«Η Δευτέρα Παρουσία», έργο του 17ου αιώνα, από τη Μονή Αγίου Παντελεήμονος του Νομού Ηρακλείου. Βρίσκεται στο Μουσείο Ιερών Εικόνων και Κειμηλίων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης |
Βρισκόμαστε ήδη στην τρίτη Κυριακή του Τριωδίου, και βαίνουμε ολοταχώς προς τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, την πιο πένθιμη περίοδο του Εκκλησιαστικού έτους, αλλά και περίοδο χαρμολύπης ταυτόχρονα. Λύπη για τη φθορά που κυριαρχεί στον κτιστό κόσμο. Χαρά για την Ανάσταση του Χριστού, που γνωρίζουμε ότι ακολουθεί στο τέλος της Σαρακοστής.
Αυτό τον καιρό περνάει δύσκολα και ο Ελληνισμός περιμένοντας τη δική του Ανάσταση, που πρώτα απ’ όλα είναι ανάγκη να είναι πνευματική, και μετά να κατακλύσει όλο του το είναι. "Νύν πάντα πεπλήρωται φωτός ουρανός τε και γη και τα καταχθόνια", όπως λέει ο υμνωδός στον Κανόνα της Αναστάσεως το βράδυ της Λαμπρής.
Πολλές φορές στη ροή της ιστορίας οι ελπίδες των ανθρώπων διαψεύσθηκαν, ακόμα και όταν εναποτέθηκαν σε "σωτήρες". Η Εκκλησία από την άλλη πάντα διακηρύττει, ότι ένας είναι ο Σωτήρας και, ότι "εντός ημών εστί η Βασιλεία των Ουρανών", όπως πολύ παραστατικά φαίνεται και από την παραβολή της τελικής κρίσης της Απόκρεω.
Ο Χριστός με εικόνες από την ποιμενική, δικαστική και πολιτική ζωή εξηγεί στην ανθρωπότητα πώς θα κριθεί αυτή. Ως μοναδικό κριτήριο αυτής της δίκαιης κρίσης προβάλλεται από τον Ιησού η αγάπη που δε γνωρίζει κοινωνικά, φυλετικά, θρησκευτικά ή οποιαδήποτε άλλα όρια. Όποιος ξεπερνά τον εγωισμό του και αγαπά τον άλλον άνθρωπο, τότε στο πρόσωπο του άλλου αγαπά τον ίδιο το Χριστό, ενώ όταν δεν τον αγαπά, δεν αγαπά και τον ίδιο το Χριστό, όπως μας πληροφορεί μέσω της Παραβολής. Συνεπώς, ο Παράδεισος και η Κόλαση ξεκινούν από αυτή τη ζωή ως επιλογές του τρόπου ζωής. Κοινωνία προσώπων μεταξύ τους και με το Θεό είναι ο Παράδεισος βάσει του Τριαδικού τρόπου ύπαρξης, ενώ αντίθετα η Κόλαση είναι η απουσία της κοινωνίας των προσώπων μεταξύ τους και με το Δημιουργό, η τέλεια μοναξιά, που συνεχίζεται και μετά θάνατον, αν δεν υπάρξει η αλλαγή του τρόπου ζωής δια μέσου της ειλικρινής μετάνοιας και του Μυστηρίου της. Τη στιγμή του θανάτου του κάθε ανθρώπου συμβαίνει η προσωπική του μερική κρίση. Αυτή είναι μια στιγμή που κανένας δεν γνωρίζει πότε θα έρθει, γι’ αυτό και η Εκκλησία καλεί τους πιστούς να έχουν μνήμη θανάτου όχι βεβαίως για να απαισιοδοξούν, αλλά για να είναι έτοιμοι για το μυστήριο του θανάτου.
Χαρακτηριστική είναι η συγκλονιστική διήγηση του αββά Μακαρίου στα αποφθέγματά του. Ο αββάς Μακάριος χτυπάει με το μπαστούνι του όπως βάδιζε το κρανίο ενός αιρεσιάρχη που ήταν πεταμένο στην έρημο. Κι αμέσως η ψυχή του στην κόλαση σκιρτά και αισθανόμενη την επαφή του Αγίου τον παρακαλεί να προσευχηθεί για ανακούφιση. Στην ερώτηση του αββά ποια είναι η κατάστασή τους εκεί στην κόλαση, ο κολασμένος του λέει πως το πρόσωπο του καθενός είναι κολλημένο στη ράχη του άλλου, και δεν μπορεί κανένας να αντικρύσει τα πρόσωπο του άλλου. Τον παρακαλεί τελικά να προσευχηθεί για να μπορέσουν να δουν λιγάκι το πρόσωπο του διπλανού τους.
Εικόνες για την Κόλαση ως τόπος τιμωρίας με δεσμωτήρια ή φωτιές δεν ανήκουν βεβαίως στην Ορθόδοξη πίστη. Ο Θεός είναι πανταχού παρών, απλά όμως στην Κόλαση οι ψυχές δεν νοιώθουν την Παρουσία Του και αυτό γιατί δεν θέλουν οι ίδιες και διότι σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό, η κατάσταση μετά τον θάνατο του ανθρώπου παγιώνεται, αφού υπόκεινται σε μερική κρίση, όπως ειπώθηκε παραπάνω, και αναλόγως προγεύονται τον Παράδεισο ή την Κόλαση αναμένοντας παράλληλα και την τελική κρίση. Τα μνημόσυνα που τελούνται απαλύνουν τις ψυχές και προσδοκούν το έλεος του Θεού, που μόνο ο ίδιος γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει χωρίς να παραβιάζει την ανθρώπινη ελευθερία και πώς αλλιώς να γίνει, ως απόλυτη ελευθερία που είναι ο Ίδιος.
Για το χρόνο της Τελικής Κρίσης, της Δευτέρας Παρουσίας του Χριστού όπως είναι ευρέως γνωστή, ο Χριστός δε μας πληροφορεί για το πότε ακριβώς θα γίνει παρά μόνον ότι θα έρθει "ως κλέπτης μέσα στην νύχτα" δηλαδή ξαφνικά. Κατά καιρούς βεβαίως ακούγονται από διάφορες ομάδες και ανθρώπους συγκεκριμένες χρονολογίες κάτι το οποίο είναι παντελώς ανυπόστατο και ουδεμία σχέση έχει με την Εκκλησία.
Η Δευτέρα Παρουσία επίσης, θα έχει εκπλήξεις σύμφωνα με τα λεγόμενα του Χριστού. Άνθρωποι που σύμφωνα με την δική μας κρίση θα περιμέναμε να είναι κοντά του τελικά δεν θα είναι, και το αντίστροφο άνθρωποι δηλαδή, που πάλι κατά τη δική μας κρίση, δεν θα περιμέναμε να είναι κοντά του, τελικά θα είναι. Άλλη η κρίση των ανθρώπων, και άλλη η Δικαιοσύνη του Θεού.
Μεγάλο μυστήριο η ζωή και ο θάνατος, και η Εκκλησία ζει καθημερινά μέσα στο φθαρτό κόσμο το μεγαλύτερο θαύμα της ζωής και του θανάτου, την Ανάσταση, καλώντας όλο τον κόσμο να τη ζήσει. "Νύν πάντα πεπλήρωται Φωτός…".
Χρήστος Γκουνέλας
Θεολόγος
η αγαπη αποτελει το εσχατολογικο κριτηριο της κρισης. αυτο ειναι ο Θεος. δεν μπορει να αναιρεσει εαυτον. απο την αγαπη του απορρεει και η οποια "δικαιοσυνη" του. η αγαπητικη παντοτε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚ.Ν.
Γιατι η Δικαιοσύνη μπηκε σε εισαγωγικά ? Δεν είναι δίκαιος ο Θεός ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι βεβαια, η αγαπητική Δικαιοσύνη Του, δεν τον εμποδίζει να πη "Πορεύεσθε απ' εμου κατηραμένοι....."
@9,18
ΑπάντησηΔιαγραφήμαλλον δεν καταλαβαινεις ακριβως τι λες ή τι θα ηθελες να πεις. εσο σιγουροτατος πως δεν θα ηθελες να ειναι τοσο δικαιος ο Θεος κατα τον τροπο που το αναφερεις ή τουλαχιστον το εξυπονοεις...
Κ.Ν.
Κ.Ν. 8,07 έσο σιγουρότατος οτι άλλα πράγματα θέλουμε εμείς οι άνθρωποι (κατανόηση, επιείκεια, συγχωρητικότητα, όλα αυτά χωρίς μετάνοια), και άλλα πράγματα θέλει ο Θεός από εμάς (αγάπη εξ όλης της ψυχής μας, και τήρηση των Εντολών του).
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Θεός αγάπη εστίν".
Ο ιδιος αυτός Θεός είπε "Πορεύεσθε απ' εμού κατηραμένοι...", και δεν άφησε τον πτωχό Λάζαρο να βουτήξει το δαχτυλο του στο νερό, και να δροσίση τα χείλη του φλεγόμενου Πλούσιου.
«Η ελεημοσύνη (δλδ η ευσπλαχία, το έλεος, ο πόνος για τον άλλον) κι η δίκια κρίση , άν βρίσκονται μέσα στον ίδιο είναι σαν τον άνθρωπο που προσκυνά τον Θεό και τα είδωλα μέσα στο ίδιο σπίτι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ευσπλαχνία είναι ενάντια στη δίκαια κρίση. Η δίκαια κρίση είναι στο ίσιο μέτρο, μα η ελεημοσύνη είναι η λύπηση που έρχεται στον άνθρωπο από τη Θεία Χάρη, και σε όλους γέρνει (γέρνει: θέλει να δείξει πως η ευσπλαχνία , ολοένα γέρνει τη ζυγαριά της δικαιοσύνης από το μέρος του αδερφού που έφταιξε) με συμπάθεια και δε δίνει στον άνθρωπο που είναι άξιος για τιμωρία, την πληρωμή που τού πρέπει, και κείνον που κάνει το καλό τον γεμίζει από καλά.
Όπως δε ζυγιάζεται ένα σπυρί άμμος με πολύ χρυσάφι, έτσι κι η δίκια κρίση τού θεού δε ζυγιάζεται με την ελεημοσύνη του.Η δίκια κρίση δεν είναι στην πολιτεία των χριστιανών και δεν είναι σημειωμένη στη διδαχή τού Χριστού.
Να χαίρεσαι με τους χαρούμενους και να κλαίς με τους λυπημένους γιατί αυτό είναι το σημάδι της καθαρότητας.
Γίνε φιλος με όλους τους ανθρώπους και καθησε μονάχος μέσα στη διάνοια σου.»
του αββά Ισαάκ σε μεταγλώττιση και με υποσημειώσεις του κυρ Φώτη Κόντογλου
Δημητρη, πιστεύω οτι για να δείξη ο Θεος την Ευσπλαχνία του, (την οποία όλοι θέλουμε), πρέπει να μετανοήσουμε και να ζητήσουμε το Ελεος του. Αν δεν θέλουμε να μετανοήσουμε, τι θα γίνη ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή@3.41
ΑπάντησηΔιαγραφήεκει που λετε κατι, αμεσως αυτοαναιρεισθε. πώς ο θεος ειναι αγαπη και ζητα το ιδιο απο μας, ενω δεν αφηνει τον Λαζαρο να δροσισει τον πλουσιο; μηπως θα επρεπε να ανααζητησετε αλλου την απαντηση; και ναι, υπαρχει. στο οτι δεν κολαζει ο Θεος, αλλα την κολαση τους επιθυμουν οι κολασμενοι.
Κ.Ν.
υ.γ. αν τωρα με ρωτησετε πώς συμβαινει αυτο, δεν μπορω να σας απαντησω. ανηκει στον αγνωστο σε μας χωρο της ελευθεριας της προαιρεσεως.
Εγω δεν ξερω ποιοι θα παν παραδεισι ποιοι κολαση αλλα ξερω τι μαρτυρια θα περναμε οι κολασμενοι . Γιατι για το κατω πατωμα με εχω . Θα μας βαζει να βλεπουμε αιωνιως ματς του στυλ Αθηναικος Ιωνικος . Θα μας βαζει να βλεπουμε επισης οσοι ειμαστε νοτιοαμερικανοφιλοι στη μπαλα Β εθνικη Σκωτιας . Ματς με πολλη σεντρα , μεχρι και το πεναλτυ με σεντρα το εκτελουν . Και μια που ολοι οι ροκαδες θα ειμαστε κατω πατωμα ο ιδιος ο διαβολος θα εχει να ακουει για παρτυ του Floyd , Stonew , Who , CCR , Hendrix και γενικα τους γιγαντες και εμας θα μας υποχρεωνει να ακουμε αιωνιως bullet for my valentine και αλλους παρομοιους . Αιωνια φρικη . Α.Μ Υστερογραφο . Πελεκανε μια που θα εισαι στο πανω πατωμα στελνε μου στη ζουλα εμενα που θα ειμαι στο κατω κανενα dvd με messi και κανενα cd με floyd
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφού ο Πελεκάνος έκανε από τώρα την Τελική Κρίση, δεν χρειάζεται να έλθη ο Χριστός για Δευτέρα Παρουσία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά και αν έλθη οφείλει ανυπερθέτως, να επικυρώση την Απόφαση του Πελεκάνου !
Κ.Ν. 12.10, δεν συμφωνώ οτι "την κόλαση τους επιθυμούν οι κολασμένοι". Οι μέλλοντες κολασμένοι επιθυμούν την ανάπαυση και την απόλαυση, και σε καμμία περίπτωση την ταλαιπωρία και τον πόνο. Προφανώς όμως δεν δέχονται την ύπαρξη Αλλης Ζωής, οπότε δεν λαμβάνουν τα μέτρα τους για να εξασφαλίσουν και εκεί μακαριότητα, σαν αυτή που απολαμβάνουν εδώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ.Μ. 10,49 ασε τον διάβολο να ακούη Φλό'υ'ντ, Στόουνς κλπ και εσύ να ακούς Αμερικάνικη και Εγγλεζικη Ψυχεδέλεια, και άλλα πιο προχωρημένα πράγματα. Τα είπαμε !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρός αυτοέλεγχο, γιά κάποιους "θεολογούντας" εδώ...
ΑπάντησηΔιαγραφήAπόσπασμα από το κεἰμενο "Ἡ κρίση τῆς θεολογικῆς αὐτοσυνειδησίας" :
"Κατά τόν Ἄγ. Μάξιμο τόν Ὁμολογητή, ὁ Θεός ἐμφανίζεται σέ κάθε ἄνθρωπο «κατά τήν ὑποκειμένην αὐτῷ περί Θεοῦ δόξαν». Ἔτσι σ’ αὐτούς πού βιώνουν θεοφιλῶς τόν εὐαγγελικό λόγο «ὡς μονάς ἐμφαίνεται καί Τριάς, ἵνα τήν οἰκείαν ὕπαρξιν παραδείξειεν, καί τόν αὐτῆς τρόπον μυστικῶς ἐπιδιδάξειεν». Σ’ ἐκείνους ὅμως πού δέν πληροῦν τόν ὅρο τῆς εὐαγγελικῆς ζωῆς, ὁ Θεός ἐμφανίζεται ὄχι ὅπως εἶναι («οὐχ ὡς ἐστί») ἀλλά ὅπως αὐτοί εἶναι («ὡς εἰσί»). Θεολογοῦντες ἑπομένως οἱ τελευταῖοι αὐτοί παράγουν θεολογία ὑποκειμενική, διδάσκοντες ἁπλῶς τόν ἑαυτό τους! (P.G. 90, 364).
(...)
Στό πανόραμα τῶν κακοδοξιῶν, πού ἐντοπίζονται σέ θεολογικά κείμενα τῆς ἐποχῆς μας καί προσφέρονται μέ τή μέθοδο τῆς διγλωσσίας καί δῆθεν μέ τή σφραγίδα τῆς πατερικῆς θεολογίας, κακοποιοῦνται δύο θεολογικοί ὅροι θεμελιακῆς σημασίας γιά τή σωτηρία τοῦ χριστιανοῦ ἀνθρώπου. ὁ ὅρος ἁμαρτία καί ὁ ὅρος ἐνοχή!
Όλόκληρο το κείμενο εδώ:
http://www.agiazoni.gr/article.php?id=42986392230000913840
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρε μανια ο πελεκανος με τα μουστακια και τις χωριστρες . Βρε χριστιανε μου ουτε τα μουστακια ουτε οι χωριστρες ειναι σημαδια των οργανωσιακων . Μουστακια ειχαν οι ηρωες του 21 , οι ρεμπετες , ο Ian Rush , o Rivelino , παλιοι ηθοποιοι του Χολυγουντ ο Ερντογαν και πλειστοι οσοι αλλοι .Οσο για την χωριστρα ε ολοι τελος παντων πριν βγουμε εξω οταν χτενιζομαστε κανουμε μια χωριστρα αλλος στην μεση , αλλος πλαγια . Α.Μ Υστερογραφο . Αρειμανιο μυστακα τρεφει και ο Λεμμυ των μοτορχεντ . Βρε μπας και ειναι οργανωσιακος ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠελεκανε, το λεξιλόγιο σου θυμίζει σκληροπυρηνικό Πεντηκοστιανό πάστορα, ή λιμενεργάτη !
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεγάλε Πελεκάνε !! Είσαι φαινόμενο ! Πως τα ξέρεις όλα ? Είσαι Νούμερο Ενα !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι μπρε πελεκανε , επιασα τι λες . Σε πειραζω . Χωρις κακια .Περασε και η μπαρτσελονα ολα οκ . Την υγεια μας να εχουμε να διαφωνουμε . Α.Μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αγάπη ως βάση της Κρίσεως ναι,αλλά και χωρίς πίστη κανείς δεν μπορεί να ευαρεστήσει Τον Θεό.Αλλά επειδή η αγάπη τα έχει όλα για αυτό μιλά ο Κύριος για την Κρίση που βασίζεται πάνω στην αγάπη.Ρίξτε μιά ματιά στο τέλος της Κ.Διαθήκης να δείτε το παγματικό Κιτήριο Του Θεού να ιδείτε πως και αυτοί που αντιστρατεύονται την αλήθεια θα πάνε με τους κλέφτες,τους πόρνους και τους ασεβείς στην καταπιώνα του Άδη.ΑΚΡΙΒΟ ΠΡΑΓΜΑ Η ΑΛΗΘΕΙΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟπως πολύ καλά γνωρίζεις Πελεκάνε, οι Ευάγγελοι- Λούληδες στεγάζονται σε μεγάλες ποσότητες στη δική σου παράταξη, η οποία λόγω μεγαλοψυχίας τους καλύπτει, για να μην είναι εκτός Εκκλησίας "τα παιδιά", ενώ οι Οργανωσιακοί είναι Καθαροί και Ηθικιστές, όπως εξ άλλου πρώτος εσύ τους κατηγορείς καθημερινά !
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορώ να υποθέσω τι περιλαμβάνει το τεστ, που κάνετε στους υποψήφιους της παράταξης σας....
ΑπάντησηΔιαγραφήΠελεκάνε, συμμετέχεις κι εσύ στα τεστ, ή απλώς κοιτάζεις ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήπαλι το μουστακι..
ΑπάντησηΔιαγραφήφετρε μου θεουσες φερτε μου θεσουσες δεν αντεχω αλλο..
Σώπα τώρα πελεκάνε που τους ξυρίζετε το μουστάκι ! Αλλα είναι τα κριτήρια για να τους πάρετε υπό την προστασία σας. Εχει να κάνη με την ευλύγιστη μέση. (Οι μορφωμένοι το λένε 'ιδιαιτερότητα').
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι είναι παράξενο βρε παιδί μου! Οσοι την έχουν, κατηγορούν τους άλλους για ηθικισμό !
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήπως λέγεται η παράταξή σας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιαλαντζί ορθόδοξοι !
ΑπάντησηΔιαγραφήΥβριστές "ορθόδοξοι".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΦΟΥ ΕΙΣΤΕ Χ.Ο ΤΙ ΤΙς ΘΕΛΕΤΕ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ;Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ.ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΑΞΕΤΕ ΣΥΝΟΛΑ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ;Η ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΑΞΕΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΣΥΝΟΛΑ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ;
ΑπάντησηΔιαγραφή