Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024

ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΤΗΚΕ ΤΟ ΣΠΙΤΙ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ


Φωτογραφίες: Ιδιωτική Οδός
Εγκαινιάστηκε απόψε, Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024, το Μουσείο Οδυσσέα Ελύτη στην Πλάκα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, μια μέρα πριν από τα “γενέθλια” του νομπελίστα ποιητή, ο οποίος γεννήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 1911 στο Ηράκλειο Κρήτης. 
“Το σημερινό γεγονός ήταν ένα ιστορικό χρέος της πολιτείας”, αλλά και “μια τρανή απόδειξη ότι προτεραιότητά μας είναι η επένδυση στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό”, είπε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός. 
Ακολουθεί ολόκληρος ο χαιρετισμός του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. 


Κύριε Πρόεδρε, κυρία Υπουργέ, κύριε Δήμαρχε, αγαπητή κυρία Ηλιοπούλου, 
Ο Οδυσσέας Ελύτης έγραψε κάποτε για "τον κόσμο τον μικρό, τον μέγα". Και σήμερα, μια μέρα πριν κλείσουν 113 χρόνια από τη γέννησή του, δίνουμε μια νέα πνοή στον κόσμο αυτόν. Όπως είπε και η κα Υπουργός, εγκαινιάζουμε το μουσείο με το όνομά του, το "Σπίτι του Οδυσσέα Ελύτη", δημιουργώντας ουσιαστικά μια κιβωτό του έργου του και μαζί μια ζωντανή κοιτίδα της νεοελληνικής ποίησης και σκέψης. Έτσι, αυτό το υποδειγματικά ανακαινισμένο κτήριο στην καρδιά της Αθήνας, όπου η ελληνικότητα συναντά τη νεωτερικότητα, γίνεται ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο στη μακραίωνη πολιτιστική διαδρομή της χώρας. Ένα κτίσμα αντάξιο της αποστολής του και συμβατό με την αισθητική της. Το μαρτυρούν η λιτότητα και το άπλετο φως που το περιβάλλει. 
Στις αίθουσες του μουσείου οι επισκέπτες θα μπορούν στο εξής να εξερευνούν την εργογραφία του ποιητή, με τις αρχικές εκδόσεις και των 52 βιβλίων του, που εκτίθενται μαζί για πρώτη φορά. Εδώ επίσης φιλοξενούνται σπάνια οπτικά και ηχητικά τεκμήρια της ζωής του, όπως και το βασικό αρχείο του, ανοικτό πια στον θαυμασμό όλων μας. 
Στον ίδιο χώρο, όμως, όπως ειπώθηκε και πριν -και ανυπομονώ να τον δω-, ξαναζεί και το περιβάλλον της δημιουργικής, αλλά και εξαιρετικά απλής καθημερινότητας του Ελύτη: το γραφείο του, που τον συντρόφευε στο σπίτι της οδού Σκουφά, το ίδιο και τα τόσο σημαντικά γι' αυτόν προσωπικά του αντικείμενα. Με το κάθε ένα από αυτά να αφηγείται τη δική του ιστορία για τον ποιητή, που έζησε με εγκράτεια αλλά έγραψε με πάθος. Ο ίδιος, βεβαίως, πίστευε ότι "δεν αρκεί να έχεις τσιμέντο και σίδερο για να μας πεις πως έχεις και σπίτι". Το σημερινό γεγονός, ωστόσο, ήταν ένα ιστορικό χρέος της πολιτείας, πολύ περισσότερο καθώς αυτό το νεοκλασικό δηλώνει -και θα δηλώνει πολύ περισσότερα- από ένα απλό κτίσμα. 


Αποτελεί, ωστόσο, και μία τρανή απόδειξη ότι προτεραιότητά μας είναι η επένδυση στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, εντάσσοντας, μεταξύ άλλων, εμβληματικά κτήρια της πρωτεύουσας στην καθημερινή ζωή των Αθηναίων. Κτήρια τα οποία αποκτούν έναν καινούργιο ρόλο, μια καινούργια ζωή. Άλλωστε, την ίδια κατεύθυνση υπηρετεί και η αποκατάσταση της οικείας Παλαμά, η οποία και αυτή προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς. 
Κυρίες και κύριοι, παραλαμβάνοντας το Νόμπελ Λογοτεχνίας ο Ελύτης περιέγραφε την Ελλάδα ως "μία χώρα μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου". Αυτή την αντίληψη πιστεύω ότι ενσαρκώνει και ο χώρος στον οποίο σήμερα βρισκόμαστε, ακτινοβολώντας πλέον το περιεχόμενό του πολύ πέραν του περιορισμένου "εδώ" και του εφήμερου "τώρα". Αξίζουν, συνεπώς, συγχαρητήρια στο Υπουργείο Πολιτισμού και σε όσους εργάστηκαν για να γίνει πράξη αυτό το όραμα, και βέβαια στους πολλούς δωρητές οι οποίοι υποστήριξαν αυτό το εγχείρημα. 
Όμως, ευγνωμοσύνη πρωτίστως οφείλουμε στην Ιουλίτα Ηλιοπούλου και στην "ΑΕΡΤΟΝ", για την ευλαβική τους αφοσίωση στη διατήρηση, αλλά και αξιοποίηση αυτού του ανεκτίμητου αρχείου του ποιητή μας. Και είμαι πολύ βέβαιος ότι αυτό το νέο μουσείο γρήγορα θα καθιερωθεί όχι μόνο ως ένα κέντρο μνήμης και οφειλόμενης τιμής προς τον Ελύτη, αλλά και ως ένα δυναμικό, "ανοιχτό" ίδρυμα, το οποίο ειδικά οι νέοι θα ανιχνεύουν στο έργο του, κάτι που και εκείνος επιθυμούσε, πώς να γίνονται, δηλαδή, οι ίδιοι "αρχιτέκτονες του κόσμου", όπως είχε πει. Στις μέρες μας, μάλιστα, τα λόγια του αποκτούν και μία νέα διάσταση, αρκεί να θυμηθούμε το κάλεσμά του στους δημιουργούς "να οδηγούν την τεχνική τελειότητα στη φυσική της κατάσταση" ή την άποψη που μοιραζόταν με τους γύρω του πως "είναι ό,τι πιο δύσκολο και ό,τι πιο "ελληνικό" να αξιοποιείς το ελάχιστο για να αποσπάς τα μέγιστα". 
Καλή αρχή, λοιπόν, στον νέο αυτόν πνευματικό "πνεύμονα" της πρωτεύουσας, εδώ που η ποίηση και ο πολιτισμός μας και θα αναπνέουν αλλά και θα εμπνέουν. Έναν τόπο συνάντησης μελετητών αλλά και όσων ακόμα εξακολουθούν να γοητεύονται από την τέχνη του λόγου. Μια γέφυρα ανάμεσα στο σήμερα και στο χθες, όπου ουσιαστικά θα ιχνογραφείται το αύριο. 
Σας ευχαριστώ και καλό ξεκίνημα στο νέο μουσείο "Οδυσσέα Ελύτη". 


"Απόψε εδώ ευοδώθηκε μια ιδέα της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, κοινωνοί της οποίας γίναμε το 2013", δήλωσε στην ομιλία της η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, αναφερόμενη στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΥΠΠΟ και της ΑΜΚΕ ‘ΑΕΡΤΟΝ', στην οποία παραχωρείται το οίκημα που αποκατέστησε το ΥΠΠΟ έχοντας αναλάβει να καλύπτει τις λειτουργικές δαπάνες του Μουσείου. "Έτσι η πολιτεία αποδίδει το Μουσείο ως ελάχιστο δείγμα τιμής στο έργο ενός από τους εμβληματικότερους εκπροσώπους των νεότερων ποιητικών γραμμάτων", σημείωσε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.Το ‘Σπίτι του Ελύτη’, σύμφωνα με την υπουργό, “προσβλέπει να υπηρετήσει ουσιαστικά στη διάχυση του έργου του μεγάλου ποιητή στο ευρύ κοινό. Το corpus των δημιουργημάτων του συγκεφαλαιώνει ιδανικά και συσχετίζεται αδιάλειπτα με τη ζωή του. Ακόμη και ο μοναδικός Ελύτης, με την αδιάπτωτη απήχησή του, με την ακατανίκητη έλξη που ασκεί στις νεότερες γενιές, είχε ανάγκη από ένα σημείο αναφοράς, από ένα κέλυφος που να στεγάζει και να ανασυστήνει την εργοβιογραφία του. Με αυτό το σκεπτικό και αυτή τη μορφή έχει δομηθεί το ‘Σπίτι- Μουσείο Ελύτη'”, τόνισε η Λ. Μενδώνη, προσθέτοντας τη βεβαιότητά της ότι το μουσείο “θα αναρριπίσει το γόνιμο ενδιαφέρον για το έργο του, ότι θα δώσει εναύσματα για τη μελέτη υποφωτισμένων πλευρών του, ότι θα εμπνεύσει νέες προσεγγίσεις, θα οδηγήσει σε επανεκτίμηση του κριτικού και δοκιμιακού του έργου, θα ανιχνεύσει τις επιρροές που δέχθηκε αλλά και εκείνες που άσκησε. Προσμένοντας και προσβλέποντας να δούμε εκείνες τις πλευρές ‘του αληθινού ποιητή, που τάσσεται πάντοτε με τα δύσκολα κι ας ξέρη ότι ίσα-ίσα γι’ αυτό δεν θάχη ποτέ καμμιάν ανταμοιβή’, όπως, ο ίδιος αδιόρατα υπαινικτικά μας είπε σε μια συνέντευξή του, το 1973”. “Είμαστε ευγνώμονες στην Ιουλίτα Ηλιοπούλου, θεματοφύλακα του έργου και της ακριβής του μνήμης, για την αδιατάρακτη συναντίληψη, την άψογη συνεργασία, αλλά κυρίως για την αγάπη, την αφοσίωση και την ακατάβλητη υπομονή και επιμονή, με την οποία περιέβαλε το εγχείρημα”, “στον Αλέξανδρο Σαμαρά και τους συνεργάτες του, για την ευγενική χειρονομία τους να προσφέρουν στο Υπουργείο Πολιτισμού τη μελέτη αποκατάστασης του κτηρίου”, καθώς και “στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, ιδιαίτερα τη Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων Μνημείων, που ανέλαβε το έργο της αποκατάστασης του κτηρίου”, κατέληξε στον χαιρετισμό της η Λίνα Μενδώνη.


"Πέρα των εκδόσεων, των ομιλιών, των μουσικών εκδόσεων, των επισκέψεών μου στα σχολεία, οδηγήθηκα εδώ και αρκετά χρόνια στη σκέψη της δημιουργίας μιας εστίας για τον Ελύτη, ενός κέντρου που θα μπορεί όχι μόνο ο μελετητής ή ο φανατικός αναγνώστης, αλλά κυρίως ο ανύποπτος διαβάτης που περνά, το παιδί που τώρα μαθαίνει, ο απλός Έλληνας που εξακολουθεί να φοβάται την ποίηση, παρότι επιχειρεί και ο ίδιος να γράψει. Ο κάθε ένας και όλοι τους να μπορούν να προσεγγίσουν τον κόσμο του Ελύτη", ανέφερε μεταξύ άλλων η Ιουλίτα Ηλιοπούλου. 


Η ψυχή του Μουσείου, η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ευχαρίστησε όλους όσοι την βοήθησαν για την υλοποίηση του δύσκολου αυτού έργου, το οποίο αποτελεί πλέον ένα κόσμημα στην καρδιά της Πλάκας.
Στην αρχή της λιτής εκδήλωσης, ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και ο πιανίστας Θανάσης Αποστολόπουλος απέδωσαν μελοποιημένο Ελύτη από τον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό - ο οποίος ήταν παρών - με την Ιουλίτα Ηλιοπούλου στην απαγγελία. 


Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν, επίσης, ο πρώην πρωθυπουργός, ο κ. Αντώνης Σαμαράς, συνοδευόμενος από τη σύζυγό του, ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και πολλοί άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 


Το νέο σπίτι-μουσείο, το οποίο στεγάζει τη σπουδαία κληρονομιά που άφησε ο νομπελίστας ποιητής, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Διοσκούρων και Πολυγνώτου, στο διατηρητέο κτήριο και τα δύο βοηθητικά κτίσματα, στην Πλάκα, ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟΑ, που αποκαταστάθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου. Στο κτήριο δημιουργήθηκαν χώροι για την έκθεση, αλλά και τη φύλαξη του Αρχείου Ελύτη, όπως και για το σπουδαίο οπτικό υλικό, το οποίο προβάλλει το πολυποίκιλο έργο του. Ταυτόχρονα, μέσα από φωτογραφίες, κείμενα, ηχητικό και οπτικό υλικό παρουσιάζεται ανάγλυφα η ζωή του ποιητή, ενώ αποκαθίσταται το γραφείο του με προσωπικά του αντικείμενα. Το Αρχείο Ελύτη βρίσκεται σήμερα στην κατοχή της κ. Ιουλίτας Ηλιοπούλου, η οποία είχε και την πρωτοβουλία της πρότασης προς το Υπουργείο Πολιτισμού το 2013. 


Στο ισόγειο τοποθετείται ο χώρος υποδοχής του κοινού, ο χώρος έκθεσης – παράθεσης πληροφοριών και παρουσίασης σημαντικών σταθμών της ζωής και του έργου του ποιητή και το γραφείο του. Ο χώρος έκθεσης περιλαμβάνει χρονολόγιο – συσχετισμό με γεγονότα του 20ού αιώνα, πρώτες εκδόσεις (52 βιβλία), χειρόγραφα, έργα ζωγραφικής-κολάζ του Ελύτη ή έργα που ο ίδιος αγαπούσε και στα οποία έχει αναφερθεί, ενδεικτικές μεταφράσεις, δυνατότητα ακρόασης ηχητικών ντοκουμέντων ή και προβολής κινηματογραφικού υλικού κ.α. 
Στον όροφο δημιουργείται χώρος πληροφοριών για το κοινό, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για διαλέξεις, συνέδρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά και μουσικές και ποιητικές εκδηλώσεις, καθώς και μικρό καφέ με θέα στην Ακρόπολη, τον λόφο της Πνύκας και το Αστεροσκοπείο, το οποίο θα λειτουργεί και ως foyer της αίθουσας εκδηλώσεων. 
Το υπόγειο χρησιμοποιείται ως βιβλιοθήκη – σπουδαστήριο, με βιβλία, περιοδικά (περίπου 1.000 τίτλοι), δίσκους, φωτογραφικό, ηχητικό και κινηματογραφικό υλικό και θα διαθέτει υπολογιστές. Οι μελετητές θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο των εκδόσεων, ελληνικών και ξένων, σε αφιερώματα και βιβλία για το έργο του Ελύτη. Σε ειδικό χώρο θα φυλάσσεται αρχειακό υλικό, που δεν θα εκτίθεται, σημειωματάρια εργασίας, αποκόμματα τύπου, αρνητικά φωτογραφιών και έργων, αφίσες, προγράμματα κλπ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου