Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο βίος του Αγίου Νεομάρτυρος Αγγελή του Αργείου και εν Χίω αθλήσαντος σαν σήμερα, 3 Δεκεμβρίου 1813, είναι από τους πιο ...περίεργους και μας τον διασώζει ο Όσιος Νικηφόρος ο Χίος, ο υμνογράφος και πνευματικός.
Πρακτικός γιατρός, που μονομάχησε μ’ έναν άθεο Γάλλο στο Κουσάντασι όπου ζούσε και αναδείχθηκε νικητής αφού ο Γάλλος εγκατέλειψε την μονομαχία.
Κλείνεται στον εαυτό του και γίνεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες μουσουλμάνος το Σάββατο του Λαζάρου του 1813.
Οι Τούρκοι αρχικά τον έδιωχναν, ύστερα όμως, μπροστά στην επιμονή του, τον δέχθηκαν. Τότε άρχισε να κάνει διάφορα τρελά πράγματα και οι Τούρκοι τον έστειλαν στην Χίο.
Εκεί συνεχίζει την σαλότητα του και ομολογεί την πίστη του στον Χριστό, ώσπου μετά από φυλακές και βασανιστήρια τον αποκεφάλισαν στις 3 Δεκεμβρίου, δηλ. μόλις επτά μήνες μετά την «μουσουλμανοποίησή» του.
Ο βίος του παρουσιάζει αλλόκοτες συμπεριφορές, πέρα από τα καθιερωμένα, και συντριπτικές μεταπτώσεις. Κάτι που «αναγκάζει» και τον βιογράφο του Όσιο Νικηφόρο τον Χίο, στο τέλος του συναξαρίου, να πει στους αναγνώστες του ότι δεν πρέπει να αμφισβητούν την αγιότητα του Νεομάρτυρος Αγγελή, αφού η εκκλησιαστική ιστορία έχει να επιδείξει πολλά ανάλογα παράδοξα.
Η εικόνα του Αγίου Νεομάρτυρος Αγγελή που παραθέτουμε σήμερα εδώ και ανήκει στον Ι. Ναό Αγίου Γεωργίου Ν. Ψυχικού, αποτυπώνει κάτι ψυχικές υποθέσεις...
Η εικόνα φαίνεται να είναι σύγχρονη του Αγίου, δηλ. δεν πρέπει να χρονολογηθεί πέρα από το 1830.
Είναι μεν λαϊκής τεχνοτροπίας, αλλά στοιχείται στην μεταβυζαντινή παράδοση. Θα μπορούσε την εποχή εκείνη να είναι ήδη πιο δυτικότροπη.
Το ενδιαφέρον στοιχείο εδώ είναι η μίμηση του εικονογραφικού τύπου της κεφαλής του Αγίου παρά τους πόδας αυτού. Το συναντάμε στις εικόνες του Τιμίου Προδρόμου και του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου, οι οποίοι επίσης αποκεφαλίστηκαν.
Το επίσης ιδιαίτερο στοιχείο είναι ότι η κεφαλή του Αγίου αναδεικνύεται εκ λαγόνων γης και μας θυμίζει το του Βαπτιστού: «ἡ τοῦ Προδρόμου κεφαλὴ πεφανέρωται, λαγόνων ἀναδοθεῖσα, ἐκ τῶν τῆς γῆς ἐμφανῶς, καὶ θαυμάτων ῥεῖθρα ἀναβλύζουσα...».
Και αυτή η κεφαλή είναι πιο ...ανθρώπινη από αυτήν του ορθίου Νεομάρτυρος. Αποτυπώνει, δηλ., μία τραχύτητα που είχε ο Άγιος στον επίγειο βίο του, ο οποίος ήταν πολυκύμαντος. Ωραία η έκφραση του βιογράφου του Οσίου Νικηφόρου: «Με τοιαύτην πεπλασμένην μωρίαν, επέρασεν εδώ εις την Χίον, ο θεόσοφος και θεόπνευστος Αγγελής...».
Όταν, λέει ο Όσιος Νικηφόρος, αποκεφαλίστηκε ο Νεομάρτυς, «τότε απεκαλύφθησαν εκ πολλών καρδιών διαλογισμοί, και όλοι επληροφορήθησαν και εβεβαιώθησαν ότι ούτε υποχονδριακός ήτον, ούτε τρελλός, αλλά ήτον άνθρωπος φρόνιμος, συνετός, θεόφρων, και όλα εκείνα τα έκαμνε θεληματικώς, καθώς το πάλαι ο μακάριος Συμεών ο διά Χριστόν σαλός». Έχουμε, λοιπόν, ένα Νεομάρτυρα σαλό, που ομοιάζει στους παλαιούς Αγίους!
Κι ένα ακόμα σπάνιο εικονογραφικό στοιχείο: ο Άγιος ίσταται προ της τουρκοκρατούμενης Χίου. Πίσω του οι μιναρέδες αφθονούν...
Παραθέτουμε εδώ σελίδες από την Ακολουθία του Αγίου, όπως βρίσκεται στο "Χιακόν Λειμωνάριον", αλλά και το Απολυτίκιό του, όπως το τόνισε ο Μιχάλης Στρουμπάκης ο Χίος, Επίκ. Καθηγητής Ιστορικής Βυζαντινής Μουσικολογίας στην Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης και μελετητής της πλούσιας Χιακής ψαλτικής παράδοσης.
Ενδιαφέρουσα έρευνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ψυχογραφική προσέγγιση του Αγίου Αγγελή, Σαλού δια Χριστόν είναι ασυνήθιστη, εκφεύγει δε την πεπατημένην του βίου αγίων..
Η θεολογική γλώσσα της εικονογραφίας είναι λαϊκής τέχνης και η απεικόνιση μιναρέδων προκαλεί συμπεράσματα, για παράδοξη"συμπεριφορά"όρα ...διπολισμο-επιτραπητω μοι- του Αγίου!
Εντυπωσιακή η"θεολογία" των δι' αποκεφαλισμού"τετελειωμένων"της ανατολικής εκκλησίας, με άρτιον τόν Άγιο,εν αντιπαραβολή της"παχυτητος"των ορθών ακεφαλων σωμάτων σε γοτθικούς ναούς της Εσπερίας...