Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015

Η "ΕΥΛΟΓΙΑ" ΡΩΣΙΚΩΝ ΠΥΡΑΥΛΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΣΥΡΙΑ / ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΥΛΟΓΗΘΕΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ;


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Η φωτογραφία που αναδημοσιεύουμε εδώ, με τον Ρώσο επίσκοπο να ευλογεί πανηγυρικώς τους ρωσικούς πυραύλους που θα επιχειρήσουν στην Συρία, θέτει αυτόματα το ζήτημα κατά πόσον η Ορθόδοξη Εκκλησία μπορεί να ευλογεί φονικά όπλα, χωρίς την παραμικρή αναστολή ή έστω δεύτερη σκέψη. 
Συμμεριζόμενος τον προβληματισμό της Ιδιωτικής Οδού στο προηγούμενο κείμενο, ο φίλος θεολόγος Γιώργος Βλαντής, επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Ορθόδοξης Θεολογίας του Μονάχου, μας παραπέμπει σε σχετικά, σημαντικά θεολογικά κείμενα: 
Ένα θαρραλέο άρθρο του καθηγητή Αθ. Βλέτση «Μπορεί να ευλογηθεί ένας πόλεμος; Μια ορθόδοξη συμβολή στην ηθική της ειρήνης» [‟Kann ein Krieg gesegnet werden? Ein Orthodoxer Beitrag zur Friedensethik”, Una Sancta 67 (2012), 75-87]. Επίσης, στον εξαίρετο τόμο S. Aswaf/A. Chehadeh/M. Gh. Simion (ed.), Just Peace. Orthodox Perspectives, Geneva 2012. 
Κι ακόμα, έχουμε την παρέμβαση του Γ. Βλαντή σε μια συζήτηση, στο πλαίσιο συνεδρίου της Ευαγγελικής Ακαδημίας του Βερολίνου, η οποία δημοσιεύθηκε στον τόμο Ines-Jacqueline Werkner/Dirk Rademacker, Menschen geschützt - gerechten Frieden verloren? Kontroversen um die internationale Schutzverantwortung in der christlichen Friedensethik, Berlin 2013. 
Ο Γιώργος Βλαντής συνοψίζει με δυο λόγια τη θέση του: Ας παίξουν όλοι σε άλλο εκκλησιαστικό ή πολιτικό πεδίο τα παιχνίδια τους. Θεολογικά δεν νομιμοποιούνται να μιλούν για ιερούς πολέμους. Κακά παραδείγματα από την ιστορία της Εκκλησίας δεν συγκροτούν μέρος της Παράδοσής της• αντιθέτως, συνιστούν υπενθυμίσεις σε επαγρύπνηση ενάντια στην παράχρηση του μηνύματός της. 
Η «ευλογία» πυραύλων ξένισε ακόμα και τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία που ανέδειξαν το θέμα. Την είδηση αναπαράγουν και ελληνικά ΜΜΕ. Ενδεικτικά παραθέτω
«Δεδομένου ότι η Ρωσία συνεχίζει να εμβαθύνει την στρατιωτική εμπλοκή της στη Συρία, η σύγκρουση λαμβάνει ολοένα και περισσότερο θρησκευτικές διαστάσεις. Στην φωτογραφία, επίσκοπος της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας ευλογεί ρωσικούς πυραύλους που προορίζονται για αεροπορικές επιδρομές εναντίον Σύρων ανταρτών. Σύμφωνα με το Reuters, ο επίσκοπος ευλογεί τον πύραυλο πριν τοποθετηθεί στο ρωσικό αεροσκάφος. 
Η ευλογία των πυραύλων πραγματοποιείται μετά την δήλωση του Πατριάρχη της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Κυρίλλου ότι η επέμβαση της Ρωσίας στη Συρία, η οποία γίνεται εναντίον των ανταρτών που είναι κατά του προέδρου της Συρίας Μπασάρ αλ- Άσαντ,είναι “ιερός πόλεμος”. “Η Ρωσία έλαβε μια υπεύθυνη απόφαση να χρησιμοποιήσει τις ένοπλες δυνάμεις της για την προστασία του συριακού λαού από την τυραννία των τρομοκρατών", δήλωσε ο Κύριλλος.» 


Επειδή η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Πατριαρχείου Αντιοχείας έκανε λόγο για παρερμηνεία των δηλώσεων του εκπροσώπου του Πατριαρχείου της Μόσχας π. Vsevolod Chaplin, η Ιδιωτική Οδός απευθύνθηκε σε ρωσομαθή φίλο, ο οποίος γνωμάτευσε με υπευθυνότητα: 
Tο ρωσικό κείμενο έχει ως εξής: 
''борьба с террором в Сирии для России является священной" 
Σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει: ''Η καταπολέμηση της τρομοκρατίας είναι για την Ρωσία ιερή'' 
Σε κατά λέξη μετάφραση: ''Η πάλη με την τρομοκρατία στην Συρία είναι για την Ρωσία ιερή''. 
Όπως βλέπουμε, η πρώτη λέξη σημαίνει την ''πάλη'', ή τον ''αγώνα'', έστω και την ''καταπολέμηση'', αλλά όχι ακριβώς τον πόλεμο με την έννοια του war, όπως την μετέφρασαν τα αγγλόφωνα sites. Βεβαίως η τελευταία λέξη σημαίνει ''ιερή'' σε κάθε περίπτωση. 
Οι φωτογραφίες που δημοσιεύουμε εδώ, νομίζουμε πως είναι αρκετά εύγλωττες, ώστε να θεωρήσουμε με βεβαιότητα ότι ο π. Vsevolod Chaplin εννοούσε «ιερό πόλεμο», αφού – δυστυχώς – αυτό είναι που εκφράζει εν τοις πράγμασι η Ρωσική Εκκλησία.

9 σχόλια:

  1. Επειδή το θέμα του πολέμου και την θέση της εκκλησίας είναι πολύπλευρο άλλο ο εθνοαπελευθερωτικός όπως το 1821 στον οποίο η εκκλησία είχε σημαντικό ρόλο και άλλος των σκοπιμοτήτων χρειάζεται προσοχή η ιστορία του μέλλοντος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  2. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρύσανθος (1881 – 1949 μ.Χ.)Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά

    Η Α.Μ. ο Βασιλεύς και ο πρόεδρος της εθνικής ημών κυβερνήσεως καλούν ημάς πάντας ίνα αποδυθώμεν εις Άγιον υπέρ Πίστεως και Πατρίδος αμυντικόν αγώνα. Η Εκκλησία ευλογεί τα όπλα τα ιερά και πέποιθεν ότι τα τέκνα της Πατρίδος ευπειθή εις το κέλευσμα Αυτής και του Θεού θα σπεύσουν εν μιά ψυχή και καρδιά ν΄ αγωνισθούν υπέρ βωμών και εστιών και της Ελευθερίας και τιμής και θα συνεχίσουν ούτω την απ΄ αιώνων πολλών αδιάκοπον σειράν των τιμίων και ενδόξων αγώνων και θα προτιμήσουν τον ωραίον θάνατον από την άσχημον ζωήν της δουλείας. Και μη φοβούμεθα από των αποκτεινόντων το σώμα, την δε ψυχήν μη δυναμένων αποκτείναι, ας φοβούμεθα δε μάλλον τον δυνάμενον και ψυχή και σώμα απωλέσαι.

    Επιρρίψωμεν επί Κύριον την μέριμναν ημών και Αυτός θα είναι βοηθός και αντιλήπτωρ εν τη αμύνη κατά της αδίκου επιθέσεως των εχθρών. Ούτοι εν άρμασι και ούτοι εν ίπποις, ημείς δε εν ονόματι Κυρίου του Θεού και εν τη γενναιότητι και ανδρεία μεγαλυνθησόμεθα.

    Η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και Πατρός είη ματά πάντων ημών.

    Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρύσανθος.

    Πηγή: Βικιθήκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επομένως η Εκκλησία "ευλογεί τα όπλα τα ιερά" όταν πρόκειται για αμυντικούς πολέμους. Απορώ γιατί κάποιοι ξενίζονται απ την πραγματικότητα αυτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι πύραυλοι που ευλογεί ο παππούλης είναι τα "όπλα τα ιερά"; Μα τι λέτε κύριοι; Έχετε επίγνωση; Και ποιος βαφτίζει την επέμβαση Πούτιν στην Συρία "ιερή"; Εσείς και ο Μόσχας Κύριλλος;
    Πηγαίνετε να καταταγείτε εθελοντές στα "όπλα τα ιερά" τα ρωσικά, για να πάτε και στον Παράδεισο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ξέρει κανείς κάποιον πόλεμο που να μην έχει χαρακτηρισθεί ιερός και από τις δύο πλευρές; Ποιος θα πάει να σκοτώσει και να σκοτωθεί αν δεν έχει πεισθεί ότι το κάνει για "ιερό σκοπό";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όταν είναι για το συμφέρον μιας Εκκλησίας, δηλ. η διείσδυσή της σε μια άλλη εκκλησιαστική δικαιοδοσία, τότε η ευλογία καθίσταται ιερή και όποιος πεθάνει στο έργο αυτό, πηγαίνει στον Παράδεισο (όρα Ισλάμ).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η Εκκλησία κατ΄άκραν οικονομία ευλογεί τον αμυντικο πόλεμο, γνωρίζουσα ότι ο κόσμος εν τω πονηρώ κείται και εν πτώσει.Η δόξα της Εκκλησίας στην περίοδο της τουρκοκρατίας είναι οι νεομάρτυρες. Έχει επίγνωση η Εκκλησία ότι ακόμη και στην περίπτωαη της ευλογίας του επαναστατικού λαβάρου παραβαίνει εκκλησιαστικούς κανόνες, αλλά συγκαταβαίνει στην ασθένεια του ποιμνίου της ίνα μη το κακόν χείρω γένηται.Ακολουθεί το του Παύλου που προτιμούσε να γίνει ανάθεμα από του Χριστού ίνα σώσει τους ομοφύλους του Ιουδαίους. Άρα η ρωσική Εκκλησία δεν δικαιώνεται επ΄ουδενί να ευλογεί έναν ιμπεριαλιστικό πόλεμο που στην περίπτωση της Αμερικής καταδικάζεται-άλλωστε και οι Αμερικανοί αντίστοιχα επιχειρηματολογούν ή επιχειρηματολογούσαν-αλλά εδώ ευλογείται! Ας τα βλάπουν αυτά οι ημέτεροι επίσκοποι και τινές αγιορείται ηγούμενοι....
    Ιφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "....η σφαγή είναι εντελώς απάνθρωπη, άσχετα απ' το θετικό ή αρνητικό για μας αποτέλεσμα. Δηλαδή ξέρουμε να καμαρώνουμε για τον πολιτισμό που δημιούργησε, μετά το πέρας της, η Γαλλική Επανάσταση, όμως δεν εννοούμε να αναγνωρίσουμε την προσφορά σ' αυτήν του Ροβεσπιέρου. Καμαρώνουμε εμείς οι Έλληνες για τον Μεγαλέξανδρο, αλλά δεν βγάζουμε τσιμουδιά για τους χιλιάδες των παλουκωμένων στο πέρασμά του. Αμ, εκείνος ο Μέγας Ναπολέων, πως κέρδισε για τον εαυτό του το χαρακτηρισμό μεγάλος; Πάρτε το απόφαση: Η ιστορία είναι απ' τη φύση της ανήθικη. Άλλωστε, η ηθική αφορά μόνο άτομα και ποτέ ομάδες ανθρώπων, πόσω μάλλον πλήθη ανθρώπων. Η ιστορία κάνει τη δουλειά της ερήμην των καλών αισθημάτων και των δακρύων. Μόνο εκ των υστέρων και εκ του ασφαλούς μπορούμε να αξιολογήσουμε ηθικά τα ιστορικά γεγονότα. Όταν ένα ιστορικό γεγονός εξελιχθεί ευνοϊκά για μας, θα αποδεχθούμε τις για μας θετικές του συνέπειες και θα κάνουμε τη πάπια για τη βαρβαρότητα που εμπεριείχε όταν τελούνταν. Δύσκολο δεν είναι να κρίνεις την ιστορία, δύσκολο είναι να μετέχεις ενεργά στο ιστορικό γίγνεσθαι επωμιζόμενος, εκείνη τη στιγμή, τις ηθικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται..."
    Βασίλης Ραφαηλίδης: Ιστορία (κωμικοτραγική) του Νεοελληνικού Κράτους 1830-1974, Εκδόσεις του 21ου, σελ. 237.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θαυμάσιο το μήνυμα του μακαριστού Χρυσάνθου, που ανήκε στο κλίμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και εξαιρετικά
    επίκαιρο εν όψει του εορτασμού της επετείου της 28ης Οκτωβρίου σε λίγες ημέρες.
    Θέλουμε τους ιεράρχες μας να πάλλεται η καρδιά τους για Χριστό και Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή