Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Οι Εκδόσεις Κυριακίδη μας πληροφορούν ότι κυκλοφορήθηκε ένα νέο βιβλίο τους, με τίτλο: «Αποδομητές της Ορθόδοξης Θεολογίας» και συγγραφέα κάποιον Αναστάσιο Ομ. Πολυχρονιάδη.
Στο σχετικό δελτίο τύπου αναφέρει ο συγγραφέας, μεταξύ άλλων:
«Στην παρούσα μελέτη προϐαίνουμε σε μια μικρής έκτασης έρευνα σε ϐιϐλία, άρϑρα και διαδικτυακά δημοσιεύματα καϑηγητών, ομοτίμων και εν ενεργεία, του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ καϑώς και άλλων προσώπων. Συγκεκριμένα, των καϑηγητών Πέτρου Βασιλειάδη, Ιωάννη Πέτρου, Χρυσόστομου Σταμούλη και Μιλτιάδη Κωνσταντίνου. Ακόμη, σχολιάζουμε τη ϕημολογία περί επιτιμοποίησης ως διδάκτορα, από το Τμήμα Θεολογίας ΑΠΘ, του Κύπριου ποιητή Κυριάκου Χαραλαμπίδη. Αλλά και ϑέσεις που διατύπωσε ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Άνϑιμος. Μαζί με αυτές και τα περί εξομολογήσεως λεχϑέντα από τον Παναγιώτη Ανδριόπουλο».
Τώρα να πω ότι είναι τιμή μου να είμαι «αποδομητής της Ορθόδοξης Θεολογίας» μαζί με τα παραπάνω ονόματα, είναι λίγο…
Προς στιγμήν αναρωτήθηκα σε ποιο κείμενό μου αναφέρεται ο εν λόγω. Αμέσως θυμήθηκα: «Ο έλεγχος της σεξουαλικότητας από τους πνευματικούς».
Ως εκ τούτου το παραθέτω στη συνέχεια, για να δείτε, αγαπητοί συνοδίτες, πώς …αποδομώ (sic) την Ορθόδοξη Θεολογία! Μέχρι του σημείου να μπαίνω στο ..πάνθεον των αποδομητών!
Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Σφοδρές αντιδράσεις, λέει το ρεπορτάζ, προκλήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τη δημόσια τοποθέτηση του μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου σε εκδήλωση για το πώς δημιουργούνται οι gay.
«Οι gay γεννιούνται κατά την ώρα του πρωκτικού έρωτα ενός straight ζευγαριού, και μόνο αν αρέσει στη γυναίκα. Τότε, η επιθυμία αυτή μεταφέρεται στο έμβρυο. Κι αυτό είναι επιστημονικώς αποδεδειγμένο», είπε ο μητροπολίτης Μόρφου, επικαλούμενος τον γέροντα Πορφύριο.
Ο Μόρφου Νεόφυτος δεν κάνει κάτι διαφορετικό από αυτό που κάνει πανηγυρικά ο κλήρος – και δη οι πνευματικοί (εξομολόγοι) – και στις μέρες μας. Προσπαθεί να ελέγξει με κάθε τρόπο την σεξουαλικότητα των πιστών.
Γιατί άραγε επιμένει τόσο πολύ ο κλήρος σ’ αυτή την σεξουαλική χειραγώγηση των πιστών διαχρονικά, αλλά και στον καιρό μας;
Μια πρώτη απάντηση έχει δώσει σε παλαιότερη συνέντευξή του ο π. Φιλόθεος Φάρος:
«Εμείς οι παπάδες έχουμε πολλές νευρώσεις σχετικά με τον ερωτισμό. Και πολλά από αυτά που λέμε μπορεί να είναι συνέπεια των νευρώσεών μας. Πιστεύω ότι οι αυστηρότεροι από εμάς τους κληρικούς στα θέματα της σεξουαλικής ηθικής είναι είτε πιο νευρωτικοί σε σχέση με τον ερωτισμό είτε κρύβουν τα περισσότερα και θέλουν να έχουν ένα άλλοθι. Εμφανίζονται δηλαδή αυστηροί για να μην επιτρέψουν στον απλό άνθρωπο να σκεφθεί πως αυτοί μπορεί να έχουν μια έντονη προσωπική ζωή, σχετική με αυτό που εξίσου έντονα καταδικάζουν».
Αναμφισβήτητα, τα παραπάνω – για όσους γνωρίζουν στοιχειωδώς τον «εκκλησιαστικό χώρο» - ισχύουν απόλυτα.
Όμως, υπάρχει και κάτι άλλο, εξίσου σημαντικό, το οποίο επίσης έχει επισημάνει εύστοχα ο π. Φιλόθεος Φάρος: «…αν θέλουμε να εξουσιάζουμε τους ανθρώπους δεν υπάρχει αποτελεσματικότερος τρόπος από το να ελέγχουμε τον ερωτισμό τους, την πιο καίρια ανθρώπινη πραγματικότητα. Η αμαρτία λοιπόν που συνδέεται με τον έρωτα αποτελεί δημιούργημα της νεύρωσης και του κινήτρου της εκμετάλλευσης ή της απάτης».
Άρα εξουσιάζεις τους ανθρώπους αν ελέγχεις τον ερωτισμό τους.
Αυτή η πρακτική, για να είμαστε φιλαλήθεις, δεν είναι μόνο υπόθεση των Ορθοδόξων. Είναι υπόθεση γενικώς των χριστιανών – και μάλιστα των πιο ακραίων εκφάνσεων – αλλά και άλλων συστημάτων, ηθικών, κοινωνικών και πολιτικών.
Δεν έχουμε παρά να θυμηθούμε ότι σήμερα κορίτσια και νεαρές γυναίκες ντυμένες σαν νύφες και συνοδευόμενες από τους μπαμπάδες τους, ορκίζονται να μην υποκύψουν στο σεξ μέχρι το γάμο τους. Πρόκειται για μια τάση που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στις χριστιανικές κοινότητες στις ΗΠΑ και όχι μόνο.
Το «κίνημα αγνότητας», δηλαδή η μη ύπαρξη προγαμιαίων σχέσεων, ξεκίνησε από το Κολοράντο των ΗΠΑ εδώ και 20 χρόνια και ήδη έχει εξαπλωθεί σε 17 χώρες.
Ο Κομμουνισμός, επίσης, ως ολοκληρωτική υπόθεση, επιδιώκει να ελέγχει κάθε πτυχή της προσωπικής ζωής. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι κομμουνιστές παντρεύονται μεταξύ τους, όπως και οι πιο συντηρητικοί χριστιανοί. Δεν είναι επίσης τυχαίο, ότι αμφότεροι, κομμουνιστές και χριστιανοί, θα ήθελαν να πετάξουν τους ομοφυλόφιλους από τα μπαλκόνια. Τουλάχιστον… Αυτή την τάση την βλέπουμε ανάγλυφη σήμερα στην "Ορθόδοξη" Ρωσία του Πούτιν.
Ας δούμε πόσο …χριστιανικά τα λέει ο Λένιν: «Ἡ ἀκράτεια στήν σεξουαλική ζωή εἶναι ἀστική: εἶναι σημάδι διαφθορᾶς. Τό προλεταριᾶτο εἶναι τάξη ἀνερχόμενη. Δέν τοῦ χρειάζεται ἡ μέθη πού θά τό ζάλιζε ἤ θά τό ἐρέθιζε. Δέν τοῦ χρειάζεται οὔτε ἡ μέθη τῆς σεξουαλικῆς ἀκράτειας, οὔτε ἡ μέθη ἀπό ἀλκοόλ. Δέν μπορεῖ καί δέν θέλει νά ξεχάσει τήν ποταπότητα, τήν βρωμιά καί τήν βαρβαρότητα τοῦ καπιταλισμοῦ. Ἀντλεῖ ἰσχυρότερα κίνητρα γιά πάλη ἀπό τήν κατάσταση τῆς τάξης του, ἀπό τό κομμουνιστικό ἰδεῶδες. Χρειάζεται διαύγεια, διαύγεια καί πάλι διαύγεια. Γι’ αὐτό, ἐπαναλαμβάνω, δέν θά πρέπει νά ὑπάρχει κανένα ἀδυνάτισμα, καμμιά σπατάλη καί ἐξάντληση δυνάμεων. Ἡ αὐτοκυριαρχία, ἡ αὐτοπειθάρχηση δέν εἶναι δουλεία. Εἶναι ἀπαραίτητη καί στόν ἔρωτα» [Λένιν (1987). Κλάρα Τσέτκιν, Σημειωματάριο, Παράρτημα σέ Μάρξ/Ἔνγκελς/Λένιν, Γιά τό γυναικεῖο ζήτημα, Σύγχρονη Ἐποχή, Ἀθήνα, 1987, σελ. 201-227.]
Άρα, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι πολλοί χριστιανοί – φερόμενοι ως «προοδευτικοί» - βλέπουν με συμπάθεια την αριστερή ιδεολογία, γιατί δεν μπορούν να ξεχάσουν «τήν ποταπότητα, τήν βρωμιά καί τήν βαρβαρότητα τοῦ καπιταλισμοῦ», που πηγάζει και από την σεξουαλική «διαφθορά» κ.ο.κ.
Για να γυρίσουμε στα καθ’ ημάς.
Ο Χριστός δεν μίλησε ποτέ ευθέως για την ερωτική συνεύρεση και δεν ασχολήθηκε με τις ερωτικές παρεκτροπές. Δεν απαρίθμησε σεξουαλικά αμαρτήματα, δεν κατονόμασε τους ανθρώπους ανάλογα με τον σεξουαλικό προσανατολισμό τους.
Σήμερα οι «πνευματικοί» στην Ελλάδα το πρώτο πράγμα που ρωτούν – και ενίοτε αρέσκονται σε γαργαλιστικές λεπτομέρειες – είναι η σεξουαλική ζωή ενός ζευγαριού ή ενός νέου. Και αμέσως πέφτουν βροχή οι σχετικές οδηγίες, απαγορεύσεις και «θεραπείες».
Ξέρουμε πολύ καλά ότι με αυτή την πρακτική οι «πνευματικοί» έχουν χωρίσει ζευγάρια, έχουν δημιουργήσει σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα σε ανθρώπους (με την καλλιέργεια ενοχικού συνδρόμου), έχουν ευνουχίσει ανθρώπινες προσωπικότητες και …επιλείψει γαρ με διηγούμενον ο χρόνος…
Ο έλεγχος της σεξουαλικότητας είναι έλεγχος της ζωής των ανθρώπων. Κι εδώ μπλέκεται το μεθύσι της εξουσιαστικότητας με αυτό της σεξουαλικότητας! Κι όλα αυτά στο όνομα – φευ! - του Χριστού!
Αγαπητέ κ. Ανδριόπουλε. Μεγάλη, πράγματι, τιμή σας κάνει ο κύριος... αυτός. Αγνοήστε τον, έτσι του αξίζει. Και μην ξεχνάτε, το δελτίο τύπου (με κεφαλάιο το... Τύπου). Αλλά ο τύπος αυτός - τον κύριο εννοώ που σας θέλει αποδομητή - του πρέπει το μικρό τ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Κι αυτό είναι επιστημονικώς αποδεδειγμένο". Παρέλειψε ο Σεβασμιότατος να μας πληροφορήσει σε ποιο επιστημονικό περιοδικό δημοσιεύτηκε αυτή η μελέτη, από ποιους επιστήμονες και κυρίως ο τρόπος που έγινε η έρευνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως νομίζω ότι δεν πρέπει να αμφισβητούμε το ότι η ομοφυλοφιλία ή οι προγαμιαίες σχέσεις είναι αμαρτία.
ΔιαγραφήΤο λέει το Ευαγγέλιο.
Πολύ σωστά... με ποιο τρόπο έγινε η έρευνα.;..
ΔιαγραφήΘα μπορούσατε, αντί για αποφατικός (που είναι και το εύκολο), να γίνετε καταφατικός, ώς προς το θέμα: Ποιες ακριβώς σεξουαλικές πρακτικές θέλετε να υποστηρίξετε και να "απενοχοποιήσετε"; Που κολλάτε; Μιλήστε ελεύθερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο θεολογικό μέρος, επειδή υποστηρίζετε πως ο Χριστός δεν μίλησε ποτέ ευθέως για ηθικοσεξουαλικά ζητήματα ας μας εξηγήσετε σε τί αναφέρεται εκείνο το "πορεύου και μηκέτι αμάρτανε" στην παρ' ολίγον λιθοβοληλένη, όπως και ποιά μετάνοια ακριβώς κόμιζε η "αλείψασα με μύρα τους πόδας": Ποιάς επακριβώς "αμαρτωλής ζωής" τα λύτρα άφηνε στα πόδια Του; Γιατί δεν την σήκωνε να της πεί "έλα μωρέ, με τους παπάδες..." ;
Παρακαλώ, θα με ενδέφερε να απαντήσετε και όχι να διαγράψετε.
Ευχαριστώ.
Έχετε ακούσει ότι η διάκριση είναι αρετή ή ότι η κάθε περίπτωση εξομολογουμένου είναι ξεχωριστή. Το θέμα είναι η επιμονή στις λεγόμενες σεξουαλικές αμαρτίες και η αμνήστευση οτιδήποτε άλλου…
ΔιαγραφήΘα σας πω μια περίπτωση… όταν έρθει ένα παιδί και εξομολογηθεί ότι είναι gay, γιατί έτσι γεννήθηκε, τι θα του πεις;;; Μηπως να αλλάξει προσανατολισμό; Γελάσαμε!
Πως θα βοηθήσεις τον άνθρωπο να σηκώσει αυτό τον βαρύ σταυρό που του επεφύλαξε η πεπτωκυία φύση μας;
Ξέρω περίπτωση πνευματικού που «ανέχθηκε» περίπτωση gay με πολλαπλούς ερωτικούς συντρόφους αρχικά, να γίνει μονογαμικός στην πορεία και τέλος να μένει με τον συγκάτοικο του αδελφικά. Υπήρχε δυνατότητα να αλλάξει; Gay γεννήθηκε και gay πέθανε. Στην εκκλησία δεν ξεριζώνουμε τα πάθη τα μεταμορφώνουμε.
Ή μηπως στην δισχιλιετή ιστορία της Εκκλησίας δεν υπήρχαν gay (τη δυνάμει και προαιρέσει) άγιοι;
(Δεν είμαι αυτός στον οποίο απευθείνεστε)
ΔιαγραφήΠολύ σωστά τα λέτε! Άρα αποδεχόμαστε ότι είναι αμαρτία, όλως και οι "straight" προγαμιαίες σχέσεις π.χ.?.
π. Ν.Σ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ, χαίρομαι που απαντάτε στην ουσία: Η επικοινωνία είναι το μείζον, καθώς συχνά επαναπαυόμαστε στην ανταλλαγή εκατέρωθεν ύβρεων.
Η διάκριση είναι η αρετή των αρετών, θα συμφωνήσω.
Υπάρχουν άνθρωποι όπου έχουν μία ροπή στην κατάκριση, άλλοι με ροπή στον θυμό, άλλοι στα σαρκικά: Αυτές οι ροπές είναι εν τέλει και τα προσκόμματα στην ένωση μας με τον Θεό.
Ο διακριτικός πνευματικός μπορεί να τις δεί και να κρίνει εάν πρέπει (ή όχι) να ασχοληθεί επισταμένως με τα «σεξουαλικά αμαρτήματα» σε πρώτη μοίρα ή σε δεύτερη, ή σε τρίτη.
Νομίζω, ωστόσο, πως στην Παράδοση μας για τα αμαρτήματα της σαρκός υπάρχει όντως μία ειδική μέριμνα και αυτό μπορεί κάποιος εύκολα να το επιβεβαιώσει. Πιθανόν, αυτά τα αμαρτήματα αφήνουν μία άλλου είδους πικρία και ενοχή στον άνθρωπο επειδή, γίνονται με την συμμετοχή του «όλου» του ψυχοσωματικού συνόλου. Δεν ξέρω, τι λέτε εσείς;
Το να κατηγορούμε πάντως το σύστημα (μόνον) για τις ενοχές είναι σίγουρα αποπροσανατολιστικό και εύκολο.
Τώρα έκφραση και η ύπαρξη της «gay ταυτότητας»(ο όρος δεν είναι κατά την γνώμη μου δόκιμος-σαφώς και το «έτσι γεννήθηκα» δεν είναι απόλυτο) υποκρύπτει συχνότατα άλλου είδους μεγαλύτερα ψυχικά τραύματα από πίσω. Συχνά όντως δεν αλλάζει, πάντως ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός ως προς την ποιμαντική του.
Κατά τα άλλα, άγιοι με διαφορετικές ορμές σαφώς υπήρχαν, άγιοι περήφανοι για αυτές σίγουρα όχι.
Δεν ξέρω σε ποιόν απευθύνεστε, διευκρινίζοντας πως δεν είστε αυτός στον οποίο απευθύνομαι (εγώ;).
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν όντως απευθύνεστε σε εμένα, δεν κατάλαβα τί να αποδεχτούμε ώς αμαρτία;
το θέλεις κάτι ή το να κάνεις κάτι;
Για ποίο από τα δύο φέρει άραγε κάποιος πλήρη την ευθύνη;
"τίποτε δεν ομολοποιείται, όλα όμως σώζονται"
έλεγε ο Σμέμαν.
Εάν και μόνον το θέλουμε, συμπληρώνω εγώ. "γκέι" και "str8".
Φυσικά και η εκκλησία δεν μας παντρεύει για να (...) ελεύθερα, αλλιώς θα έπρεπε να εγκρίνει και την πολυγαμία-και αυτή φυσική ορμή είναι.
Μας παντρεύει επειδή τα φύλα συμπληρώνονται οντολογικά.
Τα άλλα είναι να έχουμε να λέμε.