Παρασκευή 3 Σεπτεμβρίου 2010

ΟΙ ΦΑΙΔΡΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ


Του καθηγητή Αριστείδη Πανώτη
Μ. Ιερομνήμονος

Στις Η.Π.Α. υπάρχουν και σοβαροί κληρικοί και διαπρεπείς θεολόγοι και βυζαντινολόγοι για να απευθυνθούν όσοι αγνοούν θέματα ιστορικά και λειτουργικά προκειμένου να μην γελοιοπούνται με φαιδρότητες όπως είναι αυτή η αυτόβουλη δήθεν «λειτουργία στην Αγία Σοφία» στις 17 Σεπτεμβρίου! Οσοι από μακρού προπαγανδίζουν αυτή την ανοησία δεν είχαν χρόνο να ερωτήσουν κάποιους ειδικούς ότι τέτοια ευαίσθητα θέματα δεν προσφέρονται για δημόσιες σχέσεις και πολιτική αυτοδιαφήμιση, αλλά ούτε ακόμη και για να εξάψουν την φαντασία των εραστών της τραγικά πληγωθείσης το 1922 «Μεγάλης Ιδέας»!


Η αμέλειά τους φανερώνει πόσο αδιάβαστοι είναι για το θέμα που δήθεν κόπτονται να «υπηρετήσουν» και πόσο άσχετοι παραμένουν με την Ιστορία, την λειτουργική και κανονική τάξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας! Διαβάζοντας τις δηλώσεις τους καταλαβαίνει κάθε Ελληνορθόδοξος πόσο άσχετοι είναι με τα εκκλησιαστικά θέματα και πως τώρα μάλλον παρεμβάλλονται για άλλους στόχους, ένας των οποίων είναι να προκαλέσουν τους εθνικιστές και τους ισλαμιστές της Τουρκίας να αντιδράσουν κατά των Ορθοδόξων, τώρα που μετά το 1923 η τουρκική κυβέρνηση έχει αρχίζει να διαλέγεται δειλά και πολιτισμένα με το Πατριαρχείο μας.

Δυστυχώς, οι κύριοι που πρωτοστατούν σ’ αυτές τις φαιδρότητες φαίνεται πως αγνοούν το όλο θέμα της ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ!

α) Η σημερινή Αγιά Σοφιά είναι το τρίτο κτίσμα του ναού στην ίδια θέση που οικοδομήθηκε μέσα σε μια πενταετία από τον Ιουστινιανό το 532-537. Το κτίσιμο τελείωσε στις 22 Δεκεμβρίου 537 και εγκαινιάστηκε μετά πενθήμερο στις 27 Δεκεμβρίου, ημέρα που από τότε εόρταζε κάθε χρόνο ο ναός, κατά τα κρατούντα στην αρχαία Εκκλησία. Τότε οι ναοί «εόρταζαν μόνον τα γενέθλια των εγκαινίων τους» και όχι, όπως μεταγενέστερα, στη μνήμη του α ή β Αγίου που μετά τον αφιέρωσαν. Επομένως κανείς εορτασμός δεν γινόταν κατά την μνήμη της μάρτυρος Αγίας Σοφίας στις 17 Σεπτεμβρίου στον ναό «της του Θεού Σοφίας», γιατί η Κωνσταντινούπολη δεν είχε σχέση με την Ρωμαία μάρτυρα, επειδή στην Πόλη ετιμάτο κυρίως η Αγία Ευφημία, όπως δείχνουν τα ερείπια του ναού της παρά τον Ιππόδρομο.

β) Ο ναός «της του Θεού Σοφίας», είναι αφιερωμένος στην ιδιότητα της Πανσοφίας του Θεού, που γνωρίζει και κατευθύνει τα πάντα στη φύση και στην Ιστορία με τη σάρκωση του Λόγου Του για τη σωτηρία μας, που είναι ο Ιησούς Χριστός. Ο περίπυστος αυτός ναός μετά του αρχαιότερου ναού «της του Θεού Ειρήνης», στην παλαιότερη μορφή του από την Ιουστινιάνειο σημερινή, αποτελούσαν την αρχιεπισκοπική καθέδρα της «Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας», η οποία λειτουργούσε «υπερόρια» και όχι «ενόρια» όπως ψευδώς τώρα οι άσχετοι διαδίδουν. Αυτό δείχνουν οι Ασματικές Ακολουθίες της και το μέγα πλήθος των πρεσβυτέρων, των διακόνων, των ψαλτών και οστιαρίων της κλπ που διακονούσαν στις πολλές γύρω εκκλησίες της Βασιλεύουσας, όπως σήμερα περίπου λειτουργεί ο καθεδρικός ναός του Σωτήρος Χριστού στο Λατερανό της Ρώμης, μετονομασθείς αργότερα σε Άγιο Ιωάννη, για να τιμώνται ο Πρόδρομος και ο Ευαγγελιστής. Επομένως, ο ναός «της του Θεού Σοφίας» της Βασιλεύουσας δεν ήταν μια μικρή μονάδα του εκκλησιαστικού σώματος, όπως είναι κάθε άλλη ενορία μέσα στη δικαιοδοσία του κλίματος της αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως. Ήταν ο πυρήνας της Αποστολικής Καθέδρας της Νέας Ρώμης και λειτουργούσε ως θεσμικόν κέντρον της κατ’ Ανατολάς Εκκλησίας και δεν μπορούν κατά το δοκούν να μεταχειρίζονται τις ιερές μνήμες του Γένους μας όσοι αγνούν την Ιστορία του. Ήδη κάποιες άκριτες ενέργειες για την λειτουργική χρήση του ναού υπό των Ορθοδόξων το 1919-1921, δημιούργησαν προβλήματα στην Εκκλησία μας στη Λωζάννη και ενίσχυσαν τις σκανδαλώδεις φιλοτουρκικές διαθέσεις των Γάλλων το 1922-1923 εναντίον μας!

γ) Το πόσον ξένοι προς τα εκκλησιαστικά πράγματά μας είναι όσοι σκέπτονται τέτοια τολμήματα, φαίνεται αφού αγνοούν πως κανείς κανονικός ορθόδοξος κληρικός δεν μπορεί να φορέσει καν πετραχήλι για να κάνει κάπου ακολουθία στη Πόλη χωρίς την ευλογία του αρχιεπισκόπου Κων/πόλεως. Αν αυθαιρετίσει αμέσως θα τιμωρηθεί, και αν αυθαδιάσει θα καθαιρεθεί. Μόνον κάποιος αναρχικός ψευτοκληρικός μπορεί να επιχειρήσει τέτοια προσβολή στον «Πρώτο» της κατ’ Ανατολάς Εκκλησίας, ο οποίος όπως είναι γνωστό δεν φοβήθηκε ποτέ να διεκδικήσει από τις τουρκικές αρχές τα δίκαια της Εκκλησίας.

Πληροφορώ τους απερίσκεπτους οργανωτές ότι: πριν και πέραν του γεγονότος της προσευχής στην Αγιά Σοφιά της 25ης Ιουλίου 1967 του πάπα Παύλου ΣΤ' , πολλοί Ορθόδοξοι Πατριάρχες, ιεράρχες και κληρικοί και λαϊκοί προσευχήθηκαν σιωπηρά στον ίδιο τόπο από το 1934 που ο Μουσαφά Κεμάλ γνωρίζοντας τον σεβασμό της χριστιανοσύνης στην ιστορία του ναού τον μετέβαλε σε μουσείο, υπερβαίνοντας τον εθνικισμό του και τις αντιδράσεις των μουσουλμάνων συμπατριωτών του! Στη συνέχεια επέτρεψε την αποκάλυψη των ψηφιδωτών του που είναι διδασκαλείο της πίστεως των κτιτόρων του στους προσκυνητές και στους επισκέπτες του, αψευδής μαρτυρία της χριστιανικής καταβολής του.

Πολλά από τα γραφόμενα όζουν προτεσταντικής ασυναρτησίας. Η Εκκλησία μας δεν είναι ασύντακτη αγέλη βόσκουσα στους αφύλακτους λειμώνες των Η.Π.Α. Λίγη μελέτη και προσοχή διαφυλάσσει και τις πολιτικές φιλοδοξίες όσων τολμούν να παίζουν ακόμη και με την Ιστορία ενός πάνσεπτου ναού.

amen.gr

9 σχόλια:

  1. EIXAME ΠΑΡΕΛΘΟΝ ( ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΑΝ ΝΑ ΜΑΣ ΤΟ ΔΙΑΓΡΑΨΟΥΝ ΜΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΜΑΣ ΚΛΕΒΟΥΝ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΜΕΛΛΟΝ ΣΑΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ! ΟΛΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΝ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ!

    http://www.new-byzantium.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα χαρώ αν οι Τουρκικές αρχές απαγορεύσουν την είσοδο στην Τουρκία τους εν λόγω"πατριώτες" ή τους συλάβουν πάραυτα αν τολμήσουν να τελέσουν όχι λειτουργία, αλλά και μια μικρή δέηση, ντροπή και αίσχος, τι κάνει το υπουργίο εξωτερικών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προσωπικά σαν Χριστιανός, σαν Ορθόδοξος, σαν Κληρικός και σαν Ελληνας θα ήθελα παραπολύ ο Ναός της του Θεού Σοφίας να αποδοθεί πάλι στη χριστιανική λατρεία, για το σκοπό άλλωστε για τον οποίο χτίστηκε.
    ...Αν δεν κάνω λάθος στην Πόλη υπάρχει αρμόδια εκκλησιαστική αρχή η οποία ακούει στο όνομα ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ!!! ...ίσως κάποιοι δεν το γνωρίζουν ... επιτέλους ήρθε η ώρα να το μάθουν!

    ...επίσης μήπως τους λέει κάτι η γνωστή ρήσις: «πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω»!!!

    ...Ευτυχώς που το Πατριαρχείο ακολουθεί κατά γράμμα την παραπάνω ρήση με αποτέλεσμα να έχουμε τα γνωστά ΘΑΥΜΑΤΑ όπως αυτό στη ΣΟΥΜΕΛΑ!

    Καλό Μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ καλή και χρήσιμη η ενημέρωση !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. όπως γράφει ο Σος Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, ο Ναός της του ΘΕΟΥ ΣΟΦΙΑΣ πανηγύριζε την ημέρα της ΜΕΣΟΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ...διδάσκων εν τω ιερώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ανωνυμε 3.9 2.02 θα χαρείς αν συλληφθουν καποιοι ομοθρησκοι σου (εστω και εξτρεμιστές); γιατι; θεωρείς οτι η Αγια Σοφία ΠΡΕΠΕΙ να ξαναγίνει τζομί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πριν λίγες ημέρες η ιστοσελίδα «Rib and Sea», είχε δημοσιεύσει μια είδηση που αναφερόταν ότι ο Οργανισμός "Παγκόσμια Ενορία της Αγ. Σοφίας" επρόκειτο να πραγματοποιήσει στις 17 Σεπτεμβρίου 2010 Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας, στην Κωνσταντινούπολη.

    Την εν λόγω είδηση όμως διέψευσε με επίστολή του, ο Αρχιγραμματέας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Αρχιμ. Ελπιδοφόρος Λαμπρυνιάδης.

    Η επιστολή του Αρχιγραμματέα του Πατριαρχείου Ελπιδοφόρου στην ιστοσελίδα «Rib and Sea», δίνει όπως φαίνεται την επίσημη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το εν λόγω θέμα.

    Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

    Εις απάντησιν προς το από 27ης Αυγούστου ενεστώτος έτους γράμμα της υμετέρας αγαπητής Εντιμότητος, σεπτή εντολή της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, γνωρίζω υμίν ότι το Οικουμενικόν Πατριαρχείον ουδεμίαν γνώσιν έχει περί δήθεν τελέσεως Θείας Λειτουργίας εις την Αγίαν Σοφίαν, και μάλιστα εις συγκεκριμένην ημερομηνίαν εντός του τρέχοντος έτους, και επομένως αι σχετικαί διαδόσεις είναι απλώς φήμαι, αβάσιμοι και ανυπόστατοι.

    Διαβιβάζω δε υμίν την αγίαν Πατριαρχικήν ευλογίαν ως εφόδιον εν τω αγώνι του βίου, διατελώ μετ' ευχών και αγάπης.

    Εν τοις Πατριαρχείοις, τη 31η Αυγούστου 2010

    Αρχιμανδρίτης Ελπιδοφόρος Λαμπρυνιάδης, Αρχιγραμματεύς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. εν ταξει παλαβήη ιδεα για λειτουργια στην Αγία Σοφία, αλλά η Α.Θ. Παναγιότης φροντισε να "προσκυνήσει" μήπως και την ευρει καμιά στραβή... Τοσοι τίτλοι αλήθεια¨θειοτάτη παναγιότης...υπολείμματα Βυζαντιου .
    Γιατι ειναι πανάγιος ο πατριάρχης; ο Χριστός ειναι; και μη γράψετε καμιά πατάτα περί σεβασμου στον τίτλο του, ετσι.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Λαϊκίζουν οι απόψεις περί τίτλου του πατριάρχη αγαπητέ ανώνυμε καθώς και η προβοκατορικη κρίση περί "προσκυνήματος" Η φαναριώτική τάξη και διπλωματία έχει καταφέρει διαχρονικά πολύ περισσότερα για το Πατριαρχείο, την Εκκλησία τη Ρωμιοσύνη από ότι πολλές κρατικές πολιτικές,ειδικά δε του ελληνικού εθνικού κράτους Αν συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος του θεμού και το βάθος της ιστορίας και της συνέχειάς του, θα είμαστε πιο φειδωλοί στις κρίσεις.

    Οαο για την Αγιά Σοφία να τονίσω το εξής. Ο ναός είναι ένα σύμβολο τόσο για τον ορθόδοξο όσο και για τον μουσοουμανικό κόσμο, τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους Τούρκους.
    Η Αγία Σοφία είναι ένα σύμβολο που ενώνει και δεν χωρίζει. Οι Τούρκοι της Πόλης την αγαπούν όσο και οι Ελληνες και είναι για όλους το σήμα κατατεθέν της Κωνσταντινούπολης.Η λειτουργία της ως μουσείο ήταν μία σοφή αποφαση του Ατατούρκ που αφήνει τον χώρο προσβάσιμο και ελεύθερο σε όλους, χωρο που ο καθένας μας μπορεί αν θέλει να προσευχηθεί στην σοφία του Θεού και να θαυμάσει αυτό το μεγαλειώδες δημιούργημα του ανθρώπου, που με τη σειρά του είναι η κορυφαία δημιουργία του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή