Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2016

"Τ(Ρ)ΟΠΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ": ΜΙΑ ΑΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΗ ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΒΡΕΤΤΟΥ

Ο σπουδαίος φωτογράφος Τάσος Βρεττός, που εμπνεύστηκε και υλοποίησε την έκθεση,
φωτογραφίζεται για την Ιδιωτική Οδό 
Απόψε, Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016, στο Μουσείο Μπενάκη, για την εκδήλωση την αφιερωμένη στην έκδοση που συνόδεψε την εξαιρετική από κάθε άποψη έκθεση «Τ(ρ)όποι Λατρείας. Τάσος Βρεττός», αλλά και στους ήχους που κατεγράφησαν και αποτέλεσαν οργανικό τμήμα της. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο και το καφέ-εστιατόριο του κτηρίου της οδού Πειραιώς. 
Το σπονδυλωτό αυτό αφιέρωμα συνόψισε τα θέματα που ανέδειξαν οι συγγραφείς της έκδοσης σχετικά με το περιεχόμενο και τη φωτογραφική πρακτική της έκθεσης και φιλοξενεί παρεμβάσεις από μέλη των λατρευτικών κοινοτήτων που παρουσιάζονται σε αυτήν καθώς και ανθρώπους που συνεργάστηκαν με τον φωτογράφο στην αναζήτησή του. 
Η φωτογραφική έρευνα πεδίου, οι ανθρωπολογικές, πολεοδομικές και κοινωνικές προεκτάσεις του βιώματος των αυτοσχέδιων χώρων λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων της Αθήνας και η επιμελητική συμμετοχή στο συλλογικό συμβάν αυτής της διοργάνωσης, είναι μερικά από τα θέματα που εξετάστηκαν στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης. 
Στο τελευταίο μέρος της εκδήλωσης, μουσικοί που ανήκουν και λατρεύουν σε αυτούς τους τόπους μας μετέφεραν τους ήχους, τους ρυθμούς, τους θορύβους και τα τραγούδια τα οποία αποτέλεσαν οργανικό κομμάτι του φωτογραφικού σώματος με την συμμετοχή του ταλαντούχου μουσικού Μιχάλη Καλκάνη.
Μια καταπληκτική και ολοκληρωμένη δουλειά! Μπράβο και πάλι μπράβο στον Τάσο Βρεττό, στον Μιχάλη Καλκάνη και σε όλους τους συντελεστές. 

Ο Μιχάλης Καλκάνης που επιμελήθηκε το cd World Echoes in Athens

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2016

Στην Άγκυρα η επίσημη τελετή ολοκλήρωσης του προγράμματος "Κοινωνικά Μέσα και Μειονότητες" της Κοινότητας Νεοχωρίου


Την Τρίτη 26 Ιανουαρίου στην Άγκυρα πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση ολοκλήρωσης του ευρωπαϊκού προγράμματος «Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μειονότητες» υπό την αιγίδα του Υπουργού Ευρωπαϊκών Υποθέσεων κ. Volkan Bozkır. 
Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο τέως Αντιπροέδρος της κυβέρνησης κ. Bülent Arınç, οι βουλευτές του CHP κ. Selina Doğan και του HDP κ. Garo Paylan, υψηλόβαθμα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων, ο Συνήγορος του Πολίτη για θέματα μειονοτήτων κ. Mehmet Elkatmis, ο Πρέσβης της Ελλάδας στην Άγκυρα κ. Κυριάκος Λουκάκης, ακαδημαϊκοί καθώς και πολλοί εκπρόσωποι πρεσβειών. 
Εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου παρέστη ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Αγαθάγγελος (Βιβλιοφύλακας των Πατριαρχείων και εφημέριος Νεοχωρίου) και εκ μέρους του Δ.Σ. του ΣΥΡΚΙ ο κ. Πέτρος Μπαζγκάρλο. 
Ο Λάκης Βίγκας με τον τέως Αντιπροέδρο της κυβέρνησης Bülent Arınç
Ο Πρόεδρος της Κοινότητας Νεοχωρίου Λάκης Βίγκας, στην ομιλία του υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα αυτό αφορούσε όλες τις μειονότητες της Τουρκίας και τη σχέση τους αναφορικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πρόσθεσε ότι ήταν πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε από ένα μειονοτικό βακούφι αναγνωρίζοντας ότι τα βακούφια των μειονοτήτων αποτελούν ενεργά μέλη της κοινωνίας των πολιτών. Ολοκληρώνοντας σημείωσε "ζούμε σε μια εποχή ταχύτατων αλλαγών όπου πλέον οι θρησκευτικές λειτουργίες και οι προσευχές μεταδίδονται μέσω εφαρμογών όπως το periscope και το twitter. Αυτές οι εξελίξεις πιέζουν όχι μόνο για πολιτικές, κοινωνικές, ιδεολογικές μετατοπίσεις αλλά και ιδρύματα αιώνων όπως οι εκκλησίες και οι συναγωγές αναγκάζονται να προσαρμοστούν και να αλλάξουν."
Βάσει των αποτελεσμάτων του προγράμματος σχεδόν 80% των μελών των μειονοτήτων είτε αισθάνονται κάποιου είδους φόβο όταν εκφράζουν απόψεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε αποφεύγουν τελείως να το κάνουν και απλώς παρακολουθούν. Επίσης, το 38% των ερωτηθέντων έχει υποστεί κάποιου είδους λεκτικής βίας ή επίθεσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τέλος, μόνο το 3% των ερωτηθέντων έχει απευθυνθεί σε ένδικα μέσα για τη σε βάρος τους επίθεση στα δίκτυα αυτά ή έχει χρησιμοποιήσει τις έστω περιορισμένες επιλογές προστασίας που προσφέρονται από τις ίδιες τις πλατφόρμες των κοινωνικών μέσων.


Να σημειωθεί ότι η ομάδα του ευρωπαϊκού προγράμματος «Μέσα κοινωνικής Δικτύωσης και Μειονότητες», στο πλαίσιο της επίσκεψής της στην Άγκυρα, πραγματοποίησε ενημερωτικές επισκέψεις σε φορείς και εκπροσώπους της κυβέρνησης και συγκεκριμένα: Στο Υπουργείο Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Άγκυρα και στην ειδική Επιτροπή Εναρμόνισης με την Ε.Ε., στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση. 
Τα αποτελέσματα του προγράμματος μαζί με την έκθεση για το νομικό πλαίσιο που καλύπτει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Τουρκία θα κυκλοφορήσουν σύντομα σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.


Το πάθος του Antoine Helbert για το Βυζάντιο


Το πάθος του Antoine Helbert για το Βυζάντιο 
Παναγιώτης Καμπάνης, 
Δρ. Αρχαιολόγος –Ιστορικός, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού 
Μεταδιδακτορικός ερευνητής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 
Ο Antoine Helbert γεννήθηκε στο Στρασβούργο είναι ζωγράφος, γλύπτης, εικονογράφος, γραφίστας, σκηνογράφος όπερας, ψηφιακός καλλιτέχνης κ.ά. 
Όπως μου εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος πριν μερικά χρόνια, όλα ξεκίνησαν όταν έλαβε ως δώρο από τη μητέρα του ένα βιβλίο για το Βυζάντιο. Ο μυστηριώδης χαρακτήρας του Βυζαντινού Πολιτισμού, που αγνοούσε μέχρι τότε, τον επηρέασε και τον ενέπνευσε σε μεγάλο βαθμό, οδηγώντας τον στη δημιουργία μερικών ψηφιακών έργων. Το αποτέλεσμα τον ικανοποίησε, όπως ικανοποίησε και ένα μεγάλο αριθμό φίλων του, ειδικών ή μη. Η προσπάθειά του αυτή συνεχίστηκε τα επόμενα χρόνια φτάνοντας να δημιουργήσει μια ολόκληρη ενότητα έργων, η οποία ονομάσθηκε Pasion Byzantine (Βυζαντινό Πάθος) και απεικονίζουν τη βυζαντινή αρχιτεκτονική, πορτρέτα και στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής, κυρίως από την Κωνσταντινούπολη.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στη συνέχεια

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016

Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΛΗΤΟΥΣ ΠΡΟΑΣΠΙΣΤΕΣ ΤΗΣ


Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία θεωρεῖ καταδικαστέαν πᾶσαν διάσπασιν τῆς ἑνότητος τῆς Ἐκκλησίας, ὑπό ἀτόμων ἤ ὁμάδων, ἐπί προφάσει τηρήσεως ἤ δῆθεν προασπίσεως τῆς γνησίας Ὀρθοδοξίας. Ὡς μαρτυρεῖ ἡ ὅλη ζωή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἡ διατήρησις τῆς γνησίας ὀρθοδόξου πίστεως διασφαλίζεται μόνον διά τοῦ συνοδικοῦ συστήματος, τό ὁποῖον ἀνέκαθεν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ ἀπετέλει τόν ἁρμόδιον καί ἔσχατον κριτήν περί τῶν θεμάτων πίστεως.
[Από το κείμενο: ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ. Πρόκειται γιά τό ὑπό τῆς Ε´ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως (Σαμπεζύ-Γενεύη, 10-17 Ὀκτωβρίου 2015) ἐγκριθέν σχέδιο κειμένου τῆς Ἀγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.]

...ΔΥΟΝΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΕΝ ΖΑΚΥΝΘΩ


Τα ...σκοτεινά δέντρα μιας ζακυνθινής δύσης φωτο - αποτύπωσε απόψε ο ποιητής π. Παναγιώτης Καποδίστριας, για το περίφημο οικολογικό ιστολόγιό του naturazante
Φίλεψε, όμως, και την Ιδιωτική Οδό. Κι έτσι τα ...δύοντα δέντρα που αναρτούμε εδώ είναι καρπός της αγάπης του. 
Τον ευχαριστούμε και ευχόμαστε πάντα ποιητικά! 

Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ "ΑΚΡΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ" ΤΗΣ ΡΕΑΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗ ΣΤΟΥΣ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΥΣ


Απόψε, 27 Ιανουαρίου 2016, στην αίθουσα του πάρκου ΚΑΠΑΨ, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Άνω Αμπελοκήπων διοργάνωσε παρουσίαση του τελευταίου βιβλίου της Ρέας Γαλανάκη με τίτλο «Άκρα Ταπείνωση».
Μίλησε η ίδια η συγγραφέας, η οποία είναι και κάτοικος Αμπελοκήπων εδώ και χρόνια. 
Μίλησε με σοβαρότητα, ειλικρίνεια και αμεσότητα, λέγοντας, μεταξύ άλλων, ότι σ΄ αυτό το ανθρωποκεντρικό πολιτικό μυθιστόρημα η απερχόμενη γενιά του Πολυτεχνείου ανοίγει τον δύσκολο, τον αναγκαίο, αν όχι και μοιραίο διάλογό της με τις σημερινές εξεγέρσεις, με τη μεγάλη ανατροπή της ζωής τα τελευταία χρόνια, με τη μνήμη αλλά και με την Άκρα Ταπείνωση του άστεως. 
Ήταν μια εκδήλωση ουσιαστική, χωρίς ίχνος επιτήδευσης. Μια πραγματικά ...εναλλακτική παρουσίαση βιβλίου. 


ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ


ΑΝΤΙ – ΘΑΒΩΡΙΟΙ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΙ 
ὑπὸ Γέροντος Χαλκηδόνος Ἀθανασίου 
"Ὅλαι αἱ ἀνθρώπιναι γνῶσεις εἶναι 
ἀμφίβολοι, ἀνασφαλεῖς, προσωριναί, 
μᾶλλον πιθαναὶ παρὰ ἀληθεῖς" 
(Minucius Felix) 
Ὡς γνωστὸν ὁ ἄνθρωπος ἐδημιούργησε διαφόρους βιοτικάς "ἐπαναστάσεις" διαχρονικῶς. Οὕτω μετεπήδησεν ἐκ τῆς παρασιτικῆς καὶ καθαρῶς καταναλωτικῆς οἰκονομίας τῶν κυνηγῶν καὶ συλλεκτῶν εἰς τὴν παραγωγικὴν καὶ δομικὴν κτηνοτρόφων καὶ ἀγροτῶν τοιαύτην, κατὰ δὲ τοὺς νεωτέρους δὲ χρόνους εἰς τὴν βιομηχανικήν, τῶν πλαστικῶν ὑλῶν καὶ τελευταίως τὴν ἠλεκτρονικήν, ἡ ὁποία διεμόρφωσεν ἕνα τελείως διαφορετικὸν κόσμον μὲ ἀπρόβλεπτον μέλλον1. Οὕτως ἀπέβη Homo Faber, Sapiens, Ludens, Economicus καὶ Electronicus. 
Σήμερον βλέπομεν, ὅτι διὰ πολλοὺς τὰ κινητὰ τηλέφωνα, τὰ Tablet, Notebook καὶ Laptop εἶναι ἀναφαίρετα ἀπὸ τὴν ζωήν των. Τὰ χρησιμοποιοῦν ὡς πλοηγούς, διὰ φωτογραφήσεις, ἀνάγνωσιν ἐφημερίδων κλπ. Πλέον τῶν 40 ἑκατομμυρίων Γερμανῶν κατέχουν κινητὰ καὶ εἷς ἐκ τῶν τεσσάρων, ἄνω τῶν 14 ἐτῶν, τὰ Tablet. Οὐδεὶς δύναται δὲ νὰ διαμφισβητήσει τὴν τεραστίαν χρησιμότητα αὐτῶν (λόγοι ἐπαγγελματικοί, κοινωνικοὶ καὶ ψυχαγωγικοί), ἀλλὰ καὶ νὰ παραθεωρήσει τὰς ἀρνητικάς των ἐπιπτώσεις (κατασκόπευσιν, πιθανῶς βλάβην εἰς τὴν ὑγείαν κλπ.). 
Ὁ μὴ δεχόμενος πάντως τοὺς "κινδύνους" τῆς ἀσυρμάτου τηλεφωνίας, ἔχει τὴν τύχην τῶν Προφητῶν τοῦ ἀρχαίου Ἰσραήλ: Ἐμπαίζεται, ὑβρίζεται, πολεμεῖται καὶ περιφρονεῖται. Καὶ ὅμως ὑπάρχουν ἀναρίθμητοι ἐνδείξεις διὰ τοὺς κινδύνους εἰς τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὰ ζῶα, τοὺς ὁποίους προκαλοῦν αἱ ἠλεκτρονικαὶ "ἀναθυμιάσεις", τὰς ὁποίας ἀοράτως ἐκπέμπουν αἱ συσκευαί. 
Διὰ τὴν ἀνάγκην δὲ πληροφορήσεως τῶν πολιτῶν ὁ καθηγ. K. Richter ἵδρυσεν ἕνα "Σύνδεσμον Προστασίας τῶν ἀνθρώπων καὶ τοῦ περιβάλλοντος" τὸ 2007. 
Βεβαίως ὑπῆρξεν ἀντίδρασις ἐκ τοῦ "Γερμανικοῦ Ἐρευνητικοῦ Προγράμματος Τηλεπικοινωνίας" ἕνεκα τῆς ἠλεκτρονικῆς βιομηχανίας, ἡ ὁποία παρηγκώνησεν κεντρικὰ ἐρωτήματα τοῦ προβλήματος, ἡ δέ "Γερμανικὴ Ἐπιτροπὴ Προφυλάξεως ἐκ τῶν ἀκτίνων" παρετήρησεν, ὅτι οἱ πρωταρχικοὶ κίνδυνοι διὰ τὴν ὑγείαν δὲν δύνανται νὰ ἐπιβεβαιωθοῦν. Τὸ αἰώνιον παίγνιον μεταξὺ ἀληθείας καὶ ψεύδους ἢ μία ἑτέρα μορφὴ "ἀκηρύκτου καὶ ὠφελιμιστικοῦ πολέμου" καὶ προώρου ἐν πολλοῖς ἀποδεκατίσεως πλήθους ἀνθρώπων, ἐφ’ ὅσον μάλιστα οὗτοι "αὐξάνονται καὶ πληθύνονται" δίκην κονίκλων! Πάντως ἄγνωστον τὸ πῶς μετρᾶ τις τὰς φθορὰς τῆς ὑγείας καὶ πότε ἄρχονται αὐταί. 
Τὰ ὑφιστάμενα ὅρια κατευθύνονται πρὸς τὸ μήπως ἡ ἠλεκτρονικὴ ἀκτινοβολία προκαλεῖ φθορὰς διὰ τῆς θερμάνσεως τῶν κυττάρων. Τὸ ὅτι δὲ ἡ κινητὴ τηλεφωνία ἠμπορεῖ νὰ ἔχει ἄλλην ἐπίδρασιν εἰς τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὰ ζῶα ἀπορρίπτεται ἐκ τῆς βιομηχανίας καὶ τῶν κρατικῶν ὀργάνων, καὶ τοῦτο διότι δὲν ὑπάρχει μία ἀνεγνωρισμένη θεωρία δι’ ἕνα βιοφυσικὸν ἢ βιοχημικὸν μηχανισμόν, ὁ ὁποῖος ἐξηγεῖ τὰς ἀθερμικὰς ἐπιδράσεις εἰς τὰς μικρὰς ἐντάσεις. 
Ὅμως ὁ U. Wranke ὑποστηρίζει, ὅτι ἡ ὁριοθέτησις τυγχάνει λίαν δυσχερὴς καθ’ ὅτι περιβαλλόμεθα ἀπὸ πλῆθος ἠλεκτρομαγνητικῶν πεδίων, ποικίλων συχνοτήτων καὶ προελεύσεων. Τονίζει ἀποδεικτικῶς, ὅτι ἡ κινητὴ τηλεφωνία διεγείρει μεγάλας ποσότητας δηλητηριώδους ὀξειδίου ἀζώτου καὶ ἐλευθέρων ριζῶν ὀξυγόνου καὶ τοῦτο ὁδηγεῖ εἰς διαρκῆ ἐρεθισμόν "φλογωδῶν διογκώσεων" εἰς τὸ σῶμα καὶ φθορὰν τῆς κυτταρικῆς δομῆς. Καὶ θεωρεῖ ὡς πιθανὰς συνεπείας διαταράξεις, μνήμης, προσοχῆς, πονοκεφάλους, ἀϋπνίας, ἀνικανότητα, καρδιακὰς ἐπιπλοκάς, λευχαιμίαν, ἐγκεφαλικοὺς ὄγκους, καὶ διαφάνειαν τῶν τοιχωμάτων αἵματος καὶ μυελοῦ. Ἐπίσης τὸ Ἰνστιτοῦτον Kavetsky τῆς Οὐκρανικῆς Ἀκαδημίας τῶν Ἐπιστημῶν ἔχει ἐπιβεβαιώσει τοῦτο στατιστικῶς μὲ 76 περιπώσεις ἐπὶ 80 ἀσθενῶν. 
Ἓν ἕτερον ὡσαύτως σημεῖον τὸ ὁποῖον παρεθεωρήθη εἶναι ἡ διάρκεια τῶν ἐνοχλήσεων εἰς τὰς ὁριακὰς ἀξίας. Αἱ σχετικαὶ ἔρευναι προκαλοῦν συναγερμόν. Ἐμφανεῖς ἐνδείξεις ἀπαντοῦν εἰς ὑγιεῖς καὶ οὐχὶ ἰδιατέρως εὐαίσθητους ἀνθρώπους μετὰ πεντα-ἢ δεκαετίαν. Ἀκολούθως δὲ παρατηροῦνται συχνάκις χρόνιαι παθήσεις (K. Hecht). Κατὰ τὸν L. Hardell ἄνθρωποι οἱ ὁποῖοι χρησιμοποιοῦν πέραν τῶν εἴκοσι ἐτῶν τὴν τηλεφωνίαν, διατρέχουν ἑπτάκις περισσότερον τὸν κίνδυνον ἐγκεφαλικῶν ὄγκων. Ὡσαύτως ἡ ὁμὰς REFLEX τῆς ΕΕ ἔχει διαπιστώσει, ὅτι ἠλεκτρομαγνητικὰ πεδία εἰς μεμονομένα ἀνθρώπινα κύτταρα ἠμποροῦν νὰ ἐπιφέρουν ἀλλαγὰς εἰς τὴν δομὴν καὶ λειτουργίαν τῶν χρωματοσωμάτων, δηλαδὴ πιθανῶς ἐνεργοῦν καρκινογόνως. Ὅμως ὁ A. Lerchl ἐκ τῆς "Γερμανικῆς Ἐπιτροπῆς Ἀκτινοβολίας", ὡς μὴ ὤφελεν, ἐρωτοτροπῶν μετὰ τῆς βιομηχανίας κινητῆς τηλεφωνίας! ἀπορρίπτει ταῦτα ὡς ἀπάτην, τονίζων τὸ ἀνεπανάληπτον τῶν περιπτώσεων τῶν θιασωτῶν αὐτῆς, καθὼς καὶ ὁ Κ. Braun v. Gladiss2
Βεβαίως ἡ συζήτησις ἐπὶ τοῦ σπουδαιοτάτου τούτου θέματος συνεχίζεται μὲ τὰ ὑπὲρ καὶ τὰ κατὰ καὶ δὲν ἔχει κλείσει. Ἄπορον δὲ τυγχάνει τὸ πῶς διάφοροι τεχνολογίαι χρησιμοποιοῦν κατὰ κόρρον τοὺς ἀσυρμάτους ἐπιτραπεζίους ὑπολογιστὰς καὶ τὰς λοιπὰς συσκευάς, ἀψηφοῦσαι τοὺς ἐπαπειλούντας κινδύνους, καίτοι δὲν ὑπάρχουν ἀποδείξεις διὰ τὸ ἄφοβον τῶν ἠλεκτρομαγνητικῶν ἀκτινοβολιῶν. Ἂς ἐλπίσωμεν νὰ ἔχωμεν ἀργότερον ἀσφαλέστερα στοιχεῖα ἐπὶ τοῦ προβλήματος. 
__________________________________ 
1- A. Hauser, Sozialgeschichte der Kunst und Literatur, Μόναχον 1967, 13. 
2- O. Geissler, Unheimliche Strahlen, Publik Forum ἀρ. 10 (2014) 18-19.

Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΡΟΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗ


«Με μάσκα ή χωρίς» 
Τραγούδια του Γιώργου Κουρουπού από το Θέατρο 
Την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016 στις 8:30 στο Ίδρυμα Θεοχαράκη (Βασιλίσσης Σοφίας 9 και Μέρλιν 1) παρουσιάζεται ένα πρόγραμμα βασισμένο σε μουσική και τραγούδια του Γιώργου Κουρουπού από θεατρικές παραστάσεις. Το παιχνίδι, η χαρά, το χιούμορ, ο έρωτας, αλλά και η θλίψη, η αγωνία - τα πολλά συναισθήματα που προκαλεί το θέατρο και που η μουσική αποτυπώνει ανεξίτηλα… 
Τραγούδια από τις παραστάσεις: "ΚΑΤΣΟΥΡΜΠΟΣ" του Γεωργίου Χορτάτση, "ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ" του Αριστοφάνη, "ΕΛΕΝΗ" και "ΜΗΔΕΙΑ" του Ευριπίδη, "ΤΡΕΛΛΗ ΤΟΥ ΣΑΓΙΩ" του Jean Girodoux, "XΑΡΟΛΝΤ ΚΑΙ ΜΩΝΤ" του Κόλιν Χίγγινς, "ΒΟΛΠΟΝΕ" του Μπέν Τζόνσον. 
Τα τραγούδια συνδυάζονται με αποσπάσματα των θεατρικών έργων. 
Τραγούδι: Σπύρος Σακκάς και Δάφνη Πανουργιά 
Πιάνο: Γιώργος Κουρουπός 
Αφήγηση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου 

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΣΤΟ ΤΡΙΤΟ - ΜΙΑ ΜΑΓΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ!


Σαν σήμερα πριν 91 χρόνια, στις 25 Ιανουαρίου 1925, γεννήθηκε ο Γιώργος Ζαμπέτας. 
Είναι γνωστή η στενή σχέση του με τον Μάνο Χατζιδάκι στην δεκαετία του ’60. 
Επιφυλάσσομαι να γράψω γι’ αυτήν την περίοδο από την οποία προέρχεται και το γνωστό, επίσης, «ανέκδοτο»: 
Γιώργος Ζαμπέτας και Μάνος Χατζιδάκις ηχογραφούν στο στούντιο. 
Ο Μάνος λέει στον Ζαμπέτα να βγει από το κομμάτι μόλις του κάνει νόημα. Ξεκινά η ηχογράφηση, κάνει νόημα ο Μάνος Χατζιδάκις, αλλά ο Γιώργος Ζαμπέτας συνεχίζει. Σταματά η ηχογράφηση και ξεκινά από την αρχή. Το ίδιο περιστατικό συνεχίζεται τρεις-τέσσερις φορές. Ο Μάνος κάποια στιγμή θυμώνει και απευθυνόμενος στον Ζαμπέτα του λέει σε αυστηρό τόνο: «Ρε Γιώργο, δεν σου 'χω πει να μην μπαίνεις;». Και ο Ζαμπέτας λέει το αμίμητο: «Δάσκαλε, δεν μπαίνω, σχολιάζω...». 
Παραθέτω εδώ την συνομιλία τους στο Γ’ Πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι, η οποία είναι αποκαλυπτική για το ήθος και των δύο.

“Αλήθειες για το Προσφυγικό” από τον δημοσιογράφο Γιώργο Γεωργιάδη στο «Αληθώς» της Ζακύνθου


Το Κέντρο Λόγου "Αληθώς" στο Μπανάτο της Ζακύνθου, που εμπνεύστηκε και υλοποιεί με συνέπεια και αποτελεσματικότητα ο ποιητής π. Παναγιώτης Καποδίστριας, συνεχίζει ακάθεκτο για πέμπτη χρονιά. 
Έτσι, παρά το δριμύ κρύο, ευάριθμοι ευαίσθητοι Ζακυνθινοί, άνθρωποι της τοπικής Εκκλησίας, των Γραμμάτων, των Τεχνών, της Δημοσιογραφίας και του Μόχθου συνάχτηκαν το βράδυ της Κυριακής, 24ης Ιανουαρίου 2015, στον Ναό της Παναγούλας Μπανάτου εν Ζακύνθω και άκουσαν και είδαν συγκλονιστικές αλήθειες για το Προσφυγικό από τον δημοσιογράφο Γιώργο Γεωργιάδη.  
Αυτή η 6η εκδήλωση του ε΄ κύκλου του Μορφωτικού Κέντρου Μπανάτου «Αληθώς», ήταν αφιερωμένη στο οξύτατο πρόβλημα του καιρού και του τόπου μας, το Προσφυγικό. 
Παρών ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Δωδώνης κ. Χρυσόστομος (απουσιάζοντος του οικείου Μητροπολίτου Σεβ. Ζακύνθου κ. Διονυσίου Δ΄), ενώ στο τέλος έφθασε ο Δήμαρχος Ζακυνθίων κ. Παύλος Κολοκοτσάς. 
Φιλοξενούμενος της βραδιάς ήταν ο βετεράνος πολεμικός ανταποκριτής και ενεργός πάντα δημοσιογράφος κ. Γιώργος Γεωργιάδης, ο οποίος, συνεπικουρούμενος από αφοσιωμένους συνεργάτες του στην τοπική τηλεόραση, παρουσίασε με επάρκεια το εν λόγω καυτό θέμα, υπό τον γενικό τίτλο: “ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ. Μαρτυρίες, φωτογραφίες και βίντεο από τη σκληρή πραγματικότητα των ημερών μας, όπως την ζει ένας ρεπόρτερ”. 


Ο έμπειρος δημοσιογράφος, ενώ διάνθιζε τον λόγο του με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό από τους τόπους της νέας κόλασης, ανέφερε μεταξύ άλλων: 
“(...) Το μεγαλύτερο προσφυγικό κύμα μετά από αυτό του Παγκοσμίου πολέμου βρίσκεται σε εξέλιξη και απειλεί να πνίξει -πέρα από τα θύματα πρόσφυγες και μετανάστες- τις πολιτικές των χωρών της Ευρώπης που μοιάζουν σαστισμένες ή τουλάχιστον μέχρι στιγμής αντιδρούν σπασμωδικά. 
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας χαρακτήρισε την εξελισσόμενη κατάσταση ως πόλεμο, σε δηλώσεις που μου έκανε κατά την επίσκεψή του στη Λέσβο. 
Πόλεμος, λοιπόν, εκτός των συνόρων της Συρίας, του Αφγανιστάν ή του Ιράκ και αυτό αφορά μόνο στους πρόσφυγες γιατί αν συνυπολογίσουμε τους μετανάστες τότε πραγματικά οδηγούμαστε στο χάος. 
(...) Έζησα από κοντά αυτή την κατάσταση στη Λέσβο μαζί με τον έμπειρο φωτορεπόρτερ Σπύρο Τσακίρη. Ξενυχτήσαμε έξω από τη Μυτιλήνη περιμένοντας τις λέμβους που ακολουθούσαν τα φώτα του αεροδρομίου μες στη νύχτα για να φτάσουν στα Ελληνικά παράλια. Περάσαμε μέρες ολόκληρες στις ακτές της Β. Λέσβου όπου προσέγγιζαν οι βάρκες από το Αϊβαλί. Σωροί από δεκάδες χιλιάδες σωσίβια σχημάτιζαν πορτοκαλί λόφους. Οι ντόπιοι έδιναν και δίνουν όλες τις δυνάμεις τους για να βοηθήσουν τους δυστυχισμένους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Αφήνουν το ψάρεμα και συλλέγουν ναυαγούς. Πολλές ώρες ασχολούνται με τη σίτιση των ταλαιπωρημένων προσφύγων και από την αρχή του χειμώνα που ο καιρός ήταν ακόμα καλός προετοίμαζαν τις σκηνές στις οποίες θα έμεναν οι φυγάδες του πολέμου. Όταν με ρώτησαν τις εντυπώσεις μου από όσα έζησα εκεί είπα αυθόρμητα: «Είναι χειρότερα από τον εμφύλιο της Βοσνίας»”. 


Μόλις ολοκληρώθηκε η ομιλία του Γιώργου Γεωργιάδη, τον λόγο έλαβε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δωδώνης κ. Χρυσόστομος, ο οποίος συνεχάρη τον ομιλητή για την συνοπτική, όσο και εντυπωσιακή, παρουσίασή του, ο δε υπεύθυνος του “Αληθώς” Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου Παναγιώτης Καποδίστριας κάλεσε το ακροατήριο να χειροκροτήσουν θερμά τον κ. Γεωργιάδη, όχι τόσο ως έκφραση συγχαρητηρίων, αλλά κυρίως ως ένδειξη ευαισθητοποίησης όλων έναντι μιας σύγχρονης τραγωδίας, η οποία εξελίσσεται ολοένα εντός των πυλών της πατρίδας μας.

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΛΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ π. ΝΙΚΟΛΑΟ AFANASSIEFF


Δημήτρης Μπαλτᾶς 
Πρωτοπρ. Νικόλαος Afanassieff (1893-1966) 
In memoriam 
Συμπληρώνονται ἐφέτος πενήντα χρόνια ἀπό τόν θάνατο τοῦ π. Νικολάου Afanassieff (1893-1966), Ρώσσου θεολόγου καί συγγραφέως. Ἡ ἐν συνεχείᾳ ἀναφορά εἶναι ἀφιερωμένη στήν μνήμη τοῦ π. Νικολάου, ὁ ὁποῖος ὑπῆρξε σημαίνουσα προσωπικότητα στά θεολογικά πράγματα, τόσο στήν Ἀνατολή, ὅσο καί στήν Δύση. 
Στήν παροῦσα μελέτη-ἀφιέρωμα, ἀφοῦ δοθεῖ ἕνα σύντομο σχεδιάγραμμα τῆς ζωῆς καί τῆς δράσης τοῦ π. Νικολάου Afanassieff, θά γίνει ἐν συνεχείᾳ ἀναφορά στήν θεολογική σκέψη τοῦ Ρώσσου συγγραφέως, καί μάλιστα μέ βάση ὄχι μόνον τό περίφημο ἔργο του «Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου», ἀλλά καί τά ὑπόλοιπα, ἐξίσου σημαντικά, δημοσιεύματά του. 
Εἶμαι τῆς γνώμης ὅτι τό συνολικό ἔργο τοῦ π. Νικολάου Afanassieff ἀφ’ ἑνός θά πρέπει νά ἀξιολογηθεῖ ἐνταγμένο στήν ἐποχή του, ἡ ὁποία ἦταν, ὡς γνωστόν, ἐποχή ἀμφισβητήσεως ὄχι μόνον τῶν ἠθικῶν ἀξιῶν ἀλλά εἰδικότερα, καί κυρίως, τοῦ ἴδιου τοῦ χριστιανισμοῦ. Ἀφ’ ἑτέρου δέ ἡ διαπίστωση τοῦ Ρώσσου θεολόγου ὅτι «ἕνα τραγικό γεγονός στήν λειτουργική ζωή τῆς σημερινῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὁ μετασχηματισμός τῆς Εὐχαριστίας σέ ἕνα εἶδος ἰδιωτικῆς θρησκευτικῆς ὑπηρεσίας» μπορεῖ νά ἀπεικονίζει σέ πολλές περιπτώσεις ἀκόμη καί τήν σημερινή ἐκκλησιαστική πραγματικότητα. 
Tό πέρας τοῦ βίου τοῦ Ρώσσου θεολόγου συμπίπτει μέ τήν ἀναγέννηση στήν θεολογική σκέψη τόσο στήν Ἀνατολή, ὅσο καί στήν Δύση. 
Σήμερα, πενήντα χρόνια μετά, νομίζω ὅτι ἀπό πολλές προσεγγίσεις τοῦ Afanassieff στήν μνήμη τοῦ ὁποίου εἶναι ἀφιερωμένη ἡ παροῦσα μελέτη, μποροῦν ἀκόμη νά ἐμπνευστοῦν ἀκόμη οἱ χριστιανικές Ἐκκλησίες καί ἀσφαλῶς ἡ σύγχρονη θεολογική ρευνα.
Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο του Δημήτρη Μπαλτά στη συνέχεια



"Στηθήτω μία Παρθένος κατάστικτη φιλιών η αμώμητος..."

Κολάζ Οδυσσέα Ελύτη, Η γυναίκα με το κερί (1966)

Διαβάζω στο Εκ του Πλησίον του ποιητή της Ιδιωτικής Οδού τον…παρθενικό στίχο: 
Στηθήτω μία Παρθένος κατάστικτη φιλιών η αμώμητος. 
Και διαβάζω στο τελευταίο τροπάριο της δ’ ωδής του περίφημου Κανόνα του Μ. Σαββάτου: 
"Ο Άδης Λόγε, συναντήσας σοι, επικράνθη, βροτόν ορών τεθεωμένον, κατάστικτον τοις μώλωψι και πανσθενουργόν…"
Η Παρθένος του Ελύτη αμώμητος αν και κατάστικτη φιλιών! 
Ο Λόγος του Μάρκου Υδρούντος (γιατί σ’ αυτόν αποδίδονται τα τροπάρια του κανόνα) πανσθενουργός αν και κατάστικτος τοις μώλωψιν! 
Η εξ έρωτος παρθενία και η εξ ασθενείας παντοδυναμία. Το συναμφότερον; Τα, φαινομενικώς, διεστώτα εις έν; Ο Ελύτης αντιγράφει δημιουργικά τον μελωδό; Το πρότυπό του είναι ποιητικό ή οντολογικό; Η γραφή του ουτοπική ή υπαρξιακή; Η ματιά του παρθενική ή ευγενικά ηδονική; 
Ο ίδιος μας δίνει μιαν απάντηση: «Τα πάντα εντέλει ανάγνωση επιδέχονται». 
Και για να λυτρωθώ τον υιοθετώ, πάλι Εκ του πλησίον
ΤΩΝ ΘΕΣΠΕΣΙΩΝ ΟΜΗΡΟΣ ΚΙ ΑΣ ΠΕΝΟΜΑΙ 
ΓΛΥΚΙΑ Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΕΜΟΚΥΚΛΙΣΤΟΣ 
Ή αλλιώς: 
"Εξαποθρησκευμένος ο χώρος όπου ακεραιώνεται η τελειότητα, θα μπορούσε να ονομασθεί Παράδεισος".

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ "ΠΗΓΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ"

Φωτογραφίες: Ιδιωτική Οδός
Απόψε, 21 Ιανουαρίου 2016, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη", στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρουσιάστηκε το βιβλίο «Πηγές Μουσικής Πληροφόρησης & Πληροφοριακή Παιδεία» (εκδόσεις Fagottobooks). 
Για το βιβλίο μίλησαν οι: 
Χρήστος Παπαθεοδώρου, Καθηγητής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας 
Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση, Καθηγήτρια, ΑΤΕΙ Αθηνών, Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης 
Ίρμγκαρντ Λερχ-Καλαβρυτινού, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών 
Συντόνισε η Στεφανία Μεράκου, Διευθύντρια της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου οι Φίλοι της Μουσικής. 
Μίλησαν, επίσης, και οι Πέτρος Κωσταγιόλας και Αλέξανδρος Χαρκιολάκης (ο οποίος επιμελήθηκε την έκδοση μαζί με τον Χαρίλαο Λαβράνο). 
Παραβρέθηκαν οι συντελεστές της έκδοσης και άλλοι φιλόμουσοι. 


Στο βιβλίο, το οποίο είναι συλλογικό έργο, γράφουν οι: 
Μαρία Ασλανίδη - Μουσική Βιβλιοθηκονόμος / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.), Σχολή Μουσικής & Οπτικοακουστικών Τεχνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο 
Βάλια Βράκα - Μουσικολόγος / Υπεύθυνη Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» 
Βέρα Κριεζή - Βιβλιοθηκονόμος / Υπεύθυνη Καταλόγου & Τεχνικών Υπηρεσιών, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» 
Πέτρος Κωσταγιόλας- Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας, Σχολή Επιστήμης της Πληροφορίας & Πληροφορικής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο 
Χαρίλαος Λαβράνος - Υποψήφιος Διδάκτωρ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Μουσικής & Οπτικοακουστικών Τεχνών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο 
Ιωσήφ Παπαδάτος - Καθηγητής Σύνθεσης, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Μουσικής & Οπτικοακουστικών Τεχνών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο 
Αλέξανδρος Χαρκιολάκης - Διευθυντής της Μουσικής Βιβλιοθήκης “Erol Ucer” / Λέκτορας Ιστορικής Μουσικολογίας, ΜΙΑΜ - Istanbul Technical University 


Τις τελευταίες δεκαετίες, οι ραγδαίες αλλαγές στο πληροφοριακό περιβάλλον και το διαδίκτυο έχουν επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο όσοι ασχολούνται με τη μουσική (εκπαιδευτικοί μουσικής, μουσικοί δημιουργοί, μουσικολόγοι, θεωρητικοί αλλά και το γενικό μουσικόφιλο κοινό) αναζητούν τις μουσικές πληροφορίες. Το πεδίο της μουσικής πληροφόρησης έχει διευρυνθεί σε μεγάλο βαθμό ώστε να συμπεριλαμβάνει πλήθος δυνατοτήτων και παρεχόμενων υπηρεσιών.
Παράλληλα με αυτές τις αλλαγές έχει αναλόγως προχωρήσει η συστηματοποίηση και οργάνωση αυτής της κατακτώμενης γνώσης ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπου παρίσταται ανάγκη για τυπική ή άτυπη εκπαίδευση. Η μουσική πληροφόρηση αποτελεί διεπιστημονικό πεδίο μελέτης συνθέτοντας διαφορετικές επιστημονικές κοινότητες (π.χ. μουσικών, προγραμματιστών, επιστημόνων της πληροφόρησης, κ.ά.) οι οποίες κατευθύνονται σε μια κοινή ερευνητική διαδικασία. Η συστηματοποίηση αυτή όμως έχει επιτευχθεί ατομικά μέσω των δραστηριοτήτων μελών διαφόρων επιστημονικών κοινοτήτων που είτε βρίσκονται σε πανεπιστημιακά τμήματα είτε εκπαιδεύουν κοινό σε βιβλιοθήκες και χώρους έρευνας (αρχεία, μουσεία κ.ά.). 


Αρχική σκέψη των συγγραφέων του εγχειριδίου ήταν να προσφέρουν μία αποτύπωση της συστηματοποίησης που έχει επιτευχθεί και το εγχειρίδιο να αφορά όλους όσους σχετίζονται με τη μελέτη της μουσικής πληροφόρησης και τις εφαρμογές της στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον και την επίδραση αυτής στη μουσική δημιουργικότητα. Ένας επιπλέον στόχος είναι να γίνει πιο ξεκάθαρη η σχέση της μουσικής πληροφόρησης με την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ταυτόχρονα να καταδειχθεί το πώς αυτή επιδρά καταλυτικά στη μουσική δημιουργικότητα.