Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΥΜΝΟ ΕΠ' ΕΚΚΛΗΣΙΑΙΣ


Π.Α. Ανδριόπουλος 
«Αχός βαρύς ακούγεται, πολλά τουφέκια πέφτουν» τις τελευταίες μέρες στο διαδίκτυο, επειδή ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής Δημήτρης Λουκάς, αρνήθηκε αίτημα του Μητροπολίτου Μεσογαίας Νικολάου να παίξει η φιλαρμονική του Δήμου τον Εθνικό Ύμνο, στο τέλος της λιτάνευσης της εικόνας στην Παναγία Ελεούσα Λεγρενών. Έτσι, ο Μητροπολίτης προέτρεψε όλους τους πιστούς που παρακολουθούσαν το γεγονός να τραγουδήσουν όλοι μαζί τον Εθνικό Ύμνο, όπως και έγινε. 
Ως παιδιά θυμόμαστε ότι ο μόνος Μητροπολίτης ο οποίος έψαλε τον Εθνικό Ύμνο μέσα στο ναό ήταν ο μακαριστός Θεσσαλονίκης Παντελεήμων Χρυσοφάκης. Και πάντα το σχολιάζαμε ως μία παραξενιά του μακαρίτη. 
Τα τελευταία χρόνια, όμως, αυτό που αποτελούσε μία γραφική εξαίρεση έχει γίνει ο κανόνας! Ο Εθνικός Ύμνος αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο διαφόρων εκκλησιαστικών τελετών και κυρίως λιτανειών, τις οποίες και «κλείνει» με ένα αίσθημα εθνικής (sic) ανατάσεως. 
Πρόκειται σαφώς για μια πρακτική που είναι αυθαίρετη, καθώς δεν προβλέπεται ούτε – φυσικά – από το εκκλησιαστικό τυπικό ούτε από την εκκλησιαστική εθιμοτυπία. 
Ειδικά ο Εθνικός Ύμνος μέσα στο ναό είναι κάτι το εντελώς ξένο και παράταιρο, το οποίο θα έπρεπε να απαγορευθεί ρητά. 
Ελπίζω να αντιλαμβάνεται ο κάθε σώφρων έλλην, ότι το εθνικό του φρόνημα δεν κινδυνεύει από την μη ανάκρουση ή ψαλμώδηση του Εθνικού Ύμνου στις εκκλησίες. Άλλωστε ούτε ο Εθνικός Ύμνος έχει τέτοια «ανάγκη», να πλαισιώνει τις εκκλησιαστικές τελετές. 
Αντιθέτως, ως χριστιανός ορθόδοξος, ο κάθε έλλην πολίτης οφείλει να αποδίδει τα της πατρίδος στην πατρίδα και «τα του Θεού τω Θεώ» κατά το Κυριακόν λόγιον. Γιατί η πρώτη στροφή, για παράδειγμα, του Εθνικού μας Ύμνου δεν μπορεί να καθοσιωθεί από την χριστιανική διδασκαλία και να άδεται αυτονόητα στις εκκλησίες. 
Όχι, ο Εθνικός Ύμνος δεν ταυτίζεται με το «Χριστός Ανέστη» ούτε άδεται υπό ναυτών (και δυστυχώς θεόφαλτσα!) την ώρα που η Εκκλησία ψάλλει τη νίκη του Χριστού πάνω στον θάνατο, όπως έγινε το 2013 στον Άγιο Διονύσιο Κολωνακίου. 
Ο σφιχταγκαλιασμός Έθνους και Εκκλησίας βλάπτει σοβαρά την Εκκλησία, διότι ελλοχεύει πάντοτε στην Ορθόδοξη Εκκλησία γενικά, ο πειρασμός του εθνοφυλετισμού και της απόλυτης εξίσωσης πίστεως και πατρίδος.

8 σχόλια:

  1. Κάθε φορά που ακούω να ψάλλουν τον Εθνικό Ύμνο στις Εκκλησίες, αισθάνομαι άσχημα, γιατί μου φαίνεται ότι αυτός διακωμωδείται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δηλαδή εμείς οι Αλβανοί πως νιώθουμε όταν πάμε να εκκλησιαστουμε και ακούμε τον ύμνο της εθνικής Ελλάδας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δεν υπαρχει ελπιδα
    τελος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΟΛΟΙ ΟΣΟΥΣ ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ -ΚΥΡΙΩΣ ΛΑΙΚΟΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΑΝ ΑΚΟΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Ο ΝΟΥΣ ΤΟΥΣ- Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΘΑ ΧΑΘΕΙ ΣΤΟ ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟ, ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΜΟ, ΣΤΗ ΜΙΣΑΛΛΟΔΟΞΙΑ, ΣΤΗ ΒΛΑΚΕΙΑ, ΣΤΙΣ ΜΠΟΥΔΟΕΥΣΕΒΕΙΕΣ, ΣΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΩΝ ΟΠΑΔΩΝ, ΣΕ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΕΣ, ΣΤΟ ΧΑΟΣ ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΩΝ -ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΩΝ ΟΙ ΠΟΙΜΕΝΕΣ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΠΑΤΡΟΤΗΤΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ- ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΙΚΡΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΦΤΩΧΟΕΠΙΚΑΛΥΜΜΑ ΟΛΩΝ ΑΥΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΕΟΦΑΝΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΕΛΛΗΝΑΡΑΔΙΚΟΣ ΕΘΝΙΚΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΗ ΜΠΟΥΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ.
    ΔΥΣΤΥΧΩΣ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΕΦΤΑΣΕ ΣΕ ΕΝΑ ΤΕΛΜΑ ΚΑΙ ΕΞΑΓΑΓΕΙ ΠΙΑ ΤΗ ΜΙΖΕΡΙΑ ΤΗΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΒΟΡΕΙΑ. ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΕΣ, ΓΕΡΟΝΤΕΣ, ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΙ ΡΑΣΟΦΟΡΟΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΣΥΝΟΔΟΥΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΓΚΟΥΡΟΥ ΞΕΣΚΙΖΟΥΝ ΘΕΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΜΟΥΝ ΤΑ ΠΆΝΤΑ
    ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ, ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΥΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ
    ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΛΥ ΑΛΛΑ ΜΕ ΕΠΙΕΙΚΙΑ ΜΙΛΗΣΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σας πειράζει ο σφιχταγκαλιασμός Κράτους και Εκκλησίας.Δεκαετίες ακούμε ως αίτημα της Αριστεράς το χωρισμό Εκκλησίας-κράτους. Τώρα μαθαίνουμε ότι σας πειράζει και η σύνδεση Έθνους και Εκκλησίας. Να ξεχάσουμε δηλαδή ότι αυτά τα δύο μεγέθη συμπορεύθησαν επί αιώνες και δημιούργησαν την αυτοσυνειδησία του Έλληνα. Τι θα έλεγαν άραγε αν σας διάβαζαν ένας Γερμανός Καραβαγγέλης, ένας Αιμιλιανός Γρεβενών, ένας Χρυσόστομος Δράμας(και μετά Σμύρνης , εθνομάρτυς και άγιος). Άραγε όλοι αυτοί δεν γνώριζαν για την καταδίκη του εθνοφυλετισμού το 1872; Μάπως ήταν εθνοφυλετιστές οι ίδιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η απαγόρευση αυτή είναι ένα δείγμα κακώς εννοούμενου προοδευτισμού. Με ποιο δικαίωμα ο δήμαρχος απαγορεύει στο μαέστρο της μπάντας τι θα ακουστεί και τι όχι; Σε εκδήλωση που κάλυψε η ΕΡΤ την προηγούμενη Κυριακή από ιερό Ναό της Νίκαιος την απόλυση και το "δι ΄ευχών" ακολούθησε ο εθνικός ύμνος. Πού το κακό; Όσο για τον Παντελεήμονα Χρυσοφάκη , επειδή είμαι Θεσσαλονικιός, το έκανε στις εθνικές επετείους και στις δοξολογίες και όχι πάντα. Το άρχισε και καλά έκανε κατά τη γνώμη μου μετά το 1992 όταν ήταν σε έξαρση το σκοπιανό ζήτημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κάποιοι δεν καταλαβαίνουν πως η ροπή του σημερινού κλήρου είναι να "διακονεί τραπέζια" αντί του Λόγου του Θεού. Έτσι χαίρονται που τους ψάλλουν εθνικούς ύμνους, καλύπτουν προνοιακές κοινωνικές ανάγκες, εκφράζονται ως πολιτιστικός σύλλογος και τα συναφή. Θεολογικός λόγος πάτος, αντίληψη των ευθυνών τους απέναντι στο Θεό για την ποιμαντική του σύγχρονου κόσμου απόπατος. Κενότητες χωρίς μέτρο. Η δύναμη της Εκκλησίας δεν αναζητείται στο Ευαγγέλιο της αλλά στο Σύνταγμα και σε πολιτικές συμμαχίες! Ανέχονται ή υποδαυλίζουν εξαιτίας σκοπιμοτήτων, ανικανότητας, χαμηλής μόρφωσης ή και για να συνεχίσουν την ατάραχη ποιμαντική τους, κάθε είδους εμμονές και παράγουν σχίσματα. Θεολογία δημιουργικής ασάφειας. Αδυναμία επικαιροποίησης της παρουσίας της Εκκλησίας στον κόσμο σήμερα. Άγνοια της σημερινής γεωπολιτικής μορφολογίας του κόσμου και αδιαφορία συνάμα. Το ποίμνιο σκορπάει στις πιο γραφικές έως τραγικά γελοίες πτυχές θρησκευτικότητας, καθότι έχουν μηδενική επαφή μαζί του πλην του κυκλώματος των οπαδών, που μανιωδώς τους ακολουθούν και στην κόλαση. Ανταλλάσσουν μεταξύ τους φιλοφροσύνες στα πανηγύρια για το κατ' εμένα ανύπαρκτο έργο τους, την ίδια ώρα που το ποίμνιο συρρικνώνεται. Προβάλλονται συνεχώς εθνομάρτυρες του ΧΘΕΣ μπας και καλυφθεί το τραγικό κενό του σήμερα, ενώ η ευχαριστιακή λατρεία προσφέρεται και σαν εθνικό σύμβολο! Τι να πει σε αυτούς η ΑΜΣ; Προφανώς δεν είπε τίποτα, όπως φάνηκε και από το ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΑΟ! Επιλήψει με διηγούμενον ο χρόνος ... Τα ίδια και και χειρότερα και αλλού, προς βορρά ... Είναι να τρομάζει κανείς με το μέλλον των ορθοδόξων αλλά υπάρχει και Θεός.
    Η περίφημη "αυτοσυνειδησία του Έλληνα" αγαπητέ φίλε αναζητεί και αυτή το νόημά της στην ψηφοθηρική ρητορική που συνοδεύει τον επίσης κενό νοήματος νεοελληνικό πολιτικό λόγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. με συγχωρειτε πολυ αλλα δια ποιαν ποιμαντικη ομιλουμε δια ποιαν θεολογια αυτην της δεξιας του κυριου?? δεν εντρεπονται οι παρθενογεροντες που ακομα και σημερα δεν παιρνουν θεσιν ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΣ για τα περι την ΦΥΣΙΚΗΝ προελευσιν της ΑΝΙΣΟΤΗΤΑΣ θεση εωσφορικη εις την βασιν της???? ΔΕΝ ενδρεπονται????? Δεν παραδειγματιζονται απο τον προκαθημενον τηε Αγγλικανικης εκκλησιας που επι θατσερ ηλεγξε τους παχυλους μισθους των μεγαλοστελεχων στην αγγλια κσι ο οποιος εισεπραξε την ΙΔΙΑΝ κυνικη απαντηση(ετσι ειναι η αγορα) ? μονο τα μακεδονοπατρικα απασχολουν τον οικειο μητροπολητη των λαοσυναξεων??? Αλλα ουτε και οι υπολοιποι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή