Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024

ΜΕΛΟΣ ΜΕΛΙΧΡΟΝ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ


Ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος οδού Φιλελλήνων ή αλλιώς η Ρωσική εκκλησία, όπως είναι ευρέως γνωστός στις μέρες μας, ετοιμάζεται να εορτάσει το 2025 τα χίλια χρόνια λειτουργίας του! 
Παρά το γεγονός ότι ο ναός είναι φορτωμένος με το βάρος δέκα ολόκληρων αιώνων ζωής, ωστόσο αποτελεί την νεότερη ενορία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών συσταθείσα ως ενορία μόλις την 23η Απριλίου 2021!... 
Ο Δημήτριος Καμπούρογλου σημειώνει το 1888 "η λεγομένη Ρωσικὴ Ἐκκλησία παρεχωρήθη, ὡς γνωστόν, ὑπὸ τῆς Κυβερνήσεως τὴν 25 Ἀπριλίου 1847 τῇ Ρωσικῇ πρεσβείᾳ ὑπὸ τὸν ὅρον τῆς τηρήσεως τοῦ ἀρχαίου ἀρχιτεκτονικοῦ ρυθμοῦ. Ὁ ὅρος οὗτος ἐτηρήθη πληρέστατα, μέγας δὲ ὀφείλεται ἔπαινος εἰς τὸν ἀρχιτέκτονα κ. Τηλέμαχον Βλασσόπουλον, ὅστις τὸν ναὸν καίπερ ἠρειπωμένον ὑπὸ τῶν αἰώνων, τῶν σεισμῶν καὶ τῶν βομβῶν τοῦ 1821, κατώρθωσε νὰ τὸν συμπληρώσῃ τόσον τεχνηέντως, ὥστε νὰ πιστεύηται γενικῶς σήμερον ὅτι εἶνε ἔργον νεώτερον, ἐνῷ μόνον τὸ τεράστιον... κωδωνοστάσιον ἐκτίσθη ὑπὸ τῶν Ρώσων, ὁ δὲ ναὸς εἶνε ἔργον τοῦ Η΄ ἢ Θ΄ αἰῶνος, ὡς ἀποδείκνυται ἔκ τε τοῦ ρυθμοῦ αὐτοῦ καὶ ἐξ ἄλλων τεκμηρίων. Ὁ ναὸς δηλ. οὗτος ἐκτίσθη πρὸ τοῦ Σχίσματος καὶ πρὶν ἡ Ρωσία εἰς ἣν ἤδη ἀνήκει γίνῃ χριστιανική". 
Ο ναός ευτύχησε να ιστορήσει τις επιφάνειές του ο σπουδαίος ζωγράφος Θύρσιος Λουδοβίκος κατά τα έτη 1853-1855. Ο οκταγωνικός αυτός περίλαμπρος ναός είναι από τους ελάχιστους αν όχι ο μοναδικός, που η θεματολογία της εικονογράφησής του αντλεί το υλικό της από την Αθηναϊκή Αγιολογία! 


Στo πλαίσιo του εορτασμού των χιλίων ετών του ναού το 2025, πραγματοποιούνται μουσικές βραδιές κλασικής και εκκλησιαστικής μουσικής, εντός του Ιερού Ναού, μια φορά τον μήνα με συμβολική συμμετοχή 5€. Το ποσό θα διατεθεί για τη σύνταξη μελέτης αποκατάστασης του ναού καθώς η προηγούμενη, στην οποία και αναφερθήκαμε ανωτέρω, ήδη έχει συμπλήρωση εκατό πενήντα χρόνια. 
Την Κυριακή 10 Μαρτίου 2024, και ώρα 7 το απόγευμα, θα πραγματοποιηθεί η συναυλία με τον τίτλο: ΜΕΛΟΣ ΜΕΛΙΧΡΟΝ - Από τον Ύμνο της Οξυρρύγχου στον Μανώλη Καλομοίρη και τον Francesco Paolo Tosti 
Γιάννης Χριστόπουλος (σολίστ Εθνικής Λυρικής Σκηνής), τραγούδι 
Βενιαμίν Χατζηκουμπάρογλου, πιάνο 
Παναγιώτης Ανδριόπουλος, αφήγηση 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 
- Πρωτοχριστιανικός Ύμνος στην Αγία Τριάδα (3ος αι μ.Χ., Πάπυρος Οξυρρύγχου) 
- Ασματικόν, Ιακώβου Πρωτοψάλτου (+1800), σε επεξεργασία Δημήτρη Μηνακάκη (1951) 
- Ο Ναός, Μανώλη Καλομοίρη (1883-1962), σε ποίηση Κωστή Παλαμά (1859-1943) 
- Χαίρε Μαρία, Νίκου Χατζηαποστόλου (1884-1941), σε στίχους Αλεξάνδρου Κατακουζηνού (1824-1892) 
- Εσπερινός, Βασίλειος Θεοφάνους (1895-1984), σε ποίηση Γεωργίου Δροσίνη (1859-1951) 
- Ave Maria, Giulio Caccini (1551-1618) 
Quattro canzoni d' Amaranta, Francesco Paolo Tosti (1846 - 1916), σε ποίηση Gabriele D’ Annunzio (1863-1938). 
- À Chloris, Reynaldo Hahn (1874-1947) 
- Τη Υπερμάχω, Πέτρου Μανέα (1870-1950). 
Θα διαβαστούν κείμενα και ποιήματα των: Αγίου Μιχαήλ Χωνιάτη, Ανδρέα Κάλβου, Δημητρίου Καμπούρογλου, Τάκη Παπατσώνη, Λάμπρου Πορφύρα.


Γιάννης Χριστόπουλος 
Τενόρος, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε βυζαντινή μουσική και κλασικό τραγούδι, ενώ πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κρεμόνα της Ιταλίας (υποτροφία «Αλεξάνδρα Τριάντη», 1998). Ως σολίστ έχει εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, σε ΕΛΣ, ΜΜΑ, ΜΜΘ ερμηνεύοντας ρόλους κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Έχει συμπράξει με όλες τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες, ενώ έχει εμφανιστεί σε παραστάσεις και συναυλίες σε διεθνή και ελληνικά φεστιβάλ, καθώς και σε θεατρικές σκηνές (Ελληνικό Φεστιβάλ, Δημήτρια, Φεστιβάλ Σαντορίνης, Λευκωσίας, Μουσικού Φλωρεντινού Μάη, Κάρνεγκι Χολ, Εθνικό Μέγαρο Μουσικής Μαδρίτης, Όπερα Καΐρου κ.ά.). Έχει ηχογραφήσει έργα όπως Στον τόπο μου τέλεια ξένος (ποίηση Φρανσουά Βιγιόν) και Η επιστροφή της Ελένης του Θάνου Μικρούτσικου, Το χρονικό της Αλώσεως του Γιώργου Χατζηνάσιου, Η αποκάλυψη του Ιωάννου του Τάσου Ιωαννίδη, Σατυρικόν του Δημήτρη Παπαδημητρίου, Ο θαυματουργός γιατρός του Μπιζέ κ.ά. Υπήρξε πρόεδρος της Ένωσης Λυρικών Πρωταγωνιστών Ελλάδος (Ιαν. 2008 – Οκτ. 2012), ενώ από το 2011 είναι μόνιμο μέλος των μονωδών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. 


Βενιαμίν Χατζηκουμπάρογλου 
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Σπούδασε πιάνο στο Εθνικό Ωδείο με την Άννυ Τότσιου και Μουσικολογία στο Εθνικό Καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα με τις σπουδές του παρακολούθησε masterclasses με τους J.M.Battista, Duo Ganev, Ρίτα Μπουμπουλίδη και Dmitri Bashkirov. Τα έτη 2000 και 2002 απέσπασε τα Β’ και Γ’ βραβεία στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Πιάνου του ΥΠΕΠΘ και της ΧΟΝ αντίστοιχα. Έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμες συναυλίες και εκδηλώσεις ως πιανίστας κορεπετίτορας. Έχει συνεργαστεί με μεγάλους λυρικούς καλλιτέχνες, καθώς και με σύγχρονους έλληνες συνθέτες. Τον Μάρτιο του 2009 πραγματοποίησε ηχογράφηση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την παράσταση «Η Φιλοσοφία στη Σκηνή – Νίτσε». Επίσης, συμμετείχε στις όπερες «Μαντάμα μπατερφλάι» του Πουτσίνι και «Αντιγόνη» του Τραέτα σε σκηνοθεσία τζ. Δριβάλα, στις Όπερες «Τραβιάτα» και «ο Τροβαδούρος» του Τζ. Βέρντι παραγωγής Αθηναϊκής Πολυφωνίας και Δήμου Αθηναίων και στην Όπερα του Γ. Χατζηνάσιου «El Greco». Ακόμη, έχει συνεργαστεί με το Φεστιβάλ Αθηνών και το Εθνικό Θέατρο. 


Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος 
Γεννήθηκε στην Πάτρα και σπούδασε Θεολογία και μουσική στην Αθήνα. Έχει ιδρύσει το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον», με το οποίο παρουσιάζει στην Ελλάδα και το εξωτερικό πρωτότυπες παραγωγές βασισμένες κυρίως στην ελληνική ποίηση και μουσική. Πραγματοποιεί τακτικά διαλέξεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και σε άλλους επιλεγμένους χώρους, με μορφές και θέματα του Ελληνικού Πολιτισμού. Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με έλληνες συνθέτες, ενώ την διετία 2017-2019 συνεργάστηκε με τον διάσημο χορογράφο και χορευτή φλαμένκο Israel Galvan, πραγματοποιώντας ευρωπαϊκή περιοδεία. Έχει τιμηθεί με το οφφίκιο του Άρχοντος Δικαιοφύλακος της Μ.τ.Χ.Ε. από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Κυκλοφορούν τα βιβλία του: «Ελληνορωσικά» (2022), «Τα Χατζιδακικά» (2023) και «Νιγηρίας Αλεξάνδρου παρακαταθήκες» (2024). Πραγματοποιεί την διαδικτυακή εκπομπή «Προς Εκκλησιασμόν», με καλεσμένους από τον χώρο των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου