Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΡΕΜΠΕΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ


H Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος εγκαινιάζει από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, μια σειρά θεολογικών συνεδρίων με τον γενικό τίτλο «Θεολογικές Προσωπογραφίες», με σκοπό τη νηφάλια μελέτη του έργου και της προσφοράς των σημαντικότερων μορφών της νεοελληνικής θεολογίας.
Πρώτο στη σειρά διοργανώνεται το συνέδριο: «Παναγιώτης Τρεμπέλας: Μεταξύ παράδοσης και ανανέωσης, μεταξύ επιστήμης και ιεραποστολής», το οποίο θα λάβει χώρα στην Αθήνα, το ερχόμενο Σάββατο 19 Μαρτίου 2011, στο κτίριο της Ε.Σ.Η.Ε.Α., Ακαδημίας 20.
Τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν και άλλα συνέδρια αφιερωμένα σε σπουδαίες μορφές της ελληνικής θεολογίας του 20ου αιώνα όπως ο Νίκος Νησιώτης, ο Αμίλκας Αλιβιζάτος, ο Ιωάννης Καρμίρης, ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ο Νίκος Ματσούκας, κ. ά.

Το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου για τον Παναγιώτη Τρεμπέλα έχει ως εξής:

ΣΑΒΒΑΤΟ 19 ΜΑΡΤΙΟΥ
Α΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: Νίκος Ασπρούλης,
Master Θεολογίας, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών
9.00-9.15: Εισαγωγικά-Χαιρετισμοί
9.15-9.45: Αθανάσιος Κοτταδάκης, Θεολόγος-Συγγραφέας, Πνευματική και επιστημονική διαδρομή του Παναγιώτη Τρεμπέλα
9.45-10.00 Συζήτηση
Β΄ Συνεδρία
Προεδρεύουσα: Δρ Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη,
Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Επιστημονικός Συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών
10.00-10.20: Ιωάννης Καραβιδόπουλος, Ομ. Καθηγητής ΑΠΘ,
Ιησούς ο από Ναζαρέτ του Π. Τρεμπέλα και οι σύγχρονες αναζητήσεις του Ιστορικού Ιησού
10.20-10.40: Χρήστος Καρακόλης, Επ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών,
Τα καινοδιαθηκικά υπομνήματα του Π. Τρεμπέλα
10.40-11.00: Σταύρος Ζουμπουλάκης, Διευθυντής του περιοδικού Νέα Εστία,
Πρόεδρος του Ιδρύματος «Άρτος Ζωής», Ο Π. Τρεμπέλας ως μεταφραστής των βιβλικών κειμένων
11.00-11.40: Συζήτηση
11.40-12.00: Διάλειμμα- Καφές
Γ' Συνεδρία
Προεδρεύων: Σταύρος Ζουμπουλάκης, Διευθυντής του περιοδικού Νέα Εστία, Πρόεδρος του Ιδρύματος «Άρτος Ζωής»
12.00-12.20: Παναγιώτης Καλαϊτζίδης, Δρ Θεολογίας, Καθηγητής Δ. Ε.,
Ο Π. Τρεμπέλας ως εκδότης λειτουργικών κειμένων. Μια αξιολόγηση του έργου του
12.20-12.40: π. Δημήτριος Τζέρπος, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, Η συμβολή του Π. Ν. Τρεμπέλα στην αναζωπύρωση της Λειτουργικής
ζωής στην Ελλάδα
12.40-13.00: π. Δημήτριος Μπαθρέλλος, Δρ King’s College, Επισκέπτης Καθηγητής Ορθοδόξου Ινστιτούτου του Cambridge, εφημέριος Ι. Ναού Αγίας Σοφίας Ντράφι, Ι. Μητροπόλεως Μεσογαίας, Η Δογματική του Π. Ν. Τρεμπέλα
13.00-13.50 Συζήτηση
14.00-16.00 Γεύμα
Δ΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: Χρήστος Καρακόλης, Επ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
16.00-16.20: Γεώργιος Βλαντής, Master Θεολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών,
Επιστημονικός Συνεργάτης Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, Το απολογητικό έργο του Παναγιώτη Τρεμπέλα
16.20-16.40: π. Αντώνιος Πινακούλας, πτυχιούχος Θεολογίας-Νομικής,
εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Παντελεήμονος Χαλανδρίου, Θεωρία και πράξη του κηρύγματος στον Π. Τρεμπέλα
16.40-17.00: Παντελής Καλαϊτζίδης, Δρ Θ., Συντονιστής Ακαδημίας Θεολογικών
Σπουδών, Διδάσκων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Επισκέπτης Καθηγητής
Ινστιτούτου Αγίου Σεργίου Παρισίων, Μυστικισμός, Αποφατισμός, Καταφατική Θεολογία
17.00-17.40: Συζήτηση
17.40-18.00: Διάλειμμα –καφές
Ε΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: π. Δημήτριος Τζέρπος,
Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
18.00-18.20: Γεώργιος Γαλίτης, Ομ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών,
Π. Τρεμπέλας: ο οικουμενικός διδάσκαλος
18.20-18.40: π. Ευάγγελος Γκανάς, Θεολόγος, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.,
Εφημέριος Ι. Ναού Αγίου Μελετίου Αθηνών,
Παναγιώτης Τρεμπέλας: Η σκιά της εποχής πάνω στο έργο
18.40-19.30: Συζήτηση-Τελικές παρατηρήσεις

18 σχόλια:

  1. αξιζει να διαβάσει κανείς τί λέει ο αείμνηστος π. Ρωμανίδης για τον Τρεμπέλα (αιρετικό, οργανωσιακό τον χαρακτηρίζει κλπ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πριν από πολλά χρόνια είχα διαβάσει ένα βιβλίο του Τρεμπέλα, στο οποίο απαντούσε στο βιβλίο ενός Γάλλου, ο οποίος αμφισβητούσε τα θαύματα του Χριστού. Ήταν τόσο δυνατά τα επιχειρήματά του και τόσο τεκμηριωμένα, ώστε όταν τελείωσα το βιβλίο και χωρίς να έχω διαβάσει το βιβλίο του Γάλλου, είπα:
    Ρε σαν να έχει δίκιο ο Γάλλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. οι αξιολογικές κρίσεις να γίνονται επί του έργου και όχι επί του προσώπου.Αν δεν γίνει αυτό, τότε θα μας άρεσε να λέμε τον π. Ρωμανίδη χουντικό, επειδή το 1977 συνεργάσθηκε με την ΕΘΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. λεβεντόπαιδα, οσα δεν φτάνει η αλεπου τα κάνει κρεμαστάρια. Βρήκατε τώρα αλλο θύμα, τον Τρεμπέλα. Μπορεί να υπάρχουν οσες αντιρρήσεις θέλετε στο εργο του αλλα μη βγάζετε τόση χολή. το ξέρουμε οτι εχετε χοντρά συμπλέγματα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμε 17 Μαρτίου 2011 9:48 π.μ., ωραίο το ανέκδοτο με τον Γάλλο!
    Το άλλο, που έλεγε ότι ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος έβλεπε στην προσευχή του αστεράκια, το ξέρεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμε 6:36 μ.μ., πράγματι μοιάζει με ανέκδοτο, αλλά δεν είναι. Αν σε βολεύει όμως εσένα να το θεωρείς ανέκδοτο, εγώ δεν έχω πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμε 19 Μαρτίου 2011 9:01 π.μ.

    Εννοούσα ανέκδοτη ιστορία. Η άλλη με τον άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο υπήρχε στην πρώτη έκδοση του βιβλίου του Π. Τρεμπέλα "Μυστικισμός, Αποφατισμός, Καταφατική Θεολογία".
    Πιστεύω να αναφερθεί σε αυτήν ο Παντελής Καλαϊτζίδης στην Δ΄ συνεδρία σήμερα το απόγευμα.
    Θα έχει ενδιαφέρον η τοποθέτησή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Όταν έγινα Χριστιανός ( γιατί πρώτα δεν ήμουν ), ένα από τα πρώτα βιβλία πού διάβασα ήταν η σειρά: "Απολογητικές μελέτες" του Τρεμπέλα, μία καταπληκτική πράγματι δουλειά, πού άν καί ήμουν επειρεασμένος τόσα χρόνια από άλλα κοσμικά βιβλία, εν τούτοις μού άφησε τίς καλύτερες εντυπώσεις γιά τήν λεπτομέρεια στίς περιγραφές του...

    Ο Τρεμπέλας, τόσο για την εποχή του όσο και καί για την δική μας εποχή υπήρξε ένας ξεχωριστός θεολόγος καί άς μή στεκόμαστε τώρα σε κάποια λάθη του γιατί ουδείς αλάθητος.

    a

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η μιζέρια των θρησκόληπτων σε όλο της το μεγαλείο. Και μάλιστα, από θρησκευόμενους που δεν είναι ούτε φανατικοί, ούτε ηθικολόγοι, ούτε δογματικοί, ούτε -προπάντων- "οργανωσιακοί". Όποιος θέλει να αποκτήσει πιστοποιητικά ορθοδοξοφροσύνης δεν έχει παρά να βρίσει τις "οργανώσεις" και, διά μαγείας, εισέρχεται εις τον υπερβατικό χώρο της γνήσιας θεολογίας. Το έργο του Τρεμπέλα, προφανώς, έχει κριθεί από την ίδια την εκκλησία και είναι, απλά, ανυπέρβλητο. Οι όποιες παραλείψεις, ακόμη και τα λάθη δε μειώνουν διόλου την απίστευτη προσφορά ενός ανθρώπου που χωρίς αυτόν θεολογικά θα ήμασταν ακόμη στην εποχή του χαλκού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. " χωρίς αυτόν θεολογικά θα ήμασταν ακόμη στην εποχή του χαλκού": η ανοησία ως επίγραμμα.
    Απορία: O Γρηγόριος ο Θεολόγος και οι άλλοι Πατέρες της εκκλησίας υπήρξαν πρό της εποχής του χαλκού ή μετά;
    Τί άλλο θα ακούσουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Δεν καταλαβαίνεις ή κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις;
    Ξέρεις μήπως σε ποια κατάσταση ήταν η ορθόδοξη Ελλάδα μετά την απελευθέρωση; Ξέρεις σε ποια κατάντια ήταν οι Θεολογικές Σπουδές με τη φραγκοκρατούμενη Θεολογική Σχολή του Παν/μίου της Αθήνας; Ξέρεις για τους λατίνους "ιερείς" που δικοί μας Μητροπολίτες καλούσαν να εξομολογήσουν τον κόσμο (ναι, το ορθόδοξο ποίμνιο) τη Σαρακοστή γιατί δεν είχαμε πνευματικούς;

    Άσε λοιπόν, τις εξυπνάδες και τα ευφυολογήματα και κοίτα να αληθεύεις. Το σχόλιό σου είναι προφανέστατα άδικο, αφού μου αποδίδεις θέσεις που θεωρώ βλάδφημες, και δείχνει διάθεση για εντυπωσιασμό και εξόντωση ιδεολογικού αντιπάλου. Δε θα σε παρακολουθήσω στην κατρακύλα. Ειρήνευε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Γιατί ανώνυμε 28 Μαρτίου 2011 3:53 μ.μ. σήμερα οι ιερείς "πνευματικοί" Λατίνοι και Προτεστάντες δεν είναι στην εξομολογητική τους; Η Δυτική θεολογία και ηθική στην ακμή της!!! Δε φαντάζομαι να αυτοαπατάσαι πως είναι Ορθόδοξος ο τρόπος που εξομολογούν.... αν το πράττεις φρόντισε να "διορθωθείς" στις απόψεις σου-γιά να σου μιλήσω όπως οι "τάχα και Ορθόδοξοι" πνευματικοί του σήμερα στην Ελλάδα...και δυστυχώς σε φοβερά υπολογίσημο ποσοστό οι ως άνω! Όσο για τη Θεολογία στην Ελλάδα και την "ορθοδοξοποίηση" της από τον μακαρίτη Π.Τρεμπέλλα και άλλους, επίσης μακαρίτες, μεταπολεμικούς καθηγητές, διάβασε Γιανναρά να τα πληροφορηθείς από πρώτο χέρι! Εννοείται πως, ασχέτως των ανωτέρω, ο Τρεμπέλλας όντως υπήρξε ανεπανάληπτος αλλά και ζηλωτής με αγαθή προαίρεση. Και δικαίως και εύγε στην Ακαδημία του Βόλου η οποία του αφιέρωσε το πρώτο της συνέδριο-σχετικό με σπουδαίες μορφές της ελληνικής θεολογίας. Είη η μνήμη του αιωνία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμε αδελφέ (28 Μαρτίου 2011 5:04 μ.μ.) το Γιανναρά τον έχω διαβάσει και συνεχίζω να τον διαβάζω θεωρώντας ότι είναι χρήσιμη και η οπτική του γωνία και η παρρησία του. Πέρασα όμως την παιδική ασθένεια και πλέον δεν μπορώ να μείνω εγκλωβισμένος στην οτπική του, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ λέει ότι σήμερα δεν υπάρχει Ορθόδοξη Εκκλησία, αφού η Σύνοδος δε θεολογεί, τα μοναστήρια το ίδιο (κάποτε συνιστούσε να ακούσουμε τη φωνή του Αγίου Όρους, μέχρι που το Όρος τον πήρε με τις πέτρες), το εκκλησιαστικό γεγονός έχει θρησκειοποιηθεί (οι οργανώσεις εννοείται εις το πυρ το εξώτερον) και, τελικά, στον πλανήτη έχει μείνει αυτός και η αφεντιά του που σκέφτονται ορθόδοξα. Το τραγικό είναι ότι ενώ κατά βάση, προσωπική γνώμη εκφράζω, η κριτική του δεν είναι αστήρικτη, καταντά άνευ ουσίας επειδή, ίσως, είναι τελειομανής και απαιτεί όλα γύρω του να λειτουργούν με βάση την ακρίβεια που αυτός θεωρεί ότι ταιριάζει στην Εκκλησία. Φαντάζομαι τι θα έλεγε αν ζούσε σε εποχές ληστρικών συνόδων...

    Ως προς τη σχέση του με τις αδελφότητες, νομίζω ότι εκεί είναι η προσωπική του τραγωδία, την οποία και σέβομαι. Τουλάχιστον αναγνωρίζει ότι οι άνθρωποι δεν είναι ιδιοτελείς, αλλά έχω την αίσθηση ότι πρέπει να ζητήσει συγγνώμη από πολλούς που έχει αδικήσει. Προσωπικά, όταν τελείωσα για πρώτη φορά το "Καταφύγιο" πόνεσα για την τραγική απόληξη ενός δρόμου που έδειχνε ότι θα κατέληγε αλλού. Δεν έχω διόλου πεισθεί ότι έφταιγαν οι άλλοι και όχι ο ίδιος, αλλά δεν μπορώ (και δε θέλω) να πω περισσότερα γιατί είναι θέματα που αφορούν αυτόν και την ψυχή του.

    Πάντως, μου φαίνεται ότι ο Γιανναράς δε θα ήταν αυτό που είναι αν δεν είχε προηγηθεί ένας Τρεμπέλας (και ένας Ευσέβιος), στους οποίους χρωστά πολλά (με τη θετική πλευρά του "χρωστά"). Και το πιο τολμηρό: νομίζω ότι ακόμη παραμένει αθεράπευτα "οργανωσιακός"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Απόλυτα σεβαστές οι απόψεις σου, Ανώνυμε συν-αδελφέ, 29 Μαρτίου 2011 2:27 μ.μ.
    Ο "Ανώνυμος" αδελφός 28 Μαρτίου 2011 5:04 μ.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ευλόγησον! Καλό υπόλοιπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμε,28 Μαρτίου 2011 1:10, σου εύχομαι να φτάσεις κάποτε να "κατρακυλήσεις" στην κοινή λογική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή