Κυριακή 12 Αυγούστου 2012

"Το αλάθητο δεν το έχει ένας, δύο ή περισσότεροι άγιοι, αλλά η Εκκλησία εν συνόλω"

Madonna Litta, Leonardo da Vinci 1490


Προς Tελεβάντον και τους συν αυτώ  εκπεσόντας διευκρινιστικός επανακλητικός εις την ορθόδοξον λογικότητα
(και καταληκτικός)
Του Κώστα Νούση

Σεβόμενος την επιθυμία του φιλόξενου ιστολόγου Παναγιώτη να τερματίσει εδώ ο διάλογος που άρχισε για το θέμα της τεκνογονίας, θα ήθελα να προβώ σε μια τελική επ’ αυτού διευκρίνιση και να μην επανέλθω, εκτός φυσικά και αν συντρέξει πολύ σοβαρός λόγος που θα καθιστούσε ένοχη και ανεπίτρεπτη τη σιωπή. Άλλωστε, και εγώ είμαι του αυτού πνεύματος, διότι με τύπους Τελεβάντου (ουκ ολίγους δυστυχώς), ‘αγίους, παραδοσιακούς και ομολογιακούς’, ο διάλογος φύσει μετατίθεται στον χώρο της μωρίας και της φαιδρότητας (Β΄ Τιμ. 2:23-25). Και αυτό δεν το λέω υποτιμητικά, αλλά λόγω απλής ιστορικής διακρίβωσης του προτέρου ‘ανέντιμου τρόπου’ των προαναφερθέντων ‘στύλων της ορθοδοξίας’.
Η βάση του διαλόγου πρέπει να είναι πάντοτε η έντιμη αναζήτηση της αλήθειας και η ανταλλαγή ιδεών μόνο προς τούτο. Αν λείπει αυτή η προϋποθετική διάθεση, δεν υφίσταται κανένας λόγος συνέχισης των προκυπτόντων παράλληλων μονολόγων. Έρχομαι με πολλή συντομία στο θέμα: ο ‘εκπεσών’ εδώ και καιρό αδελφός παρά την ισχυρότατη τεκμηρίωση των θέσεών μου μέσω κορυφαίων εκφραστών του χριστιανισμού (Παύλος και ιερός Χρυσόστομος συν τη αγιογραφική εν προκειμένω συνηγορία) προβαίνει με πεπλανημένη και αρρωστημένη εμμονή σε μια ανερμάτιστη εξύβρισή μου σαν γιανναρικό και νεορθόδοξο, συγκαταλέγοντας συνειρμικά στα κενά και καινά του αυτά θεολογικά κατηγορήματα (μάλλον παραληρήματα) και τους αγίους που προανέφερα. Το ίδιο foul  δεν απέφυγαν άπαντες οι ανώνυμοι ‘παραδοσιακοί’ (κατά την τελεβάντεια κατηγοριοποίηση) σχολιαστές μου, δηλωτικό της περισσεύουσας στον οικείο χώρο κακοπροαίρετης πολυεδρικής χωριατοσύνης.
 Το εξαρχής και συνεχώς αναπαραγόμενο δομικό σφάλμα στους ανεγκέφαλους τούτους και προπετείς νόες  – εξαιρώ τους εξ αγνοίας καλοδιάθετους επικριτές μου, θύματα πολύχρονης κακέκτυπης κατηχητικής προβολής της ορθόδοξης πίστης – είναι εν προκειμένω η σύνδεση της τεκνογονίας (ως πρωταρχικού, μοναδικού και υποχρεωτικού σκοπού του γάμου) με την αποφυγή της. Φυσικότατα και η αποφυγή της τεκνογονίας υπό τις εκάστοτε κατά εξατομικευμένη περίπτωση προϋποθέσεις μπορεί να αποβεί εφάμαρτη. Από κει και πέρα η άκαιρη και άκυρη απαγόρευση της σωματικής επαφής και η επιβολή της παρθενίας μέσα στον γάμο με κανονικές προσχηματικές αλχημείες εξίσου καθίσταται κολάσιμη πράξη. Ο αρνητικός, εξάλλου, όρος αποφυγή δεν είναι θεμιτό να συνάπτεται με την ελεύθερη σαρκική επαφή των συζύγων, οι οποίοι δε συνέρχονται αποκλειστικώς προς παιδοποιίαν.
Με ξενίζει έως εξοργίζει η παράκαμψη του consensus patrum που επιχείρησα να δείξω επί της ανακυψάσης προβληματικής μέσα από τόσους εγνωσμένου κύρους και αγιότητας άνδρες. Τελικά, οι κύριοι της ‘παραδοσιακής’ πλάνης είναι κατ’ επιλογήν ορθόδοξοι και αρπάζονται από αγίους – έστω και έναν[1] – που τους βολεύουν στις ιδεοληψίες τους, εννοείται πάντοτε με τις κατάλληλες κατά το δοκούν τους ερμηνευτικές επεμβάσεις στα έργα και τα λόγια εκείνων. Καθίστανται έτσι θεομάχοι με ψυχοπαθολογικές (έως δαιμονιώδεις) αντιδράσεις, κάτι που δυστυχώς δεν μπορούν να κρύψουν.
Εννοείται πως το αλάθητο δεν το έχει ένας, δυο ή και περισσότεροι άγιοι, αλλά η Εκκλησία εν συνόλω. Εμείς αφουγκραζόμαστε απλά με ευλαβικό πλεονασμό τους μεγάλους μας αγίους και κρίνουμε στη συνέχεια. Δεν απορρίπτω, αγαπητέ Κύπριε θεολόγε, τον άγιο Νικόδημο ούτε μειώνω την αγιότητά του βλέποντας μια ‘ολιγότερον ορθή’ ερμηνεία του. Προς τούτοις – και μπορεί εδώ να κάνω λάθος – δε θεωρώ, φίλτατε, τον άγιο Νικόδημο  τον μεγαλύτερο πατέρα των τελευταίων αιώνων, που και συ το λες χωρίς να ξέρεις τι εννοείς, αλλά κυρίως για να τον χρησιμοποιήσεις σαν σημαία κατά των ‘νεορθοδόξων’. Τώρα, πόσο συμφωνεί σε αυτό ο ίδιος ο άγιος, θα μου επιτρέψεις να έχω πολλές ενστάσεις. Το διευκρινίζω, πάντως, για να αποφευχθούν τυχόν παρεξηγήσεις, πως ο άγιος Νικόδημος θα παραμένει στη δική μου συνείδηση πάντοτε (και είναι) ένας μεγάλος Άγιος της Εκκλησίας.
Θα κλείσω με ό, τι χειρότερο και πλέον απαράδεκτο μπορεί να σου τύχει σε έναν διάλογο. Την εξ ελλειμματικότητας ή εσκεμμένη διαστροφή των λόγων και των επιχειρημάτων σου και την εξ αυτών προερχόμενη εκούσια ή ακούσια κατασυκοφάντηση που προκύπτει στο πρόσωπό σου. Διάβασα, λοιπόν, στην απάντηση[2] του πολυτρόπως εκπεσόντος ότι τον κατηγορώ για θεομαχία κατά του Ιωσήφ του Ησυχαστή. Ευλογημένε, αφού «δεν το ’χεις», γιατί επιμένεις και ρεζιλεύεσαι;  Και ένας γυμνασιόπαις αν διαβάσει το κείμενο, θα δει πως μιλάω για τη θεομαχία σου προς τη λίαν πιθανή αγιότητα του Ιωσήφ του Βατοπαιδινού. Αμέσως πιο κάτω με διαστρέφεις ολοσχερώς γράφοντας επί λέξει: «ποιος σας είπε κ. Νούση ότι ο Ιωσήφ ο Ησυχαστής ήταν κατά της πολυτεκνίας και υπέρ της αποφυγής της τεκνογονίας»; Είσαι καλά, άνθρωπέ μου; Από πού το συνήγαγες αυτό; Πού, πότε και πώς το είπα ή το υπονόησα; Τι να περιμένεις, όμως, από κάποιον που φάσκει και αντιφάσκει σε λίγες αράδες μέσα, λέγοντας πως όλοι ανεξαιρέτως οι έκγονοι του Ιωσήφ του Ησυχαστού ακολουθούν μια συγκεκριμένη γραμμή επί του θέματος και ευθύς αμέσως μάς εξαιρεί τον Bατοπαιδινό γέροντα, έναν δηλαδή εκ των πλέον γνησίων και στενών μαθητών του πρώτου; Ο ελλιπής σεβασμός στη χρήση της ελληνικής εδώ μας αποκαλύπτει και την προβληματική του παρουσία στο επίπεδο της οφειλόμενης αδελφικής εν Χριστώ  - ή απλά διαλεκτικής - εκτίμησης στο πρόσωπο του συνομιλητή. Επιπλέον, δεν κατανοώ το μένος σου κατά του προσφάτως αποβιώσαντος αγιορείτη. Σκέψου - και το λέω μετά λύπης - μήπως πέρασες στον χώρο του δαιμονικού.
Η πρόθεσή μου δε συμβάδισε, δυστυχώς, και πάλι με το αποτέλεσμα της μακρηγορίας μου και γι’ αυτό ζητώ εκ νέου συγγνώμη από τον φιλοξενούντα συνάδελφο. Ο επαρχιωτισμός και η κακία, η εμπάθεια και η ημιμάθεια, προπαντός, όμως, η σαθρή πνευματική ζωή οδηγούν σε ψυχοπαθολογικές αντιδράσεις, όπως τις συναντήσαμε και στα εν λόγω σχόλια και άρθρα, οι οποίες άνετα παίρνουν θέση στο νέο περιοδικό ‘Ψυχής Δρόμοι’ του π. Βασιλείου Θερμού. Ας αναλογιζόμαστε, όμως, κατά καιρούς όλοι, ‘παραδοσιακοί και μοντερνιστές νεορθόδοξοι’, πόσο τα κίνητρα και τα έργα μας συνάδουν προς το θέλημα του Θεού και την οφειλόμενη ως μέλη της Εκκλησίας εν ημίν βίωση και προς τα έξω εκπομπή του νόμου της αγάπης.

Κ.Ν.
12/8/2012
Λάρισα


[1] Οι ‘αντι-νεορθόδοξοι’ τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη και οι σύγχρονοι ‘αντι-οικουμενιστές’ τον άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς.
[2] http://panayiotistelevantos.blogspot.gr/2012/08/blog-post_12.html

27 σχόλια:

  1. Αμετροεπέστατε Νούση,όποιον διαφωνεί μαζί σου τον στολίζεις κανονικά!Επαρχιώτη,χωριάτη,νεροχριστιανούλη,κρετίνο και άλλα κοσμητικά επίθετα που εξέρχονται απ το...χαριτόβρυτο στόμα σου!Σύνελθε ταλαίπωρε!Quo vantis;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. o sυνεχιζομενος διαλογος μετον τελεβαντο οδηγει στην παραφροσυνη διοτι συνεχης ενασχολησις με πασης φυσεως θεματα τον εχει καταστησει κριτη των παντων και χει την πλανη της αυτοθεωσεως οπως ο φαρισαιος της παραβολης ηδονιζεται με την κατακριση, συκοφαντια, και με το να πληγωνει τον ανθρωπον ΦΑΡΙΣΑΙΟΝ ΜΕΤΑ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΝΟΥΘΕΣΙΑΣ ΠΑΡΑΙΤΟΥ........................

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το αλαθητο το εχει η εκκλησια οχι απλα εν συνολω αλλα κυριως διαχρονικα . Γιατι καποιες φορες μπορει να αποφασισει εν συνολω σε μια συνοδο η ηγεσια της λαθος . Οπως εγινε το 754 αν δεν κανω λαθος στην χρονολογια που εν συνοδω αποφασισε να απομακρυνθουν οι εικονες απο τους ναους . Δεν εγινε ομως δεκτη η αποφαση ευτυχως απο τον λαο που ειναι και αυτος τμημα της εκκλησιας . Και φυσικα αλαθητη ειναι εκκλησια οταν αποφασιζει σε συμφωνια με την Αγια γραφη και μαλιστα με την Καινη διαθηκη οπου εκει μεσα ειναι ο λογος του Χριστου . Γιατι αν πει καποτε η εκκλησια οτι ειναι η ηγεσια της πανω απο το ευαγγελιο αυτο θα σημαινει οτι δεν πιστευει οτι εκει ειναι ο λογος του Χριστου . Οποτε και η εκκλησια τζαμπα θα υπαρχει και οι μονες και ολα αυτα . Συμπερασμα . Το διλημα για την εκκλησια πιους αγιους θα ακουει τους συντηριτικους και αυστηρους η τους πιο ηπιους ειναι ψευτοδιλημα . Η εκκλησια θα ακολουθει το ευαγγελιο και ας φαινετε σε καποια σημεια πολυ φιλελευθερο για καποιους συντηρητικους και πολυ αναχρονιστικο για καποιους εκσυγχρονιστες . Οπως πολυ σωστα εχει γραψει καποιος θεολογος δεν νοειται ηθικη πρεσβυτερη της βιβλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλό θα είναι ο κ.Νούσης να είναι προσεκτικότερος στους χαρακτηρισμούς που χρησιμοποιεί σε βάρος όσων διαφωνούν μαζί του.Άνετα αυτοί μπορούν να εκληφθούν ως ύβρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΣΤΗ ΘΕΟΣΤΑΛΤΗ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΜΑΣ ΤΟ ΑΛΑΘΗΤΟ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΠΑΤΕΡΙΚΟΙ ΑΝΤΙΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ. ΕΞΑΛΛΟΥ ΑΥΤΟΙ ΑΓΩΝΙΖΩΝΤΑΙ ΝΑ ΣΩΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΠΑ, ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ, ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ, ΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ, ΤΟΝ ΠΕΡΓΑΜΟΥ, ΤΟΝ ΠΑΝΩΤΗ ΚΤΛ ΚΤΛ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ο ευτραπελος σχολιασμος του 9,12 δεν εχει ορια οντως! φιλε, χρειαζεσαι επειγοντως κοιταγμα απο γιατρο. κανε αυτο πρωτα και μετα μας μιλας για το ποιοι εχουν σημερα κατα τη γνωμη σου το αλαθητο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΤΟ ΑΛΑΘΗΤΟ ΕΧΕΙ "Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΝ ΣΥΝΟΛΩ" ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΚΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΖΟΝΤΑΙ ΣΥΝΟΔΙΚΑ.
    ΡΩΤΑ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ "ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ" ΓΙΑ ΤΟ ΑΛΑΘΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΞΘΕΣΕΙΣ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΑΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΣΤΟ ΓΙΑΤΡΟ ΤΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. θα ηθελα να διευκρινισω στον σχολιαστη 2.24 πως το ''εν συν-ολω'' σημαινει ως σωμα Χριστου. αυτο εμπεριεχει και τη διαχρονικοτητα και την ομοφωνια του πληρωματος της Εκκλησιας. κυριως ομως σημαινει το συν ο Θεος και εμεις, κατα το 'εδοξε τω Αγιω Πνευματι και ημιν''. εδω κρυβεται το αλαθητο. σε χαρισματικη συν-φωνια Θεου και ανθρωπων.
    να σου πω ακομα, αγαπητε, πως ακων εκφραζεις σε ενα σημειο θεσεις προτεσταντικες, οταν λες πως η Εκκλησια πρεπει να ακολουθει το ευαγγελιο. η εκκλησια δημιουργησε εν Θεω το ευαγγελιο, το ορισε και το ερμηνευει. προηγειται της Γραφης, αλλα και αυτο ειναι λαθος διατυπωση κατ' ουσιαν, εφοσον το ευαγγελιο ειναι εν τη Εκκλησια και δε νοειται εκτος αυτης.
    και ενα σχολιο για τον ασχολιαστο 8.51. φιλε, αν καποιος εκλαμβανει ως υβρεις τα προς αυτον λεγομενα μου, να εισαι απολυτα βεβαιος πως προφανως ταυτιζεται δια αυτοσυνειδησιακης πληροφοριας με καποια αληθεια που κρυβεται στους οξεις χαρακτηρισμους μου.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η εγωπάθεια του κου Νούση είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.Αλλά και η απώλεια της ψυχραιμίας του.Γι αυτό εκτρέπεται σε ύβρεις.Μιλάει με τέτοια και τόση βεβαιότητα για την αλήθεια των όσων ισχυρίζεται που απαξιώνει κατά τρόπο αήθη τη διαφορετική άποψη.Δεν είναι θέσφατα τα όσα ισχυρίζεσαι κε Νούση.Ίσα- ίσα που αποτελούν παντελώς αυθαίρετες προσωπικές σου γνώμες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φωνή Βοών Εν Τη Ερήμω13 Αυγούστου 2012 στις 2:40 μ.μ.

    Γιατί να συνεχιστεί ένας διάλογος που δεν κατορθώνει να λύσει τις σημαντικές θεολογικές διαφορές μεταξύ των δύο εκκλησιών; Μα, σας το λέω τώρα ότι ΠΟΤΕ δεν έχουν συζητήσει οι εκπρόσωποι των δύο πλευρών για το «αλάθητο» του πάπα και το «φιλιόκβε»...
    Ξυπνήστε! Η Ορθόδοξη Εκκλησία οδηγείται σε πλήρη και ΑΝΕΥ προϋποθέσεων ένωση με παρασυναγωγές! Θέλουν να ξεπουλήσουν την πίστη μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο πολύς Κ.Ν. συνεχίζει τον κατήφορο.Όποιος εκλαμβάνει ως ύβρεις τις...καλολογίες που εκστόμισε το απύλωτο στόμα του κατά των διαφωνούντων προφανώς ταυτίζεται διά αυτοσυνειδησιακής sic πληροφορίας με κάποια αλήθεια που κρύβεται στους οξείς, γράφε υβριστικότατους χαρακτηρισμούς του.Αντί να συνέλθει και να γράφει με μεγαλύτερη νηφαλιότητα εμμένει στο απαράδεκτο στυλ που λάνσαρε απ την αρχή του κειμένου του.Άραγε τι λένε εν προκειμένω οι γεροντάδες κύριε Νούση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. θερμός,Νούσης,Γιανναράς!Η σάρα,η μάρα και το κακό συναπάντημα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. οποιος και να σαι φιλε, οταν θα μιλας για τον Θερμο, καλο θα ναι να εισαι πιο σεμνος. ουτε σε επιστημονικο επιπεδο εισια αξιος να τον κρινεις ουτε σε πνευματικοτητα. αλλα τι να πεις για μικροπρεπη ανθρωπακια που το παιζουν και ορθοδοξοι χριστιανοι...ουαι υμιν γραμματεις και φαρισαιοι υποκριτες...
    και μια και μιλαμε για φαρισαισμο, ο μεγας εκπροσωπος του και χυδαιοτατος συκοφαντης και βωμολοχος τελεβαντος επεσε σε παραληρημα ο καημενος: γραφει οτι δε θα πεσει στο δικο μου επιπεδο. ο ορισμος της ανηθικοτητας δηλαδη.
    η τελευταια του συκοφαντια ειναι οτι υβριζω τους πολυτεκνους.
    αλλα καλα να παθω, διοτι οποιος ανακατευεται με τα πιτουρα...
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αγαπητέ κ. Νούση, είναι παραπάνω από εμφανές πως χάνετε τα λόγια σας. Το πρόβλημα με τους θλιβερούς αυτούς ανθρώπους δεν θέμα απλά έλλειψης κριτηρίων ή παραφροσύνης ή ολιγοφρένειας ή τρικυμίας εν κρανίω. Είναι θέμα πλάνης (με την ασκητική έννοια του όρου). Έστω και αν τυπκά δεν τους έχει αφορίσει (ακόμα) η Εκκλησία, ουσία όμως βρίσκονται εκτός των ορίων της. Ορθές οι επισημάνσεις σας, συνεχίστε τις για τυχόν καλοπροαίρετους και δυνάμενους να σκέπτονται, βάλετε όμως μαι τελεία στο διάλογο με την τελεβαντική πλάνη. Καλό Δεκαπενταύγουστο και ο Θεός να σας έχει καλά και σε όλους μας να δίνει πνεύμα αγάπης και μετανοίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. σας ευχαριστω, αγαπητε, για την ενθαρρυντικη προς εμε νηφαλια επισημανση σας που στο σημειο αυτο ηρθε σαν ανασα απο την μποχα που εξερχεται απο την κακια και την πλανη 'αδελφων χριστιανων'. να ειστε βεβαιος πως γνωριζω πως προκειται για πλανη στα ατομα αυτα και οχι απλη ψυχωση, αλλα μερικες φορες δεν περιμενεις πως θα ερθεις αντιμετωπος με τοσο βορβορο.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ο Νούσης ανακάλυψε τους γεροντάδες και χρησιμοποιεί τα λεγόμενά τους για να στηρίξει την ετεροδιδασκαλία του παρερμηνεύοντάς τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Από πότε ανώνυμε των 12:27 εκδίδεις πιστοποιητικά έκκλησιολογικής ορθότητας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ο Νούσης καλά τα λέει, μακάρι να ακουγόταν και περισσότερο οι αλήθειες που λέει...Μπράβο για το θάρρος του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ο νεοπαραδοσιακος - ας τους δωσουμε και μεις καμια ταμπελα, δεν ειναι μονον αυτοι μαγκες - εκπεσων κυπριος θεολογος επικαλειται πλεον τη δημογραφικη μας κατρακυλα και το συμαισθημα μας υπερ της δια της πολυτεκνιας διασωσης της πατριδας. τα θεολογικα στοιχεια σε λιγο θα πανε περιπατο και θα αρχισει η στατιστικη επιχειρηματολογια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. προς τον σοβαροτατο σχολιαστη των 12.27 και κατοχο εκκλησιολογικης παιδειας και συνειδησης:
    προς επιρρωσιν, αγαπητε, των ειρημενων σας περι πλανης των συν τελεβαντω ομοφρονων εχω να επαναλαβω εμφατικα την περι θεομαχιας θεωρια μου. η εσκεμμενη παραβλεψη των λογων των αγιων μας και η ειρωνικη προς αυτους σταση (βλ. τον υποτιμητικο ορισμο γερονταδες) συνιστουν καθαρη βλασφημια. ο δε στην φαιδροτητα προ πολλου διολισθησας ταλεβαντος (εκ του ταλας) συνεχιζει να εμπαιζει σκωπτικω τω τροπω με το ιδιο πνευμα πλανης και βλασφημιας τον γεροντα Ιωσηφ τον Βατοπαιδινο. φοβαμαι πως τετοια πραγματα δεν εχουν καλη καταληξη, αν δεν θεραπευθουν δια μετανοιας.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Οι άγιοι γέροντες κε Νούση πάντως δεν ύβριζαν τους αντιφρονούντες όπως κάνετε σεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. η εξηγηση ειναι πολυ απλη, αγαπητε 3.21:
    1. εκλαμβανετε λανθασμενα τη νατουραλιστικη περιγραφη της σκληρης πραγματικοτητας και το παιδαγωγικο επιτιμιτικο πνευμα και τροπο ως υβριστικα και
    2. εγω δεν ειμαι αγιος γεροντας. αν γινω, το ξανασυζηταμε.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. στον 3:21 και παλι.
    φαινεται η ευσεβιστικη και ρομαντικη (οργανωσιακη) εκδοση του χριστιανισμου ξενιζεται απο μερικες λεξεις ασυνηθιστες στην ακοη σας και ο ψυχισμος σας δεν ειναι εθισμενος σε παιδευτικους ελεγχους θεολογικου χαρακτηρος. δε φαινεται να σας ενοχλει, ομως, η τραγικη εσωτερικη κατασταση των ατομων που περιγραφω, η οποια κατ΄ ουσιαν συνιστα και το προβλημα. αυτο αν συμβαινει σε σας εκουσιως, λεγεται φαρισαισμός. αν ακουσιως μαλλον, καθαρος ηθικισμος και ευσεβισμος.
    α! ξεχασα πώς έλεγε μερικους ο αγαθοτατος και επιεικεστατος γεο Παΐσιος: "ευλαβεις βλαμμένους". αυτο μαλλον θα σας κανει και λιγο σαν βρισια, οποτε και αυτο το εωλο συνθηματικο σας επιχειρημα καταρριπτεται, φευ, αυθωρει και παραχρημα.
    Κ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Μια παρατήρηση: δεν γνωρίζω αν ο εν Αστορία κατοικοεδρεύων Πατήρ Πατέρων και Κριτής πάσης της Οικουμένης διαθέτει πτυχίο Θεολογίας ή όχι, πάντως ανεξαρτήτως αυτού το να του προσδίδεται ο χαρακτηρισμός "θεολόγος" προκαλεί αν μη τι άλλο θυμηδία. Εκτός και αν οι λέξεις έχουν χάσει τελείως (μα τελείως!) το νόημά τους. Θα έλεγα πως ο χαρακτηρισμός "δημοσιογράφος", με την έννοια του ότι γράφει δημοσία είναι αυτός που του αρμόζει και πάλι πολύ του πέφτει. Να θυμίσω πως, μερικούς αιώνες πριν, ο Γρηγόριος ο Παλαμάς αρνήθηκε την προσφώνηση "θεολόγε" στον Βαρλαάμ και αρκέστηκε στο "φιλόσοφε". Ο νοών νοείτω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Προς pelekano92:φραγγέλιο κι όχι φραγκέλιο.Επίσης παραφράζεται όχι ο Χριστός αλλά η ρήση του Χριστού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή