Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021

Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου: Ο «Προβολέας γ΄» από τον «Μικρό Ναυτίλο» του Οδυσσέα Ελύτη


ΧΑΡΤΗΣ 35 {ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2021} 
Αφιέρωμα: Oδυσσέας Ελύτης 

του Παναγιώτη Α. Ανδριόπουλου 
Ο «Προβολέας γ΄» από τον «Μικρό Ναυτίλο» 

Στο έργο του Ο Μικρός Ναυτίλος (1985) ο Οδυσσέας Ελύτης παρουσιάζει μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα διάταξη, που διαφέρει αισθητά από άλλες ποιητικές συλλογές του.

Ανάμεσα στα… ευρήματα του ποιητή είναι και ο «Προβολέας». Πρόκειται για ζοφερές σκηνές επιλεγμένες από την ελληνική ιστορία διαχρονικά: Αρχαία Ελλάδα, Βυζάντιο, Επανάσταση του 1821, Νεώτερη Ελλάδα. Αυτές οι σκηνές, τις οποίες προβάλλει ο Ελύτης, καταδεικνύουν την κακοδαιμονία, θα λέγαμε, του Ρωμαίικου, που έχει στο… αίμα του τον εμφύλιο και τον διχασμό. Ένα ιστοριογράφημα της σχεδόν τρισχιλιετούς εμφύλιας βίας, συχνά φονικής, με εξοστρακισμούς αντιπάλων, καταδίκες σε θάνατο, εκτελέσεις.

Στον «Προβολέα α΄» μας δίνει ένα «απάνθισμα» της ελληνικής συνέχειας. Οι επόμενοι «Προβολείς» είναι αυστηρά θεματικοί.

Ο «Προβολέας γ΄» είναι αφιερωμένος στο Βυζάντιο.

Πρόκειται για επτά σκηνές που αφορούν ισάριθμα φονικά, συντελεσμένα από Βυζαντινούς αυτοκράτορες με στόχο –τι άλλο;– την εξουσία. Οι σκηνές αυτές παρατίθενται με χρονολογική σειρά και καλύπτουν την περίοδο από τον 4ο έως τον 13ο αιώνα, δηλαδή σχεδόν όλη την περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

Σκηνή πρώτη: Ο πρώτος χριστιανός βασιλεύς Κωνσταντίνος δίνει διαταγή να συλλάβουν και θανατώσουν τον ίδιο του το γιο Κρίσπο.

Εδώ ο Ελύτης χαρακτηρίζει τον Μέγα Κωνσταντίνο πρώτο χριστιανό βασιλέα, κάτι που συναντάμε στην υμνογραφία της εορτής του Μ. Κωνσταντίνου: «Πρῶτος, Βασιλεὺς Χριστιανῶν, παρὰ τοῦ Θεοῦ, Κωνσταντῖνε, τὸ σκῆπτρον ἔλαβες…» (στιχηρό Αποστίχων Μ. Εσπερινού).Αυτός ο χαρακτηρισμός του Ελύτη δίνει έμφαση στην πράξη του Κωνσταντίνου, δηλαδή στο φόνο του γιου του Κρίσπου.

Το 326 μ.Χ. ο Κρίσπος σε νεαρότατη ηλικία εκτελείται στην Πούλα της σημερινής Κροατίας κατά διαταγή του ίδιου του τού πατέρα. Είχε συμβάλει καθοριστικά στη νίκη του πατέρα του κατά του αντιπάλου του Λικινίου. Παρότι νέος, είχε διαγράψει ήδη μια ξεχωριστή στρατιωτική πορεία.

Απολύτως ικανοποιητική εξήγηση των αιτίων που οδήγησαν στο τραγικό γεγονός δεν έχει δοθεί. Αιώνες μετά δύο ιστορικοί, ο Ζώσιμος τον 6ο αιώνα και ο Ιωάννης Ζωναράς τον 12ο αιώνα, μας δίνουν μια εξήγηση, η οποία ανεπισήμως έχει καθιερωθεί ως η επίσημη ερμηνεία της ανεξήγητης πράξης του Κωνσταντίνου. Έχει να κάνει με τη γυναίκα του Κωνσταντίνου, τη Φαύστα, η οποία συκοφάντησε τον Κρίσπο (γιο από μια παλλακίδα) στον πατέρα του ότι τάχα της επιτέθηκε για να τη βιάσει. Ο Κωνσταντίνος έπεσε στην παγίδα και διέταξε την εκτέλεσή του. Όταν αποκαλύφθηκε η πλεκτάνη της Φαύστας, εκτελέστηκε και αυτή στο λουτρό της.

Ο Ελύτης μένει στο γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος «δίνει διαταγή να συλλάβουν και θανατώσουν τον ίδιο του το γιο Κρίσπο». Μια πατροκτονία από τον πρώτο χριστιανό βασιλέα!

Σκηνή δεύτερη: Άνθρωποι του Ηράκλειου έχουν οδηγήσει στα βασανιστήρια τον ανεψιό του Θεόδωρο και το νόθο γιο του Αδαλάριχο. Τους κόβουν τη μύτη, τα χέρια και το δεξί πόδι.

Εδώ ο Ελύτης αναφέρεται στην –κατά τους ιστορικούς– δεύτερη συνωμοτική δραστηριότητα κατά του αυτοκράτορα Ηρακλείου, που οργανώθηκε κοντά στα τέλη του 637 μ.Χ. Βασικός υποκινητής της ήταν ο νόθος γιος του Αταλάριχος, ο οποίος είχε ως συνεργάτες τον μάγιστρο Θεόδωρο –που ήταν γιος του αδελφού του Ηρακλείου, Θεοδώρου–, τον ισχυρό Αρμένιο στρατηγό Δαβίδ Ζαχαρούνι και άρχοντες της Κωνσταντινούπολης. Για τους λόγους που ώθησαν τους παραπάνω επιφανείς άνδρες της αυτοκρατορίας να συσπειρωθούν εναντίον του ηγεμόνα δεν υπάρχει κάποια αναφορά στις πηγές. Φαίνεται ότι η συγκεκριμένη ανατρεπτική κίνηση ήταν από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις αντιπάθειας των Βυζαντινών απέναντι στη δεύτερη οικογένεια του αυτοκράτορα.

Ωστόσο, τα ανατρεπτικά πλάνα τους έγιναν γνωστά στον αυτοκράτορα πριν υλοποιηθούν, καθώς ένας κουράτορας που βρέθηκε σε σύσκεψη των συνωμοτών έσπευσε να καταγγείλει την ανατρεπτική δράση τους στον Ηράκλειο, ο οποίος, χωρίς καμία καθυστέρηση, διέταξε τη σύλληψη όσων εμπλέκονταν στην υπόθεση. Οι βασικοί υποκινητές τιμωρήθηκαν με αυστηρές κυρώσεις: στον νόθο γιο του Ηρακλείου επιβλήθηκαν οι ποινές της ρινότμησης, της αποκοπής του δεξιού χεριού και της εξορίας στην Πριγκιπόννησο· ο ανιψιός του Θεόδωρος υπέστη τους ίδιους ακριβώς ακρωτηριασμούς και εξορίστηκε στη νήσο Γαυδομελέτη, όπου ο τοπικός διοικητής έλαβε εντολή να κόψει και ένα από τα πόδια του.

Και σε αυτή τη «σκηνή» έχουμε εμπλοκή συγγενών, οι οποίοι εδώ υφίστανται ακρωτηριασμό. Ο Ελύτης παραθέτει το γεγονός της τιμωρίας χωρίς να αναφέρει λόγους και αιτίες. Τον… ξαφνιάζει, μάλλον, η βαναυσότητα.

Σκηνή τρίτη: Αφού έχει τυφλώσει τον ανήλικο γιο της Κωνσταντίνο, η Ειρήνη η Αθηναία αναγορεύει Μέγα Λογοθέτη τον ευνούχο Σταυράκιο.

Ένα ακόμα βυζαντινό στιγμιότυπο, με πρωταγωνίστρια την αυτοκράτειρα που πρωτοστάτησε στην αναστήλωση των εικόνων, την Ειρήνη την Αθηναία.

Η πολιτική παντοδυναμία του ευνούχου, πατρικίου και λογοθέτη του δρόμου Σταυρακίου θα πρέπει να τοποθετηθεί χρονικά από το 782 έως το 797. Φαίνεται ότι ήταν έμπιστος της αυτοκράτειρας και γι’ αυτό διορίστηκε σε μια θέση μέσω της οποίας μπορούσε να έχει τον απόλυτο έλεγχο της διακυβέρνησης της αυτοκρατορίας.

Το Σάββατο 15 Αυγούστου του 797 άνθρωποι της Ειρήνης της Αθηναίας τύφλωσαν τον γιο της, αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΣΤ΄ στην Πορφύρα, στο δωμάτιο των ανακτόρων στο οποίο είχε γεννηθεί, αποσκοπώντας στο θάνατό του, ύστερα από εντολή της μητέρας του και των συμβούλων της. Τα σχετικά στοιχεία που παραθέτει ο Βυζαντινός χρονογράφος Θεοφάνης σχετικά με τη συνωμοσία που οργάνωσε η Ειρήνη η Αθηναία και οι συνεργάτες της έχουν στο σύνολό τους αμφισβητηθεί από τη σύγχρονη ιστορική έρευνα.

Ο Ελύτης, όμως, φαίνεται πως υιοθετεί την εκδοχή του Θεοφάνη, που είναι και η επικρατέστερη, προβάλλοντας άλλο ένα παράδειγμα –προς αποφυγήν– στην αλυσίδα της αιματοβαμμένης ιστορίας του Βυζαντίου.

Η συνέχεια στο περιοδικό χάρτης  Επιμέλεια αφιερώματος: Ιουλίτα Ηλιοπούλου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου