Φίλος του ιστολογίου μου έστειλε το παρακάτω κείμενο του αρχιμανδρίτου π. Βασιλείου Μπακογιάννη περί συμπροσευχής με αιρετικούς, το οποίο δημοσιεύω αυτούσιο:
α. O Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης μας κ.κ. Βαρθολομαίος, που αυτές τις ημέρες επισκέπτεται την πόλη μας, βρίσκεται από μερικούς (φανατικούς;), ανέκαθεν στο «στόχαστρο», πως τάχα προδίδει (!) την πίστη μας, (αν είναι δυνατόν!), επειδή λόγω της θέσεώς του, «συμπροσεύχεται» με αιρετικούς!
Βέβαια οι ι. κανόνες (με΄ μστ΄, ξδ΄ αγίων αποστόλων κ. ἄ.), απαγορεύουν στους Ορθοδόξους το «συνεύξασθαι» με αιρετικούς. Όμως τί σημαίνει συμπροσευχή με αιρετικούς; Παραδείγματα:
1ον. Οι αιρεσιάρχες Άρειος, Νεστόριος, κ.λ.π. εκλήθησαν προς απολογία στις Συνόδους. Καί οι άγιοι Πατέρες που συγκροτούσαν τις Συνόδους, πριν από κάθε συνεδρίαση έκαναν προσευχή. Συμπροσευχήθηκαν επομένως και με δεδηλωμένους αιρεσιάρχες! Παρέβησαν μήπως τους ἱ. κανόνες;
2ον. Στην κηδεία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών, (+2008) παραβρέθηκαν καί συμπροσευχήθηκαν και μη Ὀρθόδοξοι επίσκοποι. Καταπατήθησαν μήπως οι ι. κανόνες;
3ον. Παρίστασαι σε μιά λατρευτική εκδήλωση αιρετικών, χωρίς όμως να συμμετάσχεις στις προσευχές τους· λες απλά νοερά την «ευχή», ή κάτι άλλο, και αυτοί λένε τα δικά τους. Συμπροσεύχεσαι; Ή ταξιδεύεις με αιρετικούς στη θάλασσα, και το καράβι αρχίζει και βουλιάζει, δεν θα προσευχηθείς για να σωθείς; Όμως το ίδιο θα κάνουν και οι αιρετικοί!
& 4ον. Τι έχεις να πεις για τους μικτούς γάμους, (=συμπροσευχές!), Ορθοδόξων και αιρετικών;Ή, αν η μάνα σου είναι Καθολική, και συ Ορθόδοξος, και πεθάνει η μάνα σου, δεν θα πας στην κηδεία της, που θα γίνει από Καθολικό παπά, και σε Καθολικό ναό;
β. Ασφαλώς οι ι. κανόνες δεν εννοούν τις ανωτέρω συμπροσευχές, που γίνονται εξ ανάγκης, ή εξ άλλων αιτιών, αλλά αυτές που γίνονται άνευ λόγου και αιτίας. Αφήνεις λ.χ. «στα καλά καθούμενα» τις λατρευτικές συνάξεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας, και τρέχεις στις αντίστοιχες των αιρετικών, και συμπροσεύχεσαι. Αυτό είναι μιά καθαρή συμπροσευχή. Και θα πρέπει, με βάση τους ι. κανόνες, ή να αφορισθείς, ή, αν είσαι κληρικός, να καθαιρεθείς (με΄ μστ΄, ξδ΄ ἁγίων ἀποστόλων κ. ἄ).
γ. Το χρυσό κλειδί για την ερμηνεία (σωστή!) των ι. κανόνων, είναι να ξέρουμε πώς και γιατί θεσπίθηκαν. Διαφορετικά οι ι. κανόνες, από όργανα σωτηρίας, γίνονται «κανόνια», που φονεύουνε ψυχές!
Βέβαια οι ι. κανόνες (με΄ μστ΄, ξδ΄ αγίων αποστόλων κ. ἄ.), απαγορεύουν στους Ορθοδόξους το «συνεύξασθαι» με αιρετικούς. Όμως τί σημαίνει συμπροσευχή με αιρετικούς; Παραδείγματα:
1ον. Οι αιρεσιάρχες Άρειος, Νεστόριος, κ.λ.π. εκλήθησαν προς απολογία στις Συνόδους. Καί οι άγιοι Πατέρες που συγκροτούσαν τις Συνόδους, πριν από κάθε συνεδρίαση έκαναν προσευχή. Συμπροσευχήθηκαν επομένως και με δεδηλωμένους αιρεσιάρχες! Παρέβησαν μήπως τους ἱ. κανόνες;
2ον. Στην κηδεία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών, (+2008) παραβρέθηκαν καί συμπροσευχήθηκαν και μη Ὀρθόδοξοι επίσκοποι. Καταπατήθησαν μήπως οι ι. κανόνες;
3ον. Παρίστασαι σε μιά λατρευτική εκδήλωση αιρετικών, χωρίς όμως να συμμετάσχεις στις προσευχές τους· λες απλά νοερά την «ευχή», ή κάτι άλλο, και αυτοί λένε τα δικά τους. Συμπροσεύχεσαι; Ή ταξιδεύεις με αιρετικούς στη θάλασσα, και το καράβι αρχίζει και βουλιάζει, δεν θα προσευχηθείς για να σωθείς; Όμως το ίδιο θα κάνουν και οι αιρετικοί!
& 4ον. Τι έχεις να πεις για τους μικτούς γάμους, (=συμπροσευχές!), Ορθοδόξων και αιρετικών;Ή, αν η μάνα σου είναι Καθολική, και συ Ορθόδοξος, και πεθάνει η μάνα σου, δεν θα πας στην κηδεία της, που θα γίνει από Καθολικό παπά, και σε Καθολικό ναό;
β. Ασφαλώς οι ι. κανόνες δεν εννοούν τις ανωτέρω συμπροσευχές, που γίνονται εξ ανάγκης, ή εξ άλλων αιτιών, αλλά αυτές που γίνονται άνευ λόγου και αιτίας. Αφήνεις λ.χ. «στα καλά καθούμενα» τις λατρευτικές συνάξεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας, και τρέχεις στις αντίστοιχες των αιρετικών, και συμπροσεύχεσαι. Αυτό είναι μιά καθαρή συμπροσευχή. Και θα πρέπει, με βάση τους ι. κανόνες, ή να αφορισθείς, ή, αν είσαι κληρικός, να καθαιρεθείς (με΄ μστ΄, ξδ΄ ἁγίων ἀποστόλων κ. ἄ).
γ. Το χρυσό κλειδί για την ερμηνεία (σωστή!) των ι. κανόνων, είναι να ξέρουμε πώς και γιατί θεσπίθηκαν. Διαφορετικά οι ι. κανόνες, από όργανα σωτηρίας, γίνονται «κανόνια», που φονεύουνε ψυχές!
Και φυσικά πολλά, πάμπολλα θα μπορούσε να προσθέσει κανείς στα παραπάνω επιχειρήματα του π. Βασιλείου Μπακογιάννη.
Γράφω πολύ πρόχειρα ό, τι σκέφτομαι: Στην κηδεία του μακαριστού Χριστοδούλου παρίσταντο εντός του Μητροπολιτικού Ναού και Μουσουλμάνοι!
Οι μικτοί γάμοι δεν είναι μόνο μεταξύ ορθοδόξων και ετεροδόξων, αλλά και μεταξύ ορθοδόξων και αλλοθρήσκων, κυρίως μουσουλμάνων! Δεν πρέπει να γίνεται κάτι τέτοιο, θα πει κανείς, αλλά αφού γίνεται πώς αντιμετωπίζεται;
Οι περίφημες "οικουμενικές προσευχές" είναι μια πάγια τακτική στις Μητροπόλεις εκτός Ελλάδος. Συμμετέχουν δε σε αυτές όλοι οι ορθόδοξοι (Ρώσοι, Σέρβοι κ.λ.π.)
Τα θέματα λοιπόν δεν είναι καθόλου απλά. Μ' ένα "αιρετικός" δεν αντιμετωπίζεις τη σημερινή πραγματικότητα. Απλώς εθελοτυφλείς. Και η Ορθοδοξία βιώνει δυναμικά το παρόν κι όχι αφοριστικά ή μοιρολατρικά.
ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΚΑΝΤΑ COPY-PASTE ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΛΛΟ.....ΤΟΝ ΤΑΛΙΜΠΑΝ...ΡΕ......
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν περίμενα να δω ένα τέτοιο κεί-
ΑπάντησηΔιαγραφήμενο από το συγκεκριμένο αρχιμαν-
δρίτη, γιατί η εμφάνισή του άλλα λέ
ει! Πάντως είναι μια ευχάριστη νό- τα στη μονοτονία των "Ταλιμπάν"
και μπράβο του. Ο Θεός είναι ΕΝΑΣ
για όλους! Μήπως οι άνθρωποι αμαρ- τάνοντας τον κατακερμάτισαν;;!!
Υ.Γ. Οι αμαρτωλοί μιλούν για "μαγα-
ζάκια" μήπως έχουν δίκιο;
πρωτη φορά ακούω οτι είναι συμπροσευχή μόνον οταν τρέχουμε στους αιρετικούς και συμπροσευχόμαστε!αλλά διερωτήθηκε κανείς αν οι δικοί μας ορθόδοξοι κληρικοί δεν τρέχουν σας αυτές τις προσευχές των αιρετικών χωρίς αναισχυντία και βγάζουν και του κόσμου τις φωτογραφίες για να εχουν την βούλα του οικομενιστή και να γίνουν τσιφλικάδες εναντι των αδελφών τους ιερέων ή κα δεσποτάδες ακόμη!λιγή ντροπή δεν θα έβλαπτε!
ΑπάντησηΔιαγραφήωραία ανάρτηση, αλλά προκαλεί λύπη όταν κάποιος γνωρίζει ότι ο Ευγένιος Βούλγαρης από την Αθωνιάδα δίδαξε πριν από 120 χρόνια για την ανεξιθρησκεία. "καλοί μου άνθρωποι" ποτέ δεν είχαμε τέτοιο φανατισμό στην εκκλησία, είναι προϊόν του προτεσταντικού φονταμενταλισμού που αναμασάμε. μας θρηνεί ο Βούλγαρης. είμαστε στο 2008...
ΑπάντησηΔιαγραφήΡ.Σ.
Ωραίος ο λόγος του π. Βασιλείου! Ήρεμα ρεαλιστικός, δίχως εξάρσεις και ακρότητες!
ΑπάντησηΔιαγραφήας διαβάσετε λίγο και την ερμηνεία των κανόνων από τους Ράλλη - Ποτλή και τον Άγιο Νικόδημο
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε των 1:27,αν πραγματικά διαβάσεις αυτούς που μας συνιστάς,αλλά και την εκκλ. ιστορία, θα πάθεις 'ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟ" ,απο την στάση των αγίων έναντι των αιρετικών!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα είναι να πάθουμε κανένα εγκεφαλικό μήπως και αλλάξουμε τρόπο σκέψης και δεν παρασυρόμαστε από τις οικουμενιστικές κορόνες του καιρού μας...
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο διαλεγόμενος"
“FREE”
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος «ταλιμπανολογούντες» και «ταλιμπανομάχους» σχολιαστές του blog:
Παρακολουθώντας αυτές τις ημέρες τη σκέψη όσων χαρακτηρίζουν και καταδικάζουν ως «ΤΑΛΙΜΠΑΝ» εκείνους που δεν αποδέχονται τις ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ και τις ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ των ορθοδόξων με αιρετικούς όπως είναι οι Ρωμαιοκαθολικοί - Παπικοί (επικεντρώνονοντας με ιδιαίτερο ζήλο την πολεμική τους στο πρόσωπο του π. Κύριλλου Κωστόπουλου –αλήθεια γιατί;)
θα ήθελα να σημειώσω σύντομα τα εξής:
1. ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΛΟΓΙΚΗ οι παραπάνω αναφερόμενοι :
Α) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον πανεπιστήμονα ΜΕΓΑ ΦΩΤΙΟ ο οποίος το 866 στη magna charta του έγραφε για την εισαγωγή του filioque από τους Λατίνους: “τοιουτοτρόπως εμφανίζεται πάλι η κατά του Αγίου Πνεύματος τόλμη του Μακεδονίου”. (Αρχ. Κυρίλλου Κωστοπούλου , Ο Παπισμός είναι Αίρεση, Πάτρα 1996).
B) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τους ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ Γρηγόριο Θεολόγο, Γρηγόριο Νύσσης, Κύριλλο Ιεροσολύμων και άλλους οι οποίοι υπογράφουν τον αναθεματισμό των Πνευματομάχων στον Α΄ Κανόνα της Συνόδου. (Πηδάλιο)
Γ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΑΓΙΟ ΜΑΡΚΟ ΤΟΝ ΕΥΓΕΝΙΚΟ ο οποίος στην εγκύκλια επιστολή του έγραφε σχετικά με το filioque: «Γι αυτό βεβαίως (τους λατίνους) ως αιρετικούς τους αποκόψαμε» (Αρχ. Κυρίλλου Κωστοπούλου , Ο Παπισμός είναι Αίρεση, Πάτρα 2003).
Δ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ ο οποίος στην προς Τίτον Επιστολή του αναφέρει: «αιρετικόν άνθρωπον μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσία παραιτού ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ών αυτοκατάκριτος». (3,10).
Ε) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΜΕΓΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ο οποίος στην Κανονική επιστολή του αναφέρει ότι οι συγκοινωνήσαντες με τους αιρετικούς Αρειανούς κληρικοί, εάν μετανοήσουν και επιστρέψουν, να εκπίπτουν
στην τάξη των λαϊκών. (Πηδάλιο).
ΣΤ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τους επί Βέκκου μαρτυρήσαντες ΑΓΙΟΡΕΙΤΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ οι οποίοι θανατώθηκαν από τους Παπικούς επειδή απλώς αρνήθηκαν να συλλειτουργήσουν μαζί τους. (είδατε δημοκρατικές
διαδικασίες το Βατικανό; δε συλλειτούργησες, πέθανες).
2.Από την εποχή του ΣΩΚΡΑΤΗ σ΄ αυτή τη χώρα ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ και η δημόσια ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τις συμφωνίες και τις διαφωνίες ήταν θεμέλιο του πολιτισμού και της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Απορώ, πώς στη σημερινή εποχή , όταν κάποιος απλώς εκφράζει τη διαφωνία του σε οποιοδήποτε θέμα με επιχειρήματα -και χωρίς να ασκεί ή να προκαλεί την παραμικρή μορφή βίας - είναι δυνατόν να χαρακτηρίζεται «ταλιμπάν»*. Προξενεί ανησυχία και ερωτηματικά αυτή η νοοτροπία και τακτική η οποία παραπέμπει σε ολοκληρωτικά -καθεστωτικά πρότυπα και στερεότυπα τα οποία τρέφονται συχνά από την άγνοια.
* (Ταλιμπάν: σπουδαστές ισλαμικής θεολογίας, της εθνότητας Παστούν, μέλη του ομωνύμου ενόπλου κινήματος που επεκράτησε στο Αφγανιστάν το 1996- 2001).
3.Επειδή αντιλαμβάνομαι από το ΥΦΟΣ και το ΗΘΟΣ των αναφορών (όσων χαρακτηρίζουν και καταδικάζουν ως «ταλιμπάν» όσους δεν αποδεχόμαστε τις συμπροσευχές και τις συλλειτουργίες των ορθοδόξων με αιρετικούς), ότι έχουν τουλάχιστον μια ΠΡΟΔΙΑΘΕΣΗ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ (ειρωνίες, απαξίωση κ.τ.ό), αλλά και μια «φανατική» απροθυμία να ακούσουν και να σκεφτούν την άλλη άποψη , θα ήθελα να επιστρέψω το χαρακτηρισμό και να ρωτήσω τους «ταλιμπανολογούντες» και «ταλιμπανομάχους» : δεν ψάχνεστε βρε παιδιά μήπως τελικά είστε εσείς οι «ταλιμπανίζοντες»;
“FREE”
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος «ταλιμπανολογούντες» και «ταλιμπανομάχους» σχολιαστές του blog:
Παρακολουθώντας αυτές τις ημέρες τη σκέψη όσων χαρακτηρίζουν και καταδικάζουν ως «ΤΑΛΙΜΠΑΝ» εκείνους που δεν αποδέχονται τις ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ και τις ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ των ορθοδόξων με αιρετικούς όπως είναι οι Ρωμαιοκαθολικοί - Παπικοί (επικεντρώνονοντας με ιδιαίτερο ζήλο την πολεμική τους στο πρόσωπο του π. Κύριλλου Κωστόπουλου – αλήθεια γιατί; βλ.Υ.Γ.)
θα ήθελα να σημειώσω τα εξής:
1. ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΛΟΓΙΚΗ οι παραπάνω αναφερόμενοι- εάν ζούσαν σήμερα οι Πατέρες της Εκκλησίας :
Α) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τους ΑΓΙΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ οι οποίοι ορίζουν ρητώς στον ΜΕ΄ Κανόνα τους: «Επίσκοπος, ή Πρεσβύτερος, ή Διάκονος αιρετικοίς συνευξάμενος, μόνον, αφοριζέσθω, ει δε επέτρεψεν αυτοίς, ως Κληρικοίς ενεργήσαι τι, καθαιρείσθω».{Πηδάλιο).
Β) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ ο οποίος στην προς Τίτον Επιστολή του αναφέρει: «αιρετικόν άνθρωπον μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσία παραιτού ειδώς ότι εξέστραπται ο τοιούτος και αμαρτάνει ών αυτοκατάκριτος». (3,10).
Γ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τους ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ Γρηγόριο Θεολόγο, Γρηγόριο Νύσσης, Κύριλλο Ιεροσολύμων και άλλους οι οποίοι υπογράφουν τον αναθεματισμό των Πνευματομάχων στον Α΄ Κανόνα της Συνόδου. (Πηδάλιο).
Δ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΜΕΓΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ο οποίος στην
Κανονική επιστολή του αναφέρει ότι « οι συγκοινωνήσαντες με τους
αιρετικούς Αρειανούς κληρικοί, εάν μετανοήσουν και επιστρέψουν, να εκπίπτουν
στην τάξη των λαϊκών». (Πηδάλιο).
Ε) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον πανεπιστήμονα ΜΕΓΑ ΦΩΤΙΟ ο οποίος το 866 στη magna charta του έγραφε για την εισαγωγή του filioque από τους Λατίνους: «τοιουτοτρόπως εμφανίζεται πάλι η κατά του Αγίου Πνεύματος τόλμη του Μακεδονίου». (Αρχ. Κυρίλλου Κωστοπούλου , Ο Παπισμός είναι Αίρεση, Πάτρα 1996).
ΣΤ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τον ΑΓΙΟ ΜΑΡΚΟ ΤΟΝ ΕΥΓΕΝΙΚΟ ο οποίος στην εγκύκλια επιστολή του έγραφε σχετικά με το filioque: «Γι αυτό βεβαίως (τους λατίνους) ως αιρετικούς τους αποκόψαμε» (Αρχ. Κυρίλλου Κωστοπούλου , Ο Παπισμός είναι Αίρεση, Πάτρα 2003).
Ζ) Θα χαρακτήριζαν ως «ταλιμπάν» τους επί Βέκκου μαρτυρήσαντες
ΑΓΙΟΡΕΙΤΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ οι οποίοι θανατώθηκαν από τους Παπικούς επειδή
απλώς αρνήθηκαν να συλλειτουργήσουν μαζί τους. (είδατε δημοκρατικές
διαδικασίες το Βατικανό; δε συλλειτούργησες, πέθανες).
2. Από την εποχή του ΣΩΚΡΑΤΗ σ΄ αυτή τη χώρα ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ και η δημόσια ΣΥΖΗΤΗΣΗ με τις συμφωνίες και τις διαφωνίες ήταν θεμέλιο του πολιτισμού και της δημοκρατίας. Απορώ, πώς στη σημερινή εποχή , όταν κάποιος απλώς εκφράζει τη διαφωνία του σε οποιοδήποτε θέμα με επιχειρήματα -και χωρίς να ασκεί ή να προκαλεί την παραμικρή μορφή βίας - είναι δυνατόν να χαρακτηρίζεται «ταλιμπάν»*. Προξενεί ανησυχία και ερωτηματικά αυτή η νοοτροπία και τακτική η οποία παραπέμπει σε ολοκληρωτικά -καθεστωτικά πρότυπα και στερεότυπα.
* (Ταλιμπάν: σπουδαστές ισλαμικής θεολογίας, της εθνότητας Παστούν, μέλη
του ομωνύμου ενόπλου κινήματος που επεκράτησε στο Αφγανιστάν το 1996-
2001).
3. Επειδή αντιλαμβάνομαι από το ΥΦΟΣ και το ΗΘΟΣ των αναφορών όσων χαρακτηρίζουν και καταδικάζουν ως «ταλιμπάν» εκείνους που δεν αποδέχονται τις συμπροσευχές και τις συλλειτουργίες των ορθοδόξων με αιρετικούς , ότι υπάρχει τουλάχιστον μια ΠΡΟΔΙΑΘΕΣΗ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ (ειρωνίες, απαξίωση κ.τ.ό), αλλά και μια «φανατική» απροθυμία να ακούσουν και να σκεφτούν την άλλη άποψη ,
θα ήθελα να επιστρέψω το χαρακτηρισμό και να ρωτήσω τους «ταλιμπανολογούντες» και «ταλιμπανομάχους» : δεν ψάχνεστε βρε παιδιά μήπως τελικά είστε εσείς οι «ταλιμπανίζοντες»;
Υ.Γ. Για το ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ π. Κύριλλο Κωστόπουλο επιθυμώ να αναφέρω ότι ανάμεσα στις εκατοντάδες βιβλία διαφόρων συγγραφέων και αντικειμένων που έχω διαβάσει, έχω μελετήσει και αρκετά δικά του βιβλία από τα 14 που έχει εκδώσει, και μπορώ να πώ ότι είναιΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΣ συγγραφέας , που διακρίνεται για την επιστημονική του επάρκεια και αποδεικτική δυνατότητα, τον σαφή και περιεκτικό λόγο, τη βαθιά και συστηματική ανάλυση και παρουσίαση των υπό εξέταση θεμάτων, το ωραίο ύφος, τον άριστο χειρισμό της ελληνικής γλώσσας γραμματικά και συντακτικά, την επαγωγική αποδεικτική μέθοδο, το πλήθος των παρατιθεμένων πηγών και παραπομπών καιτη συμπύκνωση των νοημάτων σε λιτές αλλά περιεκτικές διατυπώσεις με τέτοιο τρόπο πο ο αναγνώστης αποκτά χωρίς κόπο γρήγορη και σαφή γνώση του αντικειμένου. (Όσα ο π. Κύριλλος γράφει σε 100 σελίδες , άλλοι θα τα "άπλωναν"σε 300-400 σελίδες".Μπορώ να πώ ότι στη γραφίδα και στο λόγο δεν είναι καθόλου εύκολος "αντίπαλος".
Αυτά για να είμαστε δίκαιοι.
Τον π. Κύριλλο δεν τον είδα κάπου να διαλέγεται..να υβρίζει;ναι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ αντιταλιμπάν....Ο Μάρκος ο Ευγενικός που τον έχετε περί πολλού εσείς οι ταλιμπάν στην σύνοδο Φερράρα - Φλωρεντία ναι με δεν υπέγραψε αλλά βρισκόταν στο δεξιό αναλόγιο και ΕΨΕΛΝΕ την ημέρα της θ. Λειρουργίας....
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμπροσευχήθηκε ναι ή οχι???
Αντε γεια....Αρχιταλιμπάν Κωστοπουλάκι!!!!
ο ψάλτης προσεύχεται δυο φορές όπως λένε, οπότε συμπροσευχόταν..
ΑπάντησηΔιαγραφήαρχιταλιμπάν εμείς γελάμε με τους παπικούς και σεις τραβάτε τα μαλλιά σας...
Ανώνυμε των 7.40
ΑπάντησηΔιαγραφήO Αρχιμανδρίτης π. Κύριλλος Κωστόπουλος, Δρ.θεολογίας, δεν υβρίζει κανένα.Αυτό οι πάντες το γνωρίζουν.
Απλά φανερώνει με το λόγο του όπως έχει καθήκον ως Ιεροκήρυκας αυτά, που προβλέπει η Αγία γραφή, η Ιερά Παράδοση και το Κανονικό Δίκαιο της Εκκλησίας για τα καλώς και τα κακώς κείμενα περί την πίστη και την εκκλησιαστική ζωή.
Αν δεν το έκανε αυτό θα αυτοαναιρούνταν ως ποιμένας της εκκλησίας.
Σου προτείνω να μελετήσεις τις επιστολές του Μ. Βασιλείου και τα ποιήματα του Γρηγορίου του Θεολόγου ώστε να κατανοήσεις τον αρμόζοντα ποιμαντικό λόγο των ποιμένων της εκκλησίας ο οποίος ουδεμία σχέση έχει με υποκριτικές φιλικές παραινέσεις και συστοιχήσεις και ευκαιριακές συμφερολοντικές στρογγυλοποιήσεις στις οποίες για να λέμε την αλήθεια είμαστε συνηθισμένοι σε γενικές γραμμές.
Εάν κατανοήσουμε όλοι μας,την ηθική ως βίωση της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας, θα αποφεύγουμε τέτοιου είδους ηθικιστικές προσεγγίσεις.
"free"
Το δρ. Θεολογίας τι μας το τσαμπουνάς?
ΑπάντησηΔιαγραφήνομίζεις οτι παίρνει αξία ο π. Κύριλλος με τον τίτλο?
Ανόητε....
Ισα Ισα με αυτά που λέει δεν πρεπει να του βάζετε καμία ετικέτα και πόσο μάλλον δρ. Θεολογίας....Ουτε καν θεολόγος να μην λες οτιείναι.....γιατί είναι κρίμα μωρε το παληκάρι...
Αντε ρε σοβαρευτείτε....
Αντε ....Ταλιμπανόπαιδα...
Αφου μας λέει τι λέει το κανονικό δίκαιο σε ποια περίπτωση επιτρεπόταν στην εκκλησία να κάνει ανυπακοή στον επίσκοπό του, με κίνητρα καθαρά εγωϊστικά???
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνυπακοή στον επίσκοπο=αίρεση π. Κύριλλε...
ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΣΤΟ SUPER B ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ.....ΘΑ ΕΠΕΦΤΕ ΤΟ ΞΥΛΟ ΤΗΣ ΑΡΚΟΥΔΑΣ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΜΑ ΔΕΝ ΛΟΓΟΔΟΤΕΙ ΣΤΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΤΟΤΕ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΕ ΜΕΝΑ?
ΡΕ ΓΙΑ ΣΟΒΑΡΕΥΤΕΙΤΕ....ΣΗΚΩΣΑΜΕ ΟΛΟΙ ΜΠΑΪΡΑΚΙ ΔΗΘΕΝ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ....ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΟ ΞΕΡΕΙ ΜΟΝΟ Ο ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ Ο ΠΑΤΡΙΑΣΡΧΗΣ Ο ΑΛΒΑΝΙΑΣ Ο ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ ΤΟΣΟΙ ΣΕΡΒΟΙ ΚΑΙ ΡΩΣΟΙ ΑΓΙΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ...ΚΑΙ ΤΟ ΞΕΡΕΙ Ο Π. ΚΥΡΙΛΛΟΣ...] ΕΜΗΝ ΤΡΕΛΑΘΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣ............................
ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ...ΓΙΑ ΠΟΤΕ ΘΑ ΔΙΑΛΥΘΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ...ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΞΕΡΕΙ...
Προσωπικά, το ότι ο γερο-Παϊσιος, άνθρωπος εγνωσμένης αγιότητας, καταδίκαζε τις συμπροσευχές, κάτι μου λέει. Όπως και κάτι μου λέει ότι κανείς άγιος της Εκκλησίας, μέχρι και τις σύγχρονες άγιες μορφές, δεν τις είχε επιδοκιμάσει ή είχε συμμετάσχει σε αυτές (ακόμη και η μακαριστή γερόντισσα Γαβριηλία). Δεν μιλάω για διάλογο εδώ, το διευκρινίζω, μιλάω για συμπροσευχές. Όσο για τις λεγόμενες "οικουμενικές προσευχές", δεν είναι παρά δημοσιοσχετίκες φιέστες και το γεγονός ότι συμβαίνουν σε μητροπόλεις του Εξωτερικού δεν σημαίνει τίποτα. Πολλά άτοπα συμβαίνουν, και έξω και εδώ. Ειρήσθω εν παρόδω, μητροπολίτης της Δ. Ευρώπης που πρωτοστατεί σε τέτοιες συμπροσευχές και είναι οιονεί Υπ.Εξ. του Πατριαρχείου είναι ο πλέον αδιάφορος επίσκοπος έναντι του ποιμνίου του που έχει περάσει από την εν λόγω ατυχή μητρόπολη (από πρώτο χέρι τα λέω). Τώρα, το τί λέει ο αρχιμανδρίτης Βασίλειος Μπακογιάννης, ο οποιος υπηρετούσε σε μητρόπολη του Εξωτερικού, άρα στο Πατριαρχείο, είναι βγαλμένο από το μυαλό του και προφανώς έχει άγχος ο άνθρωπος να δικαιολογήσει τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ως παλιό προϊστάμενό του, ίσως και φίλο του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το λιβάνισμα του νυν Πατριάρχη έχει ξεπεράσει κάθε όριο και είναι καινοφανής κατάσταση. Φυσικά, πρωτοστατεί και το ιστολόγιο αυτό, δικαίωμά του βέβαια. Όμως να παρατηρήσω ότι η σταλινικού τύπου προσωπολατρεία έχει μπει για τα καλά στον εκκλησιαστικό χώρο, και μάλιστα από αυτούς που οδύρονται, ειλικρινά ή όχι δεν το ξέρω, για την κατάπτωσή του.
Ανώνυμοι 10.11 - 11.25
ΑπάντησηΔιαγραφήO π.Κύριλλος δεν έχει ανάγκη από κανένα - ούτε φυσικά από εμένα- να τον υπερασπιστεί.Τον υπερασπίζεται ο ίδιος ο θεολογικός του λόγος.
Επειδή όμως βλέπω το κλίμα πολύ "ιονισμένο" ,για να αλλάξουμε κλίμα και θέμα αλλά και για να μην ευτελίζουμε τη θεολογία
σας προτείνω ένα ευχάριστο διάλειμμα για την ανάγνωση του γνωστού βιβλίου του Α.Παπάνθιμου για το σημερινό πρόσωπο του φασισμού. Θα είναι, νομίζω, μια καλή σπουδή στη δημοκρατία ενόψει καιτης επετείου του πολυτεχνείου.
Καλή νύχτα σας...\
"Free"
ΑΑΑΑ....πουλάκι μου και αριστερός.....Δεν ήξερα ο π. Κύριλλος έχει αριστερούς οπαδούς....ΑΜ......έτσι εξηγείτια....Λέω και εγώ...αυτό το ταλιμπανίστικο αυταρχικό απόλυτο πενύμα από που το πήρε????
ΑπάντησηΔιαγραφήΠες το ντε....
Αντε...
ΛΙΓΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΟΝΟ ΘΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΠΑΝΩ ΣΕ ΟΣΑ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΔΙΑΒΑΣΑ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΒΡΗΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΞΗ TALIBAN, ΚΑΙ ΟΠΟΥ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΗΝ ΚΟΤΣΑΡΟΥΝ ΕΠΑΝΩ ΝΟΜΙΖΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΟΤΙ "ΚΑΝΟΥΝΕ ΣΚΟΝΗ ΤΟΝ ΑΛΛΟ".
ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΟΜΩΣ ΠΑΙΔΙΑΡΙΖΟΝΤΑΣ ΣΑΝ ΤΑ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙΑ ΠΟΥ ΤΣΑΚΩΝΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΛΑΝΕΣ...
ΕΙΝΑΙ ΔΕ ΠΑΡΑΤΗΡΗΜΕΝΟ ΟΤΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥΣ ΩΣ ΤΑLIBAN ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΞΕΠΟΥΛΗΣΕΙ ΟΛΑ..
ΚΙ΄ ΑΝ ΑΥΡΙΟ ΕΛΘΕΙ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΥΝΕ ΕΔΑΦΙΑΙΑ ΤΟΥΜΠΑ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΩΣΤΟΣ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΟΥ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ...
a
Έχω προσωπική πείρα περι του ήθους και του υβρεολογίου του π.Κυρίλλου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑξίζει κανείς να διαβάσει την περικοπή στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (4, 1-11) σε σχέση με το μονόλογο του Μεγάλου Ιερεξεταστή προς τον Χριστό, που ανευρίσκει ο αναγνώστης στο ομώνυμο κεφάλαιο του βιβλίου του Ντοστογιέφσκι "ΑΔΕΛΦΟΙ ΚΑΡΑΜΑΖΩΦ".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο κείμενο αυτό του ΜΕΓΑΛΟΥ Ρώσου συγγραφέα υπάρχουν πολλές αλήθειες, βαθιές και επίκαιρες, για τη σχέση του Παπισμού με την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Βεβαίως... διατρέχει τον άμεσο κίνδυνο και ο ίδιος ο ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ να χαρακτηριστεί ..."ταλιμπάν" από ορισμένους συγγραφείς του ιστολογίου, εάν σχολιάσουν το κείμενο αυτό.
(Ίσως μας πούν ότι είναι πιο "ευσεβείς" και πιό "σοφοί" και από τον Ντοστογιέφσκι. Πρέπει πλέον όλα να τα περιμένουμε.)
Συμφωνώ πάντως με τη γνώμη του Ντοστογιέφσκι ότι η ελευθερία της σκέψης είναι μεγάλο πράγμα, δύσκολο, και δεν αντέχεται εύκολα.
"enas skeptomenos"
σου το έχω ξαναζητήσει Σκεπτόμενε να σκεφτείς μόνος σου μην τα γράψεις ρε... ο ντοστογιέφσκη με αυτά που ανέφερες στοχοποιεί και τους θαυματολόγους, και τους δογματιστές ορθοδόξους, και πολλούς άλλους Ορθοδόξους...
ΑπάντησηΔιαγραφήγια εκείνον που είπε ότι ο κυριλλος είναι αριστερός, διαφωνώ αν και γέλασα πολύ με το σχόλειο. η ακροαριστερα και η ακροδεξια, που φαινεται να ειναι ο κυριλλος, μοιάζουν με τις απόλυτες απόψεις τους. οπότε μην τα μπερδέψουμε.. ο κυριλλος αριστερός... μακάρι το δέχομαι και ας είναι κουκουλοφόρος!!
Αγαπητέ "σκεπτόμενε",
ΑπάντησηΔιαγραφήσκέψου μήπως, λέω μήπως,ο Μ. Ιεροεξεταστής στον Ντοστογιέφσκι εκτός από Ρωμαιοκαθολικός μπορεί να είναι και ένας "Ορθόδοξος" επίσκοπος ή "γέροντας" ή "ηγούμενος"της 2ης χιλιετίας της ζωής του Χριστιανισμού.
Οι ομοιότητες μπορεί να σε σοκάρουν.
Ο.Ρ.Κ.
Κυκλοφόρησε απο τις εκδόσεις "εν πλώ" το βιβλίο του μεγάλου βυζαντινολόγου Στήβεν Ράνσιμαν "Δύση και Ανατολή σε Σχίσμα".Παραθέτω τμήμα του προλόγου του συγγραφέα θεωρώντας ότι ως ορθοδόξους μπορεί να μας βάλει σε μιά ευρύτερη προσέγγιση του θέματος σε σχέχη και με τον θεολογικό διάλογο."Οι σελίδες του βιβλίου αυτού σκοπό έχουν να προσφέρουν μια συνοπτική παρουσίαση των γεγονότων τα οποία κρίνω ουσιώδη για την κατανόηση της ιστορίας της διαίρεσης των μεγάλων Εκκλησιών της Ανατολής και της Δυσης.Αφήνουμε συνήθως την εξιστόρηση την αντιδικίας στους θεολόγους - όχι αναίτια : διότι το πεδίο μάχης στο οποίο ρίχνόνται αμφότεροι οι εκκλησιστικοί ηγέτες οριοθετεί ο χώρος του δόγματος και των θρηκευτικών συνηθειών . Αλλά οι πόλεμοι δεν ξεκινούν στο πεδίο της μάχης και , ακριβώς όπως θα ήταν ασύνετο να αναθέσει κανείς μόνο στούς στρατιώτες να γράψουν την ιστορία του πολέμου και των αιτίων του , έτσι είναι χρήσιμο να εξεταστεί το σχίσμα από μια οπτική γωνία που δεν είναι αμιγώς θεολογική . Επιδίωξή μου είναι να καταδείξω πως το Σχίσμα δεν οφειλόταν κατά κύριο λόγο στις γιαφορετικές απόψεισ περί της Εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος ή του Ευχαριστιακού Άρτου , αλλά είχε τις αιτίες του στον συνδυασμό πολιτικών γεγονότων , με τις προκαταλήψεις και την εχθρότητα που αυτά γέννησαν, και της αυξανόμενης απόκλισης σε θεμελιώδη ιδεολογικά ζητήματα , που έγιναν γνωστά στο ευρύ κοινό μλεσα από τα πολιτικά αυτά γεγονότα ."
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σάλος !