Αναχώρησε σήμερα για το μεγάλο της ζωής του ταξείδιον ο συνθέτης Μιχάλης Αδάμης.
Ένας από τους σημαντικότερους έλληνες συνθέτες, με πλούσιο και πρωτότυπο έργο, με μια διαδρομή μουσικής ποιητικής συναρπαστική!
Από τους πρώτους που εισήγαγαν στην Ελλάδα την ηλεκτρονική μουσική, ήταν ο ίδιος που έγραψε πάμπολλα έργα σύγχρονης μουσικής επηρεασμένα από την βυζαντινή μουσική παράδοση, χρησιμοποιώντας ως σολίστ και τον Λυκούργο Αγγελόπουλο και δημιουργώντας μια σχολή, θα λέγαμε, στο είδος αυτό.
Επειδή μεγάλωσα με τη μουσική του γράφω δυο λόγια στη μνήμη του, καταθέτοντας και την ευγνωμοσύνη μου για την καλλιέργεια της ευαισθησίας που - ακουσίως - μου πρόσφερε.
Όταν γεννήθηκα ο Αδάμης παρουσίαζε "Τα Βυζαντινά Πάθη".
Στην πρώϊμη εφηβεία μου βρέθηκα με παιδικές χορωδίες σε σεμινάρια, σπουδαία για εκείνη την εποχή, στα οποία δίδασκε ο Μιχάλης Αδάμης, όπως και οι αείμνηστοι Στέφανος Βασιλειάδης και Γιάννης Μάντακας.
Ως φοιτητής τραγουδούσαμε με τη Χορωδία του Πανεπιστημίου το Κοινωνικό των Κυριακών "Αινείτε" και την "Ψαλμική Ωδή" για μικτή χορωδία.
Αργότερα με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία του Λυκούργου Αγγελόπουλου, της οποίας ο Μιχ. Αδάμης διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος, τραγουδήσαμε το "Ροδανόν", το δίφωνο "Αινείτε" του Μανουήλ Γαζή (15ος αι.), όπως και τους "Τρεις παίδες εν καμίνω" σε δική του μεταγραφή κ.α.
Δεν ξεχνώ μια χειμωνιάτικη περιοδεία που κάναμε με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία στη Βόρειο Ιταλία, πριν σχεδόν 20 χρόνια, ερμηνεύοντας τους Τρεις Παίδες με τη συμμετοχή και της συνθέτριας, σήμερα, Δώρας Παναγοπούλου.
Με τον Μιχάλη Αδάμη στην Αγία Πετρούπολη, στο πλαίσιο συναυλιών με την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία |
Ο Αδάμης ήταν ένας σοβαρός συνθέτης και ένας σοβαρός άνθρωπος. Οι κουβέντες του ήταν μετρημένες και άλατι ηρτυμένες. Τον ενδιέφερε πάντοτε η ουσία και ποτέ το περιτύλιγμα. Γι' αυτό και το πλούσιο έργο του, που είναι εν πολλοίς ιδιαίτερα απαιτητικό, δεν παιζόταν τόσο συχνά όσο του άξιζε και θα του έπρεπε.
Θυμίζω ότι ο Αδάμης ήταν και θεολόγος και πιστό τέκνο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, της οποίας τον μουσικό πολιτισμό θεωρώ ότι πρόβαλε θαυμάσια μέσα από το έργο του. Η σύγχρονη οπτική ματιά του, μπολιασμένη με την παράδοση, συνέβαλε στο να προσεγγίσουν την πνευματικότητα της Εκκλησίας και άνθρωποι άγευστοι αυτής.
Μαζί με δυο δικές μου φωτογραφίες του Μ. Αδάμη που δημοσιεύω εδώ, αναρτώ και την εξαιρετική δουλειά της Σωτηρίας Αδάμ και της Στέλλας Αρκέντη στους "Τρεις παίδες εν καμίνω". Το βίντεο περιλαμβάνει την Ακολουθία όπως την ερμηνεύει η ΕΛ.ΒΥ.Χ. και σχολιάζουν ο συνθέτης και ο Λυκούργος Αγγελόπουλος.
Ας είναι αιωνία η μνήμη του!
Π.Α.Α.
Η εξόδιος ακολουθία για τον Μιχάλη Αδάμη θα ψαλεί αύριο Τετάρτη στις 2 το μεσημέρι στον Ι. Ναό της Αγίας Ειρήνης Αιόλου, εκεί όπου εκκλησιαζόταν.
Μιχάλης Αδάμης , που σκιαγραφείται τόσο εύστοχα και με τόση αγάπη από τον Παναγιώτη, ήταν ένας ευπατρίδης και γι' αυτό απλός και ταπεινός ως πραγματικά μεγάλος . Η τεράστια μουσική δημιουργία του πιστεύω ότι θα αξιολογηθεί από τους ειδικούς, εγώ θα τονίσω μονο την κατά Κυριακή αθόρυβη παρουσία του στην Αγία Ειρήνη και τη συχνότατη συμμετοχή στην Αγία Κοινωνία. Ήταν θεολόγος κι αυτό δεν το ξέχασε ποτε στη ζωή του.Μεγάλο πόνο του προκάλεσε ο πρόωρος θάνατος της γυναίκας του της αείμνηστης Πάνης , τον οποίο όμως αντιμετώπισε με εν Χριστώ καρτερία. Ο Θεός να τον κατατάξει εν σκηναις αγίων και εν χώρα ζώντων
ΑπάντησηΔιαγραφή