Πέμπτη 23 Μαΐου 2019

ΜΙΑ ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΗΣ ΙΟΥΛΙΤΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΥΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ


Το 2019 συμπληρώνονται 130 χρόνια από τη γέννηση του ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου και 40 χρόνια από την ίδρυση του Μουσείου του στον δήμο Ζωγράφου. Με αυτή την αφορμή, το Μουσείο Γουναρόπουλου διοργανώνει δύο εκθέσεις μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, και παράλληλες εκδηλώσεις εμπνευσμένες από τις εικαστικές αναζητήσεις του ζωγράφου. 
Η πρώτη έκθεση, που διαρκεί μέχρι τις 8 Ιουνίου 2019, έχει τίτλο «Ποίηση: ζωγραφία λαλούσα. Hommage à Gounaro». Με αφετηρία τον χαρακτηρισμό «ποιητική ζωγραφική» που έχει αποδοθεί στην τέχνη του Γουναρόπουλου από τον φιλόσοφο Γιώργο Μουρέλο, και τον εικαστικό-ποιητικό διάλογο που είχε αναπτύξει ο ζωγράφος με σύγχρονούς του ποιητές, όπως ο Κώστας Βάρναλης, ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Απόστολος Μελαχρινός, εικονογραφώντας ή εμπνέοντας ποιήματά τους, η έκθεση στοχεύει να διερευνήσει τη συγγένεια των δύο τεχνών όπως αναπτύσσεται στον ελληνικό χώρο από την εποχή του τιμώμενου ζωγράφου μέχρι τις μέρες μας. 
Η έκθεση περιλαμβάνει κείμενα και έργα του Γουναρόπουλου, εικονογραφήσεις του ίδιου για ποιητικές συλλογές, καθώς και έργα των Νίκου Εγγονόπουλου, Οδυσσέα Ελύτη, Ανδρέα Εμπειρίκου, Δημοσθένη Αγραφιώτη, Λυδίας Δαμπασίνα, Δημήτρη Καλοκύρη, Κωστή (Τριανταφύλλου), Νίνας Παπακωνσταντίνου, Άγγελου Σκούρτη, Γιάννη Στεφανάκι, Θανάση Χονδρού και Αλεξάνδρας Κατσιάνη. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Μανόλη Καρτεράκη, Ιστορικού τέχνης και Επιμελητή στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου. 


Στο πλαίσιο αυτής της έκθεσης η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου πραγματοποίησε διάλεξη την Τετάρτη 22 Μαϊου 2019, στον χώρο του Μουσείου, με θέμα: «Ανάγκη να μετατρεπόμαστε κάθε στιγμή σε εικόνα», Ο Ελύτης και η ζωγραφική. 
Αξίζει να σημειωθεί πως για τις ανάγκες της έκθεσης η Ιουλίτα Ηλιοπούλου έχει παραχωρήσει τον πίνακα του Οδυσσέα Ελύτη «Οι τρεις γυναίκες», 1984, τέμπερα σε χαρτί, 33χ24,5 εκ. 
Στην διάλεξή της η Ιουλίτα Ηλιοπούλου αναφέρθηκε στην σχέση ποίηση και ζωγραφικής όπως την αποτύπωσε ο Ελύτης στα ερασιτεχνικά ζωγραφικά του έργα, στα κολάζ που ο ίδιος φιλοτέχνησε, αλλά και στα κείμενά του για σπουδαίους ζωγράφους του καιρού του, οι οποίοι υπήρξαν και φίλοι του. 
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου αναφέρθηκε και στην εικαστική πλευρά των συλλογών του ποιητή, την οποία επιμελήθηκαν οι φίλοι του ζωγράφοι, φτιάχνοντας προμετωπίδες και κοσμήματα. 
Στον Ελύτη οφείλουμε μια σειρά από σημαντικά αισθητικά δοκίμια για μεγάλους ζωγράφους και γλύπτες όπως οι: Παναγιώτης Ζωγράφος, Ματίς, Πικάσο, Θεόφιλος, Παρθένης, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Εγγονόπουλος, Καπράλος, Νικολάου, Κανέλλης, Τσαρούχης, Μόραλης, Φασιανός, Δέρπαπας. Σ’ αυτά τα δοκίμια φαίνεται καθαρά η αγάπη του Ελύτη για την ζωγραφική και τους εκπροσώπους της, αλλά και η καθαρή ματιά του πάνω στην εικαστική δημιουργία. 
Κι όπως έλεγε κι ο ίδιος: «Να γιατί ευγνωμονώ τους ζωγράφους, μπορούν να μετασχηματίσουν την ύλη και να της δίνουν έναν αέρα αθανασίας». 
Π.Α.Α.

Ο πίνακας του Οδυσσέα Ελύτη «Οι τρεις γυναίκες»
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου και ο επιμελητής της έκθεσης Μανόλης Καρτεράκης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου