H εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του δημοσιογράφου Ριζούλη για τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, έγινε προχθές στη Θεσσαλονίκη στον Ιερό Ναό Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου! Και ερωτώ: Γιατί;
Το βιβλίο κάποιου, από τον δείνα εκδοτικό οίκο - που φυσικά πωλείται, άρα έχουμε να κάνουμε με λεφτά - γιατί να παρουσιάζεται μέσα σε μια εκκλησία; Επειδή αφορά έναν μακαριστό Αρχιεπίσκοπο; Φαντάζεστε ο Πατριάρχης να κάνει ανάλογες εκδηλώσεις στον Πατριαρχικό Ναό ή ο όποιος ηγούμενος να παρουσιάζει τις εκδόσεις της Μονής του στο Καθολικό του Μοναστηριού;
Επιτέλους, οι ναοί είναι χώροι λατρείας! Ας το συνειδητοποιήσουμε. Δεν είναι αίθουσα συναυλιών, χώρος για ιατρικές διαλέξεις, βιβλιοπωλείο για βιβλιοπαρουσιάσεις κ.ο.κ.
Πότε θα αντιληφθούμε τα αυτονόητα; Σήμερα έχουμε χώρους για τον πολιτισμό. Να κάνουμε εκεί ό,τι θέλουμε. Όχι στις Εκκλησίες.
Και στο τέλος, έψαλε λέει και η χορωδία του ναού των Αγ. Κυρίλλου & Μεθοδίου ύμνους! Η υμνογραφία και η εκκλησιαστική μας μουσική ως γαρνιτούρα! Και αυτή η πρακτική έχει καταντήσει αυτονόητη! Απώλεια κριτηρίων. Άσχετοι με την ουσία.
Θα 'ρθει μέρα που οι εκκλησιές μας θα μας εκδικηθούνε....
Εἶχα μάθει ἀπὸ τὸν πατέρα μου πὼς ὁ ναὸς συνιστᾷ τὸν πλεόν ἱερὸ τόπο στὴ γῆ: ἐκεῖ συντελεῖται τὸ ὑπέρτατο μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Ἕκτοτε πάντοτε ἀνατρίχιαζα ἅμα τῇ εἰσόδῳ μου σὲ ναό, "ἔφριττα" κατὰ τὸ βιβλικόν. Τὸ ἴδιο συναίσθημα εἶχε "περάσει" καὶ στὴν γενιὰ μου. Φίλοι καὶ συμμαθητὲς ἐν φόβῳ Θεοῦ Παντοκράτορος εἰσερχόμασταν στὴν ἐκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤὰ ἤθη ἄλλαξαν μὲ τὸν καιρό: κάποια στιγμὴ χειροκροτοῦσαν ἐν μέσῳ Θείας Λειτουργίας, ἐνῷ τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα εὑρίσκοντο στὴν Ἁγία Τράπεζα! Τότε ἄρχισα νὰ φρίττω μὲ τὴν σημερινὴ ἔννοια τῆς λέξεως.
Ἔπειτα ἀπὸ αὐτό, φἰλτατε Παναγιώτη, περιμένω ὁτιδήποτε. Ὁ Θεὸς νὰ μᾶς λυπηθεῖ.
Στη Δύση ανάλογες νοοτροπίες-γιατί περί νοοτροπιών πρόκειται,μη υγειούς φρονήματος δηλαδή,άδειασαν τους ναούς από πιστούς και οι καθολικοί, κυρίως δε οι προτεστάντες,
ΑπάντησηΔιαγραφήτις ξεπουλάνε αντί πινακίου φακής
ως άχρηστες.Οι ναοί είναι για να λατρεύεται ο Θεός και οι πιστοί στην ευχαριστιακή σύναξη να βιώνουν την καθολικότητα και ενότητα της πίστεως.Ούτε συναυλίες
βυζ.μουσικής,κάτι πολύ διαδεδομένο
πια, δεν επιτρέπεται να γίνονται.Υπά
ρχουν πολλοί άλλοι χώροι για κάτι τέτοιο.Διαφορετικά χαλαρώνει η λατρευτική συνείδηση και αλλοιώνονται τα κριτήρια.
Αγαπητέ Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήείναι άλλα με τα οποία έχω διαφορετική άποψη από τα γραφόμενά σου (π.χ. περί παπισμού ή του τρόπου χειρισμού άλλων ζητημάτων), αλλά στο συγκεκριμένο έχω συνταχθεί και στο παρελθόν μαζί σου. Η γνώμη μου είναι ότι καλώς αναδεικνύεις το πρόβλημα της αδιάκριτης (για να χρησιμοποιήσω έναν ήπιο όρο) χρήσης των ναών.
Φιλικά
Χρήστος
Μα όλα σας ενοχλούν τέλος πάντων! Μου θυμίζετε την νοοτροπία των καθαρών! Εν πάση περιπτώσει θα εδεχόμην ωρισμένως τον προβληματισμό σας, εάν ήτο ειλικρινής. Διότι δεν σας πειράζει η βιβλιοπαρουσίαση στον ναό. Ο Χριστόδουλος σας ενοχλεί, ακόμη και μετά θάνατον... Ότι, μα ό,τι και να γίνει, που να σχετίζεται με Αυτόν, καραδοκείτε στην γωνία να το κριτικάρετε! Και έχετε πολύ μέλλον, γιατί το όνομά Του θα μείνει ανεξίτηλο εν ταις πλαξίν των καρδιών ημών εις τους αιώνας...
ΑπάντησηΔιαγραφήη προηγούμενη ανάρτηση, αυτή και όλες οι εμπειρίες μου από την σχέση μου με την εκκλησία του σήμερα(τουλάχιστον)με έκαναν να καταλάβω ότι αυτό είναι "καθεστώς" και όποια άλλη φωνή είναι εξαίρεση(αισιόδοξα). Γιατί λοιπόν να μην πιστέψω ότι αυτή είναι η βάση, τα θεμέλια της εκκλησίας και οτιδήποτε άλλο "πνευματικό" το περιτύλιγμα;
ΑπάντησηΔιαγραφήαλλου-μινιόν
κ.Ανδριόπουλε
ΑπάντησηΔιαγραφήδυο παρατηρήσεις.
μιλατε για κοσμικά γεγονότα που λαμβανουν χώρα εντος Ι.Ναών.
1.μήπως αυτό δεν συμβαινει και σε πλειστους ναούς της δικαιοδοσίας του Οικ.Πατριαρχειου;
2.αν η διεξαγωγή μιας συζητησεως για τον μακαριστο αρχιεπίσκοπο της Ελλαδικής Εκκλησίας κ.Χριστοδουλο είναι άτοπη,ποσο ανεπιτρεπτη ειναι η υποδοχη εν «ψαλμοις και υμνοις» του αιρετικού Πάπα στον πατριαρχικό ναο του Φαναρίου,η οποια δεν παραβιαζει απλώς αγραφους κανονες αισθητικής αλλά αποτελεί ωμη και καταφωρη παράβαση των Ι.Κανόνων;
Αγαπητέ noulis,
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα πρέπει να φρεσκάρεις τη μνήμη σου. Πριν δυο χρόνια τοποθετήθηκα, με προσωπικό κόστος, στο φαινόμενο των "ιατρικών διαλέξεων" στο ναό του Πολιούχου Αγίου Ανδρέου.
Η ιερότητα του ναού με απασχολεί.
Ο μακαριστός, για να έρθουμε στο ίνδαλμά σου, συνέτεινε παντί τρόπω (χειροκροτήματα, ατάκες κ.λ.π.) στην αποϊεροποίηση.
Κρίμα και μετά θάνατον...
Ἀγαπητοὶ μου συν-σχολιστές!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘὰ ἤθελα νὰ τονίσω πὼς τοὐλάχιστον τὸ δικὸ μου σχόλιο δὲν ἔχει οὐδεμίαν ἔμμεση ἢ ἄμεση σχέση μὲ τὸ πρόσωπον τοῦ μακαριστοῦ κυροῦ Χριστοδούλου. "Ἱερὰ" πράγματα θεωροῦνται πολλἀ στὶς μέρες μας: άπὸ τὴν ἰδιωτικότητα μέχρι τὰ άνθρώπινα δικαιώματα καὶ τὰ δικαιώματα... τῶν ζώων. Ὰς ὑπεραμυνθοῦμε τοῦ μοναδικοῦ τόπου πραγματικὰ ἱεροῦ: τῆς όρθόδοξης ἐκκλησιᾶς. Προσωπικά ὲνοχλοῦμαι -δικαίως ἢ ἀδικος μόνον Ἐκεῖνος γνωρίζει- ἀπὸ διάφορες νοοτροπίες ἢ στάσεις τῶν λειουργῶν ἢ μέρους τοῦ ποιμνίου. Ὅμως, άδελφοί, ὁ ναὸς εἶναι ἡ καταφυγὴ μας: τὸ μοναδικὸ μέρος ποὺ βρίσκεται μεταξὺ γῆς καὶ ούρανοῦ. Ἀς τὸ διαφυλλάξουμε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι. Τὰ χειροκροτήματα, οἱ κοσμικὲς ἐκδηλώσεις καὶ οἱ λοιπὲς δραστηριότητες ἀπάδουν στἠν ἴδια τὴν ἔννοια τοῦ οἴκου τοῦ Θεοῦ.
Οἱ ῾Ρῶσοι ἀδελφοὶ μας εἶναι πιὸ προσεκτικοὶ ἀπὸ ἐμᾶς.
Αγαπητέ ιστολόγε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρω ότι με επιβεβαιοίς πλήρως δεχόμενος ότι το πρόβλημά σου είναι ο Μακαριστός. Θλίβομαι όμως για την μέχρι αράς εμμονή σου...
Όσο για τις ιατρικές διαλέξεις και εκεί το πρόβλημά σου ήτο προσωποποιημένο: Σε ενοχλούσε ο ιερεύς που τις διοργάνωνε. Εάν αίφνης τις έκαμε ο Πατριάρχης - που λέγει και ο misha - ή ο Ζακύνθου, σίγουρα θα ήσουν υπέρ!...
Το ποστ που είχα εξαγγείλει και πλαγίως από το ιστολόγιό σου Παναγιώτη ήλθε σήμερα με τίτλο:
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαοί kitsch, λατρευτές trendy και emo;
http://manitaritoubounou.wordpress.com/2008/06/20/naoi-kitsch-trendy-emo/
Αγαπητέ κ. Ανδριόπουλε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά χαράς βλέπομεν τον πολύν noulis άρτι επανακάμψαντα εις την μπλογκοπαρέαν σας.
Αγαπητέ noulis,
Μπορεί να διαφωνώ με πολλά απ' όσα λέτε, όμως... "Σας πάω!"
Αγαπητέ noulis,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι σας βολεύει να νομίζετε,
διότι εσείς ουδέποτε τολμήσατε να εκφράσετε τη γνώμη σας δημοσίως,
διότι ουσιαστικά δεν ενδιαφέρεσθε για τίποτε.
Τα ζητήματα της Εκκλησίας δεν είναι για πλάκα, όπως εσείς αρέσκεσθε να τα εκλαμβάνετε.
Exete apolyto dikio k.Andriopoule.
ΑπάντησηΔιαγραφήOi naoi einai naoi, ta megara gia synaylies, oi kafeteries gia noulides.
Kathe pragma sth swsti tou xrhsh.
Toso dyskolo einai na to katalaboume?
Κύριε noulis,
ΑπάντησηΔιαγραφήΞέρουμε πολλοί γιατί ο ιερέας που λέτε διοργάνωνε τις ιατρικές διαλέξεις.
Δυστυχώς φαίνεται ότι κι ο Παναγιώτης ξέρει, αλλά δεν τα λέει όλα... Κρίμα
Tί κρίμα που ο ναός του πολιούχου ανακαινίζεται και ο λαός στερείται
ΑπάντησηΔιαγραφήτην ιατρική του ενημερωση.
Noulis,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι ένας απ'αυτούς που είχαν υπογράψει κείμενο εναντίον των ιατρικών διαλέξεων στο ναό του Αγ. Ανδρέα.
Με τον Παναγιώτη συμφωνούμε πολλοί σε όσα λέει και γράφει,αλλά δεν έχουμε πάντα το θάρρος...