Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011

ΙΗΣΟΥΝ Ή ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΝ;

Andy Warhol, details of the last supper (1986) double Jesus

Tου Πάσχου Μανδραβέλη
Καθημερινή

«Τω καιρώ εκείνω» και ο Ιησούς βρέθηκε στη δύσκολη θέση του Μητροπολίτη Μεσογαίας Νικολάου. Και στον δικό του δρόμο βρέθηκαν κάποιοι που τον ρωτούσαν τι πρέπει να κάνουν με τους φόρους.
Βεβαίως, ο ιδρυτής της Χριστιανοσύνης δεν δέχθηκε «σωρεία τηλεφωνημάτων και μηνυμάτων πολιτών της περιοχής», όπως διηγείται στην εγκύκλιο που απέστειλε προς τους πιστούς ο δεσπότης Μεσογείων και με την οποία τους καλεί να μην πληρώσουν το τέλος για την ακίνητη περιουσία. Απλώς το ερώτημα ήταν ίδιο.
Οπως αφηγείται ο ευαγγελιστής Ματθαίος «τότε πήγαν οι Φαρισαίοι κι έκαναν σύσκεψη πώς να τον παγιδεύσουν με ερωτήσεις. Εστειλαν τους μαθητές τους μαζί με τους Ηρωδιανούς και του είπαν: “Διδάσκαλε, ξέρουμε πως λες την αλήθεια και διδάσκεις αληθινά το θέλημα του Θεού και δεν φοβάσαι κανέναν, γιατί δεν υπολογίζεις σε πρόσωπα. Πες μας, λοιπόν, τι γνώμη έχεις; Επιτρέπεται να πληρώνουμε φόρο στον αυτοκράτορα ή όχι;”.
Ο Ιησούς κατάλαβε την πονηριά τους και τους είπε: “Γιατί προσπαθείτε να με παγιδεύσετε, υποκριτές; Δείξτε μου το νόμισμα που πληρώνουμε για φόρο”. Εκείνοι του έφεραν ένα δηνάριο. “Ποιανού είναι αυτή η εικόνα και η επιγραφή;” τους ρωτάει. “Του αυτοκράτορα”, του απαντούν. “Δώστε, λοιπόν”, τους λέει, “στον αυτοκράτορα ό, τι ανήκει στον αυτοκράτορα και στον Θεό ό, τι ανήκει στον Θεό”. Οταν το άκουσαν αυτό (σ. σ.: οι απεσταλμένοι των Φαρισαίων) έμειναν κατάπληκτοι και τον άφησαν κι έφυγαν» (Κατά Ματθαίον κεφ. 22, 15-22).
Είναι σίγουρο ότι οι φόροι των Ρωμαίων αυτοκρατόρων ήταν υψηλότεροι των σημερινών και η ανέχεια των υπόδουλων Εβραίων μεγαλύτερη από εκείνη που βιώνουν οι Ελληνες πολίτες, ειδικά όσοι ζουν σε μια πλούσια περιοχή σαν αυτή που κανοναρχεί ο εν λόγω δεσπότης. Ο Ιησούς, όμως, δεν θέλησε να μεταμορφωθεί σε θρησκευτικό Αλέξη Τσίπρα της εποχής. Δεν έβγαλε πολιτικούς λόγους όπως: «Οι μισθοί και οι συντάξεις περικόπηκαν... Αρκετοί απολύθηκαν, οι άνεργοι πληθύνονται, πολλοί στέγνωσαν οικονομικά... Και ξαφνικά μας ζητείται απειλητικά και εκβιαστικά να πληρώσουμε, επιπλέον φόρο για το σπίτι που μένουμε σαν να είναι το κράτος πλέον φτωχότερο από τους φτωχούς. Φτάσαμε, αντί τα έξοδά μας να γίνονται για το φαγητό, το σπίτι και τις ανάγκες μας, ό, τι ξοδεύουμε να πηγαίνει σε δύο φοβερές λέξεις: σε φόρους και σε χρέη».
Ο Ιησούς δεν θέλησε να γίνει πολιτικός αγκιτάτορας σε μια εποχή που τα πολιτικά προβλήματα ήταν οξύτερα των σημερινών. Ζήτησε από τους πλούσιους να συνδράμουν τους φτωχούς, ενώ ο Μεσογαίας Νικόλαος δεν διέκρινε διαφορές. Ζήτησε απ’ όλους -κατέχοντες και μη έχοντες- να δηλώσουν «Δεν Πληρώνω».
Το κερασάκι της εγκυκλίου είναι η συμβολική διαμαρτυρία. Σύμφωνα με τον Μεσογαίας «ό, τι και να συμβεί, αδελφοί μου, θα ήθελα να ξέρετε ότι η τοπική Εκκλησία μας θα δώσει τα πάντα για να σταθεί στο πλευρό σας». Δεν είπε, βέβαια, ότι θα συνδράμει τους φτωχούς βάζοντας το χέρι στην τσέπη· δήλωσε ότι θα... σβήσει τους πολυέλαιους στους ναούς. Βεβαίως, ο Ιησούς δεν είχε λαμπρούς πολυέλαιους να σβήσει, ούτε χρυσοποίκιλτα άμφια για να δώσει στους φτωχούς. Τον λόγο του είχε κι αυτός -όπως δείχνουν οι εκκλησιαστικοί εγκύκλιοι- ξεχάστηκε.

16 σχόλια:

  1. Τον Νικόλαο τον γνωρίζω είναι επίσκοπος και επιστήμων με πολλές περγαμηνές ο Μανδραβέλης ποιός είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όταν σε κάποιους δεν αρέσει από έναν εκκλησιαστικό ηγέτη, τότε επικαλούνται τους "λόγους του Ιησού" και ιδιαιτέρως το αγαπημένο τους: "τα του Καίσαρος κλπ" που το έχουν κάνει σημαία! Τα υπόλοιπα τα ξεχνούν! Οι "Καίσαρες" μάλλον φημίζονται για την... κοπτοραπτική τους και την ανυπαρξία μνήμης και συνειδήσεως!!!
    Η

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Μανδραβέλης είναι από αυτούς τους βολεμένους που τόσα χρόνια ήταν με το καθεστώς και τώρα ξαφνικά έγινε πατριώτης... Οι μεγαλοδημοσιογράφοι-λαμόγια έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για το σημερινό κατάντημα της χώρας... Ο Μεσογαίας αγωνίζεται... είναι τυχαίο που τον έθαψαν όλοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ...είναι, όμως, επίσκοπος ο Μεσογαίας δεν μπορεί πολιτικολογεί...Δηλ. ο Μανδραβέλης που είναι (έγκριτος)δημοσιογράφος, τι να κάνει, ν΄ αρχίσει να εκκλησιολογεί;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ό,τι και να λέτε έγώ βλέπω πως ούτε οι σύγχρονοι του Ιησού άντεχαν τους λόγους Του ούτε εμείς τους αντέχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Για το ποιος είναι ο Μανδραβέλης και ποιες οι σχέσεις του ίδιου και της συζύγου του με πρόσωπα της παρούσας κυβέρνησης, ψάξτε στο διαδίκτυο να το βρείτε και θα καταλάβετε πολλά. Τώρα, πώς ένας άνθρωπος, ο οποίος στο facebook αυτοπροσδιορίζεται ως "atheist", κάνει ερμηνεία του Ευαγγελίου, δεν το καταλαβαίνω, προφανώς στην Ελλάδα μπορεί να γίνεται.

    Επί της ουσίας: τι ανήκει στον Καίσαρα και τι στο Θεό; Εδώ έχουμε ένα καταιγισμό φορολογικών βαρών που καταλήγει να οδηγεί ανθρώπους και οικογένειες σε απελπισία, απόγνωση, και σχεδόν αδυναμία επιβίωσης. Θυμίζω ότι ο κ. Πάγκαλος δήλωσε δημοσίως ότι δεν έχει να πληρώσει την τελευταία εισφορά και θα πουλήσει ακίνητο προκειμένου να βρει χρήματα, αλλιώς θα πάει στη φυλακή(!). Όποιος δεν έχει όμως άλλο ακίνητο να πουλήσει, τί θα κάνει; Έχουμε φτάσει στα όρια του ανθρώπινου εξευτελισμού, μπορούμε άρα να λέμε ότι πρόκειται αποκλειστικώς για θέμα του Καίσαρος; Μήπως ο Καίσαρ έχει προ πολλού υπερβεί τα όριά του; Μήπως στη σημερινή συγκυρία, ο ποιμένας της Εκκλησίας επιβάλλεται να υπενθυμίσει στον Καίσαρα (που καυχάται μάλιστα ότι είναι Χριστιανός Ορθόδοξος) το "ουκ έξεστί σοι", αντί να οργανώνει απλώς συσσίτια και να χρησιμοποιεί μια αμιγώς γραμματική ερμηνεία των λόγων του Χριστού (όχι απλώς του "Ιησού"), η οποία όμως, κατ' αποτέλεσμα είναι απολύτως διαστροφική, αφού καταλήγει σε εξαθλίωση των "συνήθων υποζυγίων" (σύμφωνα με έκφραση του Μανδραβέλη σε παλιότερο άρθρο του); Είναι ανεπίτρεπτη πολιτικολογία αυτό ή απολύτως επιβεβλημένη ποιμαντική ενέργεια;

    Τα υπόλοιπα του άρθρου είναι απλώς φληναφήματα κα πομφόλυγες, κατά την προσφιλή έκφραση...

    ΥΓ. Όταν ο Μεσογαίας παρενέβη στις συγκρούσεις αστυνομικών και κατοίκων της Κερατέας, παραμονές του Πάσχα, βοηθώντας να βρεθεί μια λύση, τότε δεν εμπλεκόταν στην πολιτική; Γιατί η παρέμβαση τότε έγινε ασμένως δεκτή από όλες τις πλευρές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ 6-10 8.07!
    Απαντώντας στο σχόλιο σου θα συμφω-
    νήσω ΑΠΟΛΥΤΩΣ και κυυρίως στην επι-
    βάρυνση"των συνήθων υποζυγίων"ήτοι μισθωτών και συνταξιούχων!Δε θα συμφωνήσω όμως όχι τόσο με την εγ-
    κύκλιο του Νικολάου,αλλά με τις άναρθρες κραυγές κάποιων σαν τον Λενή,που δεν είναι απότοκοι αγνών προθέσεων,αλλά ΚΑΘΑΡΗΣ πολιτικής λόγω των ιδεολογιών και κομμάτων,
    που είναι δεμένοι!Αυτό ΠΡΕΠΕΙ και ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ να χτυπήσουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. οταν ξανα μιλησει ο κ.Μανδραβελης για τον Επισκοπο Νικολαο πρεπει να πλενει το στομα του πρωτα.

    Δεν ειναι αξιος ουτε στο να τον κοιταξει..

    Σηκωθηκαν τα ποδια και χτυπανε το κεφαλι!

    Ελεος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γνωρίζω τον Μεσογαίας Νικόλαο και ενίοτε διαφωνώ μαζί του για κάποια θέματα ΌΜΩΣ στην παρούσα περίπτωση ΣΥΜΦΩΝΏ ΑΠΟΛΎΤΩΣ.
    Ποιος είναι άραγε αυτός ο έγκριτος δημοσιογράφος που γλύφει τόσο πολύ τον ξεβρακωμενο Καίσαρα των ημερών μας...
    Και στο κάτω, κάτω ας έρθει να ΜΟΥ πληρώσει και την έκτακτη εισφορά και το χαράτσι στο σπίτι και και και.... φαίνεται πως η δημοσιογραφική του τσέπη αντέχει να πληρώνει...
    Δεν ξερω αν ο Σεβ. Μεσογαίας Νικόλαος είναι "κανόνας πίστεως" , σίγουρα πάντως οι διαφόρου τύπου μανδραβελιδες δεν είναι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Eίναι γνωστό σε όλους πώς ο κ. Μανδραβέλης είναι ένας καθεστωτικός δημοσιογράφος πού πάσχει και αγωνιά μα υποστηρίξει τα μεγάλα αφεντικά του.

    Όσο για τον άγιο Μεσογαίας, καλώς τοποθετείται όπως τοποθετείται και μακάρι να έβρισκε ζηλωτές και μιμητές ανάμεσα στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
    Δεν νομίζετε πώς είναι τουλάχιστον υποκριτικό και άκαιρο να πνευματικολογούμε και να ψευδοθεολογούμε από αμβωνος ταπεινώ τω σχήματι,παλιλογώντας για υψηλές σφαίρες και ηθικολογικές ανατάσεις,όταν το εκκλησίασμα μας απαρτίζουν συνταξιούχοι των 300-400 ευρώ, πενόμενοι υπάλληλοι και νεόπτωχοι μικροεπαγγελματίες; Ο λαός περιμένει κάτι από μας.Το ψωμί του αδελφού και ο έλεγχος του Καίσαρος είναι μείζον πνευματικό ζήτημα και η τοποθέτηση επ'αυτού πνευματική ποιμαντική ευθύνη. Δεν είμαστε εκτός Ιστορίας. Την Ιστορία την γράφουν οι λαλούντες.Η Εκκλησία δεν πρέπει να έχει πολιτικό στίγμα και να δίνει ίχνος πολιτικό, αλλά πολιτικό λόγο να ασκεί κατά την αρχαιοελληνική έννοια.

    Να αποδείξουμε πώς είμαστε γνήσιοι αδελφοί, πατέρες και διάκονοι του λαού, σε μια εποχή πατρώνων και δυναστών. Τίποτα δεν είναι αυταπόδεικτο.

    Καλή σας μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μια άλλη ψευδοθεολογία λέει "όποιος έχει δύο χιτώνες να δώσει τον έναν -ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΧΙΤΩΝΕΣ- σ΄ αυτούς που τον στερούνται και αυτό σιωπηλά".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Επίσης κάπου αλλού λέει : "την διακονίαν σου πληροφόρησον" και ετέρα Γραφή λέγει: "ελάλουν εν τοις μαρτυρίοις σου εναντίον βασιλέων και ούκ ησχυνόμην".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. H Eκκλησία κύριε μου, κόντρα σε κάθε μαθηματικό υπολογισμό , έχει δώσει ήδη τους τρείς και όχι απλώς τον ένα από τους δύο χιτώνες της.
    Όποιος έχει μάτια βλέπει,ο ακούων ακούει και ο ψηλαφών ψηλαφεί.
    Επίσης κάθε εκκλησιαστική διακονία-προσφορά πρέπει να κοινοποιείται. Έτσι δεν θα είχαμε φτάσει στο σημείο να λαβαίνει βήμα κριτικής ο άσχετος και ο απεμπολημένος.
    Το στίγμα του ιδιώτη ή του συναινούντα θα αποβή επικίνδυνο δυστυχώς εν ευθέτω καιρώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Προφανώς αυτό δεν θα έπρεπε να απασχολεί τον ιερατικό άμβωνα, κατά την άποψη σας:

    http://www.newsit.gr/default.php?pname=Article&art_id=100921&catid=3

    Είναι απείρως πιό ανώδυνο, να ανταλάσσουμε τσάι και συμπάθεια με τις συμπαθείς "προσκυνήτριες" της συνοικίας;

    Πιο γερμανοχριστιανικού τύπου, ας πούμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. "όποιος έχει δύο χιτώνες να δώσει τον έναν -ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΧΙΤΩΝΕΣ- σ΄ αυτούς που τον στερούνται και αυτό σιωπηλά"

    ΑπάντησηΔιαγραφή