονυσιακής νέας υποκρισίας.
Είναι τραγική μορφή ο Καρνάβαλος. Ζητεί να λυτρωθή από την υποκρισίαν υποκρινόμενος. Ζητεί να καταλύσει όλες τις ποικίλες προσωπίδες, που φορεί κάθε μέρα με μία νέα, την πιο απίθανη. Ζητεί να εκκενώση ό,τι υπάρχει απωθημένο μέσα στο υποσυνείδητό του και να ελευθερωθή, αλλά ελευθερία δεν υπάρχει, η τραγωδία του Καρναβάλου παραμένει άλυτη.
Το βαθύτατο αίτημά του είναι να μεταμορωθή. ΕΔΩ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΣΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΡΝΑΒΑΛΟ. Σ' αυτόν που ζητεί μεταμόρφωσι, το κεντρικό κήρυγμα της Ορθοδοξίας. Να μη τον καταδικάσουμε, λοιπόν, τον Καρνάβαλο, αλλά να σταθούμε και κάτω από την προσωπίδα του, να ακούσουμε την αγωνία του, την έκκλησί του και το δάκρυ του. Επαναλαμβάνω: της Ορθοδοξίας το βαθύτερο κήρυγμα ζητεί ο Καρνάβαλος, περιφερόμενος εις τους δρόμους της Πολιτείας: τη μεταμόρφωσι. Και είναι ο ειλικρινέστερος και εντιμότερος των υποκριτών.
Ίσως θα νομίσετε ότι αστειεύομαι. Απολύτως όχι. Δεν υπάρχει σοβαρώτερο πρόβλημα αυτή την ώρα δια την Εκκλησίαν. Δεν είναι δυνατόν η Εκκλησία, και μάλιστα η Ορθόδοξος, η δική μας Εκκλησία, να νοηθή ως άσχετη προς τη ζωή, προς τους καιρούς, προς την αγωνίαν αυτής της ώρας, προς τα φλέγοντα προβλήματα αυτής της στιγμής, απλώς ως πόλις επάνω όρους κειμένη και θεωρούσα τα περί αυτήν. Ως Εκκλησία είμεθα εμπεπλεγμένοι εις την πορείαν του γένους των ανθρώπων, εις την μεγάλην αυτήν περιπέτειαν που ονομάζεται ιστορία, άγουσα εις την τελείωσιν των εσχάτων.
Υποκρινόμενοι την χθες, απουσιάζομεν από την σήμερον και η αύριον έρχεται άνευ ημών... Η χθες παρήλθε προ πολλού, ούτε κάν την σήμερον ζώμεν, μας προέλαβεν η μεθαύριον. Το επαναλαμβάνω ...εντονώτερον. Διότι είναι η πέραν της αυτάρκους υποκρισίας αλήθεια, η απλή- η ευκολωτέρα αντιμετώπισις των προβλημάτων είναι να τα χλευάση και να τα κατακρίνη κανείς και να αντιπαρέλθη, όπως ο ιερεύς και ο λευίτης της Σαμαρειτικής παραβολής. Αλλά η πληγή είναι εδώ και κράζει".
Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος Μελίτωνος, Χαλκηδόνια, Αθήνα 1999, σελ. 456-457. Ομιλία την Κυριακή της Τυρινής εις τον Μητροπολιτικόν Ναόν Αθηνών (1970).
Ο Επιμηθεύς
Κείμενο, ΥΠΕΡκείμενο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάθε χρόνο τέτοιες μέρες το χρησιμοποιώ αρμοδίως! Και πάντα κάνει αίσθηση!
Αχ, αυτοί (ή κι εμείς) οι περιπλανώμενοι Καρνάβαλοι...
ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΟΙΔΙΜΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ ΚΥΡΟΥ ΜΕΛΙΤΩΝΟΣ. ΥΠΗΡΞΕ ΕΝΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ! ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΗΡ ΚΑΙ ΓΕΡΩΝ ΤΟΥ ΝΥΝ ΕΥΚΛΕΕΣΤΑΤΑ, ΕΠ' ΑΓΑΘΩ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΥΝΟΛΗΣ, ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥΝΤΟΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΤΟΥ Α' ΟΥ ΤΑ ΕΤΗ ΕΙΗΣΑΝ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήτι ηταν αυτο τωρα αχ αυτοι οι φαναριωται σε ευχαριστω για την δυνατοτητα της αναγνωσης
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλόκληρο και εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://manitaritoubounou.wordpress.com/2008/03/08/karnabalos-ypokrisia-melitwn-1/
Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ επίκαιρη είναι η δημοσίευση μικρού μέρους του κηρύγματος, που έγινε το 1970 στο μητροπολιτικό ναό των Αθηνών.
Καλό θα είναι να το μελετήσουν όλοι οι ζηλωτές και οι φανατικοί λεγόμενοι χριστιανοί. Αλλά καί όλοι οι υποκριτές, οι φαρισαίοι και οι μεγαλύτεροι αδελφοί των ασώτων που θεωρούνται μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.
Είθε το Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής των Απόκρεω να τους συνετίσει και να επανέλθουν στις τάξεις εκείνων που θα μετάσχουν στην αιώνια ζωή, που είναι η Βασιλεία των Ουρανών.
Ανεπανάληπτη προσωπικότητα της Εκκλησίας, βαθυστόχαστος Θεολόγος του 20 αιώνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπήρξε Πνευματικός του Πατριάρχου μας Βαρθολομαίου.
Οι ομιλίες και οι εργασίες του αποπνέουν το άρωμα της Ορθοδοξίας.
Ο Χαλκηδόνος Μελίτων σηματοδότησε με την ουσιαστική παρουσία του τον Θεολογικό διάλογο.
Υπήρξε πολύ μεγάλος για να τον κατανοήσουν κάποιοι μικροί.
Υποκλίνομαι με σεβασμό στην μνήμη του.
Αριμαθαίος
ΟΝΤΩΣ ΦΙΛΤΑΤΕ ΑΡΙΜΑΘΑΙΕ! ΥΠΗΡΞΕ Ο ΓΕΡΟ-ΜΕΛΙΤΩΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ "ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ" ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΠΑΝΩΤΗ -ΤΟΥ 1991 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ&ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ-, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΣΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΟΙΔΙΜΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΟΥ Α' ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΟΘΕΝ ΟΔΗΓΗΘΕΙΣΗΣ ΑΝΑΡΡΗΣΕΩΣ ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ ΝΥΝ ΕΥΚΛΕΕΣΤΑΤΑ-ΤΟ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ- ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥΝΤΟΣ ΑΜΕΣΟΥ ΔΙΑΔΟΧΟΥ ΑΥΤΟΥ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΜΑΣ. ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ ΑΥΤΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑΣ ΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΑΘΗΝΑΓΟΡΟΥ ΤΟΥ Α' ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΗΣ ΕΚΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΘΕΙΚΗ,ΚΑΤ΄ΑΛΗΘΕΙΑΝ, ΕΠΙΝΕΥΣΕΙ ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΗΜΩΝ! ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΘΑΥΜΑΣΕΤΕ ΔΙΕΞΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΑΥΤΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΤΑΤΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟ-ΜΕΛΙΤΩΝΟΣ ΧΑΤΖΗ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΝΤΟΣ-ΤΟΤΕ- ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΕΝΔΗΜΟΥΣΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ. ΕΙΗ Η ΜΝΗΜΗ ΑΥΤΟΥ ΑΙΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΗΣΤΟΣ!ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΝ ΕΤΕΙ 1972.
ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΟΤΙ Ο ΠΑΝΩΤΗΣ ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙ ΕΠΙΣΗΣ(2003) ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΤΟ 1972-ΙΟΥΛΙΟΣ, ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ ΕΚΛΟΓΗΣ ΝΕΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΟΥΝ ΟΙ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΑΙ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΝ ΕΝΔΗΜΟΥΣΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ ΝΑ ΨΗΦΙΣΕΙ ΑΝΤ' ΑΥΤΩΝ ΕΝΕΚΑ ΤΗΣ ΑΔΥΝΑΜΙΑΣ ΤΩΝ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΟΥΝ ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΩΣ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΜΕΝΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΚΛΟΓΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ....ΑΥΤΗ ΔΕ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΑΘ' ΕΛΛΑΔΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. ΑΝΑΦΕΡΩ ΤΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ ΜΟΥ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΩΝ ΤΑ ΟΣΑ ΑΗΘΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΑ ΣΥΝΕΒΗΣΑΝ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΤΟ 2004......
Ήμουν στο πτυχίο τότε που άκουσα το κήρυγμα αυτό στη Μητόπολη. Δεν κρύβω ότι τότε δεν μου είχε "κάτσει καλά". Κάτι η χούντα κάτι οι οργανώσεις που μας "προστάτευαν" πνευματικά...και έπεσαν τότε να τον κατασπαράξουν... Ας είναι αιωνία η μνήμη του Γέροντα. Μιλούσε "μετά παρησίας ακατακρίτως".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΕΡΙ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ ΜΕΛΙΤΩΝΟΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉταν πράγματι μεγα-μέγιστος. Και αυτό φαίνεται από το ότι δεν τον κατάλαβαν κάποιοι απαίδευτοι και στενόμυαλοι και αθεολόγητοι τύπου π. Φιλόθεου Ζερβάκου και άλλων σύγχρονων ταλιμπάν. Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση : misha.pblogs.gr/2009/02/oi-pseftopanagiwtatoi-foyskwmenoi-apo-perhfania-ehthroi-ths-orth.html
Μήπως πρέπει τελικά να κοιταχτούμε στον καθρέφτη;
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΥΤΟ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΟΥ. ΠΟΛΥ ΤΟ ΧΑΡΗΚΑ. Ο ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ ΜΑΣ, ΕΝΑΣ ΝΕΑΡΟΣ ΙΚΑΝΟΤΑΤΟΣ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ "ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ". ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΕ ΑΥΤΕΣ ΕΧΕΙ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΕΣΠΟΤΗ ΜΑΣ. ΝΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΑΝΟΙΧΤΟΜΥΑΛΟΙ. ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΑ ΠΑΛΑΙΟΔΙΑΘΗΚΙΚΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΟΧΟΥ "ΠΡΟΦΗΤΟΛΟΓΙΟΥ". ΤΟ ΣΥΣΤΗΝΩ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήpanagioti to blog sou mas ehei ginei exartisi. epikindino auto. logo sarakostis prepei na kovoume ta pathi. alla ayto einai ena kalo pathos. kai den kovete me tipota.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΤΗΓΟΡΏ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΌ ΚΡΆΤΟΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήα. γιατί μου έβαλε στο μυαλό το μίσος για τους γειτονικούς βόρειους και ανατολικούς λαούς.
β. γιατί μου έβαλε στο μυαλό ότι οι σημερινοί έλληνες είναι απόγονοι των αρχαίων ελλήνων και περιούσια φυλή.
γ. γιατί μου δίδασκε ότι η νότια Αλβανία είναι βόρειος Ήπειρος και ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έλληνας.
δ. γιατί με δίδασκε ότι τα «καλά» παιδιά δεν κάνουν «ζημιές».
ε. γιατί με δίδασκε ότι το Βυζάντιο ήταν συνέχεια της ελληνικής ιστορίας.
στ. γιατί μου έλεγε ότι το πολίτευμα της Ελλάδας είναι δημοκρατία.
ζ. γιατί μου έλεγε ότι οι κουμουνιστές είναι προδότες, οι ευρωπαίοι κουτόφραγκοι και οι αμερικανοί αμερικανάκια.
η. γιατί δεν με προίκισε με την δυνατότητα να κρίνω τι από όσα μου έλεγε είναι σωστό.
θ. γιατί χρησιμοποίησε την έτσι χαλκευμένη από το ίδιο αντίληψή μου για την πατρίδα, για να με χρησιμοποιήσει σαν πιόνι στον αγώνα των μετόχων του και εκμεταλλευτών μου για τον πλουτισμό τους.
ι. γιατί έτσι κάνοντας στρέβλωσε τα κοινωνικά ιδανικά μου.
Γιώργης Χολιαστός