Τρίτη 20 Μαΐου 2008

ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ


Όταν το περασμένο Σάββατο το μεσημέρι βρέθηκα στον Ιανό της Θεσσαλονίκης με περίμενε μια πραγματική έκπληξη! Ο γνωστός και έγκριτος καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γεώργιος Μαρτζέλος, παρουσίαζε το νέο βιβλίο του καθηγητού Γεώργιου Βυθούλκα με τίτλο:
Βασικές ιδέες της ομοιοπαθητικής (εκδόσεις IANOS).

Ο Γ. Βυθούλκας είναι γνωστός ομοιοπαθητικός ο οποίος δηλώνει απερίφραστα: «Πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να ενημερωθούν και οι Έλληνες γι’ αυτήν τη νέα θεραπευτική που έρχεται από τα πολύ παλιά χρόνια, από τους χρόνους του Ιπποκράτη ακόμα και την τελειοποίησε ο Γερμανός γιατρός Σ. Χάνεμαν. Η εναλλακτική θεραπευτική προσέγγιση, προσπαθεί να ισχυροποιήσει τον οργανισμό ώστε ο ίδιος με τις δικές του δυνάμεις πλέον και αφού έχει δυναμώσει, να αντιμετωπίσει τον «εισβολέα» ή τη γενικότερη διαταραχή στα χρόνια ή τα οξέα νοσήματα.. Ποιες είναι οι προοπτικές για την ομοιοπαθητική στο μέλλον; Η ομοιοπαθητική μπορεί να ανθήσει μέσα σε έναν κόσμο που έχει πάψει να αναζητά μανιωδώς την εγωπαθητική του απόλαυση και ατενίζει τη ζωή στην ουσία της, που είναι η επικράτηση της αγάπης για το συνάνθρωπο. Όταν επικρατήσουν τέτοιες κοινωνίες, η ομοιοπαθητική θα έχει το προνόμιο και την τιμή να προεξάρχει».


Τι δουλειά έχει ένας καθηγητής Θεολογίας στην παρουσίαση ενός βιβλίου για την ομοιοπαθητική, η οποία έχει μάλλον… δαιμονοποιηθεί από εκκλησιαστικούς κύκλους; Ο Γ. Μαρτζέλος θεμελίωσε τη λογική του στο γεγονός της ενσάρκωσης του Λόγου! Ότι δηλ. ο Χριστός ήρθε να θεραπεύσει το όμοιο με το όμοιο, ήτοι προσλαμβάνοντας την ανθρώπινη φύση! Το σημαντικό εδώ είναι η πρόκληση! Η σύγχρονη ιατρική, συμβατική και εναλλακτική, θέτει ζητήματα που η θεολογία δεν μπορεί να προσπερνάει με αφορισμούς. Ο καθηγητής Μαρτζέλος και άλλοι σύγχρονοι θεολόγοι αφουγκράζονται τα νέα δεδομένα και αρθρώνουν λόγο σύγχρονο, ερειδόμενο στην θεολογία, που ανοίγει τον διάλογο Εκκλησίας και κόσμου.

Το θέμα είναι πόσο αυτή η προβληματική γίνεται κτήμα του πληρώματος της Εκκλησίας, αν σκεφθούμε ότι η Διοικούσα Εκκλησία ελάχιστα ασχολείται με τα θέματα αυτά. Πάντως, το αίτημα είναι πλέον επιτακτικό. Θεολόγοι με γνώση και σκέψη, με έργο και δυναμισμό δεν πρέπει να παραμένουν στο περιθώριο. Πρέπει να έλθουν στο προσκήνιο της εκκλησιαστικής ζωής, για να μας μάθουν να διαλεγόμαστε με τους καιρούς, επιτέλους!

Οι φωτό είναι από την παρουσίαση του βιβλίου στον Ιανό

7 σχόλια:

  1. Αγαπητέ Παναγιώτη Χριστός Ανέστη,

    θέλω να πιστεύω πως οι συγγραφείς 30 περίπου άρθρων (βλέπε http://www.alopsis.gr/modules.php?name=Content&pa=list_pages_categories&cid=22) θεολόγοι, καθηγητές πανεπιστημίων, ιατροί κλπ δεν είχαν διάθεση να δαιμονοποιήσουν την ομοιοπαθητική αλλά να αποδείξουν με επιχειρήματα -ο καθένας στον τομέα του- ότι η ομοιοπαθητική δεν είναι επιστήμη και ότι είναι ασυμβίβαστη με την Ορθόδοξη πίστη. Νιώθω αδύναμος να προσθέσω οτιδήποτε άλλο στην επιχειρηματολογία αυτών των τριάντα άρθρων (ελληνικών και ξενόγλωσσων). Απλώς να εκφράσω την έκπληξή μου για την παρούσα είδηση!!!

    Φιλικά Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ μου Χρήστο,
    Αληθώς ανέστη!

    Σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου που μου δίνει την αφορμή να σου πω τα εξής:
    Δεν έχω ούτε προτίθεμαι να έχω (έτσι λέω τώρα τουλάχιστον) καμία σχέση με την ομοιοπαθητική. Επίσης δεν έχω ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα.
    Η έκπληξή μου ήταν η τοποθέτηση του καθ. Μαρτζέλου, ο οποίος δεν είναι καθόλου τυχαίος.
    Δεν μιλάμε βέβαια για μια ομοιοπαθητική που στηρίζεται σε τσαρλατάνους, αλλά σε σοβαρούς ανθρώπους και επιστήμονες. Και ο καθ. Βυθούλκας μου φάνηκε τέτοιος. Είπε μάλιστα ότι είχε στείλει τις θέσεις του για την ομοιοπαθητική σε όλους τους Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος! Και του απάντησε ένας!
    Σε κάθε περίπτωση τέτοια θέματα θεωρώ ότι είναι ανοιχτά.
    Ξέρεις πόσοι ιερείς κάνουν ομοιοπαθητική; Αρκετοί και ...επώνυμοι!

    Χαίρε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν θα ήθελα να μείνουμε στα πρόσωπα γιατί και όλοι αυτοί οι συγγραφείς των άρθρων που σου πρότεινα δεν είναι τυχαίοι. Αλλά στα επιχειρήματα που καταδεικνύουν τις κακοδοξίες των ομοιοπαθητικών σε θεολογικό επίπεδο και τις αστήρικτες επιστημονικές θέσεις.΄

    Επειδή με βάση την δήλωσή σου περί ομοιοπαθητικής θεωρώ πως η τοποθέτησή σου είναι καλοπροαίρετη σε παρακαλώ να μελετήσεις τα άρθρα και μην σε εντυπωσιάζει ο κ. Βυθούλκας ο οποίος δεν είναι καν γιατρός!!! (σπούδασε πολιτικός μηχανικός).

    Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Άν γιατροί είναι επιφυλακτικοί,πόσο μάλλον θεολόγοι!Το θέμα είναι πως οφείλουμε να διαλεγόμεθα με κάθε τί καινούργιο χωρίς προκαταλήψεις και δίχως βιασύνη και επιπολαιότητα.Η ομοιοπαθητική έχει δαιμονοποιηθή επειδή έγινε πρόσληψή της από την παραθρησκεία και εξ αυτού δεν άρχισε κάν διάλογος μαζί της.Εξ άλλου αφού πολλοί καταφεύγουν σ'αυτήν οφείλει η Εκκλησία να διαλεχθεί επί σοβαρού επιπέδου.Περιμένουμε όμως και ένα σοβαρό διάλογο εναλλακτικής και συμβατικής ιατρικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Με τον αγαπητό μου Χρηστο έχουμε διαφωνία στο θέμα των εναλλακτικών θεραπειών.
    κ.Ανδριόπουλε χαίρομαι πραγματικά που ένας καθηγητής θεολογικής σχολής τοποθετείται ανοιχτά και διαχωρίζει την θέση του από την, προτεσταντικής εμπνευσεως αντίθεση στην ομοιοπαθητική.
    Ποσοι ορθοδοξοι γνωριζουν οτι υπάρχουν ΑΓΙΟΙ ΄που ασκουσαν οι ίδιοι την ομοιοπαθητική;;;
    πχ.οι δυο φωστήρες της Ρωσικής Εκκλησιας αγιοι Ιγνάτιος Μπρατσιανινωφ και Θεοφάνης ο Εγκλειστος.
    ο διορατικός και προορατικός αγιος Σεραφείμ της Βίριτσα (τα χαρισματα του μοιάζουν με αυτά του γεροντος Πορφυρίου) ήταν ο πνευματικος πατερας του καθηγητου της Ομοιοπαθητικής Φαβόρσκυ,του αποκληθέντος και «σωτήρα της Πετρουπολης».

    ο π.Ραφαήλ Νόικα,που τωρα ζει ως ερημιτης στα ρουμανικά δάση ασκουσε την ομοιοπαθητική με την ευλογία του γερ.Σωφρονίου , στο μοναστηρι του Εσσεξ,βοηθώντας έτσι τους αδελφούς.

    στο μοναστήρι του π.Συμεων Κραγιοπουλου στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μοναχός γιατρός εκπαιδευμένος στην ομοιοπαθητική που παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του στους πάσχοντες.

    ομοιοπαθητικό φαρμακείο στην Ελληνική επικρατεια ιδρύθηκε το πρωτον στην αγιορείτικη μονη του Αγ.Παντελεήμονος.

    περισσοτερα θα βρειτε στο ιστολόγιο μου :
    http://misha.pblogs.gr/tags/omoiopathitiki-gr/pages/2.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Την παρούσα ανάρτηση περί Θεολογίας και Ομοιοπαθητικής είδα ότι αναδημοσίευσε ο συν-ιστολόγος misha.
    Εκεί μπορείτε, αγαπητοί φίλοι, να δείτε μια συνέχεια του διαλόγου

    http://misha.pblogs.gr/2008/05/theologia-kai-omoiopathhtikh.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μια απλή ερώτηση.
    Τι είδους καθηγητής είναι ο Βυθούλκας; Απ ’ ότι τυχαίνει να γνωρίζω δεν είναι καν γιατρός. Έίναι μηχανικός. Δεν θυμάμαι αν είναι αυτοκινήτων ή πολιτικός μηχανικός. Ή μήπως κάνω λα΄θος;
    Εχω συμμετάσχει σε εκδήλωση ομοιοπαθητικής στην Αθήνα που κλειδώσανε τις πόρτες και ρώταγαν αν υπάρχουν στο ακρωατήριο γιατροί ή δημοσιογράφοι. Και άλλα "σεμινάρια" περνάνε μετά απο λίγο στις "πεντάλφες" κ.λ.π.
    Και τι είδους "φάρμακο" είναι το
    ομοιοπαθητικό; Μήπως θυμίζει λίγο μαγεία και αλχημεία; Αλλά και για τις δημόσιες εξομολογήσεις στην Αλόνησσο (μου φαίνεται) τι να πω; Τι είναι τελικά ο Βυθούλκας; "Γιατρός" ή "εξομολόγος"; Ή μήπως κάνω λάθος. Για ψάξτε το.

    ένας γιατρός του εξωτερικού

    ΑπάντησηΔιαγραφή