Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΥΠΙΕΣ ΣΤΑ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΑ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΑ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Στα ...περίφημα πλέον πολυαρχιερατικά συλλείτουργα κατά τα ονομαστήρια Αρχιερέων της Ελλαδικής Εκκλησίας, έχουμε αναφερθεί ήδη προ τριετίας και το σχετικό κείμενο μπορείτε να διαβάσετε εδώ
Τώρα, με αφορμή την πανηγυρική ...καθιέρωση του φαινομένου, προβαίνουμε σε κάποιες παρατηρήσεις λειτουργικού περιεχομένου. Τις καταγράφουμε για την ιστορία και μόνον, κι όχι γιατί πιστεύουμε ότι κάτι θ' αλλάξει, παρά το γεγονός ότι τα Λειτουργικά Συνέδρια της Ιεράς Συνόδου καλά κρατούν, πρακτικά εκδίδονται, αλλά οι λειτουργικές παρατυπίες συνεχίζονται. 
Να επισημάνουμε, αρχικά, το γεγονός ότι στις λοιπές Ορθόδοξες Εκκλησίες (με εξαίρεση την Κύπρο που επηρεάζεται από μας) δεν εορτάζονται τα ονομαστήρια Επισκόπων με πολυαρχιερατικά συλλείτουργα. Αυτό ίσχυε, άλλωστε, και στην Εκκλησία της Ελλάδος τα παλιότερα χρόνια. Η μόδα του πολυαρχιερατικού εορτασμού είναι γνωστό ότι κατέστη επιδημία επί μακαριστού Χριστοδούλου. Και εντάσσεται - δυστυχώς - σε μια "λογική" savoir vivre από μέρους των Αρχιερέων, για να μη μπούμε στην άλλη "λογική" των πάσης φύσεως σκοπιμοτήτων. Και επειδή δεν υπάρχει τυπική διάταξη γι’ αυτά τα συλλείτουργα γίνεται ό,τι θέλει ο καθείς. 
Τώρα, αναφορικά με λειτουργικά παράδοξα που παρατηρούνται σε πολυαρχιερατικές ακολουθίες. 
1. Στον Εσπερινό μιας πανηγύρεως χοροστατεί ο νεώτερος τη τάξει επίσκοπος, κατά το έθος. Αυτό δε σημαίνει ότι μπορεί να χοροστατεί ένας βοηθός επίσκοπος, ακόμα κι αν είναι ο νεώτερος, συγχοροστατούντων Μητροπολιτών. Ο βοηθός είναι που συγχοροστατεί, όχι ο Μητροπολίτης. 
2. Προεξάρχει της Θ. Λειτουργίας κανονικά ο οικείος Μητροπολίτης. Αν αυτό δεν τηρηθεί τουλάχιστον πρέπει να τηρηθούν τα πρεσβεία. Αυτή είναι η τάξις και καμία άλλη. Δεν είναι δυνατόν να προεξάρχει κάποιος νεοχειροτόνητος αρχιερεύς, για λόγους savoir vivre και μόνον. Επίσης, είναι υποχρέωση του Πρώτου τη τάξει να είναι Πρώτος. Δεν πρόκειται για δικαίωμα το οποίο εκχωρείται. 
3. Παρόντος Μητροπολίτου – και δη του οικείου - είναι αδιανόητο να προεξάρχει βοηθός επίσκοπος ή τιτουλάριος Μητροπολίτης. Ακόμα κι αν πρόκειται για τα ονομαστήρια του βοηθού ή τιτουλαρίου. Η φωτογραφία που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο με τον τιτουλάριο Βρεσθένης Θεόκλητο στο θρόνο και τον οικείο Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιο ιστάμενο κάτω απ’ το θρόνο με επανωκαλλύμαυχο, μας φανερώνει μια αδιανόητη πρακτική για το Τυπικό της Εκκλησίας, αλλά ακόμα και για την επικρατούσα «τάξη» στην Εκκλησία της Ελλάδος, όπου οι Μητροπολίτες δεν φορούν επανωκαλλύμαυχο ούτε ενώπιον του Προέδρου της Ι. Συνόδου, ήτοι του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Στα πρεσβυγενή Πατριαρχεία οι συλλειτουργούντες μετά του Πατριάρχου Αρχιερείς φορούν απαρέγκλιτα επανωκαλλύμαυχο. Το αυτό συμβαίνει και στην περίπτωση τρισαρχιερατικής Λειτουργίας, προεξάρχοντος Μητροπολίτου έχοντος τα πρεσβεία. 
4. Ο οικείος Επίσκοπος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πηγαίνει τελευταίος τη τάξει των συλλειτουργούντων Αρχιερέων και προ αυτού να έχουν μπει στη σειρά τους κατά τα πρεσβεία (sic) βοηθοί επίσκοποι! Να έχουμε δηλαδή το απίθανο σχήμα: Μητροπολίτες-βοηθοί Επίσκοποι-Μητροπολίτης! 
5. Στα Συλλείτουργα - κυρίως των ονομαστηρίων - παρατηρείται το φαινόμενο στην απόλυση της Θ. Λειτουργίας, που κάνει ο εορτάζων Αρχιερεύς, να τον πλαισιώνουν οι συλλειτουργοί του Αρχιερείς με ράσα, έχουν δηλ. ξεφορέσει, κατά το κοινώς λεγόμενον, και παρίστανται για τους συνήθεις λόγους   αβροφροσύνης. Ποιο Τυπικό, άραγε, επιτάσσει την πρακτική αυτή; 
Αν θυμηθώ και κάτι άλλο θα επανέλθω, αγαπητοί συνοδίτες.

15 σχόλια:

  1. Αμάν πιά με τα Αρχιερατικά συλλείτουργα. Κάποτε γινόταν γιά να τιμηθούν οι εορταζόμενοι Άγιοι και τα άφθαρτα λείψανά τους όπου υπήρχαν. Σήμερα γίνονται προς τιμήν των όρθιων λειψάνων που είναι οι δεσποτάδες.
    Οι άνθρωποι αυτοί σε ποιά πραγματικότητα ζούν? Νομίζουν ότι αυτό είναι το έργο τους?
    Αίσχος!! Ο κόσμος πάσχει, υποφέρει,αυτοκτονεί από τα αδιέξοδα του μνημονίου και αυτοί προκαλούν με φιέστες,φολκλόρ και πολιτιστικές εκδηλώσεις(όπως έλεγε και ένας σοβαρός κληρικός της Εκκλησίας).
    Δεν έχουν καταλάβει ακόμη ότι ο κόσμος τους έχει απαξιώσει και εμπιστοσύνη έχει μόνον στους απλούς εφημερίους των ενοριών, που γιά την αλήθεια του πράγματος,οι δεσποτάδες τους μισούν και τους φέρονται βάναυσα και πρόστυχα.
    Κάποια στιγμή πρέπει να φάνε ντομάτες γιά να συνέλθουν. Δεν παίρνει άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν φτάνει που είναι απελέκητα ξύλα στην Ορθόδοξη Δογματική.. είναι εντελώς αστοιχείωτοι και στην Λειτουργική-Τελετουργική-Τήρηση Τυπικών διατάξεων Συλλειτούργου! Αχ Μεγάλη Εκκλησία...Σύ μόνον φυλάττεις την Τάξιν! Εντεύθεν και Ελλαδίτης Αρχιερεύς λειτουργεί ή χοροστατεί εν τω Π. Πατριαρχ. Ναώ επιτηρούμενος ως δεί, και δικαίως, υπό του Μ.Εκκλησιάρχου! Γιά ψάλτη δεν γεννάται ζήτημα... δεν περισσεύει ράσο........ ... ...
    (υ.γ. η φωτό εδώ με την "ρωσσική" μίτρα... πολύ ωραία! είναι και άνευ Σταυρού...άρα προοριζομένη διά "μιτροφόρον πρεσβύτερον"!).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ΒΑΣΙΚΗ ΑΙΤΙΑ ΑΝΑΓΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ-ΔΗΜΟΣΙΟΥΠΑΛΛΗΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ-ΚΛΗΡΙΚΩΝ.ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ,ΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕ ...ΚΛΠ.
    ΘΕΩΡΟΥΝ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ (ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ...).ΚΡΕΜΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ,ΠΕΡΙ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ,ΑΓΝΟΟΥΝΤΕΣ ΤΟΝ ΠΙΣΤΟ ΛΑΟ ΚΑΙ ΤΟΝ Ι.ΚΛΗΡΟ ,ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΒΛΕΠΕΙ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ,ΕΞΑΙΡΟΥΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ...ΓΡΑΙΔΙΩΝ. ΑΣ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΟΝ ΔΕΣΠΟΤΟΚΡΑΤΙΚΟ ΑΘΛΙΟ-ΠΑΜΠΑΛΑΙΟ ΝΟΜΟ ΠΕΡΙ ΕΚΚΛ.ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ !(ΔΕΣΠΟΤΗΣ=ΑΝΑΚΡΙΤΗΣ=ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ=ΤΕΛΙΚΟΣ ΔΙΚΑΣΤΗΣ !)
    ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ "ΧΩΡΙΣΟΥΝ ΤΑ ΤΣΑΝΑΚΙΑ"ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΚΑΙ ΧΑΣΟΥΝ ΤΙΣ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΘΑ ΞΑΝΑΕΠΑΝΕΛΘΟΥΝ ΣΤΟΝ ..ΤΥΠΟ ΚΑΙ ΤΟΠΟ ...ΧΡΙΣΤΟΥ !
    ΙΑΝ.ΑΛΑΤΖ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι και αυτό ένα στοιχείο της σήψης της κοινωνίας μας. Ματαιοδοξία, τυπικότητες, θέατρα... Εμφανώς ψυχοπαθολογικές καταστάσεις.
    Συλλείτουργο (έως 3) νοείται μόνον για χειροτονία επισκόπου ή για τιμή Αγίου προστάτη μιας περιοχής, όπου λειτουργούν οι γείτονες επίσκοποι. Μοναδική εξαίρεση για συμμετοχή πολλών αρχιερέων είναι το διορθόδοξο συλλείτουργο στα πλαίσια συνόδου, όπου λειτουργούν οι εκπρόσωποι των κατά τόπους εκκλησιών. Εννοείται σε όλες τις περιπτώσεις δίχως μίτρα και ράβδο. (Ακόμη και για τον προεξάρχοντα αν σέβεται τον εαυτό του- συμπληρώνω εγώ). Και παρόντως του μητροπολίτου δεν νοείται να λειτουργεί ο βοηθός, που ούτως ή άλλως σαν θεσμός κανονικώς πάσχει.
    Τα δε πρεσβεία πρέπει να τηρούνται πάντα. Πρώτα κατά τα δίπτυχα και αν δεν συντρέχει λόγος ηλικιακά.
    Για όσο ακόμη υπάρχουν αυτά τα ανεκδιήγητα αυτοκρατορικά απομεινάρια. Αυτό το κιτσαριό που θέλουν να το ονομάζουν δόξα των μυστηρίων, εικόνα του Ερχομένου εν δόξη Κυρίου και άλλες τέτοιες βλαστήμιες που δεν θέλω να γράψω γιατί ντρέπομαι. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια οι σπουδαιότεροι (σε έργο και συμπεριφορά) επίσκοποι ήταν όσο το δυνατόν πιο λιτοί. Ετούτοι εδώ όπως είναι και 100 κιλά κρέας ο καθένας φαίνονται σαν περίπτερα με τα όσα κρεμάνε επάνω τους. (Υπόψιν ο αυτοκράτωρ σπανίως εμφανιζόταν με την επίσημη στολή- συνήθως την επέτειο της ενθρονίσεώς του). Αφήστε που καθυστερούν τουλάχιστον μια ώρα παραπάνω τη Θεία Λειτουργία μέχρι να κινηθούν τόσα θωρηκτά. Πολύς κόσμος αγανακτεί και δικαιολογημένα.
    Ο Μέγας Βασίλειος τόνιζε στις κυρίες ιδίως της εποχής να αποφεύγουν να φορούν βαρύτιμα κοσμήματα και ρούχα στην εκκλησία διότι προκαλούν τους φτωχούς και σκανδαλίζουν το λαό. Ας σκεφτούμε σήμερα με τέτοια ανέχεια και φτώχεια. Φαντάζεστε έναν σημερινό δεσπότη να το λέει αυτό; Θα γελάσουν και οι πέτρες. Αν δεν του τις πετάξουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ρε παιδιά εδώ δεν έχουμα να φάμε, δεν έχουμε δουλειά και σεις εδώ ασχολείσται με ένα θέμα που ενδιαφέρει το 0,9% του ελληνικού πλυθησμού;
    Σοβαρευτείτε κύριοι.
    Έχουμε πολύ πιο σημαντικά και ουσιώδη θέματα να λύσουμε όπως το τι θα φάμε σήμερα καθ'οτι η οικογενεια μου αποτελειται απο 6 ανθρωπους και καθε μερα δεν ξερουμε τι θα βρουμε να φαμε.
    Ιντερνετ πηγα σε ενα φιλο και περναω λιγο την ωρα μου.Και μολις ειδα με τι ασχολειται εδω μεσα ο κοσμος γελασα και εκλάψα συναμα.
    ελεος.
    Φαγητό βρεστε μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τι να πει κανείς αγαπητέ Παναγιώτη και αγαπητοί συνοδίτες για το λειτουργικό κίτς που επικρατεί στην εκκλησία μας.... Δεν χρειάζεται να αναφέρω ότι οι πλείστοι των αρχιερέων όχι μόνο δεν ξέρουν να λειτουργούν σωστά αλλά την οποιαδήποτε πανήγυρη Αγίου την μετατρέπουν σε φιέστα και βλαχομπαρόκ κωμωδία με το εξής ΒΛΑΣΦΗΜΟ κοινό χαρακτηριστικό: γράφουν εκεί που δεν πιάνει το μελάνι, όπως κοινώς λέει ο λαός μας και συγχωρέστε μου την έκφραση, την αγία Κοινωνία!!!
    Ναι όπως το ακούσατε γιατί είτε διακόπτουν σχεδόν αμέσως την μετάληψη του λαού για να κάνουν απόλυση ή για να βγούν σε λιτανεία ή για τους ίδιους λόγους υποχρεώνουν τους διακόνους να κάνουν κατάληση σε χρόνο d t με αποτέλεσμα την βεβήλωση μαργαριτών, πλημμελή καθαρισμό του αντιμηνσίου κλπ
    Δυστυχώς όλη αυτή η κακοδαιμονία έχει μια αιτία το ότι οι επίσκοποι αδιαφορούν αν ο λαός μεταλαμβάνει! Τους ενδιαφέρει να μιλήσουν 20 και 30 λεπτά με ελεγκτικό ύφος 1000 καρδινάλιων και να επιδείξουν ο ένας στον άλλο τις στοφες και τα βαρύτιμα εγκολπια.
    Δυστυχώς κέντρο της λειτουργικής(;) μας ζωής δεν είναι η Ευχαριστία. Αν δεν καταλάβουμε όλοι μας πρεσβύτεροι και επίσκοποι ότι ότι κάνουμε στην εκκλησία έχει αρχή και τέλος την Ευχαριστία, εις μάτην κοπιώμεν!!!
    Όταν οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν με Ποιόν έχουν να κάνουν τι λειτουργική τάξη να περιμένει κανείς;

    π. Ν.Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μεγάλη κατάντια το πολυαρχιερατικά συλλείτουργα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα έπρεπε Αγαπητέ. Ιστολογε να κανεις αυτά τα μαθήματα λειτουργικής χρησιμοποιώντας και εποπτικό υλικό εκτός του λόγου. Και το καλύτερο εποπτικό υλικό θα ήταν μερικά βίντεο απο συλλειτουργα προεξάρχοντος του αειμνήστου και μεγιστου στην λειτουργική και τελετουργικά τάξη Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδημου του Βαλληνδρα.
    ΟΡΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα έπρεπε Αγαπητέ. Ιστολογε να κανεις αυτά τα μαθήματα λειτουργικής χρησιμοποιώντας και εποπτικό υλικό εκτός του λόγου. Και το καλύτερο εποπτικό υλικό θα ήταν μερικά βίντεο απο συλλειτουργα προεξάρχοντος του αειμνήστου και μεγιστου στην λειτουργική και τελετουργικά τάξη Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδημου του Βαλληνδρας.
    ΟΡΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΑ ΑΥΤΑ ΚΑΘΕΑΥΤΑ ΑΛΛΑ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΤΙ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΦΙΕΣΤΕΣ ΥΠΟΔΟΧΕΣ ΣΥΝΕΣΤΙΑΣΕΙΣ ΣΠΑΤΑΛΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΚΑΙΡΟ ΚΡΙΣΗΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Άλλο συλλείτουργο άλλο επιδεικτική μεγαλοπρέπεια διαφόρων ειδών, όσο για τον Επίσκοπο Βρεσθένης πρέπει να είναι ευχαριστημένος με τον τιμητικό τιτλο που διαθέτει ας μην ζητάμε υπερβολικά πράγματα και έτσι μπορεί να βοηθήσει την Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κύριε Ανδριόπουλε θα σας παρακαλούσα σε ένα νέο άρθρο σας να μας ενημερώσετε και για τη Λειτουργική Τάξη που πρέπει να επικρατεί κατά τις συμπροσευχές, στις οποίες ενίοτε συμμετέχουν μάγοι, επισκοπίνες κλπ.
    Ποια πρεσβεία τηρούνται σ΄αυτές τις περιπτώσεις;
    Μήπως τότε ισχύει πραγματικά το savoir vivre που αναφέρει ότι οι κυρίες προηγούνται;
    "Οἱ διυλίζοντες τὸν κώνωπα, τὴν δὲ κάμηλον καταπίνοντες!" Ματθ κγ,24

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμε 11,43 ΕΓΡΑΨΕΣ !!!!!!
    Εισαι και ο ΠΡΩΤΟΣ !!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @11:43
    Welcome to the μισογύνης club!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ok!
    Το αλλάζω:
    "Οι κυρίες έπονται".
    Happy?
    Για τους μάγους όμως δε λες κουβέντα.
    Μόνο για τις γυναίκες.
    Πονηρούλη του φιλο-γύνης club!
    Ελα βρε : Don't worry. Be happy!

    ΑπάντησηΔιαγραφή