Φωτορεπορτάζ: Ιωάννης Πορφύριος Καποδίστριας
Με επιτυχία στέφτηκε -κατά κοινή ομολογία- η 2η σύναξη του ζ΄ κύκλου δράσεων του Μορφωτικού Κέντρου Λόγου «ΑΛΗΘΩΣ», εντός του Ναού της Παναγούλας Μπανάτου εν Ζακύνθω, το βράδυ της Κυριακής, 5ης Νοεμβρίου 2017. Η βραδιά ήταν η πρώτη από τις δύο αφιερωματικές στον Άγιο Διονύσιο, Προστάτη Άγιο των Ζακυνθινών, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης τριών αιώνων από τη Μετακομιδή του σεπτού Σκηνώματός Του από τα νησιά Στροφάδια στη Ζάκυνθο (1717-2017).
Παρέστησαν άνθρωποι των Γραμμάτων, της Τέχνης, των Επιστημών και του Μόχθου, με επικεφαλής τους Σεβ. Μητροπολίτες Ζακύνθου κ. Διονύσιο Δ΄, Δωδώνης κ. Χρυσόστομο, τον Δήμαρχο Ζακυνθίων κ. Παύλο Κολοκοτσά, τον εκπρόσωπο της Αντιπεριφέρειας κ. Θοδωρή Καμπίτση, τον Πρόεδρο Μπανάτου κ. Τιμόθεο Ελ. Στραβοπόδη και ευάριθμους Κληρικούς.
Η εν λόγω δράση, στο πρώτο μέρος της, ασχολήθηκε με τον Νικόλαο ιερέα Κουτούζη, κάνοντας focus στο αξιομνημόνευτο ζωγραφικό έργο του. Με αυτό το θέμα (“Το ζωγραφικό έργο του Νικολάου Κουτούζη”) μίλησε η κ. Χριστίνα Μερκούρη, Αρχαιολόγος και Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ζακύνθου, η οποία, με ικανή επιστημονική αρματωσιά και πλούσιο εποπτικό υλικό, παρουσίασε τον αγιογράφο (κυρίως) Κουτούζη και κοσμικά ζωγραφικά έργα του. Σημειωτέον, ο ιδιόρρυθμος ιερέας, αθυρόστομος σατιρικός ποιητής και δεξιοτέχνης πιτόρος της ζωγραφίας Νικόλαος Κουτούζης (1741-1813), ανάμεσα στις ατμοσφαιρικές αγιογραφίες του -επηρεασμένες κατά πολύ από βενετσιάνικα πρότυπα και τις σπουδές του στη Γαληνοτάτη- έχει αποτυπώσει επιτυχώς, όχι μόνο τη μορφή του Αγίου Διονυσίου και σκηνές του βίου Του, αλλά κυρίως ολόκληρη τη λιτανεία Του, στον περίφημο επιμήκη πίνακά του, έργο του 1766.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί ότι τους θιασώτες του “Αληθώς” υποδεχόταν στον Ναό της Παναγούλας για τη βραδιά Κουτούζη, μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική installation, δηλαδή προβολή τεσσάρων πινάκων του καλλιτέχνη επάνω στην πρόσοψη του Ναού. Οι προσερχόμενοι παρακολουθούσαν με δέος και ευχαρίστηση την προβολή έργων Κουτούζη, κάτι οπωσδήποτε πρωτοποριακό για τη Ζάκυνθο, το οποίο πάντως συνηθίζεται σε ανάλογες εκδηλώσεις της Ευρώπης και όχι μόνον. Την ιδέα του installation είχε ο κ. Ιωάννης Πορφύριος Καποδίστριας (τελειόφοιτος Κατεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης ΤΕΙ Ιονίων Νήσων) και στην υλοποίησή του συνεισέφερε τεχνικά ο Εκκλησιαστικός Σύμβουλος κ. Κωνσταντίνος Β. Μάτσας.
Ακολούθως, στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, αποδόθηκαν εκκλησιαστικοί Ύμνοι, κατά το ζακύνθιο ψαλτικό ύφος. Οι Οι ύμνοι αυτού αφορούσαν όλοι στην πανσέβαστη μορφή του Αγίου της Συγγνώμης, τους οποίους απέδωσαν υποδειγματικά και υπέροχα τα μέλη του Εκκλησιαστικού Αναλογίου “Θεόδωρος Κουρκουμέλης-Κοθρής”, υπό την διεύθυνση του χοράρχη, μουσικού, συνθέτη και λαμπαδαρίου της Μονής Στροφάδων και Αγ. Διονυσίου κ. Παναγιώτη Μαρίνου. Όλοι καταχειροκροτήθηκαν από το κοινό!
Ο υπεύθυνος του “Αληθώς”, Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου Παναγιώτης Καποδίστριας, ευχαρίστησε θερμά τους συμπράξαντες στην επιτυχία και αυτής της δράσης (52ης απ' αρχής), αναγγέλλοντας μάλιστα το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στον Άγιο Διονύσιο, στις 10 Δεκεμβρίου 2017, με θέμα “Ο Άγιος της Συγγνώμης ως πηγή έμπνευσης για ποιητές και στιχογράφους της Ζακύνθου”, με ομιλητή τον Φιλόλογο κ. Διονύση Σέρρα, και απόδοση μουσικών για τον Άγιο από τη Φιλαρμονική του Δήμου Ζακύνθου, υπό την διεύθυνση του Μαέστρου κ. Διονύση Μαλλιά.
Ύμνοι για τον Άγιο Διονύσιο τον εν Ζακύνθω,
κατά το ζακύνθιο ύφος της ψαλτικής,
από το Εκκλησιαστικό Αναλόγιο “Θ. Κουρκουμέλης-Κοθρής”,
υπό την διεύθυνση του χοράρχη, μουσικού και λαμπαδαρίου της Μονής Στροφάδων και Αγ. Διονυσίου κ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΑΡΙΝΟΥ
* * *
1. Απολυτίκιον. Της Ζακύνθου τον γόνον.
2. Προσόμοιον. Δεύτε ο Χορός Αιγινητών.
3. Προσόμοιον. Άνθος εκ γης.
4. Δοξαστικό Αίνων.
[Το παρόν μέλος δεν υπήρχε στο ζακυνθινό εκκλησιαστικό ρεπερτόριο. Ο Παναγιώτης Μαρίνος το έγραψε σε παλαιόν ζακύνθιον ύφος, για τις ανάγκες της διοργανούμενης εκδήλωσης. Το αφιερώνει μάλιστα στον π. Παναγιώτη Καποδίστρια.]
5. Κοντάκιον. Εορτάζει σήμερον.
6. Μέλη από τον Παρακλητικό Κανόνα εις τον Άγιον Διονύσιον.
7. Εγκώμια.
8. Μεγαλυνάριον.
* * *
Βιβλιογραφία: Κοθρής - Κοντονής - Καπανδρίτης - Γριτζάνης - Κουντούρης – Βοζαΐτης. Αρχείο Παναγιώτη Μαρίνου.
Καταγραφή από βυζαντινή σε ευρωπαϊκή σημειογραφία – εναρμόνιση: Παναγιώτης Μαρίνος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου