Το έτος 2021 συμπληρώθηκαν 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Η σημαντική αυτή επέτειος είναι σημαντικό να μείνει στη μνήμη όχι απλώς ως αφορμή αναδρομής στο παρελθόν, αλλά και ως έναυσμα για έναν ουσιαστικό στοχασμό σχετικά με το μέλλον του ελληνισμού. Ήδη πριν περίπου 160 χρόνια ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος εξέφρασε το όραμα ότι η ιστορική ενότητα του ελληνικού έθνους είναι η θεμελιώδης έννοια, με την οποία συναρτάται «ἅπαν τὸ μυστήριον τοῦ μέλλοντος ἡμῶν». Και «µολονότι ὁ Θεὸς μόνος ἠξεύρει τὰ μέλλοντα», κατά την αποφθεγματική ρήση του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην ομιλία του στην Πνύκα τον Οκτώβριο του 1838, είναι και σήμερα, στην αυγή του τρίτου αιώνα εθνικού βίου, και εν μέσω μειζόνων παγκοσμίων εξελίξεων και ανακατατάξεων, κρίσιμης σημασίας η ανάπτυξη ενός ουσιώδους και επικαιροποιημένου πλέον οράματος για το μέλλον. Την ανάγκη αυτή υπηρετεί ο άρτι εκδοθείς συλλογικός τόμος με τίτλο «Τὸ μυστήριον τοῦ μέλλοντος ἡμῶν»: Ελλάδα και Κύπρος στον τρίτο αιώνα από την Επανάσταση του 1821 (Αθήνα: Liberal Books). Καρπός της συνεργασίας 13 επιστημόνων της νεώτερης γενιάς από την Ελλάδα και την Κύπρο και σε επιμέλεια του γράφοντος, η εκδοτική αυτή προσπάθεια εδράζεται σε τρεις άξονες: την υπερελλαδικότητα, τη διεπιστημονικότητα και τη διαφορετικότητα.
Ο πρώτος άξονας αναφέρεται στη σημασία της υιοθέτησης μιας ευρύτερης και μη αμιγώς ελλαδοκεντρικής αντίληψης περί ελληνισμού. Το έτος 2020, άλλωστε, συμπλήρωσε την πρώτη της εξηκονταετία η μοναδική εκτός Ελλάδος ελληνική κρατική οντότητα, η Κυπριακή Δημοκρατία, με τα ζητήματα ταυτότητας, κρατικής συγκρότησης και σχέσης της με την Ελλάδα να χρήζουν ενσωμάτωσης σε κάθε συζήτηση για το μέλλον του ελληνισμού. Δεν είναι μάλιστα τυχαίο ότι μία από τις πιο όμορφες διαδικασίες των τελευταίων δεκαετιών στους κόλπους του ευρύτερου ελληνισμού σχετίζεται με τη Μεγαλόνησο. Πρόκειται για τις αθόρυβες, άτυπες, αλλά πολύ ουσιαστικές διεργασίες «ένωσης» της Κύπρου με την Ελλάδα μέσω των πολύπλευρων δεσμών, που δημιουργούνται μεταξύ Ελλαδιτών και Κυπρίων, διδασκόντων και φοιτητών, στο πλαίσιο της κυπριακής εξ αποστάσεως (αλλά και συμβατικής) πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Οι εκδοχές ελληνικού πανεπιστημίου, τις οποίες υπηρετούν πολλοί από όσους η (ακαδημαϊκή) τύχη «ἐθέσπισεν οἰκεῖν ἐς γῆν ἐναλίαν Κύπρον», καθώς και οι πολύτιμες ευκαιρίες εργασίας και μόρφωσης, που συνεχίζει να προσφέρει η Μεγαλόνησος σε νέους επιστήμονες και φοιτητές από την Ελλάδα της πρόσφατης οικονομικής κρίσης, υπαγορεύουν, κατά την άποψή μας, ως βασικό όραμα για την τρίτη εκατονταετία του νέου ελληνικού κράτους την περαιτέρω και πολυδιάστατη αναίρεση της ενίοτε υφέρπουσας αντίληψης ότι «η Κύπρος κείται μακράν».
Σε ό,τι αφορά τον δεύτερο άξονα, εν μέσω ενός πολυσύνθετου και ραγδαία εξελισσόμενου κόσμου, η διαμόρφωση ενός ουσιαστικού οράματος για το μέλλον έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση την καλλιέργεια μιας ιδιαιτέρως διεπιστημονικής οπτικής. Λειτουργώντας ακριβώς ως ένα συναρπαστικό διεπιστημονικό καλειδοσκόπιο, ο νεοεκδοθείς συλλογικός τόμος φιλοξενεί τις συμβολές επιστημόνων από την Ελλάδα και την Κύπρο, οι οποίοι ιχνηλατούν ζητήματα ταυτότητας, επιστήμης και πολιτικής στις δύο χώρες από τη σκοπιά πολλών διαφορετικών πεδίων των ανθρωπιστικών κυρίως επιστημών (π.χ. αρχαίας, νεώτερης και σύγχρονης ιστορίας, πολιτικής και κοινωνικής θεωρίας, γλωσσολογίας, αρχαιολογίας). Στο πλαίσιο των συμβολών τους, οι οποίες εντάσσονται θεματικά σε τέσσερα Μέρη (Ι. Ελληνική γλώσσα, ΙΙ. Εξωτερική πολιτική και γεωπολιτική, ΙΙΙ. Πολιτική και ταυτότητα, ΙV. Πρόσληψη του ελληνικού παρελθόντος), οι συγγραφείς αποτιμούν πολλά από τα στοιχεία, που σημάδεψαν τη διαδρομή του ελλαδικού και κυπριακού ελληνισμού κατά τους τελευταίους δύο αιώνες, διατυπώνοντας παράλληλα το όραμά τους για τις προοπτικές του μέλλοντος.
Υπάρχει όμως και ένας τρίτος άξονας, στον οποίο εδράζεται η παρούσα προσπάθεια: η διαφορετικότητα. Ο τόμος αυτός μετουσιώνει, δηλαδή, στην πράξη μια τολμηρή απόφαση: το να συνυπάρξουν σε μια έκδοση συγγραφείς όχι μόνο από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους, αλλά και με διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές πολιτικές οπτικές και διαφορετική ως τώρα διαδρομή, με γνώμονα το παρόν επιστημονικό τους έργο και το βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον. H συνειδητή αυτή ποικιλομορφία εκκινεί από την άποψη ότι αναγκαία προϋπόθεση για ένα πιο ευοίωνο μέλλον, ιδίως στην Ελλάδα, είναι το να μάθουμε να συνυπάρχουμε όσο το δυνατόν πιο ομαλά όχι μόνο με αυτούς, με τους οποίους συμφωνούμε, αλλά και με όσους μπορεί να διαφωνούμε. Πρόκειται για μια προοπτική, η οποία σε γενικότερο επίπεδο διέρχεται αναπόφευκτα μέσα από τη διαδικασία άμβλυνσης μιας ακόμα ζωντανής στην Ελλάδα ανθρωπολογίας (και όχι απλώς συγκυρίας) διχασμού, σύγκρουσης και μισαλλοδοξίας. Ένας από τους πιο ουσιαστικούς τρόπους, άλλωστε, να τιμήσει κανείς τη Διακοσιετηρίδα από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης είναι να θυμηθεί την προτροπή του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στον λόγο του στην Πνύκα («Σᾶς εἶπα ὅσα ὁ ἴδιος εἶδα, ἤκουσα καὶ ἐγνώρισα, διὰ νὰ ὠφεληθῆτε ἀπὸ τὰ ἀπερασμένα καὶ ἀπὸ τὰ κακὰ ἀποτελέσματα τῆς διχονοίας, τὴν ὁποίαν νὰ ἀποστρέφεσθε, καὶ νὰ ἔχετε ὁμόνοια»).
Αυτό δεν σημαίνει, φυσικά, πως πρέπει κανείς να παραγνωρίζει ότι το να γίνει πράξη η προτροπή του Κολοκοτρώνη όχι μόνο δεν είναι εύκολο (ή ενίοτε εφικτό), αλλά απαιτεί συχνά μια δύσκολη διαδικασία υπέρβασης, δηλαδή απαλλαγής από τα διάφορα «φορτία» του παρελθόντος, όχι μόνο από όσους βρίσκονται κάθε φορά απέναντί μας, αλλά και από εμάς τους ίδιους. Κρίσιμη, μάλιστα, ως προς αυτό είναι η αναστοχαστική συνειδητοποίηση πως ενίοτε οι προϋποθέσεις της όξυνσης και της διχόνοιας μπορεί να εντοπίζονται όχι μόνο στα εκάστοτε άκρα, αλλά να υφέρπουν ακόμα και στις αυτοπροσδιοριζόμενες ως μη ακραίες, «κεντρώες» και μετριοπαθείς οπτικές, μια διάσταση που ανέδειξε με εξαιρετικό τρόπο κατά τη δεκαετία του 2010 σε δύο σημαντικά άρθρα του για τις δραματικές εξελίξεις του τέλους του 5ου αιώνα π.Χ. στην αρχαία Αθήνα ο Γάλλος ιστορικός της αρχαιότητας και νυν διευθυντής του εμβληματικού περιοδικού των Annales Βενσάν Αζουλέ (Vincent Azoulay).* Είναι άραγε εφικτή αυτή η δύσκολη προσπάθεια αναστοχασμού και αυθυπέρβασης; Μπορεί να είναι ποτέ πλήρης ή/και ειλικρινής η αποστασιοποίηση από τα «άχθη» και τις «δομές» ενός άκρως και πολλαπλώς φορτισμένου παρελθόντος; Δεν είναι καθόλου εύκολες οι απαντήσεις στα εν λόγω ερωτήματα και αυτός είναι ο λόγος που τόσο ο βαθμός ρεαλισμού της γενικότερης φιλοσοφίας, που καθόρισε τη φυσιογνωμία του παρόντος εκδοτικού εγχειρήματος, όσο και το ίδιο το μέλλον των κοινωνιών μας σε Ελλάδα και Κύπρο συνιστούν πράγματι «μυστήριον».
Θα ήθελα και από αυτή τη θέση να ευχαριστήσω όλους τους συγγραφείς του τόμου για τη συνεργασία που είχαμε καθ’ όλη τη διαδικασία της έκδοσης. Το εκδοτικό αυτό εγχείρημα οφείλει καταρχάς πολλά στη μακρόχρονη, αγαστή συνεργασία ενός πυρήνα επιστημόνων, Ελλαδιτών και Κυπρίων, με πολυετή θητεία σε δύο κυπριακά πανεπιστήμια: το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Μέσα από τη συνύπαρξη της ομάδας αυτής συναδέλφων (Α. Κάρυος, Μ. Κούμας, Λ. Κουρκουβέλας, Π. Χριστοδούλου και ο γράφων) σε προγράμματα, όπως το πτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «ΠΝΥΚΑ: Πολιτική Ιστορία, Θεωρία και Πράξη» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, καθώς και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ελληνικές Σπουδές» του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, προέκυψαν τα διεπιστημονικά εκείνα ερεθίσματα, οι αναζητήσεις και οι προβληματισμοί, που αποτυπώνονται, μεταξύ άλλων, και στην κεντρική σύλληψη του εν λόγω συλλογικού έργου. Σε αυτό τον αρχικό πυρήνα συμμετεχόντων στον τόμο προστέθηκαν στην πορεία και οι υπόλοιπες συμμετοχές, προερχόμενες από εξαιρετικούς συναδέλφους (Π. Κριμπάς, Ι. Κωτούλας, Σπ. Νιαβής, Δ. Παπαδοπούλου, Κ. Σαμπάνης, Α. Σταματίου, Α. Στεργίου, Κ. Ψιμόγιαννου), οι οποίοι μοιράστηκαν εξαρχής την οραματική στόχευση και το βαθύτερο πνεύμα της παρούσας εκδοτικής προσπάθειας.
Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω θερμά για την ηθική στήριξη τους Αναπληρωτές Καθηγητές Αντώνη Πετρίδη και Γιώργο Δεληγιαννάκη της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, καθώς και το Σωματείο Φοιτητών και Αποφοίτων Ελληνικού Πολιτισμού του ίδιου πανεπιστημίου, που με τον πρόεδρό του Γιάννο Χαμάλη προσφέρει πάντοτε την αμέριστη και πολύτιμη συμπαράστασή του. Ως ευχαριστήριο, το έμβλημα το Σωματείου κοσμεί το εσώφυλλο του τόμου, ώστε αυτός να «πετάξει» όχι μόνο με τη ζεστασιά και θετική ενέργεια των ανθρώπων του, αλλά και με τα φτερά του υπέροχου πτηνού από το κυπροαρχαϊκό αγγείο του λεγόμενου ελεύθερου ζωγραφικού ρυθμού (750-600 π.Χ.), που αποτελεί την «καρδιά» του εμβλήματος.
Θα ήθελα, τέλος, να ευχαριστήσω τον Δρ. Διεθνών Σχέσεων Αθανάσιο Γραμμένο, με τον οποίο συνεργαστήκαμε στις πρώτες φάσεις του παρόντος εγχειρήματος, για τη συμβολή του σε αυτό. Πέραν αυτού, η μελέτη του για την αποτυχία της «φιλελεύθερης» μεταρρυθμιστικής πρότασης στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσης αποτελεί σημαντική βιβλιογραφική αναφορά στο άρθρο του γράφοντος, το οποίο έχει τίτλο «Ἐὰν μισοῦνται ἀνάμεσό τους δὲν τοὺς πρέπει ἐλευθεριά»: Μια θεωρητική κριτική του πολιτικού διχασμού στην Ελλάδα. Στο κείμενο αυτό επιχειρείται μια πολύπλευρη θεωρητική ανάλυση πτυχών της πολιτικής και του δημοσίου λόγου κατά την περίοδο της οικονομικής και της τρέχουσας υγειονομικής κρίσης, προερχομένων όχι τόσο από τα άκρα του πολιτικού φάσματος όσο από φαινομενικά «κεντρικότερες» και «θεσμικότερες» περιοχές του. Οι εκφάνσεις αυτές της δημόσιας αντιπαράθεσης, που αναδύονται πλέον ήδη εκ νέου και στο πλαίσιο της ρωσο-ουκρανικής πολεμικής κρίσης, προσεγγίζονται ως τα εκάστοτε «επιφαινόμενα» μιας βαθύτερης συγκρουσιακής κουλτούρας με ανθρωπολογικές και ιστορικές παραμέτρους· μιας ιδιαίτερα ανθεκτικής δομής, η οποία επηρεάζει ουσιαστικά, σε συνειδητό, αλλά και ασυνείδητο επίπεδο, ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής πολιτικής και κοινωνίας.
Ένα βιβλίο με συγγραφείς ανθρώπους της νεώτερης γενιάς και θέμα το μέλλον ήταν προσήκον να εκδοθεί και σε έναν εκδοτικό οίκο της νεώτερης γενιάς. Ολόθερμες είναι, εν προκειμένω, οι ευχαριστίες όλων των συντελεστών του τόμου στις Εκδόσεις Liberal Books/Bookpath για το γεγονός ότι σε μια δύσκολη περίοδο για τον εκδοτικό χώρο (εν μέσω πανδημίας, αλλά και πληθώρας επετειακών εκδόσεων για τα έτη 2021-2022) αγκάλιασαν την παρούσα επιστημονική προσπάθεια. Πέραν του άριστου επαγγελματισμού του και της σπάνιας εντιμότητάς του, ο υπεύθυνος των Εκδόσεων Liberal Books Δημήτρης Δρες αξίζει κάθε έπαινο και διότι μετουσιώνει στην πράξη την καθόλου αυτονόητη –και στις μέρες μας εξόχως ταλαιπωρημένη– κεντρική έννοια, που συνιστά την επωνυμία του εκδοτικού του οίκου. Η προσήλωση, άλλωστε, όλων των συντελεστών του τόμου στην θεμελιώδη αξία της ελευθερίας της έκφρασης και της κριτικής είναι ο ελάχιστος φόρος τιμής στους προγόνους μας σε Ελλάδα και Κύπρο, οι οποίοι ενέπνευσαν το παρόν πόνημα, πορευόμενοι με το σύνθημα «ελευθερία ή θάνατος». Θερμά ευχαριστώ επίσης τον συνάδελφο και συμμετέχοντα στον τόμο Αναπληρωτή Καθηγητή Παναγιώτη Κριμπά για τη βοήθειά του στο πλαίσιο της εκδοτικής διαδικασίας.
Εν κατακλείδι, και εκ μέρους όλων των συντελεστών του συλλογικού έργου, εκφράζω την ελπίδα τα κείμενά του να συνεισφέρουν στις αναζητήσεις και στους οραματισμούς όλων όσων, στον τρίτο πλέον αιώνα μετά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης και εμφορούμενοι από υγιές ενδιαφέρον για τις τύχες του ελληνισμού, επιθυμούν να εξιχνιάσουν «τὸ μυστήριον τοῦ μέλλοντος ἡμῶν».
* Azoulay (2014) και Azoulay (2019). Η ελληνική μετάφραση των δύο άρθρων είναι υπό έκδοση από τον συνάδελφο και συμμετέχοντα στον τόμο Πάνο Χριστοδούλου, τον οποίο θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά για το γεγονός ότι μου επέστησε την προσοχή σε αυτά, καθώς και στην έξοχη, υπαινικτική διασύνδεση που κάνει ο Αζουλέ μεταξύ της Αθήνας του τέλους του 5ου αιώνα π.Χ. και της σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας στη Γαλλία (μια διασύνδεση, που τόσο ο Π. Χριστοδούλου όσο και ο γράφων θα συμφωνούσαν ότι αφορά και χώρες του πιο άμεσου ενδιαφέροντός μας).
Υ.Γ. Θα χρειαζόταν ίσως να γραφεί ένα δεύτερο, συνοδευτικό μικρό βιβλίο για να εξιστορήσει τις σχεδόν μυθιστορηματικές δυσχέρειες και ταλαιπωρίες, μέσα από τις οποίες διήλθε ως την τελευταία στιγμή ο εν λόγω συλλογικός τόμος μέχρις ότου τελικά εκδοθεί. Ορισμένες εξ αυτών πιθανώς να συνιστούν ένα είδος ιδιότυπης αλληγορίας για το πόσο δύσκολο είναι ενίοτε να απαγκιστρωθεί το μέλλον (ακόμη και ως κεντρική έννοια ενός συγγράμματος) από τα ποικιλόμορφα και ισχυρά δεσμά του παρελθόντος.
Θερμότατες ευχαριστίες για την ανάρτηση και κοινοποίηση της έκδοσης!
ΑπάντησηΔιαγραφή