Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

"ΕΠΙ ΤΑ ΟΡΗ ΤΑ ΑΡΑΡΑΤ" - ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΑΡΜΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟ "ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ"


Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος) διοργανώνει μια βραδιά αρμενικής και ελληνικής μουσικής Հայ և հունական երաժշտության երեկո. 
Επί τα όρη τα Αραράτ 
Արարատ լերան վրայ  
Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019, 8 μ.μ. 
Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 
Τραγούδι: 
Άννα Γαζαριάν 
Δάφνη Πανουργιά 
Πιάνο: 
Μάριος Καζάς  
Προλογίζουν οι: 
Γιώργος Βλαντής 
Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος 
Artwork: Ιωάννης - Πορφύριος Καποδίστριας
Η εκδήλωση αφιερώνεται στον σπουδαίο Αρμένιο μουσικό, αρχιμανδρίτη Κομιτάς, με αφορμή την συμπλήρωση 150 χρόνων από την γέννησή του. 


O αρχιμανδρίτης Κομιτάς (κοσμικό όνομα Σογομόν Σογομονιάν) γεννήθηκε στην Κιουτάχεια το 1869 και πέθανε στο Παρίσι το 1935. Ήταν συνθέτης, τραγουδιστής, χορωδός, μουσικοπαιδαγωγός, εθνομουσικολόγος και θεωρείται ως θεμελιωτής της νεότερης κλασικής αρμενικής μουσικής. Ορφάνεψε νεότατος. Παιδί ακόμη βρέθηκε στην έδρα της Αρμενικής Εκκλησίας, στο Ετσμιατζίν, από το εκκλησιαστικό σεμινάριο του οποίου και αποφοίτησε. Το 1895 χειροτονήθηκε κληρικός, ενώ αργότερα σπούδασε μουσική στην Τιφλίδα, αλλά και στο Βερολίνο, όπου αναγορεύτηκε διδάκτορας της Μουσικολογίας. Αργότερα επέστρεψε στο Ετσμιατζίν, όπου έμεινε έως το 1910, ενώ στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη, ενώ ανέπτυξε καλλιτεχνική, διδακτική και ερευνητική δραστηριότητα στην Κωνσταντινούπολη και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Το 1915 συνελήφθη από τους Οθωμανούς στο πλαίσιο της αρμενικής γενοκτονίας και εκτοπίστηκε μαζί με εκατοντάδες άλλους Αρμένιους διανοούμενους στο Τσανκίρ (ανατολικά της Άγκυρας). Μολονότι απελευθερώθηκε, η οριακή αυτή εμπειρία κλόνισε ανεπανόρθωτα την ψυχική υγεία του, με αποτέλεσμα να περάσει τα τελευταία 19 χρόνια της ζωής του σε ψυχιατρικές κλινικές στην Πόλη και κατόπιν στο Παρίσι. Ο Κομιτάς περιόδευε στην πατρίδα του και συνέλεγε αρμενικά λαϊκά τραγούδια και χορούς, τα οποία και κατέγραφε σε ιδιαίτερη μουσική γραφή. Εκτός από πολλά έργα κοσμικής μουσικής, κεντρικό του έργο είναι η σύνθεση της Θείας Λειτουργίας (Παταράκ). Είναι αυτός που δια της καταγραφής έσωσε την τελευταία στιγμή τη μουσική της Δυτικής Αρμενίας, πριν τον όλεθρο της γενοκτονίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου