Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΛΛΑΔΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΤΗΣ ΝΕΡΙΤ ΥΠΟ ΤΟΝ ΒΥΡΩΝΑ ΦΙΔΕΤΖΗ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Σήμερα, Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015, στο στούντιο C του Ραδιομεγάρου για την πρώτη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΝΕΡΙΤ για το νέο έτος, στο πλαίσιο της εκπομπής «Μουσική Γεωγραφία». Ήταν μια συναυλία με ελληνικά έργα, γι’ αυτό και οι διοργανωτές την ονόμασαν «Ελληνική Πρωτοχρονιά». 
Παρουσιάστηκαν τα έργα: Τα Κάλαντα του Σάββα Ζάννα, Καπρίτσιο επί δύο Ελληνικών Θεμάτων για βιολί και Ορχήστρα και 1η Ελληνική Σουίτα του Διονύσιου Λαυράγκα, Κλέφτικοι χοροί του Πέτρου Πετρίδη, Ομπρός, για ανδρική χορωδία και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη (σε ποίηση Άγγελου Σικελιανού), Ασπασμός στην μητέρα Ελλάδα, Ολυμπιακός Ύμνος και Ύμνος στον Βάκχο του Σπύρου Σαμάρα. 
Στη συναυλία συμμετείχαν η Χορωδία της πρώην Εμπορικής Τράπεζας σε διδασκαλία Σταύρου Μπερή και η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών σε διδασκαλία Νίκου Μαλλιάρα. 
Την Ορχήστρα και τις χορωδίες διηύθυνε ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής, κατ’ εξοχήν ειδικός σε θέματα ελληνικής μουσικής.
Σολίστ στο βιολί, στο Kαπρίτσιο του Λαυράγκα, ήταν ο Γιώργος Δεμερτζής, επίσης με δαψιλή προσφορά στον χώρο της λόγιας ελληνικής μουσικής. 
Η συναυλία μεταδόθηκε απευθείας από την τηλεόραση της ΝΕΡΙΤ, την προλόγισε ο Νίκος Ξανθούλης, υπεύθυνος των Μουσικών Συνόλων και μπορείτε να την παρακολουθήσετε ολόκληρη από το webtv εδώ
Τα Κάλαντα του Σάββα Ζάννα θα έλεγα ότι είναι πια ένα κλασικό έργο. Πρωτοπαρουσιάστηκαν στην συναυλία για τα εγκαίνια του εκκλησιαστικού οργάνου της αίθουσας Φίλων της Μουσικής, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στις 23 και 27 Δεκεμβρίου 1993. Πέρασαν 21 χρόνια και τα Κάλαντα του Ζάννα αποτελούν προσφιλές ρεπερτόριο για τις Ελληνικές ορχήστρες, ειδικά την περίοδο των Χριστουγέννων. Σύνθεση βασισμένη σε παραδοσιακές μελωδίες καλάντων, οι οποίες κατάλληλα επεξεργασμένες και ενορχηστρωμένες δίνουν ένα χρώμα ελληνικό και ταυτόχρονα καθαρά συμφωνικό. 
Το πρώτο εξ όσων γνωρίζουμε Ελληνικό έργο για βιολί και ορχήστρα με τίτλο «Καπρίτσιο επί δύο Ελληνικών θεμάτων διά βιολίον συνοδεία ορχήστρας» του Διονύση Λαυράγκα και χρονολογία σύνθεσης το 1921, παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση από τον Σοφοκλή Πολίτη στο βιολί με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τον Β. Φιδετζή στα 1987, νομίζω στο Θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών. 
Τώρα πάλι ο Β. Φιδετζής παρουσιάζει το έργο, με σολίστ αυτή τη φορά τον Γιώργο Δεμερτζή, ο οποίος ερμήνευσε με στιβαρότητα τη ζωηρού χαρακτήρα σύνθεση του Δ. Λαυράγκα, η οποία δεν είναι άμοιρη δεξιοτεχνικών απαιτήσεων (θυμίζω πως τον 18ο αιώνα το καπρίτσιο αποτελούσε ουσιαστικά ένα κομμάτι για δεξιοτέχνες). Ο Δεμερτζής απεδείχθη και στο ελληνότροπο αυτό έργο δεξιοτέχνης του βιολιού και αδιαφιλονίκητος κάτοχος της ελληνικής μουσικής σκέψης και δημιουργίας. 
Το Καπρίτσιο και η 1η Ελληνική Σουίτα του Λαυράγκα, καθώς και ο Ολυμπιακός Ύμνος και ο Ύμνος στον Βάκχο του Σαμάρα, είναι έργα που έχει ενορχηστρώσει, επιμεληθεί και έχει εκδώσει - νομίζω – ο Β. Φιδετζής, ο οποίος με πάθος διηύθυνε την Συμφωνική της ΝΕΡΙΤ, καθιστώντας μας κοινωνούς σημαντικών ψηφίδων της νεώτερης ελληνικής δημιουργίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου