Ορθόδοξοι και Καθολικοί, από την πλευρά του ο καθένας, πιστεύουν πως είχαν δίκαιο και πως η άλλη πλευρά ήταν αυτή που είχε διαπράξει το λάθος πάνω στα δογματικά ζητήματα που ανέκυψαν μεταξύ τους.Έτσι και οι δύο πλευρές, από την εποχή του σχίσματος υποστηρίζουν πως αποτελούν την αληθινή Εκκλησία. Θα πρέπει όμως η κάθε πλευρά, παρά τον ισχυρισμό της για το δίκαιο της δικής της υπόθεσης, να κοιτάξει το παρελθόν με αισθήματα λύπης και μετάνοιας. Και οι δύο πλευρές θα πρέπει τίμια να αναγνωρίσουν το γεγονός πως θα μπορούσαν και έπρεπε να κάνουν περισσότερα για να παρεμποδίσουν το σχίσμα. Και οι δύο πλευρές βαρύνονται με σφάλματα στο ανθρώπινο επίπεδο. Οι Ορθόδοξοι, παραδείγματος χάριν, θα πρέπει να μέμφονται τους εαυτούς τους για την υπεροψία και την περιφρόνηση που έδειχναν στη Δύση κατά την Βυζαντινή περίοδο. Θα πρέπει να αυτοαιτιώνται για γεγονότα όπως οι ταραχές του 1182, όταν πολλοί από τους Λατίνους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης σφαγιάστηκαν από τον Βυζαντινό όχλο. (Φυσικά, παρ' όλα αυτά δεν υπάρχει καμιά πράξη εκ μέρους της Βυζαντινής πλευράς που θα μπορούσε να συγκριθεί με την λεηλασία του 1204). Κάθε δε πλευρά, ενώ ισχυρίζεται πως αποτελεί τη Μία αληθινή Εκκλησία, θα πρέπει να παραδεχτεί πως στο ανθρώπινο επίπεδο έχει αξιοθρήνητα φτωχύνει λόγω του χωρισμού. Η ελληνική Ανατολή και η λατινική Δύση χρειάζονταν και ακόμη χρειάζονται η μιά την άλλη. Το μέγα σχίσμα αποδείχθηκε εξίσου τραγικό και για τα δύο μέρη.
Aπό το βιβλίο Η Ορθόδοξη Εκκλησία του Μητροπολίτου Διοκλείας Κάλλιστου Ware, Εκδ. Ακρίτας, σελ.104-105.
"Το μέγα σχίσμα αποδείχθηκε εξίσου τραγικό και για τα δύο μέρη."
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΚΡΙΒΩΣ!!! ΟΠΩΣ ΤΟΝΙΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ "ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΙΔΕΧΘΕΣ ΚΑΡΚΙΝΩΜΑ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ-ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ ΔΙΟΤΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ. ΑΠΟΣΧΙΖΕΙ ΤΟ ΕΝΑΙΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΚΑΤΑΛΥΕΙ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΦΥΓΑΔΕΥΕΙ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΩΣ ΚΑΡΠΟ ΤΗΣ ΕΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΟΚΟ ΔΕΙΝΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ, ΒΛΑΣΦΗΜΕΙ ΤΗΝ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ, ΑΝΑΙΡΕΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΒΑΘΟΣ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ. ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΚΑΤ' ΕΞΟΧΗΝ ΕΙΝΑΙ ΟΡΑΤΑ ΣΤΟ ΜΟΙΡΑΙΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΧΙΣΜΑ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΔΥΣΕΩΣ. ΣΕ ΑΥΤΟ ΣΥΚΛΙΝΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΕΡΙΦΑΝΗ ΝΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟ ΛΥΣΣΑΛΕΟ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ. ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΕΓΩΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΘΛΙΒΕΡΗ ΑΥΤΗ ΡΗΞΗ Η ΟΠΟΙΑ ΠΟΛΑ ΔΕΙΝΑ ΕΠΕΣΩΡΕΥΣΕ ΣΤΟ ΣΩΤΗΡΙΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΝΤΙΦΑΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑΙΡΕΙ ΤΟ ΕΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΑΝΔΑΛΙΖΕΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΟΥΣ ΑΠΙΣΤΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΔΕΙ ΑΦΟΡΜΕΣ ΧΛΕΥΑΣΜΟΥ ΑΠΟ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΛΥΜΑΙΝΟΝΤΑΙ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ. ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΜΑΡΤΙΑ"
Ο.μ.