Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013

ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΕΚΚΛΗΣΗ ΕΝΩΣΕΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ


ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 
Από την ίδρυση του νεότερου ελληνικού κράτους έως και σήμερα το θρησκευτικό μάθημα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Συνταγματικά κατοχυρωμένο και μόνιμα παρόν στα αναλυτικά προγράμματα του νεότερου ελληνικού σχολείου συμβάλλει με τον τρόπο του στην ανάδειξη της πνευματικής παράδοσης αλλά και της πολιτιστικής ταυτότητας της πατρίδας μας, καθώς έχει γαλουχήσει γενιές Ελλήνων, αντλώντας από τον πλούτο της Ορθόδοξης πίστης και ζωής που διαλέγεται ταυτόχρονα με κάθε θρησκευτική ή άλλη ετερότητα. Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί διακονούν διαρκώς με ζήλο και υπευθυνότητα τους μαθητές στοχεύοντας στην ελεύθερη και πέρα από φανατισμούς ανάπτυξη της προσωπικότητας και της θρησκευτικής τους συνείδησης, κατά τα οριζόμενα στο Σύνταγμα της χώρας μας. 
Ωστόσο, παρά την εγνωσμένη αξία και προσφορά του μαθήματος, τα τελευταία χρόνια η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί μια προσπάθεια υποβάθμισης ή περιθωριοποίησης της θρησκευτικής παιδείας στο δημόσιο σχολείο. Τα διάφορα σενάρια με προτάσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών και το ωράριο διδασκαλίας του προβληματίζουν έντονα τον κλάδο μας και δεν αφήνουν περιθώρια για εφησυχασμό. 
Καλούμε στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία την ηγεσία του Υπουργείου αλλά και τον πολιτικό κόσμο της χώρας να αξιοποιήσει το θρησκευτικό μάθημα το οποίο αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο μορφωτικό αγαθό (Άρθρα 3 και 16 § 2 Συντάγματος), αναδεικνύοντας το ανθρωπιστικό του περιεχόμενο που συμβάλλει στην πνευματική, ηθική και ψυχική ολοκλήρωση των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. 
• Για τους λόγους αυτούς απαιτούμε την μη παραβίαση του ισχύοντος ωρολογίου προγράμματος για το μάθημα των Θρησκευτικών, σε όλους τους τύπους της Λυκειακής βαθμίδας. 
• Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε επίσης την κατοχύρωση της διδασκαλίας σε β΄ ανάθεση της Ιστορίας της Β΄ Λυκείου καθώς και την κάλυψη οποιασδήποτε διδακτικής ανάγκης που αφορά σε διδασκόμενο μάθημα και συνάδει φυσικά με τα προγράμματα σπουδών των Θεολογικών Σχολών. 
• Σχετικά με το ζήτημα των απαλλαγών, το θρησκευτικό μάθημα να αντιμετωπίζεται όπως προβλέπεται για όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος. Εξυπακούεται ότι είναι επιβεβλημένη η ανάκληση όλων των εγκυκλίων του 2008, οι οποίες με την ασάφειά τους και την διγλωσσία τους δημιούργησαν μείζον θέμα σχετικά με τον τρόπο και τον χρόνο χορήγησης απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών στο Ελληνικό σχολείο. Για μια ακόμη φορά, επισημαίνουμε την επιτακτική ανάγκη για την έκδοση μιας νέας εγκυκλίου που θα ρυθμίζει συνολικά το ζήτημα αυτό. 
• Προσκαλούμε τέλος όλους τους θεολόγους και τις επιστημονικές ενώσεις θεολόγων της χώρας σε κοινό αγώνα για την προάσπιση του μαθήματος των Θρησκευτικών και την προώθηση των δίκαιων αιτημάτων μας. 
Οι υπογράφοντες το παρόν υπόμνημα, δια των διοικητικών συμβουλίων και των εκπροσώπων μας, τονίζουμε πως δεν είμαστε διατεθειμένοι να μείνουμε αδρανείς και να σιωπήσουμε. Σε μια εποχή όπου τα μαθήματα που προάγουν ανθρωπιστικές αξίες υποβαθμίζονται συνεχώς και οι μαθητές έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με φαινόμενα ανέχειας, συγκρούσεων και φανατισμού, η θεολογική εκπαιδευτική κοινότητα προσδοκά ότι το θρησκευτικό μάθημα θα τύχει του ενδιαφέροντος της πολιτείας εφόσον μαρτυρεί με τον ευαγγελικό λόγο ότι οι σύγχρονες προκλήσεις και αντιφάσεις έχουν απάντηση και λύση. 
Οι υπογράφοντες την παρούσα επιστολή 
1. ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΞΑΝΘΗΣ 
5. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΙΡΟΣ – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 
6. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΙΡΟΣ – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 
7. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΙΡΟΣ – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 
8. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΙΡΟΣ – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΑΤΡΑΣ 
9. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ (υπό σύσταση)

12 σχόλια:

  1. Αυτές τις ημέρες με την δορυφορική Τ.V. έτυχε να παρακολουθήσω το κρατικό κανάλι της Τουρκίας που εκπέμπει από την Κων/πολη. Βέβαια είναι περίοδος εκεί Ραμαζανίου και φυσικό ήταν να έχουν και θρησκευτικές παραγωγές γιά τούς θεατές της. Αλλά κυριολεκτικά έμεινα άφωνος από τις πολλές εκπομπές κατηχήσεως των μικρών μουσουλμάνων στα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Χρησιμοποιούνται όλα τά σύγχρονες μορφές εποπτικής διδασκαλίας ακόμη και τα κόμιξ. Βλέποντας την έντονη φροντίδα των γειτόνων μας για την θρησκευτική αγωγή της νέας γενεάς και διαβάζοντας και βλέποντας τα όσα αρνητικά μηχανεύονται οι υπεύθυνοι στα υπουργεία και στις τηλεοράσεις στον τόπο μας για την θρησκευτική αγωγή των παιδιῶν της Ελλάδος αναλογίζουμε πόσο βαθειά έχει φθάσει η συμφορά της διαβρώσεως τῆς ψυχής των άμυαλων ανθρώπων της εξουσίας! Ας γυρίσουν να δούν πώς πολιτεύονται στο χώρο της θρησκευτικής αγωγής των νέων οι ετερόθρησκοι γείτονές μήπως συνειδητοποιήσουν το συντελούμενο στην Ελλάδα τεράστιο έγκλημά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άριστη και κυρίως αναγκαία η από κοινού εμφάνιση των θεολόγων. Αρκετές έριδες παρακολουθούμε τελευταία στο θεολογικό χώρο.
    Άραγε, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ) γιατί δεν συμμετέχει; Δεν καταδέχθηκε ή μήπως τυρβάζει για άλλα τινά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για το τελευταίο είμαι σίγουρος. Καιρό έχουμε να δούμε από το προεδρείο ή την γραμματεία της ΠΕΘ κανένα νέο κείμενο περί "αποστασίας" του σύγχρονου ανθρώπου ή περί πανθρησκείας και οικουμενισμού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είμαι ἐνας παλαιὸς συνάδελφός Σας γνὠστης προσώπων και πραγμάτων στον εκκλησιαστικό και θεολογικό χώρο. Σας γράφω λοιπόν πώς η παλαιά ΠΕΘ της εποχἠς του Δαββέτα και του Παπαευαγγέλου και άλλων σοβαρών και αξιότιμων προσώπων που εξέφραζε την ψυχή του συνόλου του θεολογικού σώματος έπαυσε να υφίσταται απὸ την εποχή που κατακτήθηκε επί χούντας από την γνωστή συντηρητική οργάνωση των αποσχισμένων από την παλαιά Ζωή. Αυτοί κατά την περίοδο της Μεταπολιτεύσεως θέλησαν να μιμηθούν τις κοσμικές οργανώσεις που έκαναν το πάν για να υποτάξουν διάφορες οργανώσεις καὶ χωθυν στη εξουσία. Έτσι συνέβη και με την ΠΕΘ. Οι οργανωσιακοί κατάλαβαν την διοίκησή της που εξέφραζε το πνεύμα του συνόλου των Θεολόγων σε παρακλάδι την αδελφότητας που θέλει να ασκεί συντηρητική τακτική στην πορεία της Εκκλησίας μας. Έτσι μεταβλήθηκε κυρίως από τον Κώστα τον Μουρατίδη και τους διαδόχους του σε εργαστήριο ζηλωτικής στενοκεφαλιάς κλάδου των ΓΟΧ και δεν εκφράσουν πλέον τίποτα, οὐτε τούς υπολογίζει πλέον κανείς. Είναι μόνοι και επαναλαμβάνουν τα λάθη του παρελθόντος. Θυμίζουν εκείνους που ιδιαίερα περιποιήθηκε ο Κύριος όσο δεν κατέκρινε κανένα άλλο αμαρτωλό στο βίο Του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μακάρι η ΠΕΘ να στοιχεί στην αγωνιστική γραμμή του αειμνήστου Κωνσταντίνου Μουρατίδη και να μην καταποθεί απ την εκκοσμίκευση των καιριτών και των συναξιακών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι θεολόγοι (όχι όλοι) με την τακτική τους τα τελευταία χρόνια υποβάθμισαν το μάθημα τους. Τώρα που ο κώδων σημαίνει και για αυτούς (οργιάζουν οι φήμες ότι είναι οι επόμενοι προς έξοδο από τη δημόσια εκπαίδευση) ξαφνικά ξυπνούν. Πολύ φοβούμαι ότι είναι πλέον αργά και ο πανικός δεν ωφελεί. Αλήθεια, ποιός σκέφτηκε την ανάθεση της ιστορίας Β΄ Λυκείου (και μόνον); Ακούγεται πολύ αστείο...Υποθέτω ότι αναγνωρίζουν το δικαίωμα διδασκαλίας των θρησκευτικών και στους φιλολόγους ή και σε ξενόγλωσσους. Ειδικά όταν το μάθημα πάψει να είναι ομολογιακό και γίνει θρησκειολογικό όπως ορισμένοι από τους υπογράφοντες προώθησαν μετ'επιτάσεως και εντελώς ανοήτως τα τελευταία έτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αέρα αναζωογόνησης και φρεσκάδας αποπνεόυν οι θεολόγοι του Καιρού κλπ. Μακάρι να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΑΤΥΧΩΣ Η ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ,ΔΡΟΥΝ ΠΙΟΤΕΡΟ ΣΑΝ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ (ΦΥΣΙΚΟΙ,ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ...)ΚΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΣΑΝ ΘΕΟΛΟΓΟΙ !ΜΕ ΤΡΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ,ΔΕΝ ΒΡΗΚΑ(ΕΚΤΟΣ ΜΙΑΣ ) ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ,ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΕΝΑΣ ,ΠΡΩΤ/ΡΟΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ,ΕΙΧΕ ΑΝΑΓΑΓΕΙ ΣΕ ΟΥΣΙΑ ΤΟ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ !
    ΙΣΩΣ ΦΤΑΙΕΙ ΟΤΙ Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ,ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΕΣ ΣΤΙΣ ΦΘΗΝΟΤΕΡΕΣ....ΣΕ ΕΝΑ ΤΕΧΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΑΛΙΣΤΑ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΕΛΕΓΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΟΤΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΙΟΠΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ.
    ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΤΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΝΟΡΙΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΛΥΣΗ ?
    ΙΑΝ.ΑΛΑΤΖ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό που διαπιστώνω είναι μια γενική και άνευ ουσιαστικού προβληματισμού κριτική.
    Η καλή ή κακή ΠΕΘ,
    ο καλός ή θρησκειολογικός ΚΑΙΡΟΣ
    η μη συνειδητή διδασκαλία απο τους περισσότερους θεολόγους
    η υπερβολή του καταλόγου
    ο βιοπορισμός του θεολόγου
    και τέλος η επιστροφή στα κατηχητικά (τώρα που κολλάει αυτό δεν ξέρω), και περιμένετε τώρα λύση για το μάθημα!
    Ιφινόης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ,ΖΩΙΚΟ-ΣΩΤΗΡΙΚΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ.ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΟΙ ΚΛΗΡΙΚΟΙ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΜΕ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ,ΜΕ ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ (ΜΙΚΡΟ ΣΠΙΤΑΚΙ ΣΤΟ ΛΕΙΒΑΔΙ),ΟΥΤΕ ΜΕ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΥΠΟΥ MR.TOTHE....ΔΗΛ. ΥΠΝΟΣ ΜΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ......ΠΑΝΤΩΣ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΕΝ ΤΡΑΒΑΝΕ ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ! ΜΕ ΔΕΔΟΜΕΝΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝ.ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤ.ΑΠΟΧΡΩΜΑΤΙΣΜΟ .
    ΚΩΝΣΤ)ΡΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή