Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο συγγραφέας Νίκος Μποζίνης μιλάει στο Ραδιόφωνο της Εκκλησίας 89,5
για τη ροκ παγκοσμιότητα και την ελληνική τοπικότητα, τον ποιητή, τραγουδοποιό Bob Dylan, στον οποίο απονεμήθηκε το Nobel Λογοτεχνίας 2016 και τον τραγουδοποιό Διονύση Σαββόπουλο.
Η εκπομπή, την οποία επιμελείται και παρουσιάζει ο ιερέας και σκηνοθέτης π. Πέτρος Μινώπετρος, θα μεταδοθεί την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 στις 8 το βράδυ.
Ο συγγραφέας Νίκος Μποζίνης, Δρ Σύγχρονης Ιστορίας και συγγραφέας του βιβλίου «Ροκ παγκοσμιότητα και ελληνική τοπικότητα - Η κοινωνική ιστορία του ροκ στις χώρες καταγωγής του και στην Ελλάδα» θα συνομιλήσει με τον π. Πέτρο Μινώπετρο για τα θέματα: α) «Ροκ και νεολαία» και β) «Κινηματογράφος, θέατρο, όπερα, χορός, ραδιόφωνο και τηλεόραση».
Στο βιβλίο του για το ροκ ο συγγραφέας Δρ Ν. Μποζίνης, - με σπουδές στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία στο Α.Π.Θ. και πολιτισμικές σπουδές (cultural studies) στο πανεπιστήμιο του Nottingham Trent - επιχειρεί μια ιστορική και πολιτισμική ανάλυση του φαινομένου παίρνοντας δυο άξονες: τις κοινωνίες προέλευσης και την Ελλάδα. Το παρακολουθεί για μισό αιώνα και μας αφηγείται μια ιστορία καλογραμμένη, πέρα από τα συνηθισμένα βαρύγδουπα στερεότυπα, με πρωτοτυπία και με βαθιά γνώση που βασίζεται στις σύγχρονες πολιτισμικές σπουδές, σε μια εκτεταμένη έρευνα, αλλά και στην εμπειρία από τα μέσα.
Ήταν τέτοια η απήχηση του βιβλίου όταν πρωτοκυκλοφόρησε (Νεφέλη, 2007), ώστε ο ποιητής και μουσικός Άγγελος Καλογερόπουλος το παρουσίασε στο θεολογικό Περιοδικό "Σύναξη" (τχ. 106, Απρίλιος-Ιούνιος 2008).
Και τώρα ο συγγραφέας συνομιλεί για το βιβλίο του με έναν ιερέα – τον π. Π. Μινώπετρο - που όχι μόνο είναι σκηνοθέτης, αλλά είναι και ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Η ιστορία του Ελληνικού Ροκ». Παραθέτουμε στη συνέχεια το σχετικό ντοκιμαντέρ σε δύο μέρη.
Υποπτεύομαι ότι η …εμπλοκή του Διονύση Σαββόπουλου στην εκπομπή, έχει να κάνει με τα δάνεια του Σαββόπουλου από τον Bob Dylan.
Το 1966 – πριν μισό αιώνα! - ο 22χρονος Διονύσης Σαββόπουλος στο ''Φορτηγό'' του περιλαμβάνει και το εμβληματικό ''Βιετνάμ Γιε - Γιε'' με έναν στίχο σαφώς επηρεασμένο από το ''A hard rain's a-gonna fall'' του Bob Dylan: ''Η βροχούλα αν δεν έκαιγε καλύβια/ ο καιρός θα 'ταν όμορφος στο δάσος''.
Το 1971 ο Διονύσης Σαββόπουλος ηχογραφεί τον ''Μπάλλο'' του και πρόκειται για την πρώτη καθαρόαιμη διασκευή του σε τραγούδι του Bob Dylan με τα Μπουρμπούλια του και τον υπέροχο rock ήχο τους! Να σημειώσουμε ότι στα credits του ''Μπάλλου'' βλέπουμε και το όνομα του Δημήτρη Πουλικάκου στα κρουστά.
Και τώρα ας έρθουμε στον …Βιβλικό Dylan. Το 1968, στο άλμπουμ ''John Wesley Harding'', ο Bob Dylan περιλαμβάνει το ''The Wicked messenger''. Το κομμάτι αυτό περιείχε τις αναφορές του δημιουργού του στη Βίβλο, την οποία διάβαζε εκείνη την περίοδο στο πλαίσιο θρησκειολογικών αναζητήσεων. Το παίρνει ο Σαββόπουλος και κάνει το τραγούδι «Άγγελος – Εξάγγελος» (δίσκος «Το βρώμικο ψωμί»), το οποίο βέβαια είναι άκρως ευφάνταστο και κάποιοι μιλούν για αναδημιουργία σε σχέση με το τραγούδι του Dylan.
Ιδού τι είχε πει ο Διονύσης Σαββόπουλος περί Bob Dylan από την ηχητική μπάντα του ντοκιμαντέρ ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ'':
"Το '70 άκουγα Bob Dylan, The Beatles, Frank Zappa, αλλά από την εφηβεία μου άκουγα πολύ Dylan και Georges Brassens. Χατζιδάκι άκουγα επίσης. Πάντα! Αυτό που έκανε ο Dylan ήταν πολύ σημαντικό! Έβαλε την ποίηση στο αμερικανικό τραγούδι και το έκανε να λέει βαθύτερα πράγματα, υπήρξε ο πρώτος ποιητής μέσα στην pop βιομηχανία. Ε, και με τη βοήθεια της αμερικανιάς, όλο αυτό έγινε πλανητικό! Τότε καταλάβαμε κι εμείς ότι η rock στην Ελλάδα πρέπει να έχει δυνατό στίχο μέσα από τη δική μας μουσική παράδοση και ταυτότητα!"
Και σκέπτομαι τη γνωστή ιστορία του Χατζιδάκι με το Oscar, που δεν πήγε να το πάρει και όταν του εστάλη κατέληξε κάποια στον σκουπιδοτενεκέ από τα χέρια του Μάνου! Και διαβάζω πως κι ο Dylan κρύβεται από το Νόμπελ!...
Καλή rock εκπομπή, με ανθρώπους πραγματικά rock!
...Και ως αμετανόητοι ροκάδες, παρακάλώ:Rock για Πάντα,... γιατί όχι και στα Έσχατα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βραβείο του Dylan πολύ το χάρηκα και ας λένε οι επαγγελματίες "καλαμαράδες" ό,τι θένε!!!
Aνέβασε την ποιητική δημιουργία στα ύψη,...και έδωσε φωτεινό παράδειγμα σε όλους τους τραγουδοποιούς, ώστε να καταλάβουν ότι το τραγούδι είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση,
πολύ περισσότερο όταν αυτό το γεγονός έλαβε χώρα στη χολιγουντιανή Αμέρικα!!!
Διογένης (Ε.Μ.) ο αμετανόητος ροκάς