Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2018

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ ΕΝ ΠΑΣΗ ΤΗ ΔΟΞΗ ΤΟΥΣ


Μια πραγματικά ξεχωριστή βραδιά ήταν η χθεσινή στην Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, καθώς ο μουσικογράφος-κριτικός-ερευνητής και συγγραφέας, Θωμάς Ταμβάκος, ιδρυτής του ομώνυμου Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών, μας αποκάλυψε τον θαυμαστό κόσμο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας 180 Ελλήνων και ελληνικής καταγωγής μουσουργών της έντεχνης (λόγιας) μουσικής, στην περιφέρεια της βαλκανικής χερσονήσου, από τις αρχές του 17ου, έως και τον 20ό αι. 
Με τη χρήση πολλών διαφανειών και επιλεγμένων οπτικών και ηχητικών παραδειγμάτων ο Θωμάς Ταμβάκος μας μύησε στους Έλληνες μουσουργούς των Βαλκανίων των τεσσάρων τελευταίων αιώνων, παραθέτοντας αδιάσειστα στοιχεία που αποτελούν καρπό πολύχρονης και πολύμοχθης έρευνας, της ομάδας Γ. Κωνστάντζου - Θ. Ταμβάκου - Θ. Τρικούπη, που πραγματοποιήθηκε σε ολόκληρη τη βαλκανική χερσόνησο με τις σημερινές 10 κρατικές οντότητες. Η έρευνα συνεχίζεται, φυσικά, και σήμερα. 
Ο μουσικός πολιτισμός στην Ελλάδα ζει και κινείται ερήμην αυτού του μοναδικού πλούτου που μας αποκάλυψε ο Θωμάς Ταμβάκος. Όμως, χάρη στην φιλοπονία και στην ακάταβλητη επιμονή του Ταμβάκου και των συνεργατών του, εμείς σήμερα μπορούμε να ζούμε πλέον στους …ρυθμούς των Ελλήνων και ελληνικής καταγωγής μουσουργών των Βαλκανίων, οι οποίοι δεν είναι καθόλου τυχαίοι, καθώς πολλοί απ' αυτούς υπήρξαν πολυσχιδείς προσωπικότητες και πραγματικά σπουδαίοι. Βλέπετε η μουσική έχει κάνει εδώ και αιώνες πραγματικότητα την Βαλκανική συνομοσπονδία! 
Ακολούθησε συναυλία με έργα για πιάνο, με την εξαίρετη Αγγέλικα Παπανικολάου στο πιάνο. Ερμήνευσε τόσο διάφανα και φυσικά, σαν μεταφυσικά… 


Τα έργα της συναυλίας ανήκουν στο ενοποιημένο Αρχείο Ελλήνων Μουσουργών Θωμά Ταμβάκου (Α.Ε.Μ.Θ.Τ.) – Αρχείο Ελληνικής Μουσικής (ΑΕΜ) του Γιώργου Κωνστάντζου και παρουσιάστηκαν (εκτός από τη Rhapsodie Bulgare pour piano) σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση. 
Το πρόγραμμα αναλυτικά: 

Aleksandar Morfidis Nisis (Αλέξανδρος Μορφίδης) 
(Νις Σερβίας, 1803 – Νόβισαντ Σερβίας, 1878) 
Α quelles grâces, (Ω, τι χάρη, πόλκα για πιάνο, 1870) 

Lucrèce Burada (Λουκρητία Μπουραντά) 
(Ιάσιο Ρουμανίας, μ.1870 - ;, μ.1920) 
Valse de Salon, έργο 10 

Constantin C. Nottara (Κωνσταντίνος Νοτταράς) 
(Βουκουρέστι Ρουμανίας, 1890 – 1951) 
Jour de printemps pour piano (Ημέρα άνοιξης για πιάνο, 1935) 

Панайот Пипков (Παναγιώτης Πίπκοβ) 
(Φιλιππούπολη Βουλγαρίας, 1871 – Σόφια Βουλγαρίας, 1942) 
Rhapsodie Bulgare pour piano (Βουλγαρική Ραψωδία για πιάνο, 1918) 

Dinu Lipatti (Κωνσταντίνος Λιπάττης) 
(Βουκουρέστι Ρουμανίας, 1917 – Γενεύη Ελβετίας, 1950) 
Allegro (1ο μέρος) από τη Sonatine pour piano (Σονατίνα για πιάνο, 1941) 

Boris Papandopulo (Μάχος Παπαδόπουλος) 
(Χόννεφ Γερμανίας, 1906 – Ζάγκρεμπ Κροατίας, 1991) 
Vivacissimo (1ο μέρος) από τις Osam studija za klavir (Οκτώ σπουδές για πιάνο, 1956) 


Στην είσοδο του Πολυχώρου της Μουσικής Βιβλιοθήκης εκτέθηκε δειγματοληπτικό υλικό μουσικών δραστηριοτήτων των μουσουργών από τις βαλκανικές χώρες (παρτιτούρες, δισκογραφήματα, βιβλία, φωτογραφίες). Ιδιαίτερη τιμή για μένα να συμπεριλαμβάνεται και το ανάτυπο εισήγησής μου για τον εκ Πατρών Διονύσιο Φωτεινό, τον λόγιο και μουσικό που έδρασε στη Ρουμανία στο τέλος του 18ου αιώνα. 
Π.Α.Α.


1 σχόλιο:

  1. Απόλαυσα την διάλεξη και έμαθα πράγματα που δεν γνώριζα.
    Πολλά συγχαρητήρια στον ομιλητή, εξαίρετο φίλο, Θωμά Ταμβάκο
    και τη θαυμάσια πιανίστα Αγγέλικα Παπανικολάου...
    Αθανάσιος Σαμαράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή