Με επιστολή μου της 17ης Σεπτεμβρίου ε.ε. προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεον διαμαρτυρήθηκα εντόνως γιατί διέστρεψε δημοσιευμένα κείμενά μου δίνοντας την εντύπωση ότι υπάρχει κακοδοξία στις θέσεις, που εκφράζω στις Πανεπιστημιακές Παραδόσεις μου στο μάθημα της Δογματικής. Του εδήλωσα ότι με την παραποίηση αυτή των κειμένων μου, διά της μεθόδου των αποσιωπητικών, με εμφανίζει, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι ασπάζομαι κακοδοξία, την οποία ρητώς καταδικάζω στο εν λόγῳ έργο μου. Με πόνο ψυχής για την ενέργεια του αυτή του απηύθυνα το ερώτημα: γιατί το έκανε; Εκ παραδρομής –οπότε θα αρκούσε μία έκφραση λύπης εκ μέρους του- ή εσκεμμένα –πράγμα δύσκολο να το διανοηθώ;
Στο γράμμα μου αυτό ο Σεβασμιώτατος έσπευσε να απαντήσει ταχύτατα, με δικό του γράμμα της 21ης Σεπτεμβρίου, απέφυγεν όμως να δώσει απάντηση στο πιο πάνω κρίσιμο ερώτημά μου. Με μία βιαστική αναφορά σχεδόν ως «εν παρόδῳ» δηλώνει ότι δεν είχε την πρόθεση να παραποιήσει τα κείμενά μου (σαν να έχει σημασία η πρόθεση και όχι η πράξη - άλλωστε τα κείμενα ομιλούν από μόνα τους), σπεύδει όμως να συγκαλύψει το πρόβλημα αναφερόμενος σε ευρύτερες διαφωνίες του μαζί μου: η παραποίηση αυτή δεν έχει σημασία, αφού ούτως ή άλλως η διαφωνία μας επεκτείνεται και σε άλλα θέματα (π.χ. στο θέμα της θελήσεως του ανθρώπου)! Αυτό είναι το νόημα της απαντήσεώς του.
Κατανοώ απόλυτα τη θέση του αγίου αδελφού: η ομολογία ενός σφάλματος είναι πάντοτε δύσκολη• δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πρόθεσή μου, ειλικρινά, δεν ήταν, ούτε είναι, να δυσχεράνω τη θέση του Σεβασμιωτάτου. Εκπλήσσομαι όμως, ειλικρινά, από την έλλειψη κάθε ευαισθησίας εκ μέρους του. Εκτός, από το δημοσίευμα του στον τόμο της Ι. Μητροπόλεως Πειραιώς (ο οποίος και, ακούω, μεταφράζεται στην αγγλική!) πληροφορούμαι ότι την παραποιημένη αναφορά του στο κείμενό μου την ανήρτησε και στο διαδίκτυο, όπου και, κατά την ιστοσελίδα, διαβάστηκε περισσότερες από 16.000 φορές! Αν εξαιρέσουμε τους σοβαρούς και ειδικούς γνώστες του θέματος, οι οποίοι και διέγνωσαν αμέσως ότι πρόκειται για πλαστογράφηση της πραγματικότητος, χιλιάδες άνθρωποι που δεν έχουν πρόσβαση στα κείμενα μου και τώρα και στο μέλλον θα θεωρούν γνήσιο το παραποιημένο κείμενο μου. Και αυτό δεν φαίνεται να σημαίνει τίποτε για τον άγιο αδελφό, ο οποίος θα κοιμάται με ήσυχη τη συνείδησή του!
Εφ’ όσον ο άγιος Ναυπάκτου θέλει για ευνόητους λόγους να παρακάμψει το θέμα αυτό και, προφανώς, δεν προτίθεται να διορθώσει το λάθος του (αφού δεν το αναγνωρίζει και δεν λυπείται γι’ αυτό) κανονικά θα έπρεπε να σταματήσει εδώ η συνομιλία μας. Επειδή υποσχέθηκα όμως ότι θα απαντήσω και επί της ουσίας των ισχυρισμών του, στους οποίους και επανέρχεται στην απαντητική επιστολή του, ελπίζω σύντομα να το πράξω δίνοντας τέλος σε μία, δυστυχώς, αδιέξοδη υπόθεση.
Ως προς το ερώτημα του Αγίου Ναυπάκτου γιατί συνέδεσα το όλον θέμα με εκείνο της πολεμικής που ασκείται κατά των θεολογικών διαλόγων, του υπενθυμίζω ότι το παραποιημένο κείμενό μου βρίσκεται σε ομιλία του που χειροκροτήθηκε από σύναξη, κατά την οποία ακούστηκαν τα μύρια όσα κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των θεολογικών διαλόγων του.
Τέλος, ως προς την επιστολή του της 7ης Οκτωβρίου 2009, όπως μαρτυρεί το περιεχόμενό της, δεν απήντησα, διότι αναφέρεται σε θέματα εσωτερικής φύσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος, στα οποία δεν είχα κανένα δικαίωμα να αναμειχθώ. Είμαι πάντως υποχρεωμένος για λόγους δικαιοσύνης προς το πρόσωπο του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου να δηλώσω ότι το θέμα του θεολογικού διαλόγου με την Ρώμη το έφερε όντως στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, και η σχετική απόφαση ήταν συνοδική.
Αθήνα, 27 Σεπτεμβρίου 2012
Η ολη κουβεντα γινεται οπως τουλαχιστον φαινεται για την φυση της Αγιας Τριαδας . Τωρα αν υπαρχουν και αλλες σκοπιμοτητες απο πισω ντετεκτιβς δεν ειμαστε απλως διαβασαμε αρκετοι την τριαδολογια τοσο του Ζηζιουλα οσο και αλλων ιεραρχων . Μια σκεψη . Και ο Ναυπακτου και ο Περγαμου εφοσον δεν ειναι μηχανικοι δεν μπορουν να πουν ουτε λεξη για το πως δουλευει η μηχανη του αυτοκινητου τους και φυσικα δεν λενε . Παρολα αυτα γραφουν σελιδες ολοκληρες δογματικης περι φυσης του Θεου περι ακτιστων και κτιστων ενεργειων περι ισοροπιων αναμεσα στα προσωπα της Θεοτητος λες και ο Θεος ειναι τραντζιστορ και αυτοι ραδιοτεχνιτες . Ενω θα επρεπε να αρκεστουν στο συμβολο της πιστεως και αυτοι και ολοι οι θεολογοι οικουμενιστες και αντιοικουμενστες . Τελικα εχουν τη σκοπιμοτητα τους τα ρασα τα καλυμαυχια και ολα αυτα η αρτα και τα γιανενα που φοραν οι δεσποταδες . Χωρις αυτα η θεολογια που εκφερουν οι δεσποταδες που ειναι ανθρωπακια σαν και μας που τους πιανει οπως εμας κρυολογημα διαρεια πονοκεφαλος πονοδοντος και ολα τελος παντων και ομως εξεταζουν τη φυση του Θεου λες και τον εχουν στο μικροσκοπιο χωρις ολα αυτα λοιπον τα τζαντζαλα και μαντζαλα που φορανε θα ηταν τελειως γελοιοι . Πρωσοπικη μου γνωμη θα επρεπε ολοι οι θεολογοι στο θεμα της τριαδικοτητας να αρκουντε στην Γραφη και στο Συμβολο της πιστης .
ΑπάντησηΔιαγραφήΈλεος πια με όλο αυτό το "ξεκατίνιασμα"... Μην ασχολείστε πλέον με ανθρώπους που το μόνο που τους απασχολεί είναι η προσωπική τους προβολή και τίποτα άλλο... Θυμήθηκα τώρα και ένα από τα ανέκδοτα του μακαριστού Χριστοδούλου που κατέληγε στη σπανιότητα της παρουσίας επισκόπων στον Παράδεισο!!! Ας καταλάβουν λοιπόν ότι είναι πρωτίστως μοναχοί και ο βίος τους θα πρέπει να διέπεται από αυτά τα οποία υποσχέθηκαν στην κουρά τους... Αυτά τα λίγα χωρίς μεγάλες θεολογίες!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αυτονόητο: αυτή είναι η δύναμη του διαδικτύου, να ασχολούμαστε με το τι απάντησε ένας θεολογικώς νάνος (και ημιμαθής στα ψυχολογικά ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται) με τον σημαντικότερο ορθόδοξο θεολόγο του β΄ μισού του 20ού αιώνα! Έλεος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα τρελλαθω . Αν μεν ειναι καποιος χριστιανος παραδεχεται για την Αγια Τριαδα αυτα που λεει ο Χριστος στο κατα Ιωαννη ευαγγελιο και το συμβολο της πιστης . Ανηκω σε αυτη την κατηγορια . Αν παλι καποιος ειναι αθεος δεν παραδεχετε τιποτα . Ποιον απο τους δυο διαφωνουντες δεν ξερω ανωνυμε των 11 και 22 ενοεις νανο και πιον κορυφαιο . Ουτε ειναι στους καημους μου να μαθω τα επιτευγματα τηςθεολογιας λες και μπορει να γινει ερευνα επι του Θεου περαν αυτων που αποκαλυψε ο Χριστος και οι αποστολοι και ακολουθως βασιζομενες σε αυτα οι συνοδοι . Αλλα θα ηθελα να μαθω βασει πιων κριτηριων θεωρειται καποιος θεολογος μεγας . Για γιατρους μηχανικους και αλλους ξερουμε τα κριτηρια . Αλλα τι κουφο ειναι αυτο ; Καλα κανουν καμια φορα οι αθεοι και σπαν πλακα μαζι μας
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι ντροπή βρε αδελφοί.Ένας επίσκοπος του αναστήματος του Ζηζιούλα να αποδέχεται και να πέφτει στο χαμηλότερο επίπεδο των διαλόγων ανταπαντήσεων...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κόσμος χάλασε δυστυχώς.
Αν και ο ζηζιούλας καταφεύγει σε αυτές-συγγνώμη- τις γελοιότητες τότε τα πράγματα είναι σοβαρά.
Λυπάμαι για τον Περγάμου.Δυστυχώς τα φαινόμενα απατούν και φυσικά ότι λάμπει δεν είναι χρυσός.
Με αγάπη
Μανώλης Παναγόπουλος
Άρτα.
Επιτέλους ξεκινά ένας καλός θεολογικός διάλογος. Ίσως καταδειχθούν και οι πονηρές μέθοδοι που χρησιμοποιούν όσοι επιχειρούν κατά το δοκούν να ανακηρύσσουν αιρετικούς και να υβρίζουν σκαιότατα όσους αναλώνονται στην διακονία της Εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον δεν υπάρχουν σημαντικοί και μη σημαντικοί θεολόγοι! Η Θεολογία είναι πρώτα από όλα τρόπος ζωής και μετά θεωρία...αν δε ζήσεις πως θα μιλήσεις;και βεβαίως μακριά από βαρύγδουπους τίτλους: '' ο καλύτερος του αιώνα'' κλπ. λές και πρόκειται για μάρκα αυτοκινήτου!έργο χειρών ανθρώπου μόνον! Θεολογία και ταπείνωση πάνε μαζί!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ θεολογία είναι καρπός και χάρισμα του Αγίου Πνεύματος και ακτινοβολεί στις σπηλιές του Ακτίστου Φωτός, στην ταπεινή προσφορά αγάπης, στη κατα Θεόν οικογένεια, στην αγράμματη αλλά καθαρή καρδια, στην Ποιμαντική διακονία, στην Ιεραποστολή, στα βάσανα του πονεμένου ανθρώπου. Ούτε σε συνέδρια, ούτε σε πανεπιστήμια, ούτε σε βιβλία, ούτε σε διαμερίσματα των Αθηνών, ούτε σε δερμάτινες πολυθρόνες και πέριοπτες θέσεις διαλέξεων. Μακριά από κοσμικότητες, εγωισμούς επισκόπους χωρίς ποίμνιο (του καναπέ) και αυτοπροβολές. Είναι βαθύς αφουγκρασμός των Πατέρων, της Γραφής, των Αγίων, Του Λόγου του ουρανού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Μητροπολίτης Ναυπάκτου πέρασε (θάρρος; θράσος; σκοπιμότητα; ανοησία;) τα εσκαμμένα και ακολουθεί τον κατήφορο με παραποίηση και πλαστογράφηση κειμένων του Μητροπολίτη Περγάμου, που μόνο ένας κοινός πλαστογράφος χαρτονομισμάτων θα επιχειρούσε στο είδος του. Μα τόση εμπάθεια; Τόσος κατήφορος; Τόση βλακεία; Δε βρίσκεται κάποιος εχέφρων δίπλα του να τον ταρακουνήσει για να συνέλθει; Ε, ξύπνα, Γέροντα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΆγιε Ναυπάκτου, κατρακυλάς, δεν το αισθάνεσαι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπαράδεκτος ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου να παραποιεί κείμενα. Προσβάλλει πρώτα τον εαυτό του. Και το σχήμα. Αυτογελειοποιείται. Και αυτοδιασύρεται. Κρίμα. Μα τόσος κατήφορος; Τόση εμπάθεια; Δεν το αντιλαμβάνεται; Μια ΣΥΓΓΝΩΜΗ από επισκοπικά χείλη δεν μπορεί να ακουστεί;
ΑπάντησηΔιαγραφήκ. Ανδρόπουλε ανεβάστε και τη νέα απάντηση του Ναυπάκτου, μην είστε τόσο μονομερής...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ακριβή η συγνώμη. Σχεδόν άγνωστη στα εκκλησιαστικά μητροπολιτικά περιβάλλοντα. ''Δάσκαλε, (ποιμένα) που δίδασκες....''
ΑπάντησηΔιαγραφήἈγαπητέ ἀνώνυμε «29 Σεπτεμβρίου 2012 5:35 μ.μ.», μού φαίνεται δέν ἔχεις καταλάβει ὅτι βρίσκεσαι σέ ὁπαδικό ἱστολόγιο. Ἐδώ δέν μας ἐνδιαφέρει ἡ θεολογία, οὔτε ἡ ἱστορία οὔτε κάν ἡ δημοσιογραφία. Μας ἐνδιαφέρει μόνον νά διαφημίζωμε τοῦς Πατριαρχικούς. Δέν πᾶνε νά πούνε ὅτι ὁ Υἱός εἶναι κτίσμα, ὅτι οἱ Ἐκκλησίες εἶναι πολλές, ὅτι οἱ αἱρετικοί εἶναι ὀρθόδοξοι, ὅτι ὁ ἤλιος βγαίνει ἀπό τή Δύση; Τί μας ἐνδιαφέρει! Ἐμείς εἴμαστε ἐδώ γιά διαφήμιση τῶν Πατριαρχικῶν. Καί μή σέ μπερδεύουμε μέ τό ὅτι συνεχώς ὁμιλοῦμε περί Θεολογικῶν Διαλόγων καί εἴμαστε ὑπέρ των. Ὅπως βλέπεις δέ σκαμπάζουμε ἀπό θεολογία (γι'αὐτό ἄλλωστε δέν δημοσιεύουμε τήν ἀπάντηση τοῦ Ναυπάκτου). Εἴμαστε μόνον ὑπέρ τοῦ Διαλόγου μέ ἐτεροδόξους διότι οὔτε κί αὐτοί σκαμπάζουν κί ἔτσι ὁ καθένας μπορεῖ νά λέει ἄφοβα ὅτι τοῦ κατεβάσει χωρίς νά ὑπάρχει κίνδυνος νά τόν παρεξηγήσουν. Γιά νά μή στά πολυλογῶ ἐδώ δημοσιεύουμε μόνο ὅτι ἔχει νά κάνει μέ μετανεωτερικότητα καί γενικῶς ὅτι λέξη ξεκινάει μέ τήν πρόθεση μετά-. Γιατί ἐάν κάτσουμε τῶρα νά ἀσχοληθοῦμε μέ τίς Πατερικο-Δογματικές καί Τριαδολογικές ἀναλύσεις τοῦ Ναυπάκτουκαί τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου θά μᾶς κάτσει βαρύ τό χαβιάρι καί δέν θά μποροῦμε νά ἀκούσουμε ἄνετα τόν Χατζιδάκι. Δέν εἶναι καί εὔκολο νά φτάσει κανείς στή θέωση, ὅπως καταλαβαίνεις, ἀγαπητέ ἀνώνυμε. Δυστυχῶς θέλει τόνους χαβιάρι καί Λυρική! Καί φυσικά τήν Πατριαρχική εὐμένεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απάντηση του Σεβ. Ναυπάκτου. Καλό θα είναι πάντως να προσέχουμε όλοι μας τι διάβαζουμε και πως το διατυπώνουμε. Ουδείς κατέχει το αλάθητο, ούτε οι Σεβασμιώτατοι Άγιοι Αρχιερείς ούτε εμείς! Ας είμαστε λοιπόν όλοι μας προσεκτικοί στο πως εκφραζόμαστε και χαρακτηρίζουμε... Ιδίως τον Άγιο Ναυπάκτου που κατα γενική ομολογία έχει αποδείξει στο διάβα της Αρχιερωσυνής του πόσο ταπεινός και ήρεμων τόνων είναι, αλλά και για τον Άγιο Περγάμου έναν αξιόλογο Ιεράρχη του Θρόνου με μεγάλη εμεπειρία, δεν είναι σωστό να μιλήσουμε υποτιμιτικά ή να τον χαρακτηρίσουμε! Εξάλλου και οι δύο φέρουν τη Χάρη Του Θεού με την Ιερωσύνη και Αρχιερωσύνη τους!
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=10574
Αυτό το οποίο δικαίως και ορθοδόξως μέμφεται ο Ναυπάκτου είναι μόνο μία από τις κακοδοξίες του συγγράματος του Περγάμου, στο οποίο εκτός των άλλων, υπερασπίζει και μια μορφή του φιλιόκβε καταδικασμένη ήδη συνοδικώς από την Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το οποίο και αντορθοδόξως μέμφεται ο Ναυπάκτου είναι μία από τις ορθόδοξες θέσεις του συγγράμματος του Περγάμου, στο οποίο εκτός των άλλων, υπερασπίζει την ορθόδοξη διδασκαλία επικροτούμενη ήδη συνοδικώς από την Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφή