Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ "ΑΡΤΟ ΖΩΗΣ"


Η έννοια του Θεού στα ιερά κείμενα αλλά και στη φιλοσοφία από την αρχαιότητα ως σήμερα ήταν το αντικείμενο συζήτησης στο συνέδριο που διοργάνωσε ο Άρτος Ζωής την Παρασκευή 2 και το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
Η αντίληψη του θεού στον Πλάτωνα, η στάση του Αριστοτέλη απέναντι στη λαϊκή θρησκευτικότητα και στην πλατωνική παράδοση, η ύπαρξη και η φύση του θεού στη θεολογία των Στωικών, το θείο στον Πλωτίνο, ο Θεός ως «αμιγής ενέργεια» στον Θωμά Ακινάτη, η απάντηση του Λούθηρου στο περί Θεού ερώτημα, ο Θεός του Σπινόζα, η καντιανή έννοια του Θεού, η ορθολογικότητα του χριστιανισμού κατά τον Έγελο αλλά και ο Θεός όπως παρουσιάζεται στην Πεντάτευχο, η ριζική επανερμηνεία της έννοιας του Λόγου στο Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, ο Θεός πατέρας και ο κύριος Ιησούς Χριστός στην Α΄ Προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου ήταν ορισμένα από τα θέματα που διερευνήθηκαν. 
Μίλησαν, μεταξύ άλλων, οι πανεπιστημιακοί καθηγητές φιλοσοφίας Παύλος Καλλιγάς, Βασίλης Κάλφας, Κώστας Ανδρουλιδάκης, Στέλιος Βιρβιδάκης, Κατερίνα Ιεροδιακόνου, οι καθηγητές πολιτικής φιλοσοφίας Γιώργος Φαράκλας και Άρης Στυλιανού, οι καθηγητές της Θεολογικής Δημήτρης Καϊμάκης, Χρήστος Καρακόλης, Χαράλαμπος Ατματζίδης, ο πρόεδρος του ΔΣ Άρτου Ζωής και διευθυντής του περιοδικού «Νέα Εστία» Σταύρος Ζουμπουλάκης, και θεολόγοι κυρίως της νέας γενιάς.
Αναμφισβήτητα ήταν ένα συνέδριο που ανέδειξε κατά τον καλύτερο τρόπο τον διάλογο φιλοσοφίας και θεολογίας, από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας, γύρω από το τεράστιο ζήτημα του Θεού.
Το ότι ο Σταύρος Ζουμπουλάκης προσκάλεσε τους “θύραθεν” ήταν σίγουρα ένα από τα ατού του συνεδρίου. Και η μεγάλη επιτυχία του ήταν ότι οι θύραθεν κατάλαβαν ότι στην Ελλάδα υπάρχει σοβαρή θεολογική σκέψη, η οποία μπορεί να μη διαποτίζει αυτό που και εκείνοι, όπως ο περισσότερος κόσμος, νοεί ως “Εκκλησία”, αλλά υπάρχει και είναι εδώ δυναμικά.
Εντύπωση μου έκανε η παρουσία – και πάλι, διότι τον έχω ξαναδεί σε ανάλογα συνέδρια - του αειθαλούς καθηγητού Ευάγγελου Θεοδώρου, ο οποίος αν και της “παλιάς σχολής” παρακολούθησε αδιαλείπτως το συνέδριο και είπε και την μεγάλη αλήθεια: ο Ζουμπουλάκης ξαναζωντάνεψε τον Άρτο Ζωής. Γιατί πολλά ανάλογα σωματεία, σύλλογοι, όπως θέλετε πείτε τα, υπάρχουν στην χώρα είτε σε λήθαργο είτε μουχλιασμένα. Ο Άρτος Ζωής ζωογονήθηκε από τον Ζουμπουλάκη και ευχόμαστε αυτό να έχει διάρκεια.
Η ευχή του καθηγητή φιλοσοφίας Στέλιου Βιρβιδάκη - ο οποίος δήλωσε "συμπαθών αγνωστικιστής" - να μη τελείωνε αυτό το συνέδριο, δείχνει περίτρανα το υψηλό επίπεδο των εισηγήσεων και τον ουσιαστικό διάλογο που έγινε κατά τη διάρκειά του.
Η τοποθέτηση του καθηγητή Θάνου Λίποβατς ότι δεν είχε ξανακούσει τέτοια προσέγγιση σαν αυτή του π. Ευάγγελου Γκανά πάνω στο θέμα: «Είναι η σύγχρονη ενασχόληση των φιλοσόφων με τον Παύλο καλά νέα για τους χριστιανούς;», αποδεικνύει το μέγεθος του ιερέα, ενός από τους καλύτερους δοκιμιογράφους που έχουμε, όπως τόνισε ο Σταύρος Ζουμπουλάκης.
Πραγματικά, ο άγνωστος στους «εκκλησιαστικούς κύκλους» π. Ευάγγελος Γκανάς είναι σπουδαίος θεολόγος, ο οποίος αφουγκράζεται τον καιρό μας ή καλύτερα θα έλεγα ότι βρίσκεται σε διαρκή διαλεκτική σχέση με τον σύγχρονο κόσμο, και μας μεταφέρει κάθε φορά τη γόνιμη σκέψη του και την κοφτερή κριτική του ματιά.
Ο Άρτος Ζωής κατάφερε με αυτό το συνέδριο να δείξει στους σκεπτικιστές ή και επικριτές της θεολογίας, ότι στην Ελλάδα υπάρχει και μια άλλη θεολογία και μια άλλη Εκκλησία απ’ αυτή της ανέξοδης ρητορείας, του εθνικισμού, του φαρισαϊσμού, της επιφάνειας και εν τέλει του τίποτα. Υπάρχει μια θεολογία σημερινή, άκρως αποκαλυπτική ως προς τις δυνατότητές της, ανοιχτή στα ρεύματα των καιρών και ταυτόχρονα πέρα ως πέρα Εκκλησιαστική.
Στο Συνέδριο του Άρτου Ζωής ήσαν παρόντες και οι Παντελής Καλαϊτζίδης και Σταύρος Γιαγκάζογλου, καθώς και αρκετοί επιστήμονες από τον χώρο της φιλοσοφίας.
Πάνω στην ώρα ήλθε κι ο Νίκος Μπακουνάκης να γράψει στο Βήμα της Κυριακής για τον Σταύρο Ζουμπουλάκη:
«O Σταύρος Ζουµπουλάκης είναι ο διευθυντής της «Νέας Εστίας».
Είναι όµως και ένας από τους ελάχιστους στοχαστές που διαθέτουµε σήµερα, µπορεί χαµηλόφωνος αλλά συστηµατικός και σκληρός για την κρίση, την ταυτότητα, την Ευρώπη, τον Ελληνα. Το τελευταίο κείµενό του είναι σκληρό – κείµενο πολεµικής. Τίτλος του «Ανίερη συγκυβέρνηση, Μια διάλεξη για την ελληνική κρίση», που µόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πόλις.». 
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ, αγαπητοί συνοδίτες.
Π.Α.Α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου