Πέμπτη 19 Ιουνίου 2008

ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ ΕΧΟΥΣΙΝ ΚΑΙ ΟΥΚ ΟΨΟΝΤΑΙ...

Διάβασα στο μανιτάρι του βουνού την ενδιαφέρουσα ανάρτηση το μάτι του Θεού, το δικό μας μάτι και το μάτι της κάμερας.
Ο ιστολόγος μας πληροφορεί πως αφορμή γι’ αυτό το ποστ πήρε από το σύνθημα αναρχικών (;) έξω από τον Μητροπολιτικό Ναό Αγρινίου, απ’ όπου και η φωτογραφία.

Και η απορία είναι εύλογη: Εάν οι Ναοί φτάνουν στο σημείο να βάζουν κάμερες τίθενται πολλά ερωτηματικά και όχι μόνο για επίδοξους «κλέφτες»…

Γράφω το ακόλουθο σχόλιο στο τέλος της ανάρτησης.
Συγχαίρω ειλικρινά για την ανάδειξη του θέματος μ’ αυτό τον εύστοχο τρόπο. Παίρνω αφορμή να θέσω τον προβληματισμό για επιστροφή - επειγόντως! - στην φυσικότητα μέσα στους ναούς. Οι Εκκλησιές μας διακοσμούνται σα λατέρνες (και χωρίς γούστο) θωρακίζονται (σαν χρηματαποστολές) και …καμεροποιούνται (σαν τις διαδηλώσεις, που θέλει να ελέγχει η εξουσία). Δεν παραγνωρίζω τις σύγχρονες συνθήκες, αλλά το πράγμα ξεφεύγει πολύ!…

Το μανιτάρι μου απαντά, ως εξής:
Ευχαριστώντας αναφωνώ: Ω τι μεγάλο θέμα ανοίγεις!!!
Πανηγυριώτικη ψαλμωδία, με ψάλτες από άλλο πλανήτη, με μεγάφωνα στη διαπασών, διακόσμηση άστα να πάνε, πλαστικά λουλούδια, κάμερες και κάπου άκουσα και ιδιωτική αστυνομία εντός.
Μα έχουμε κάθε μέτρο; Στο επόμενο ποστ μάλλον κάτι τέτοιο θα αναδείξω…. Μα θα ψάχνουμε Ναό να λειτουργηθούμε με το φανάρι του Διογένη;;;

Αφήνω τον υπολογιστή και πιάνω την Ευθύνη του Μαΐου, που εκδίδει ο σπουδαίος Κώστας Τσιρόπουλος. Πέφτω πάνω στο κείμενο του Κώστα Μπλάθρα: «Θέαμα, φως και Ανάσταση».
Το κείμενο του Μπλάθρα στοιχείται ακριβώς στην παραπάνω προβληματική μας. Δεν μπορώ να το μεταφέρω εδώ ολόκληρο. Ιδού, ενδεικτικά αποσπάσματα:
«Άκουσα τις προάλλες ότι στην Αμερική (πού αλλού;) στα μνήματα, όπου μέχρι σήμερα έμπαιναν οι φωτογραφίες των νεκρών, τώρα μπαίνουν οθόνες, οι οποίες, με το πάτημα ενός κουμπιού, παίζουν σκηνές από το βίο του τεθνεώτος. Μπορεί να ακούγεται παράξενο αλλά σε μια δεύτερη σκέψη κάποιος θα πει ότι δεν είναι δα και τόσο αλλόκοτο οι φωτογραφίες να εξελιχθούν κι αυτές, μαζί με την εποχή, σε βίντεο. Άλλωστε η ψηφιακή τεχνολογία το επιτρέπει».
Και στη συνέχεια ο Μπλάθρας αναλύει θαυμάσια το πρόβλημα της κοινωνίας του θεάματος, στην οποία ζούμε, δηλ. την κοινωνία της ευκολίας και του καταναλωτισμού, που κρατάει τον άνθρωπο σε μια νηπιώδη ανωριμότητα.
Και καταλήγει ευστοχότατα, επισημαίνοντας την τραγικότητα της κοινής θέας των πάντων: «Σε λίγο, όχι μόνο δεν θα υπάρχει τόπος αθέατος και ανήκουστος στον κόσμο, αλλά δεν θα υπάρχει καθόλου τόπος για τον άνθρωπο. Ας το παραδεχθούμε κάποτε. Τα σπουδαιότερα και τα πιο ουσιώδη της ζωής μας αποφεύγουν τη φλυαρία θεαμάτων και ακροαμάτων. Κρύβονται στη σιωπή. Ο αληθινός έρωτας αρχίζει εκεί που σώνονται τα λόγια και μόνο μια εικόνα παραμένει ζωντανή, εκείνη του Αγαπημένου».

Άρα, πριν κλείσουμε τα μάτια μας, ας αφεθούμε στο μάτι του Θεού. Άλλωστε Αυτός το Φως, Αυτός η Ζωή, Αυτός και η Αλήθεια. Όσο κι αν εμείς τη διαστρέφουμε αυτή την Αλήθεια…

8 σχόλια:

  1. Εύστοχες παρατηρήσεις πάνω σ' ένα σοβαρό κι εξαιρετικά ανησυχητικό θέμα.

    Μήπως είναι καιρός ν' ανοίξουμε τα μάτια μας και ν' αρχίσουμε να ψάχνουμε για την Ιδιωτική μας Οδό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητε ιστολογε , η παρουσα αναρτηση οπως και αρκετες αλλες, ειναι κατα τη γνωμη μου αριστουργηματικες ! Ειλικρινα συγχαιρω την ολη προσπαθεια σου στο blog για την αναδειξη σοβαρων θεματων , οπως λογου χαριν "ο π.Γεωργιος Τσετσης για το "κακοκεφαλο" " ,κ.α . Το οτι λεγω ΟΧΙ στον Σιμωνα Καρα δεν με εμποδισε ,ουτε και στο μελλον θα με εμποδισει να επαινεσω παρομοιες προσπαθειες σου !
    Ο Πατριαρχικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΑ ΕΙΠΕ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΓΡΑΨΕ Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΑΙΣΘΗΤΙΚΟΤΑΤΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΩΝ ΝΑΩΝ ΜΑΣ....ΚΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ: "κατεπείγον πρόβλημα, η αποκατάσταση της αισθητικής και της αρχοντιάς, δηλαδή της γνησιότητας του ορθόδοξου λειτουργικού χώρου: να καθαρθούν προγραμματικά οι εκκλησίες από το ανυπόφορο κιτσαριό των πλαστικών πολυελαίων, των ηλεκτρικών καντηλιών, της τερατωδίας των μεγαφώνων, να εξοβελιστεί η χωριατιά απομιμήσεων της φραγκολαϊκής θρησκευτικής ζωγραφικής και να αναστηλωθούν εκκλησιαστικές Εικόνες".
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_17/02/2008_259605
    Ο.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλα έκανες Παναγιώτη και το συνεχιζεις το θεμα.

    Αλλά ... "δαίμων" του πληκτρολογίου έφαγε ένα ρήμα στο σχόλιο απάντηση μου:

    Αντι για "Μα έχουμε κάθε μέτρο;"

    διαβάστε "Μα έχουμε ΧΑΣΕΙ κάθε μέτρο;".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κ.Ανδριόπουλε

    σε θέματα αισθητικής της λατρείας συμφωνούμε εν πολλοίς.

    τα φαινομενα με κάμερες σε ναούς είναι αισχρά και απαράδεκτα.
    ελπίζω καποιοι από τους λεγομενους αναρχικούς να τις ξηλωσουν αν δεν το κανουν οι ενορίτες.
    τι αλλο μας μενει;
    να ψάχνουμε για κοριούς κατω απο τα στασίδια ή για μικροκάμερες στα ρασα του παπά;
    πριν μερικές εβδομαδες βρεθηκα σε παραθαλάσσιο ναό του λεκανοπεδίου και διαπίστωσα πως ο δεξιος ψάλτης,καλλίφωνος και πεπαιδευμένος ,έψαλλε συνοδεία ηλεκτρονικού ισοκρατη τον οποίο κρατουσε ως laptop στο υψος του αναλογίου και χειριζόταν επιδέξια!!!

    τελικά ολοι αυτοί οι cacorthodoxix θα μας αφησουν καποτε να χαρουμε την ομορφια της λατρείας;ή θα ψαχνουμε με το φανάρι του Διογένους ναο να μας ξεκουράζει από τα άχθη της καθημερινοτητας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. AΦΟΥ ΔΕΝ ΕΣΤΕΛNE KAI SMS Ή MMS ΠΑΛΙ ΚΑΛΑ!!! ΑΜ ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΥΠΕΡΟΧΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΕ ΑΠΟΡΡΟΦΗΤΗΡΑ ΤΣΙΓΚΙΝΑ ΚΟΥΤΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΒΟΥΜΕ ΤΟ ΚΕΡΑΚΙ ΜΑΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΨΗΣΤΑΡΙΕΣ ΓΙΑ ΣΟΥΒΛΑΚΟΠΙΤΤΕΣ!!! ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΜΟΤΕΡ ΜΕ ΙΣΧΥ! ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΛΙΠΟΣ ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΓΝΗΣΙΟ ΜΕΛΙΣΣΟΚΕΡΙ ΒΓΑΖΕΙ ΠΟΛΥ ΤΣΙΚΝΑ ΚΑΙ ΑΡΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΙΣΧΥΡΟΣ ΑΕΡΑΓΩΓΟΣ!!!
    W TEMPORA W MORES!!!
    O.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Misha,

    ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΣΟΚΡΑΤΗ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΠΟΛΛΟΙ ΨΑΛΤΕΣ ΤΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΚΙ ΕΤΣΙ ΑΚΥΡΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ.
    ΕΧΩ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΑΝΤΩΣ ΟΤΙ ΟΙ ΨΑΛΤΕΣ ΠΟΥ ΒΑΖΟΥΝ ΙΣΟΚΡΑΤΗ ΕΙΝΑΙ... ΑΡΡΩΣΤΟΙ,ΔΗΛ. ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΣ ΚΑΙ ΕΓΩΠΑΘΕΙΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πραΰθυμος!
    @ Misha και Ανώνυμε 2:46. Ἐπαυξάνω στὰ ὅσα ὑποστηρίξατε γιὰ τὸν ἰσοκράτη. Μόνο διὰ ζώσης ἐπιτρέπεται νὰ ψάλλουμε στὴν ἐκκλησία. Τὸ θέμα ἔχει ἀπασχολήσει καὶ τοὺς κατὰ τόπους Συλλόγους Ἱεροψαλτῶν οἱ ὁποῖοι ἀπαγορεύουν τὴν χρήση του, συνωδᾷ ἄλλωστε καὶ ταῖς ἀποφάσεσι τῆς Ἱερᾶς Συνὀδου.
    Σκεφθεῖτε ἐπίσης, πόσο πιὸ κατανυκτικὰ εἶναι τὰ ψάλματα ὅταν ἀποδίδονται καὶ χωρὶς μικρόφωνα. Προσωπικά, ὅταν ἔχει διακοπὴ ρεύματος στὸ ναὸ πραγματικὰ τὸ εὐχαριστιέμαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή