Μονή Βατοπαιδίου. Ιερομόναχος Γαβριήλ (φωτογραφία Κώστα Μπαλάφα) |
Από κείμενο του π. Βασιλείου Θερμού με τίτλο Του Θεού συνεργούντος; Επτά συν ένα αρρωστήματα του σημερινού μοναχισμού μας (περ. ΣΥΝΑΞΗ, τχ.120, Οκτ. - Δεκ. 2011, σελ.38-39).
...Αλλά και το νομικό καθεστώς έχει συμβάλει στη φθορά. Κατά την παρουσίαση τόμου για την Ιερά Μονή Βατοπεδίου ο ομιλητής, υπεραμυνόμενος της ανάγκης να φροντίζει κάθε μονή την περιουσία της, είπε:
“Είναι υποχρέωσή μας να διαδώσουμε πέρα από αυτές τις επιστημονικά τεκμηριωμένες νομικές εκδόσεις και κάποιους βασικούς κανόνες του Μοναχισμού, που είναι φυσικό να αγνοούν πολλοί αδελφοί μας. Οι Ιερές Μονές είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Ο κάθε Ηγούμενος δεν έχει μόνον ιερή υποχρέωση έναντι των ιερών κανόνων, αλλά είναι και τυπικά υποχρεωμένος έναντι του νόμου να προστατεύει την περιουσία της Ι. Μονής, δηλαδή την περιουσία του δημοσίου, γιατί αλλιώς θα κατηγορηθεί για απιστία, δηλαδή για κακοδιαχείριση δημόσιας περιουσίας” (Κων. Λούλης, Ορθόδοξος Τύπος, 24.12.2010).
Θεωρώ πως η δήλωση αυτή ζωγραφίζει με τον πλέον εύγλωττο τρόπο την σύγχυση στην οποία βρίσκεται σήμερα ο μοναχισμός μας ως προς το χρήμα. Η αύξηση της περιουσίας δεν είναι κανόνας του μοναχισμού αλλά της κοσμικής νοοτροπίας που παραπέμπει σε προτεσταντικού τύπου συσσώρευση πλούτου, κάτι που έχει γίνει το αντανακλαστικά αυτονόητο του εκκοσμικευμένου ανθρώπου. Ειδικά δε με το θεσμικό καθεστώς της χώρας μας, τα κατά τον κοσμικό νόμο κριτήρια για τη μοναστηριακή περιουσία είναι τα ίδια με οποιασδήποτε επιχείρησης ή σωματείου! Πώς θα συμβιβάσουμε όμως τους κρατικούς νόμους με τις επιταγές του Χριστού και των οσίων πατέρων των εν ασκήσει και πενία διαλαμψάντων; Αν το πνευματικό συμφέρον της μονής επιβάλλει μείωση της περιουσίας της; Η εντύπωση που σχηματίζεται σήμερα – μακάρι να σφάλλω – είναι ότι ουδεμία μονή θέτει στον εαυτό της αυτό το ερώτημα, αλλά αυτονοήτως κινείται για την εδραίωση και αύξηση της περιουσίας της. Εδώ πολύτιμη αποβαίνει η παρακαταθήκη του γέροντα Ιωσήφ του σπηλαιώτη: “Πάντοτε μας έλεγε για την μέριμναν, ότι είναι ο πραγματικός όλεθρος του μοναχού”.
Το μεγάλο πρόβλημα στην περίπτωση της συγκεκριμένης μονής με την οποία, καλώς ή κακώς, σκανδαλίστηκε το πανελλήνιο, ήταν πως η επιχειρηματολογία την οποία ανέπτυξαν η ίδια και οι φίλοι της προς υπεράσπισή της επικεντρώθηκε αποκλειστικά στο ζήτημα της νομιμότητας των συναλλαγών με το δημόσιο. Αγνοήθηκαν πλήρως μια σειρά από εκκλησιαστικά και πνευματικά ζητήματα, όπως αν είναι πνευματικά σκόπιμο ένα μοναστήρι να διαθέτει τέτοιας έκτασης ακίνητη περιουσία, αν μπορεί να ποιμανθή αποτελεσματικά μια αδελφότητα της οποίας ο ηγούμενος χαρακτηρίζεται από τόση εξωστρέφεια, πόσο συγκεντρωμένοι στα μοναχικά τους καθήκοντα μπορούν να είναι μοναχοί οι οποίοι διαρκώς συναλλάσσονται με υπουργεία και με τράπεζες και με το διαδίκτυο, πόσο συμβατές με την αναχώρηση εκ του κόσμου είναι συζητήσεις γύρω απο τα χρηματιστήρια και τους συμβολαιογράφους κ.ο.κ. Καταντά λυπηρό να απουσιάζουν τα πνευματικά ζητήματα από την δημόσια συζήτηση που αναπτύχθηκε, κάτι που πιθανόν να αποτελεί σημάδι ότι στην πραγματικότητα υποτιμώνται στις συνειδήσεις των πιστών.
στο μλογκ ακτινες γρ, εδιαβασε κειμενον συμπαραστασις στον π. εφραιμ απο τον ηγουμενον της ιερας μονης αγιου νικοδημου του αγιορειτου κιλκις μετοχιον της σιμωνοπετρας π χρυσοστομου που συμπαρισταται στον π εφραιμ καλως επραξε αλλα γεροντα μου οταν γραφεις οτι ο θεος βιαζεται να αγιοποιησει τον εφραιμ οταν γραφεις οτι ο εφραιμ ειναι τωρα στο σαλονι του θεου εχει πατερ μου σαλονι ο θεος μας θυμισες τα αμυγδαλωτα ματια της παναγιας που εγραφε ο σεβ ιωσηφ στο ποιηματου σοβαροτητα ο λογοσ των κληρικων θα πρεπει να ειναι λιτος και δωρικος παντως δεν βιαζεται πατερ ο θεος να κανει ΑΓΙΟ ΤΟΝ ΕΦΡΑΙΜ Προη γουνται αλλοι,,,,,,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω ακούσει περί ιερών μονών στην περίοδο του Βυζαντίου που είχαν νοσοκομεία, πτωχοκομεία κ.λ.π. αυτά πως τα συντηρούσαν αν δεν προσπαθούσαν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζω για μονές με περιουσίες στην αλλοδαπή και αλλού ξανά στα παλιά χρόνια.
Έως σήμερα πολλές Μονές έχουν περιουσία την οποία αξιοποιούν, ακίνητα, χωράφια, πρόβατα κλπ τώρα ο Εφραίμ σας μάρανε κ. Ανδριόπουλε.
Πάτερ μου σωστά τα λες,το ίδιο νομίζω πρέπει να συμβαίνει όμως και για τους ενοριακούς Ναούς και τις Μητροπόλεις, ας περάσουν όλα στα χέρια λαϊκών για να μην μείνει τίποτα όρθιο, θα ήθελα να σας ρωτήσω,είστε ή υπήρξατε ποτέ προϊστάμενος Ναού;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι επισημάνσεις του π. Βασιλείου είναι πάντα καίριες. Ωστόσο θα μπορούσε κανείς να θέση το ίδιο ερώτημα, αν δηλ. μπορή κάποιος Επίσκοπος ή Πρωτοσύγγελος ή απλός ιερέας ενός ενοριακού ναού να ασχολήται με ζητήματα που άπτονται μη πνευματικών θεμάτων (οικονομικά κ.ά) χωρίς πνευματική ζημία. Η απάντηση είναι προφανής, ωστόσο όμως αυτό είναι κάτι αναπόφευκτο. Άλλωστε και στην πρώτη Εκκλησία αυτό ακριβώς επικαλέστηκαν οι Απόστολοι για να απαλλαγούν από το βάρος των σισσυτίων, ας το πούμε έτσι με όρους του σήμερα, και να αφοσιωθούν στη διακονία του λόγου. Όμως το βάρος αυτό το επωμίσθηκαν οι επτά Διάκονοι, κάτι που και γι' αυτούς, φαντάζομαι, δεν θα ήταν ό,τι πιο ευχάριστο και πνευματικό...
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα με ενδιέφερε η γνώμη όλων όσων κατακρίνουν το ενδιαφέρον του γ. Εφραίμ για τη διευθέτηση χρόνιων εκκρεμοτήτων σχετικά με τα περουσιακά του Μοναστηριού. Τι θα έπρεπε κατά τη γνώμη τους να πράξη; Να αδιαφορήση και να αρπαγούν οριστικά και αμετάκλητα από τον μέγα μπατακτσή, ήγουν το ελληνικό δημόσιο;
Και ακόμα. Για ποιο λόγο άραγε να ενδιαφέρθηκε για την κατοχύρωση αυτών των περιουσιακών στοιχείων της Μονής; Για να ζη αυτός και οι συμμοναστές του χλιδάτα, όπως δεν αρμόζει σε μοναχούς; Μα το μοναστήρι είναι πάντα ανοιχτό σε όλους τους προσκυνητές και όλοι μπορούν να πάνε και να δουν ιδίοις όμμασι το πώς διαβοιούν τα μέλη της βατοπαιδινής αδελφότητας. Όπως ακόμα και τις... σουΐτες του Καρόλου κ.λπ. κ.λπ. όπως είχε γράψει προ τριετίας η κυριακάτικη κιτρινοφυλλάδα του αρχιλαμόγιου του Θέμου, έχοντας μάλιστα δημοσιεύσει και σχετικές φωτογραφίες!!! Αν πάλι δεν συμβαίνουν όλα αυτά τα φρικιαστικά, μήπως τότε η αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Μοναστηριου προωριζόταν για την υποστήριξη του τεράστιου αναστηλωτικού έργου, τις υψηλότατες δαπάνες για τη φιλοξενία των προσκυνητών, και για το φιλανθρωπικό και ιεραποστολικό έργο που έχουν αναλάβει;
Και κάτι τελευταίο για τον αγαπητό ιστολόγο, με τις γνωστές εμμονές του και την πατριαρχολαγνεία του. Πώς αλήθεια βλέπει την συγκράτηση, τόσο του Πατριάρχη όσο και του Αρχιεπισκόπου, ιδιαίτερα την περίοδο της καθημερινής διαπόμπευσης και δαιμονοποίησης του γ. Εφραίμ; Ας μου επιτραπή η άποψη, πως αν δεν διαθέτη την ωριμότητα και τη συγκρότηση να θέτη στον εαυτό του τα παραπάνω ερωτήματα και να ανάγεται στις προφανείς απαντήσεις, τότε δεν μπορεί ασφαλώς κανείς να περιμένη πως είναι σε θέση να εξάγη συμπεράσματα από τη προσεκτικώτατη στάση και εύγλωττη σιωπή, τόσο του Πατριάρχη, όσο και του Αρχιεπισκόπου.
Για να εξηγούμαι, προσωπικά δεν δηλώνω fan του γ. Εφραίμ και από τη δεκαετία του 90 ενοχλούμην τα μάλα από τη δημοσιότητα του θέματος της περιφοράς της τιμίας ζώνης της Παναγίας στους μεγαλόσχημους των Αθηνών, όπως προσφάτως της Μόσχας. Ούτε η πολλή εξωστρέφεια μου πολυαρέσει, ωστόσο ισχύουν οι προδιατυπωθείσες επισημάνσεις και, σε κάθε περίπτωση, τα κίνητρα του καθενός τα γνωρίζει και θα τα κρίνη μόνο ο Ετάζων νεφρούς και καρδίας.
Λκ(21:1-4) Σήκωσε, λοιπόν, το βλέμμα του και είδε τους πλούσιους που έριχναν στο θησαυροφυλάκιο τα δώρα τους. 2 Είδε τότε κάποια χήρα φτωχή να ρίχνει εκεί δύο λεπτά, 3 και είπε: «Αλήθεια σας λέω ότι αυτή η φτωχή η χήρα έριξε περισσότερο απ’ όλους. 4 Γιατί όλοι αυτοί έριξαν από το περίσσευμά τους στα δώρα, αυτή όμως από το υστέρημά της, όλη την περιουσία που είχε έριξε».
ΑπάντησηΔιαγραφήTres banal!Που πας κακόμοιρη χήρα χωρίς "αξιοποίηση της περιουσίας";;;
προ ολιγου με επληροφορησε σεβασμιος κληρικος οτι σημερα επηγε να πληρωση τον λαγαριασμο τηςΔΕΗ και οταν τον αντικρυσαν μια θρασυτατη γυναικα εφωναξε δεν εχω να πληρωσω τοτιμολογιο δεν ειμαι ο εφραιμ και μια αλλη απαντα τα μαζευει για τα γεραματα του γιατι να ονειδιζονται σεβασμιοι ιερεις ποιος ειναι η αιτια του σκανδαλισμου
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Εάν στην υπόθεση Μπεζενίτη ελήφθη υπ'όψιν μόνον η κοσμική νομοθεσία και καταδίκη-που ΜΟΝΟ αυτή ελήφθη δηλαδή είναι σίγουρο..- διερωτάται κανείς γιατί όχι και στην υπόθεση Ευφραίμ! Η Ελλαδική Σύνοδος κατεδίκασε τον Μπεζενίτη χωρίς ουσιαστική δίκη διότι ΗΞΕΥΡΕ ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΤΑ ΣΕΠΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ σε περίπτωση ουσιαστικής δίκης κλπκλπκλπ....!!!! Εξάλλου, μην ξεχνάμε, εκκρεμεί ακόμη το έκκλητο Μπεζενίτη στον Οικ.Πατριάρχη!
ΑπάντησηΔιαγραφή2. Ουδείς σοβαρός παραβλέπει το ότι σειρά ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΠΕΡΙ ΜΟΝΗΣ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ.., επί σειρά ετών δεν εκτελούνται και ο νοών νοείτω... και ως εκ τούτου η περί Ευφραίμ σπουδή οξύμωρος!
3. Ουσιαστική πτυχή του ζητήματος Ευφραίμ δεν καλύπτεται, δυστυχώς, από τα μέσα ενημερώσεως: το τί θα πράξει η Ελληνική Πολιτεία έναντι των οχλήσεων στο νομικό της πολιτισμό που δέχεται κατ' αυτάς από "ομόδοξο κράτος..." εκκλησιαστικώς δεν ενδιαφέρει! Το ενδιαφέρον εκκλησιαστικώς είναι η άμεση σύγκληση της Κανονικής Επιτροπής του Οικ.Πατριαρχείου και της αντιστοίχου Συν.Επιτροπής Δογματ.και Νομοκανονικών ζητημάτων της Εκκλ.Ελλάδος ώστε να εξεταστεί κανονικώς εάν και κατά πόσον έχει διαπραχθεί το αντικανονικό αδίκημα της "εισπηδήσεως εις αλλότριον Εκκλ. επαρχίαν" υπό της Εκκλησίας του ως άνω εξονομασθέντος Κράτους!
Ως γνωστόν το κράτος αυτό τυγχάνει "νόμω κρατούν" επί της Εκκλησίας υπερεκπερισσού! σε σύγκριση με την κατά Ελλαδιστάν Εκκλησία..
4. Σεσοφισμένα μυθεύματα και ονειροπλασίες περί εξόδου των "ξανθών γενών" στη Μεσόγειο κλπκλπκλπ-καλλιεργούμενα δυστυχώς και υπό μερίδος "γερόνδων και πνευματικών" εν Αγίω Όρει και Ελλάδι και όχι μόνο, απεκκλησιάζουν το λαό του Θεού και όχι μόνον...!
5. Διορθόδοξα ζητήματα όπως η απονομή Αυτοκεφαλίας, υπό του Οικ.Πατριάρχου, στην Εκκλησία της Ουκρανίας και αναγραφή του Αρχ.Κύπρου εις τα Δίπτυχα, εις θέσιν πρό του Ρωσίας, είναι πάντοτε παρόντα και επίκαιρα και, βεβαίως, αναμένουν τις επ΄αυτοίς αποφάνσεις της Εκκλησίας.
6.Ουδείς κοσμικός νόμος -οιουδήποτε, έστω και ορθοδόξου, Κράτους- υπερέχει των ιερών κανόνων!
7. Εάν ο γέρων Ευφραίμ θεωρεί εαυτόν αθώον έναντι του σκανδαλισμού των πιστών,κυρίως, ας έχει υπ'όψη του τα δεινά του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος Ιωάννου ο οποίος διαβαίνων πολλάκις τα σύνορα Ελλάδος-Σκοπίων συλλαμβάνεται και οδηγήται εν ειρκτή, τη ευγενεί προνοία των εκεί σχισματικών πρώην συναδελφών του...(αυτό, δυστυχώς, δεν ακούεται στα πύρινα κηρύγματα του "Αγίου" Θεσ/νίκης).
κ. Παναγιώτη είστε εκτός τόπου και χρόνου! Πολεμείται η Ορθοδοξία στην Ελλάδα! Πάρτε το χαμπάρι! Και μην θέλετε να πηγαίνετε πάντα κόντρα με τις συνειδήσεις των πιστών, με απώτερο σκοπό την προσωπική σας προβολή!
ΑπάντησηΔιαγραφήβλεποντας την επιστρατευμενη συμπαρασταση προς τον δοκιμαζομενον εφραι ηλθε στο νου μου η δικη του ιησου χριστου ΕΣΙΩΠΑ Η Αυτο που ψαλλομε την μεγαλη πεμπτη ηδυναμην δωδεκα λεγεωνας αγγελων καλεσαι αλλα μακροθυμω η το συντριψεις αυτους ως σκευη κεραμεως////// τι σχεση εχομε με τονΠΑΣΧΟΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ότι πολεμείται η Εκκλησία είναι γεγονός. Αυτό δεν είναι καινούριο. Όμως γιατί πρέπει να ταυτίζουμε τον Εφραίμ με σύμπασα την Εκκλησία, αυτό δεν το πολυκαταλαβαίνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς δούμε και ποιοι τον υποστηρίζουν!
Ιδιαίτερα αυτός ο Καλαβρύτων, που αντί να αποτελεί, ως επίσκοπος, αστέρα φαεινό, έχει μετατραπεί σε κροτίδα λάμψης και ήχου!
Ο Εφραίμ τελικά αποδεικνύεται ότι παίζει πολλά παιχνίδια.
π. Γ.
Ευτυχώς που υπάρχει και μιλάει ο Άγιος Καλαβρύτων και ξεντροπιάζει την διοικούσα Εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφή