Η Πάτρα πάντα μπροστά, στους “αγώνες” για την “καθαρότητα” της πίστεως!
Κατέκλυσε το διαδίκτυο με τα της επίσκεψής του στην Σερβία ο γνωστός και μη εξαιρετέος κληρικός Αναστάσιος Γκοτσόπουλος. Πήγε, λέει, με κληρικούς από άλλες Μητροπόλεις, να συμπαρατασταθεί στον Επίσκοπο πρ. Ράσκας και Πριζρένης Αρτέμιο, ο οποίος απεπέμφθη μετά από απόφαση της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Σερβίας.Ο κληρικός Αναστάσιος Γκοτσόπουλος δήλωσε με παρρησία – και μπράβο του – την συμπαράστασή του στον Επίσκοπο Αρτέμιο, μη αποδοκιμάζοντας, φυσικά, τα όσα απολύτως αισχρά και ελεεινά έχουν εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες -σε καθημερινή σχεδόν βάση - από τους εν Ελλάδι ομοϊδεάτες του για τον Πατριάρχη Σερβίας Ειρηναίο και τα μέλη της Ι. Συνόδου.
Και ενώ μας διαβεβαιώνουν με ουρανομήκεις κραυγές ότι ο πρ. Ράσκας Αρτέμιος δεν θα προβεί σε σχισματική ενέργεια, έρχεται ο ίδιος με πρόσφατη επιστολή του και διαλαλεί πως αυτός είναι ο νόμιμος και κανονικός Μητροπολίτης, οπότε;...Ο κληρικός Αν. Γκοτσόπουλος πήγε στη Σερβία, όπως και οι άλλοι εξ Ελλάδος κληρικοί, με την άδεια του Επισκόπου τους, γράφεται στο κείμενο που κυκλοφορεί διαδικτυακώς. Αυτό σημαίνει ότι οι εν λόγω Μητροπολίτες συμπαρίστανται στον πρ. Ράσκας Αρτέμιο, δι' εκπροσώπων τους, αμφισβητώντας τις αποφάσεις της Σερβικής Εκκλησίας;
- Πάνω στην ώρα έχουμε και “πύρινο” κείμενο του Μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβροσίου για το κοράνιο και γιατί να το δίνει ο Πατριάρχης δώρο σε μουσουλμάνους αξιωματούχους και τα γνωστά τοιαύτα. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι ο κ. Αμβρόσιος επικαλείται σχετική, δριμεία επιστολή του Αρχιμ. Νικόδημου Πετρόπουλου (εφημερίου Ι. Ναού Απ. Παύλου Πατρών) προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων δεν υιοθετεί απλώς τα όσα λέει ο Πατρινός αρχιμανδρίτης προς τον Πατριάρχη, αλλά και τον εγκωμιάζει, θεωρώντας τον οιονεί ομολογητή! Αν το "ευπρεπώς", που αποδίδει ο κ. Αμβρόσιος στην ενέργεια του Νικόδημου Πετρόπουλου, είναι ούτω πως, τότε το "απρεπώς" πώς είναι;
Ο Μητροπολίτης Πατρών δεν έχει καταδικάσει – εξ' όσων γνωρίζω – την επιστολή Πετρόπουλου, αλλά τουλάχιστον δεν την αναπαρήγαγε και δεν εκθείασε τον συντάκτη της.
Η εφημερίδα Κόσμος της Πάτρας αναφέρεται σήμερα στην εναντίον του Πατριάρχου τοποθέτηση Καλαβρύτων - Πετρόπουλου.
Ο Μητροπολίτης Πατρών δεν έχει καταδικάσει – εξ' όσων γνωρίζω – την επιστολή Πετρόπουλου, αλλά τουλάχιστον δεν την αναπαρήγαγε και δεν εκθείασε τον συντάκτη της.
Η εφημερίδα Κόσμος της Πάτρας αναφέρεται σήμερα στην εναντίον του Πατριάρχου τοποθέτηση Καλαβρύτων - Πετρόπουλου.
Ο ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΕΠΙΣΗΣ. ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΑΝ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ Η ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΟΙ Η ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΑΛΛΟ. ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΠΟΥ ΚΑΤΑΠΑΤΟΥΝ ΚΑΘΕ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΩχ..! Γιά πότε προβλέπεται να συνέλθει η Μείζων και Υπερτελής;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ "ΚΟΡΑΝΙΟ" ΔΕΙΤΕ 2 ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΑ & ΑΞΙΟΛΟΓΑ ΚΕΙΜΕΝΑ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερί «κριτικής σκέψης»
Κύριε διευθυντά
Παιδεύτηκα πολύ να αποφασίσω αν πρέπει να στείλω αυτήν την επιστολή, αλλά τελικά υπέκυψα στον πειρασμό. Αναφέρομαι στην επιφυλλίδα του κ. Γιανναρά (της Κυριακής 20/1), «Φυσική, μεταφυσική και τηλεόραση», όπου ο τακτικός επφυλλιδογράφος σας κάνει το απίθανο άλμα να κατονομάσει τον Ισλαμισμό (δεν υπάρχει τέτοια θρησκεία, εκτός αν εννοεί το Ισλάμ!) ως θρησκεία «χωρίς μεταφυσική ή με παιδαριώδη μεταφυσική» – οπωσδήποτε μία όχι θρησκειολογική πρόταση, αλλά μία ιδεολογική - απαξιωτική φενάκη! Το ότι κατέταξε στην ίδια κατηγορία «πολλές φονταμενταλιστικές “χριστιανικές” σέκτες» δεν απαλύνει την παράκρουση και δεν ενδιαφέρει τον γράφοντα να καταπιαστεί με αυτό το σκέλος της ταξιθέτησης. Εάν είχε σταματήσει στον γενικό αφορισμό ότι «υπάρχουν θρησκείες χωρίς μεταφυσική και μεταφυσικές προτάσεις χωρίς θρησκευτικό χαρακτήρα» θα έλεγε κανείς ότι σ’ ένα τέτοιο αφορισμό έχει να κάνει με κάποιο ιδεολόγημα μάλλον, παρά με κάποιο συμπέρασμα (χωρίς θρησκειολογικό έρεισμα) το οποίο κανείς αποδέχεται, απορρίπτει, ή το προσπερνά με μειδίαμα. Ο παραδειγματισμός όμως ενός τέτοιου σαθρού αφορισμού έχει βαθύτερες διαστάσεις και παραπλεύρους οι οποίες αυτοαναιρούν πλήρως, και με τα λόγια του ίδιου του επιφυλλιδογράφου, τον έπαινο και την ελληνικότητα της «κριτικής σκέψης», δηλαδή «τον έλεγχο εγκυρότητας της εμπειρικής μας γνώσης, τον τρόπο να ξεχωρίζουμε το πραγματικό από το φαντασιώδες»!
Κάθε άλλο παρά ως απολογητής του Ισλάμ αντιδρώ στην πρόκληση του κ. Γιανναρά. Δεν με κάλεσε κανείς, ούτε ο τόπος και ο χώρος το επιτρέπουν, αλλά ούτε και ο επιφυλλιδογράφος έδωσε ίχνη πραγματικών ενδείξεων για να απαιτηθεί μια επί της ουσίας απάντηση περί μεταφυσικής ή όχι του Ισλάμ. Στον διασυρμό απλώς της «κριτικής σκέψης» και της ακαδημαϊκής εγκυρότητας επιθυμεί να αντισταθεί κάπως η επιστολή αυτή. Ετσι αναγκάζεται κανείς να διερωτηθεί (και θα εξομολογούμην ότι το πρώτο συγκεκριμένο ερώτημα είναι κάπως ρητορικό). Πότε, τι, πού και πόσο έχει διαβάσει (ή σπουδάσει) ο επιφυλλιδογράφος περί του Ισλάμ; Ή μήπως η γνώση του προέρχεται από το «φαντασιώδες» ή την ειδησεογραφία της τηλεόρασης όπως, δυστυχώς, συμβαίνει με τη συντριπτική πλειοψηφία του διεθνούς και ελληνικού κοινού, έκφραση σταυροφοριακών μεσαιωνικών νοοτροπιών, και του συνδρόμου της «9/11»; Με τέτοιες προϋποθέσεις πώς είναι δυνατόν η ελληνική κοινωνία να διαφωτιστεί, να ανοίξει όντως την αγκαλιά της στους τόσους μετανάστες της, στην πλειοψηφία μουσουλμάνους; Ή, πώς είναι ποτέ δυνατόν η Ελλάδα των δέκα εκατομμυρίων, ή η Ορθοδοξία των τριακοσίων εκατομμυρίων (και οι δύο σε νευραλγική γεωγραφικά και πολιτιστικά θέση, και ιστορικά αλώβητες από σταυροφοριακές αγκυλώσεις) να καταλάβει ποτέ το Ισλάμ του ενός δισεκατομμυρίου τριακοσίων χιλιάδων ή (πολύ πιο δύσκολα) να προσεγγίσει ποτέ το είναι του Ισλάμ, να διαλεχθεί με αυτό και να αποκτήσει έτσι δικό της έλεγχο εγκυρότητας μιας εμπειρικής γνώσης του; Οποιοσδήποτε διανοούμενος αδικεί τη γνώση, υποσκάπτει την ελπίδα και διακυβεύει το κύρος και τον λόγο του όταν δεν είναι σε θέση να ξεχωρίσει το πραγματικό από το φαντασιώδες.
Δανιηλ Σαχας
Ομότιμος καθηγητής Ιστορίας Θρησκευμάτων / Ισλαμικών Σπουδών Πανεπιστημίου του Waterloo (Καναδά)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΧΡ.ΓΙΑΝΝΑΡΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπάντηση
Μάλλον παρέβλεψε ο κ. Σαχάς τον ακριβή νοηματικό καθορισμό της λέξης «μεταφυσική» που περιέχεται στην επιφυλλίδα. Γι’ αυτό και εκλαμβάνει σαν απαξιωτική (αν όχι σαν ύβρι) τη διαπίστωση ότι ο Ισλαμισμός (η θρησκεία του Ισλάμ) δεν έχει μεταφυσική ή έχει παιδαριώδη μεταφυσική. Εκτός αν οι μελέτες του τον έχουν οδηγήσει στη βεβαιότητα ότι υπάρχει στον Ισλαμισμό "συγκροτημένη πρόταση οντολογικής ερμηνείας του υπαρκτού με σεβασμό των απαιτήσεων της κριτικής σκέψης". Αλλά τότε, γιατί δεν μας δίνει, επιγραμματικά και ενδεικτικά, κάποιο δείγμα της ανακάλυψής του, αντί να εκτίθεται στην επιστολή του λοιδορώντας και προπηλακίζοντας μιαν επιφυλλίδα που δεν την κατάλαβε;
Για το αν υπάρχει στην ελληνική γλώσσα η λέξη «Ισλαμισμός» προσδιοριστική της θρησκείας του Ισλάμ, μπορεί να συμβουλευθεί ο κ. Σαχάς λεξικά όπως του Μπαμπινιώτη, του Δημητράκου, κ.ά.
Χρηστος Γιανναρας
Τι έχει συμβεί εκεί στη Σερβία με αυτόν τον επίσκοπο Αρτέμιο; Και υπάρχει αποχρών λόγος ώστε να αποδοθεί στους κληρικούς από την Ελλάδα η μομφή(αρχικά..) γιά εισπήδηση σε αλλότρια Εκκλησιαστική δικαιοδοσία ή φατρία;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως τα δύο κείμενα των Σαχα-Γιανναρα είναι πολύ ωραία! Δε φαντάζομαι να έχουν αίσθηση του τι σημαίνουν π.χ.οι όροι-οντολογική ερμηνεία του υπαρκτού με σεβασμό των απαιτήσεων της κριτικής σκέψης- ο Καλαβρύτων ή ο Πειραιώς ή ο Ν.Πετρόπουλος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα τι γράφει ο Καλαβρύτων. Μιλάει για "πατριαρχική βλασφημία"!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή"ΑΓΙΟ ΚΑΙ ΙΕΡΟ" ή "ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ";
_______Στίς Η.Π.Α πρό μηνών συνετελέσθη μία, ας την πούμε, ιεροσυλία! Ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης μας κ. κ. Βαρθολομαίος, ευρισκόμενος στην Ατλάντα, επισκέφθηκε τις εκεί κεντρικές Υπηρεσίες της Coca Cola, όπου Γενικός Διευθυντής είναι o κύριος Μουχτάρ,τουρκικής καταγωγής. Τελειώνοντας την προσφώνησή του ο Πατριάρχης μας του προσέφερε ως δώρο ένα αντίτυπο του Κορανίου, λέγοντάς του τα εξής σημαντικά λόγια:
_______ «Έχω ένα μικρό αναμνηστικό. Μικρό και σπουδαίο αναμνηστικό για την Δάφνη και τον Μουχτάρ. Αυτό είναι το Άγιο Κοράνι. Το ιερό βιβλίο των μουσουλμάνων αδελφών μας».
______Το φραστικό -και όχι μόνο- αυτό λάθος παρέβλεψαν και παρεσιώπησαν όλοι οι ανά τόν κόσμο Ορθόδοξοι Πατριάρχες, Αρχιεπίσκοποι, Μητροπολίτες, Επίσκοποι και λοιποί ιερωμένοι! Άφησαν ανυπεράσπιστη την Ορθόδοξη Διδασκαλία! Αποδέχθηκαν σιγηλοί τήν πατριαρχική βλασφημία, δηλ. την εξίσωση της Αγίας Γραφής και του Κορανίου! Θέλετε από υπερβολικό σεβασμό, θέλετε από σκοπιμότητες και συμβιβασμούς, θέλετε από δειλία οι απανταχού Ορθόδοξοι Ιεράρχες δεν ύψωσαν φωνή διαμαρτυρίας στο θεολογικό ή έστω φραστικό αυτό πατριαρχικό ατόπημα! Μόνον ένας κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, ο Αρχιμ. π. Νικόδημος Πετρόπουλος, είχε το θάρρος να ελέγξει ευπρεπώς τον Παναγιώτατο Πατριάρχη μας κ. Βαρθολομαίο, στον Οποίο μάλιστα απέστειλε και μερικά αντίτυπα της Αγίας Γραφής, για να τα προσφέρει ως δώρο κάθε φορά που είναι ανάγκη. Η σοφή και δίκαιη αυτή ενέργεια του προαναφερθέντος Αρχιμανδρίτου δημοσιογραφικά έπεσε στο κενό μόνο καί μόνο επειδή ο καλός αυτός κληρικός έχει χαρακτηρισθή ως "ζηλωτής"!
ναι ναι γράφει και άλλα πολλά ο mkka.blogspot! αλλά όλοι γνωρίζουν πού κυρίως στηρίζεται το "αντι-πατριαρχικό" του ύφος...για να μην πω μένος.... στα γνωστά γεγονότα των 2003-4 και τις συνέπειές τους για τον μακαρίτη Αρχιεπίσκοπο.....
ΑπάντησηΔιαγραφήQuiz-test: Στη συγκριτική θρησκειολογία-διαθρησκειακό διάλογο ποιά θρησκεία βρίσκεται πλησιέστερα στο Χριστιανισμό; Ο Ιουδαισμός η το Ισλάμ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠες τα Χρυσόστομε!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίος κ.Παναγιώτη!!!!
Μέσααα!!!!!!!!!
Κύριε Ανδριόπουλε γνωρίζετε καλύτερα από εμένα πως υπεύθυνος για όλα αυτά που συμβαίνουν είναι ο Μητροπολίτης Πατρών ο οποίος φοβάτε μάλλον να βάλει στη θέση τους τους εν λόγω κληρίκούς του, όμως φαίνεται ότι και εσείς τον φοβάστε, διότι δεν δημοσιεύσατε το σχόλιό μου για το τι κάνει ο Μητροπολίτης, ας είστε καλά και ας γίνατε και εσείς μέλος του συστήματος
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Ανδριόπουλε παίρνω πίσω την μομφή προς το πρόσωπό σας για την μη δημοσίευση σχολίου μου για την στάση του Δεσπότη, και σας ζητώ συγνώμη,νόμισα πως και εσείς γίνατε ένα με το σύστημα
ΑπάντησηΔιαγραφή