Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Πατάκη, στο κέντρο της Αθήνας, παρουσιάστηκε την Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2020 το νέο βιβλίο του Αλέξανδρου Μασσαβέτα «Η ΤΡΙΤΗ ΡΩΜΗ - Η Μόσχα και ο θρόνος της Ορθοδοξίας».
Το βιβλίο παρουσίασαν ο Δρ Kωνσταντίνος Φίλης, διεθνολόγος, δ/ντής Ερευνητικών Προγραμμάτων, ΙΔΙΣ και η Κατερίνα Οικονομάκου, δημοσιογράφος και συγγραφέας.
Ειπώθηκαν πολλά και σημαντικά. Μάλιστα κατά την διάρκεια της εκδήλωσης ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας μας είπε ότι μόλις είχε λάβει μήνυμα για την σφοδρή αντίδραση της Ρωσικής Πρεσβείας στην Αθήνα τόσο απέναντι στο βιβλίο του όσο και στην συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή». Μετά είδαμε τα σχετικά στα φιλορωσικά εν Ελλάδι πρακτορεία, που κατηγορούν τον συγγραφέα για «ρωσοφοβία», το λιγότερο…
Την εκδήλωση έκλεισε ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας, ο οποίος εξήγησε το όλο εγχείρημά του.
Στο βιβλίο γράφει για το πώς προσέλαβε το θέμα:
«Η από αιώνων ρωσική στρατηγική διείσδυσης και κυριαρχίας στον ορθόδοξο κόσμο γνώρισε νέα έξαρση την μετασοβιετική εποχή. Στην Ελλάδα μαίνεται από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 μια καλοστημένη επιχείρηση "υβριδικού πολέμου", που στοχεύει να στρέψει την ελληνική κοινωνία ενάντια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Παράλληλα η Μόσχα προσπάθησε, με απειλές και πράξεις δολιοφθοράς κατά του πατριάρχη Βαρθολομαίου, να εμποδίσει την δημιουργία αυτοκέφαλης Εκκλησίας στην Ουκρανία, την οποία θεωρεί πνευματική της "αποικία". Έχοντας αποτύχει να εκβιάσει τις εξελίξεις, διέκοψε σχέσεις με την Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα και με κάθε άλλη Εκκλησία που αναγνώρισε την θρησκευτική χειραφέτηση της Ουκρανίας. Προσπάθησα, μελετώντας την διαμόρφωση της ρωσικής ορθοδοξίας και την κοσμοθεωρία κράτους και Εκκλησίας στην Ρωσία, να κατανοήσω πώς γεννήθηκε η υπερφίαλη "γεωπολιτική της ορθοδοξίας". Μόλις σήμερα, με την ορθόδοξη "οικουμένη" να κινδυνεύει να διχοτομηθεί, δείχνει ενδιαφέρον για όλα αυτά η ευρύτερη κοινωνία, πέραν του στενού κύκλου του κλήρου, των εκκλησιαστικών ιστορικών και των διπλωματών.
Οι Ρώσοι παραμένουν δέσμιοι της σαγήνης τους για ένα ένδοξο παρελθόν. Μήπως όμως η ψύχωσή τους με την αυτοκρατορική ιδέα και την ισχύ υπονομεύει τελικά την επιρροή τους στον όλο ορθόδοξο κόσμο;»
Η δημοσιογράφος Κατερίνα Οικονομάκου έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα επισήμανση, όταν μίλησε για τους «προοδευτικούς» θεολόγους στην Ελλάδα, οι οποίοι τελικά κλίνουν προς τη Ρωσία και με αφορμή το Ουκρανικό.
Είναι ακριβώς έτσι. Σχεδόν όλοι οι «προοδευτικοί» θεολόγοι, οι μη «συντηρητικοί»
και με «ανοιχτό πνεύμα», υποτίθεται, στην πραγματικότητα – είτε φωναχτά είτε σιωπηρώς – τάσσονται υπέρ της Μόσχας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι γι’ αυτούς
«αμερικανοκίνητο», εκφράζει τον «καπιταλισμό», επιδιώκει «παπικό πρωτείο» και άλλα παρόμοια τα οποία θαυμάσια έχουν οργανώσει οι συντηρητικοί και αντιπατριαρχικοί.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο παραμένει πολύ …περίεργη ιστορία για την «θεολογική πρωτοπορία» της Ελλάδας, που είναι αμφίβολο, φυσικά, πόσο «πρωτοποριακή» είναι.
Έχω γράψει ότι για μένα η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας είναι υπόθεση ελευθερίας. Φαίνεται πως αυτό δεν αγγίζει τους περισσότερους, οι οποίοι οχυρώνονται πίσω από ποικίλα «κανονικά» και άλλα επιχειρήματα.
Ας μη ξεχνάμε ότι και στο ζήτημα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας στην Κρήτη, οι "πρωτοποριακοί" θεολόγοι είχαν διάφορες ...ενστάσεις και αμφιβολίες και τα παρόμοια, που στην ουσία δικαιολογούσαν την απουσία και τον σκοτεινό ρόλο της Μόσχας από την Σύνοδο.
Φυσικά κανείς θεολόγος δεν παρευρέθη στην παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξανδρου Μασσαβέτα.
Στο σημαντικό αυτό πόνημά του «Η ΤΡΙΤΗ ΡΩΜΗ», ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας κάνει και αναφορά στην ρωσική προπαγάνδα - διείσδυση εν Ελλάδι, μέσω φιλορωσικών "εκκλησιαστικών" ιστότοπων, ουκ ολίγων.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Ρομφαία», για τον ρόλο του οποίου στο ζήτημα της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας γράφει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα.
Παραθέτουμε στη συνέχεια τις σχετικές σελίδες του βιβλίου.
Να πούμε ότι αυτές οι αναφορές του Αλ. Μασσαβέτα έχουν ήδη εγείρει αντιδράσεις από τα "θιγόμενα" ΜΜΕ, που του ζητούν να ανακαλέσει, αλλιώς θα προσφύγουν στην Δικαιοσύνη.
Να πούμε ότι αυτές οι αναφορές του Αλ. Μασσαβέτα έχουν ήδη εγείρει αντιδράσεις από τα "θιγόμενα" ΜΜΕ, που του ζητούν να ανακαλέσει, αλλιώς θα προσφύγουν στην Δικαιοσύνη.
Καλή σας μέρα.Μπράβο για μια ακόμη φορά που ενημερώνετε το αναγνωστικό σας κοινό για σημαντικά βιβλία που εκδίδονται στην Ελλάδα.Μπόρεσα να διαβάσω λίγες απ'τις σελίδες που,πολύ ευγενικά,ανεβάσατε σε μορφή scribd απ'το βιβλίο του κυρίου Μασαβέτα.Συμφωνώ,φυσικά,απόλυτα με την επισήμανση συγκεκριμένων ιστοτόπων ως "ρωσόδουλων" και συνάμα ακροδεξιών:"Ρομφέα", "Αποτείχιση", "Κατήχηση", "Ορθόδοξος Τύπος" και εκδόσεις "Υπακοή" του π.Βολουδάκη κλπ,κλπ.Ως εδώ καλά και άγια.Απ'αυτό το σημείο,όμως,ο κ.Μασαβέτας "χάνει τη μπάλα"!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟύτε λίγο ούτε πολύ,τσουβαλιάζει τη "Λαική Ενότητα" μαζί με ακροδεξιούς τύπου "Αποτείχισις" κλπ.
Θυμίζω ότι το 2014,έγινε μια πραγματική λαική εξέγερση στο Κίεβο και συγκεκριμένα στην πλατεία Μαιντάν,ενάντια στο ρωσόδουλο Γιανουκόβιτς.Οι διαδηλωτές,απλοί λαικοί άνθρωποι, είχανε κάθε δικαίωμα να θέλουν να διώξουν ένα πρώην ΚαΓΚεΜΠίτη, όπως ο Γιανουκόβιτς.Δυστυχώς δεν κατέστη δυνατόν να επιβληθεί η πραγματική λαική βούληση και την κατάσταση εκμεταλλεύτηκαν αμερικανόδουλοι ολιγάρχες,όπως η κα Γιούλια Τιμοσένκο,ο πάμπλουτος κ.Ποροσένκο κλπ,όλοι ακροδεξιών και μερικοί φιλοφασιστικών τάσεων,για να φτιάξουν φιλο-ΕΕ "κυβέρνηση" ανδρείκελων.Την ίδια περίοδο ανεξαρτητοποιήθηκαν οι ανατολικές επαρχίες Ντονιέτσκ και Λουχάνσκ και η Κριμαία,φυσικά με λεφτά της Μόσχας.
Η "Λαική Ενότητα",κατα τη γνώμη μου ορθότατα,αντιτάχτηκε στην αμερικανοκίνητη και ευρώδουλη κυβέρνηση ακροδεξιών, τύπου Ποροσένκο.Αυτό δεν την κάνει "πράκτορα" των ρωσικών συμφερόντων,όπως λανθασμένα υπαινίσσεται ο κ.Μασαβέτας.Το λάθος της "Λαικής Ενότητας" ήταν ότι θεώρησε τις ρωσοκίνητες "Ανεξάρτητες Δημοκρατίες" του Ντονιέτσκ και του Λουχάνσκ,ως "έκφραση της λαικής βούλησης", ενώ ήσαν ρωσικά πιόνια.Αυτό,όμως,και πάλι δεν την εξομοιώνει με τύπους σαν τον Βολουδάκη.Έλεος!!
Και λίγα ακόμη λόγια,αν επιτρέπετε κ.Ανδριόπουλε,κάνοντας κατάχρηση της ανεκτικότητάς σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ίδια σελίδα (σελ.318),ο κ.Μασαβέτας αναφέρεται στην έκφραση "φιλοναζιστικό πραξικόπημα στην πλατεία Μαιντάν",την οποία χρησιμοποιεί το blog "Iskra" που εκπροσωπεί τη "Λαική Ενότητα".Φυσικά, η έκφραση είναι επιεικώς ατυχής (για να μην πω κάτι άλλο).Στην πλατεία Μαιντάν έλαβε χώρα μια γνήσια λαική εξέγερση ενάντια στο ρωσόφιλο μεγιστάνα Γιανουκόβιτς που λυμαινόταν την Ουκρανία επί χρόνια,κι όχι κάποιο πραξικόπημα.
Η αναφορά της ΛΑΕ σε "φιλοναζιστικό πραξικόπημα", δεν έχει,φυσικά,να κάνει με τους χιλιάδες διαδηλωτές, αλλά με την νεοναζιστική παρακρατική οργάνωση "Δεξιός Τομέας" των φασιστών Ταρασένκο και Γιάρος, καθώς και με τη νεοναζιστική "Σβαμπόντα",που παρείσφρησαν στις διαδηλώσεις στη Μαιντάν.Ολέθριο λάθος,φυσικά,να ταυτίζει κανείς τους οργισμένους με το Ρωσικό ιμπεριαλισμό διαδηλωτές με νεοναζί.Αλλά και ολέθριο λάθος να θεωρεί κανείς "απελευθερωτές" της Ουκρανίας απ'τη ρωσική καταπίεση, τους ολιγάρχες Τιμοσένκο,Γιούσενκο, Ποροσένκο κλπ.
Τέλος,μια μικρή προσθήκη: ένα απ'τα χειρότερα χαλκεία τής ρωσικής διείσδυσης, είναι το αισχρό site της Ι.Μ.Παντοκράτορος Μελισοχωρίου Θεσσαλονίκης.Ο,τι πιο συντηρητικό,ξενόφοβο και αντιδραστικό εκεί θα το βρει.Μέχρι και προπαγάνδα μίσους κατά των προσφύγων (χριστιανικότατη,βέβαια).
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία σας,εκ των προτέρων.