Σάββατο 5 Αυγούστου 2017

Η ΓΥΜΝΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ OLIVIER PY ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Χθες βράδυ (Παρασκευή 4 Αυγούστου 2017) στην Μικρή Επίδαυρο για την παράσταση του ηθοποιού, ποιητή, σκηνοθέτη και διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν Olivier Py. 
Προμηθέας Δεσμώτης και Ικέτιδες του Αισχύλου, λοιπόν, σε μετάφραση και σπονδυλωτή σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πυ. 
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν είχε την καλοσύνη να μας καλέσει, τα μέλη του «Πολύτροπον», που συμμετείχαμε στην La Fiesta του Israel Galvan στο Φεστιβάλ (15-23/7/2017), στην παράστασή του στην Μικρή Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου. 
Ήταν μια παράσταση, σε άκρως μινιμαλιστική φόρμα, με μια διανομή τριών ηθοποιών, που έκανε πρεμιέρα πέρυσι το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Μια παράσταση βασισμένη απολύτως στον λόγο. Χωρίς μουσική, χωρίς φωτισμούς, χωρίς κοστούμια. Λόγος αρχαιοελληνικός απολύτως γυμνός. Στα γαλλικά, με υπέρτιτλους σε ελληνικά και αγγλικά. 
Ο Προμηθέας, κατά τον Πυ, μας «διδάσκει την έννοια της εξέγερσης». Είναι ένα αιώνιο σύμβολο ανυπακοής, ένας κατεξοχήν πολιτικός κρατούμενος. Ο Ολιβιέ Πυ υπογραμμίζει τόσο την μεταφυσική, όσο και την πολιτική διάσταση του έργου. 
Οι Ικέτιδες θίγουν διαχρονικά πολιτικά ζητήματα, μεταξύ αυτών τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, τον νόμο, τον σεβασμό για τον ξένο και για τη γυναίκα. Το έργο απηχεί την άποψη του Αισχύλου ότι ο νόμος δεν μπορεί να είναι η απάντηση για τα πάντα. Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, το θέατρο καθίσταται απαραίτητο ως χώρος που προσφέρεται για δημόσια συζήτηση και στοχασμό. 
Η γυμνή σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πυ ξενίζει ίσως κάποιους, μαθημένους αλλιώς, αλλά μας υπενθυμίζει πως η δύναμη των μεγάλων έργων έγκειται στην ουσία τους, το λόγο και την εκφορά του. 
Οι τρεις σπουδαίοι ηθοποιοί της παράστασης, Philippe Girard, Frédéric Le Sacripan, Mireille Herbstmeyer, μας ανανοηματοδότησαν τη σχέση μας, ημών των Ελλήνων, με την αρχαία τραγωδία.
Ας θυμηθούμε ότι ο Αριστοτέλης σημειώνει ως εξελικτικά στάδια της τραγωδίας τη χρήση του δεύτερου υποκριτή, (δευτεραγωνιστής) που εμπλουτίζει τις δραματικές δυνατότητες, τη μείωση των χορικών, την προσθήκη του τρίτου υποκριτή, (τριταγωνιστής). 
Με τρεις ανθρώπους γίνεται η τραγωδία! Αυτό μας υπενθύμισε ο Ολιβιέ Πυ, χθες βράδυ στο Αρχαίο Θέατρο της Μικρής Επιδαύρου, όπου προσήλθε και η ηθοποιός και υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, με τον διευθυντή του Φεστιβάλ Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο. 
Ήταν μια παράσταση ενδεικτική της οικουμενικότητας και της διαχρονικότητας της Αρχαίας Τραγωδίας. Μια ηχηρή και πειστική απάντηση στο ερώτημα γιατί μας απασχολεί σήμερα και θα μας απασχολεί και αύριο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου