Σάββατο 5 Ιουλίου 2014

ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ (4-7-2014)


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Συνήλθε στην ιστορική Ι. Μονή της Παναγίας στο Μπαλαμάντ του Λιβάνου από 1-4 Ιουλίου 2014 η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας υπό την προεδρία του Πατριάρχου Αντιοχείας Ιωάννου. 
Η Σύνοδος εξέλεξε Μητροπολίτη Νέας Υόρκης και Βορείου Αμερικής τον Αρχιεπίσκοπο Κατάνων Ιωσήφ, ο οποίος διακονούσε επί σειρά ετών στην Αμερική. Η εκλογή μπορεί να χαρακτηριστεί ομαλή, αν και ο νέος ποιμενάρχης των αραβοφώνων ορθοδόξων της Αμερικής διαδέχεται μια δυναμική προσωπικότητα, τον μακαριστό Φίλιππο Σαλίμπα, ο οποίος έβαλε τα θεμέλια και αύξησε την παρουσία της Αντιόχειας στο Νέο Κόσμο. 
Όμως η Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας, σύμφωνα με το ανακοινωθέν της 4/7/2014, προχώρησε και σε άλλες σημαντικές αποφάσεις: 
Δέχτηκε την παραίτηση του υπερήλικα Μητροπολίτη Βαγδάτης και Κουβέιτ Κωνσταντίνου, μετά από 45 χρόνια αρχιερατείας στη συγκεκριμένη Μητρόπολη. 
Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίνος Παπαστεφάνου (φωτογραφία) γεννήθηκε στη Δαμασκό το 1924 από Έλληνες γονείς που κατάγονταν από το Τσεσμέ της Μικράς Ασίας. Σπούδασε τη Θεολογία στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Διάκονος και Πρεσβύτερος χειροτονήθηκε το 1951 από τον Πατριάρχη Αντιοχείας Αλέξανδρο. Υπηρέτησε ως Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Χομέιρα (1964-1967) και ως Πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως Επιφανείας (1967-1969). Στις 17 Οκτωβρίου 1969 χειροτονήθηκε ως ο πρώτος Μητροπολίτης με τον τίτλο Βαγδάτης και Κουβέιτ. Είχε διατελέσει Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Μπαλαμάντ και είχε κάνει μεταφράσεις του Ευαγγελίου του Ματθαίου και λειτουργικών κειμένων από τα ελληνικά στα αραβικά. 
Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Μητροπολίτης Κωνσταντίνος δεν ήθελε να παραιτηθεί, αλλά ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης τον «παραίτησε». Έτσι, ο ελληνομαθής Πατριάρχης αντικατέστησε τον τελευταίο Έλληνα Μητροπολίτη του Πατριαρχείου Αντιοχείας. 
Η Σύνοδος δεν προχώρησε στην εκλογή νέου Μητροπολίτη Βαγδάτης, αλλά αποφάσισε τον ανασχηματισμό της επαρχίας ως εξής: 
1. Η Μητρόπολις Βαγδάτης και Κουβέιτ συμπεριλαμβάνει το Ιράκ, το Κουβέιτ, τη Σαουδική Αραβία, την Υεμένη και το Ομάν. 
2. Το Βασίλειο του Μπαχρέιν θα αποτελεί πλέον Πατριαρχική Εξαρχία. 
3. Το Πριγκιπάτο του Κατάρ αποτελεί επίσης Πατριαρχική Εξαρχία.
Με δεδομένη την κόντρα Αντιοχείας και Ιεροσολύμων για το Κατάρ, που έχει οδηγήσει σε ακοινωνησία μεταξύ των δύο Εκκλησιών με πρωτοβουλία της Αντιόχειας, η απόφαση να χαρακτηριστεί το Κατάρ «Πατριαρχική Εξαρχία», σημαίνει ότι για τον Πατριάρχη Ιωάννη η διεκδίκηση του Κατάρ είναι «προσωπικό στοίχημα»! 
4. Τέλος, το κράτος των Ενωμένων Αραβικών Εμιράτων γίνεται επίσης Πατριαρχική Εξαρχία. 
Είναι προφανές ότι σκοπός του νέου Πατριάρχου Αντιοχείας Ιωάννου είναι η αναδιαμόρφωση του χάρτη του Πατριαρχείου του, στην οποία προχωρεί εν μέσω θυέλλης! Δηλ. με έναν πόλεμο που εξακολουθεί να πλήττει την Συρία, με τον κατά σάρκα αδελφό του, Μητροπολίτη Χαλεπίου Παύλο να αγνοείται για ένα και πλέον χρόνο, με την διαμάχη με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων για το θέμα του Κατάρ να είναι στην κορύφωσή της. 
Το μέλλον θα δείξει πόσο αυτές οι κινήσεις του Πατριάρχου Αντιοχείας θα αποβούν τελικά υπέρ της Εκκλησίας του.

1 σχόλιο:

  1. "Ο σημερινός προκαθήμενος των Αντιοχέων Ιωάννης Ι΄ ας αναλογίζεται την ταλαιπωρία της ιστορίας του Πατριαρχείου του την οποία κατέγραψε ο Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, καθώς και τα σημερινά συμβαίνοντα στη Συρία που έφθασαν μέχρι τον πολύτιμο αδελφό του και ας χειριστεί το ζήτημα που προκλήθηκε με σύνεση και διάκριση. Η αρχιεροσύνη του δεν είναι αραβικής ή ρωσικής προελεύσεως, αλλά πηγάζει από τη βρυσομάνα των Ορθοδόξων, που οι Πατέρες την έθεσαν στη Κωνσταντινούπολη. .. ... Κάτω από αυτές τις εγκόσμιες συνθήκες είναι πραγματικός «Αβδηρητισμός» να συζητούνται θέματα εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας στον Περσικό Κόλπο, όταν στην ανατολική πλευρά του βρίσκεται η αυστηρή ισλαμική δημοκρατία του Ιράν. Προ ετών το Οικουμενικό Πατριαρχείο συνέστησε στη Τεχεράνη με διάκριση μία ελληνική παροικία, που ποτέ δεν προήγαγε σε επισκοπή. Όποιον έκρινε άξιο προαγωγής το Φανάρι τον καλούσε στο ιερό κέντρο του Γένους των Ορθοδόξων. Έτσι ενεργούν όσοι δεν αγνοούν την πραγματικότητα και βηματίζουν προς δόξα Θεού. Τα θέματα των δικαιοδοσιών μπορούν κάποτε να συζητηθούν κατά τους Ιερούς Κανόνες και προ πάντων σε απόσταση από φλεγόμενες αναμετρήσεις μεταξύ των λαών".
    Aπό σχετικό πρόσφατο άρθρο του Αρχ.Ιερομνήμονος Α.Πανώτη(http://www.amen.gr/article17308).

    ΑπάντησηΔιαγραφή