Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

ΟΙ "ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ" ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΗΝΑΚΑΚΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Κατά τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο συμπληρώνονται ογδόντα χρόνια από την ίδρυση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Σε αυτό το διάστημα η Κ.Ο.Α. ήταν και είναι ο κύριος συμφωνικός φορέας της χώρας, ταγμένος στην υπηρεσία των αριστουργημάτων του διεθνούς αλλά και ελληνικού συμφωνικού ρεπερτορίου. Με αυτό το πνεύμα, η εναρκτήρια συναυλία της σεζόν περιλάμβανε ένα νέο έργο του διακεκριμένου έλληνα συνθέτη, Δημήτρη Μηνακάκη, και δύο αγαπημένα ρομαντικά έργα των Μπρουχ και Τσαϊκόφσκυ. 
Το αναλυτικό πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2022, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, είχε ως εξής: 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΝΑΚΑΚΗΣ (γεν. 1951) 
Διαδρομές για συμφωνική ορχήστρα (παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών) 
ΜΑΞ ΜΠΡΟΥΧ (1838–1920) 
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ. 1 σε σολ ελάσσονα, έργο 26 
ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893) 
Συμφωνία αρ. 5 σε μι ελάσσονα, έργο 64 
ΣΟΛΙΣΤ 
Ντάνιελ Χόουπ, βιολί 
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 
Λουκάς Καρυτινός 


Τη βραδιά άνοιξε η εντυπωσιακή νέα σύνθεση του Δημήτρη Μηνακάκη «Διαδρομές» για συμφωνική ορχήστρα, ανάθεση της Κ.Ο.Α. για την επέτειο των 80 χρόνων. 
Ο συνθέτης, εκτελεστής, μουσικοπαιδαγωγός και συγγραφέας μας λέει γι’ αυτή τη νέα δημιουργία του: 
«Η πρόταση να συνθέσω ένα συμφωνικό έργο με την ευκαιρία της συμπλήρωσης ογδόντα ετών λειτουργίας και ουσιαστικής μουσικής προσφοράς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ήταν άκρως τιμητική για μένα αλλά και καθοριστική στο να προσπαθήσω να καταθέσω το απαύγασμα της ιδιόμορφης μουσικής μου πορείας που ξεκινά με τη Βυζαντινή μουσική, περνά από το μοντερνισμό και καταλήγει σε ένα εκλεκτικό και πολυσυλλεκτικό προσωπικό ιδίωμα. 
Το έργο «Διαδρομές» ξεδιπλώνεται σε δύο κινήσεις με ενδιάμεσα επεισόδια. Σε κάθε κίνηση αντιστοιχεί ένας ξεχωριστός αρμονικός ιστός ο οποίος παράγει συγχορδίες και μελωδικούς συνδυασμούς με χαρακτηριστικό και ευδιάκριτο ύφος. Στην πρώτη κίνηση του έργου, ο αρμονικός ιστός βασίζεται στην κλίμακα με ολόκληρους τόνους, που συναντάται συχνά σε έργα του γαλλικού ιμπρεσιονισμού, ειδικά του Ντεμπυσσύ. Ο αρμονικός ιστός της δεύτερης κίνησης βασίζεται σε συγχορδίες που σχετίζονται με την πεντατονική κλίμακα, της οποίας τα ακούσματα είναι ιδιαίτερα οικεία τόσο από τη δημοτική μουσική παράδοση πολλών λαών όσο και από σύγχρονα ιδιώματα, όπως η τζαζ. Αν και τα δομικά υλικά κάθε ιστού διαφέρουν, τα συνδέει μια παρόμοια διαδικασία ριζωματικής ανάπτυξης: ένα αρχικό μουσικό μοτίβο απλώνεται σταδιακά στο ηχητικό φάσμα, δημιουργώντας την αίσθηση μιας μουσικής στιγμής που διαθλάται στο χώρο και στον χρόνο, αντικατοπτρίζοντας διαφορετικές εκφάνσεις του εαυτού της. 
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με την αναδημιουργία σπουδαίων έργων μέσω των θεσπέσιων ζωντανών εκτελέσεών τους συντέλεσε στην πνευματική ανάταση όλων μας όλα αυτά τα χρόνια. Ευελπιστώ ότι και αυτή τη φορά θα αγγίξει και θα ενεργοποιήσει τη φαντασία των ακροατών ώστε να ακολουθήσουν τα μονοπάτια των δικών τους διαδρομών με απλούς σηματοδότες τις νότες που έθεσα στο πεντάγραμμο». 

 

Το έργο "Διαδρομές" του Δημήτρη Μηνακάκη ήταν πανηγυρικό, αλλά και απαιτητικό. Ο συνθέτης αξιοποίησε με ευφάνταστο τρόπο όλα τα όργανα της ορχήστρας, αναδεικνύοντας την ηχοχρωματική ιδιαιτερότητά τους. Ο έμπειρος Λουκάς Καρυτινός, ο και καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, διηύθυνε το έργο με γνώση και αίσθηση της κάθε μουσικής στιγμής του, καθιστώντας μας κοινωνούς της συνθετικής τέχνης του Δημήτρη Μηνακάκη, που είναι στέρεη και αριστοτεχνικά δομημένη. 
Μετά το έργο του Δημήτρη Μηνακάκη, ακολούθησε το Πρώτο Κοντσέρτο για βιολί του Μπρουχ, το οποίο ερμήνευσε μοναδικά ο οιστρηλατούμενος Daniel Hope και μας καθήλωσε με την ερμηνεία του. Επτά φορές βγήκε στη σκηνή, καταχειροκροτούμενος από το κοινό που δεν τον άφηνε να φύγει. Ο κορυφαίος βιολονίστας μας χάρισε δύο ξεχωριστά bis. Την Evening Raga του Ινδού συνθέτη Ravi Shankar, την οποία και αφιέρωσε στην ειρήνη. Αποχώρησε από τη σκηνή με έναν αυτοσχεδιασμό πάνω σε νανούρισμα του Γιοχάνες Μπραμς. 
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας ο Λουκάς Καρυτινός έδωσε «ρεσιτάλ» με την Πέμπτη του Τσαϊκόφσκυ. Γι’ αυτό και αξίως δέχθηκε μαζί με την ορχήστρα τις επευφημίες του κοινού. 
Photos by: Maria Grammatikou Photography


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου