Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2016

ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΑΜΥΛΗ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΛΥΚΟΥΡΓΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ


Tο Μουσικό Σπουδαστήριο Καρδαμύλης πραγματοποίησε στις 29 και 30 Αυγούστου 2016 τη μουσικολογική συνάντηση «Θέματα Ελληνικής Μουσικής», η οποία αφιερώθηκε στη μνήμη του Λυκούργου Αγγελόπουλου. 
Η διημερίδα έλαβε χώρα στο Οχυρό συγκρότημα Μούρτζινων – Τρουπάκηδων. Όλες οι εισηγήσεις ήταν υψηλού επιπέδου και προκάλεσαν το ζωηρό ενδιαφέρον κοινού και συνέδρων. Της διημερίδας προηγήθηκε εσπερινός – το απόγευμα της 29ης Αυγούστου - στον Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνος εντός της Παλαιάς Καρδαμύλης αφιερωμένος στη μνήμη του Λ. Αγγελόπουλου. 


Σε σχετική συνέντευξή του ο Παναγιώτης Σκούφης, εκ των διοργανωτών της διημερίδας, είπε μεταξύ άλλων: 
«Το Μουσικό Σπουδαστήριο Καρδαμύλης,συστάθηκε το 2013 από μια ομάδα μουσικών και μουσικόφιλων που συζήτησε και επεξεργάστηκε την ιδέα της δημιουργίας και στήριξης μιας εστίας έρευνας, μελέτης και προώθησης του μουσικού – ιδιαίτερα του ελληνικού – πολιτισμού, η οποία θα εδρεύει και θα δραστηριοποιείται στην Καρδαμύλη. Ετσι ο καθηγητής Στέλιος Ανδρέου, ο αρχαιολόγος Μιχάλης Κάππας, η καθηγήτρια Σοφία Κουίδου – Ανδρέου, η δικηγόρος Ελένη Τέφου - Φωτέα και εγώ αποφασίσαμε την δημιουργία και εποπτεία του. Τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου, του 2013, πραγματοποιήθηκε η πρώτη δράση του Σπουδαστηρίου (στην Καρδαμύλη στους χώρους του ξενοδοχείου «Καλαμίτσι») που ήταν μια «Ημερίδα για την ελληνική μουσική», στο πλαίσιο της οποίας έγινε παράλληλα και το βιωματικό μουσικό εργαστήρι για παιδιά: «Τα παιδιά τραγουδούν...». Συνεχίζοντας τη δράση μας, έχουμε προγραμματίσει αυτή τη διήμερη μουσικολογική συνάντηση με «Θέματα Ελληνικής Μουσικής», στην οποία θα γίνουν ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις από εκλεκτούς συνέδρους, εξέχουσες προσωπικότητες της τέχνης και της επιστήμης. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ της Ελληνικής μουσικής - ιδίως εκείνοι της παραδοσιακής εκκλησιαστικής - γνωρίζουν την προσωπικότητα και το έργο του Λυκούργου Αγγελόπουλου. Σε αυτήν την προσωπικότητα «δικαίως και πρεπόντως» αφιερώνεται αυτή η Μουσικολογική Συνάντηση. Τον Μάιο του 2014 η Ελληνική μουσική στερήθηκε για πάντα την παρουσία του Λυκούργου Αγγελόπουλου, μιας προσωπικότητας που άφησε το αποτύπωμά της σε πολλά επίπεδα. Ερμήνευσε ως ψάλτης την παραδοσιακή εκκλησιαστική - την βυζαντινή όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε - μουσική μας κατά τρόπο ανεπανάληπτο, ο οποίος ήταν προϊόν μουσικολογικής έρευνας που συνέδεε την σύγχρονη εποχή με τις παλαιότερες, συνεχίζοντας αλλά και διευρύνοντας το έργο του δασκάλου του, του αείμνηστου Σίμωνα Καρά: συμμετείχε στο "Ensemble Organum", το οποίο ερευνούσε τρόπους ερμηνείας των παλαιορωμαϊκών λεγόμενων μελών, των μελών δηλαδή που χρησιμοποιούνταν στην Δυτική Εκκλησία πριν επέλθει το Σχίσμα, σύμφωνα με την ερμηνευτική παράδοση της καθ’ ημάς Ανατολής: συνεργάστηκε με μουσικολόγους της οθωμανικής θρησκευτικής μουσικής παράδοσης δείχνοντας τις σχέσεις αλλά και τις διαφορές των μουσικών πολιτισμών. Ερμήνευσε έργα συγχρόνων Ελλήνων συνθετών όπως Θ. Αντωνίου, Δ. Τερζάκη, Κ. Σφέτσα, Γ. Κυριακάκη και κυρίως Μ. Αδάμη, ο οποίος έγραψε αξιοποιώντας τις εξαιρετικές φωνητικές δυνατότητες που διέθετε ο Λυκούργος Αγγελόπουλος. Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στην συνεργασία Μ. Αδάμη, Γ. Μάντακα και Λ. Αγγελόπουλου, στο πλαίσιο της οποίας ο Μιχάλης Αδάμης εμπνεόμενος από την εκκλησιαστική/βυζαντινή παράδοση έγραφε έργα (Βυζαντινά Πάθη, Αποκάλυψη, Τετέλεσται, Φωτώνυμον κ.ά.) τα οποία ερμήνευε ο Γιάννης Μάντακας με την χορωδία του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με σολίστα τον Λυκούργο Αγγελόπουλο". 


Στην διημερίδα έγιναν οι ακόλουθες εισηγήσεις, από σημαντικούς επιστήμονες: 
Δευτέρα 29 Αυγούστου 
Έναρξη – χαιρετισμοί. 
- Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος: «Γιάννης Μάντακας, Μιχάλης Αδάμης, Λυκούργος Αγγελόπουλος: η σύμπνοια της τριάδας». 
Τρίτη 30 Αυγούστου 
- Σωτήρης Δεσπότης, μουσικολόγος - συνθέτης: «Μορφολογικές και μουσικοαναλυτικές προτάσεις σε ερμηνευτικές καταθέσεις του Λυκούργου Αγγελόπουλου» 
- Ιωάννης Αρβανίτης, δρ. του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου: «Μελοποιία και σημειογραφία στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική: παράλληλες ιστορίες». 
- Γιώργος Κωνσταντίνου, δρ. του Ιονίου Πανεπιστημίου: «Προβλήματα σύζευξης μουσικού και ποιητικού λόγου στην εκκλησιαστική υμνολογία μετά το 1814». 
- Κώστας Χάρδας, επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: «Βυζαντινό μέλος και έντεχνη νεοελληνική μουσική. Σκέψεις με αφορμή τη χρήση του Βυζαντινού υλικού από τον Γ. Α. Παπαϊωάννου. 
- Βύρων Φιδετζής, αρχιμουσικός: «Γύρω από το "Ρέκβιεμ για τον αυτοκράτορα" του Πέτρου Πετρίδη». 
- Θωμάς Ταμβάκος, μουσικογράφος- κριτικός-ερευνητής: «Η "ελληνικότητα" στο έργο των ελληνικής καταγωγής μουσουργών της Διασποράς». 


- Ευάγγελος Καραμανές, διευθυντής ερευνών - διευθύνων το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών: «Λαογραφικές επιτόπιες καταγραφές και μουσικές εκδόσεις του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών». 
- Παρασκευάς Ποτηρόπουλος, εντεταλμένος ερευνητής του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών: «Τραγουδώντας τον τόπο. Παράδοση, ταυτότητα και πολιτισμικές αναπαραστάσεις στη μουσική της Αράχωβας». 
- Παρασκευή Γαβρίλη-Δεσπότη, δρ. Μουσικολογίας: «Η μουσική της τρυφής. Συμπόσια στην κλασσική και ελληνιστική περίοδο». 
Η διημερίδα έκλεισε με μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση: 
Ο ακαδημαϊκός - συνθέτης Θόδωρος Αντωνίου και η αρχιτέκτων Μόρφω Παπανικολάου, συζήτησαν για την σύνθεση στη μουσική και την αρχιτεκτονική. 
Στην διημερίδα δεν παρέστησαν – παρά τον αρχικό προγραμματισμό – ο εκπαιδευτικός και καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής Γιάννης Παπαχρόνης και ο εθνομουσικολόγος - εντεταλμένος ερευνητής του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών Γιάννης Πλεμμένος,


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου