Παρασκευή 30 Ιουλίου 2010

Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΤΗΣ ...ΑΝΩΝΥΜΙΑΣ!


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου

Το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε σε κάποια εκκλησιαστικού περιεχομένου ιστολόγια μια συζήτηση περί ανωνυμίας και επωνυμίας. Μπορεί ένα ιστολόγιο με εκκλησιαστική θεματολογία να είναι ανώνυμο; Να δημοσιεύει σχόλια ανωνύμων και γενικώς να κρύβει επιμελώς την ταυτότητα των διαχειριστών του;
Πολλοί λένε ότι με βάση το «δίκαιο του blogger» ο καθείς έχει το δικαίωμα στην ανωνυμία στο διαδίκτυο κι αυτό δεν είναι κακό, αλλά μάλλον ευεργετικό, αφού αλλιώς πολλές σωστές απόψεις δεν θα έβλεπαν το φως της δημοσιότητας αν οι φορείς τους έπρεπε να αποκαλύψουν την ταυτότητά τους. Κι αυτό είναι πλουτισμός, ισχυρίζονται, του διαλόγου και δη του θεολογικού.
Το ερώτημα όμως, που τίθεται αμείλικτο, είναι: Οι χριστιανοί του διαδικτύου μπορεί να κρύβονται; Να γίνονται κριτές της οικουμένης χρησιμοποιώντας απλά, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ένα ψευδώνυμο; Να κρύβονται πίσω από ένα ηλεκτρονικό προσωπείο;
Όμως μια τέτοια πρακτική για χριστιανούς - και μάλιστα ελεγκτικούς προς τους άλλους για την ορθοδοξότητά τους, δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή.
Στην Εκκλησία η ανωνυμία δεν χωρεί. Στην Εκκλησία το πρόσωπο κυριαρχεί, ήτοι ο βαπτισμένος στο όνομα της Αγίας Τριάδος χριστιανός, ο οποίος δεν μπορεί να υιοθετεί άκρως κοσμικές λογικές, ως αυτής της ανωνυμίας στην έκφραση των απόψεών του.
Τα επιχειρήματα είναι πολλά και δεν θα τα παραθέσουμε εδώ. Αρκεί να σκεφθούμε ότι πολλές φορές ιστολόγοι και σχολιογράφοι σε εκκλησιαστικού περιεχομένου blogs καταφεύγουν για να θεμελιώσουν τις θέσεις τους σε αγωνιστές πατέρες της Εκκλησίας, οι οποίοι υπέστησαν δεινά και αυτόν τον θάνατο ακόμη ως επώνυμοι, φυσικά. Θαυμάζουν τινές την μαχητικότητα του ιερού Χρυσοστόμου και μας την προτείνουν ως παράδειγμα προς μίμησιν και την ίδια ώρα κρύβονται όσο καλύτερα μπορούν πίσω από την ασυλία του ιστολογίου. Κατακεραυνώνουν ιερείς, επισκόπους, πατριάρχες, θεολόγους κ.α., οι οποίοι είναι όλοι επώνυμοι, κι αυτοί μένουν ταμπουρωμένοι στην ανωνυμία τους, αρνούμενοι στην ουσία να αναλάβουν το κόστος των όσων μετά πάθους υποστηρίζουν.
Βέβαια υπάρχουν και οι ανώνυμοι σχολιογράφοι στους οποίους δίνει βήμα και ένας επώνυμος blogger. Αυτός είναι ίσως ο μόνος “όρος” του διαδικτύου που μπορεί να παραμείνει, υπό όρους και προϋποθέσεις. Το ιδανικό και το ορθόδοξο είναι όλοι όσοι δηλώνουν χριστιανοί να είναι επώνυμοι. Σκεφθείτε ότι αυτό θα ήταν μια επανάσταση στο διαδίκτυο, αν συνέβαινε. Οι χριστιανοί είναι επώνυμοι, δηλ. πρόσωπα κι όχι ανώνυμοι, ήτοι μάζα και μάλιστα άμορφη. Αν δεν συμβαίνει αυτό τότε θα πρέπει ο κάθε ιστολόγος να εγκρίνει ή να απορρίπτει τα σχόλια σύμφωνα με το κριτήριό του, κάνοντας χρήση της σχετικής δυνατότητας που του παρέχει το σύστημα Blogger. Αυτό συμβαίνει μέχρι τώρα στα περισσότερα “θρησκευτικά” ιστολόγια, αλλά πρέπει μερικές φορές τα κριτήρια για τη δημοσίευση να είναι πιο αυστηρά, κυρίως όταν ανώνυμοι θίγουν επώνυμους κατά τρόπο κατάφωρα προσβλητικό και μέχρις εξουθενώσεως.
Οι προασπιστές της ανωνυμίας έχουν, βέβαια, κι ένα δίκιο όταν λένε ότι θα μπουν στο στόχαστρο της εκκλησιαστικής ηγεσίας και όχι μόνο αν δηλώσουν την ταυτότητά τους. Όμως αυτή είναι πραγματική αντίσταση και μάλιστα ενός χριστιανού. Να αναλαμβάνει το κόστος της άποψής του στο ακέραιο. Αυτό δεν σημαίνει ότι με σημαία την επωνυμία μπορεί να αυθαιρετεί και με τραμπουκικό τρόπο να εκβιάζει όσους δεν τού είναι αρεστοί και να υπερβαίνει τα εσκαμμένα που ορίζει το χριστιανικό ήθος.
Η ανωνυμία, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί μάστιγα για την εκκλησιαστική ζωή. Είναι η λογική του ανεμοσκορπίσματος, της διασποράς της συκοφαντίας, της σπίλωσης μέχρι εξουθένωσης ενίοτε, που αποτελεί λογική και πρακτική των άνευ στοιχειώδους ήθους κοσμικών. Διότι υπάρχουν και κοσμικοί με διακεκριμένο ήθος έναντι πολλών “εκκλησιαστικών”.
Η ανωνυμία στα εκκλησιαστικού περιεχομένου ιστολόγια είναι υπεκφυγή, δειλία, όντως αμαρτία, εν τέλει. Οι κουκουλοφόροι των εκκλησιαστικών ιστολογίων καλούνται να αποκαλύψουν το προσωπείο τους και να ενδυθούν το φωτεινό ένδυμα του προσώπου εν Χριστώ Ιησού, στη Βασιλεία του οποίου μάσκες και προσωπεία δεν χωρούν.

7 σχόλια:

  1. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Κ. ΜΠΟΛΙΑΡΗΣ30 Ιουλίου 2010 στις 5:59 μ.μ.

    Παναγιώτη κοίτα τι βρήκα για τους βαρεμένους υπερζηλωτές της παρεξηγημένης ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗΣ, στό έτερον και μάλλον ζηλωτικό ιστολόγιον του αντιαιρετικού εγκολπίου. http://egolpio.wordpress.com/2010/03/01/apoteixish_oros/

    Σύμφωνα με την καταγγελία του αντιαιρετιστού ιστολόγου οι λεγομένοι ζηλωτές της αποτειχίσεως τα έχουν πλακάκια με κάποιον πεντηκσοτιανόν-αν κατάλαβα καλως- ηγέτη! Δηλαδή καταλαβαίνεις Παναγιώτη πόσο γνήσιο φρόνημα έχουν οι υβριστές αυτοί ώστε ναι μεν κρίνουν και μάλιστα κατακρίνουν τους πάντες και τα πάντα με πρόσχημα την αγάπη για την ορθοδοξία μας και ταυτοχρόνως είναι κολλητοί με αιρετικούς και βλάσφημους Πεντηκοστιανούς, ξέρεις από αυτούς που βλασφημούν την Μητέρα Του Κυρίου μας και τα ιερά μας Μυστήρια. Και μάλιστα όπως μπορείς να διαβάσεις προωθούσε βιβλίο του πεντηκοστιανού από την ιστοσελίδαν της αποτειχίσεως!!! Τι άλλο μας επιφυλλάσουν οι καιροί να δούμε με τα ματάκια μας άραγε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΣΥΜΦΩΝΩ με τις απόψεις του ιστολόγου κ. Π. Ανδριόπουλου για τα περί ανωνυμίας,επωνυμίας,προσώπου και μάζας,

    και ΕΧΩ ΔΙΑΦΩΝΗΣΕΙ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΝΩ ριζικά με τον προπηλακισμό (που συχνά γίνεται και στο παρόν ιστολόγιο από κάποιους "ανώνυμους") με υπονοούμενα, ειρωνείες, ύβρεις και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, εναντίον προσώπων και θεολογικών θέσεων και απόψεων.

    Αξίζει να γίνει μια τέτοια αυτοδέσμευση για επώνυμο, πολιτισμένο και δημοκρατικό λόγο και αυτό ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΒΕΒΑΙΩΣ ΧΩΡΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΑΣΤΕΣ και - εννοείται- για όλους τους "ανώνυμους" φίλους του κ. Παναγιώτη Ανδριόπουλου.

    Υπάρχει κανείς σοβαρά σκεπτόμενος που θα διαφωνούσε με αυτό;

    Δεν το πιστεύω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΕΛΈΙΩΣΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΥΤΗ ΚΑΛΥΤΕΡΑ.....ΟΣΟ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ "ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ" ΑΠΑΝΤΕΣ ΟΙ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΤΕ ΚΑΙ ΡΙΣΚΑΡΕΤΕ ΤΑ IP ΣΑΣ.....
    Υ.Γ. απο το παραθυρο μου μπορω να βλεπω ανετα ποιοι Μητροπολιτες της Πελοποννησου περνανε για εναν καφε απο την Λ.Αλεξανδρας.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Κ. ΜΠΟΛΙΑΡΗΣ30 Ιουλίου 2010 στις 10:44 μ.μ.

    Παναγιώτη δες τι λέει ο ιστολόγος της κατάπτυστης ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗΣ για τον πεντηκοστιανό αιρεσιάρχη ηγέτη, φίλο του:

    Ενω ο Χαλκιας που αξιεπαινως εκδιδει τους Αποστολικους Πατερες και τον ανεκδοτο Τερτυλλιανο ειναι αξιοκατακριτος αλλα και εμεις που τον προβαλαμε.

    Τι ειναι ο περιβοητος ο Μισιακουλης;
    Πως κατελαβε τον θρονο της Αττικης;


    κατάλαβες Παναγιώτη; Ο κ.Χαλκιάς, ο οποίος είναι προφανώς ο αιρεσιάρχης πεντηκοστιανός φίλος του ιστολόγου της ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΕΩΣ, είναι αξιέπαινος! Ενώ ο ορθόδοξος Επίσκοπος κ.κ.Κύριλλος Μισιακούλης, είναι αξιοκατάκριτος σύμφωνα με τους βαρεμένους της ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΕΩΣ! ω! καιροί ω ήθη! Να μας ζήσουν οι υπερ-ζηλωταί της λεγομένης ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΕΩΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Κ. ΜΠΟΛΙΑΡΗΣ30 Ιουλίου 2010 στις 10:46 μ.μ.

    Μάλλον ξέχασα να επισυνάψω την σχετική διασύνδεση:
    http://apotixisi.blogspot.com/2010/07/blog-post_30.html#comment-form

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η διατήρηση τής ανωνυμίας αρκετές φορές προστατεύει από τήν κακία ανθρώπων καί των ομοτρόπων αυτών.

    Μή ξεχνάμε ότι πολλοί συγγραφείς καί λογοτέχνες έχουν κυκλοφορήσει σπουδαία καί εποικοδομητικά έργα με το λογοτεχνικό τους ψευδώνυμο...

    Όλοι όμως αυτοί δεν έχουν ασφαλώς σχέσει με ανώνυμους καί κατ΄ επάγγελμα υβρεολόγους, πού στίς 10 λέξεις τους οί 8 είναι αισχρόλογα, κοπρόλογα, καί υπονοούμενα ενάντια στήν υπόληψη τού άλλου...

    Η διαχείριση κάθε blog προσφέρει πάντοτε τόν έλεγχο τών σχολίων καί πολύ σοφά κάνουν πολλοί blogers πού φιλτράρουν τέτοιου είδους σχόλια..

    Συνεπώς, δεν χρειάζεται ειδικός νόμος, χρειάζεται σωστή διαχείριση..

    Από τήν άλλη πλευρά τώρα,κάποιοι,
    θέλουν να ξέρουν ποιός είσαι, γιά να σε κυνηγάνε μετά, είτε εσένα είτε τα παιδιά σου...

    Φαντασθείτε σε μιά επαρχιακή πόλη να έχεις blog καί να γράφεις τά όσα άσχημα καί άθλια βλέπεις γύρω σου...

    Νά γράφεις γιά παραλείψεις καί αυθαιρεσίες τού Περιφερειάρχη, Νομάρχη, Δήμαρχου, Κρατικών καί Αστυνομικών υπηρεσιών, καί όλα αυτά να είναι αληθινά, όχι ψέμματα...

    Κινδυνεύεις κάθε τόσο να σ΄ έχουν στό κυνηγητό καί στίς μηνύσεις.

    Θά έρχεται η Αστυνομία γιά ελέγχους, θα σού δίνουν κατραπακιές, ή θα σε σπρώχνουν βίαια καί όταν αμυντικά αντιστέκεσαι θα σε δικάζουν για Αντίσταση κατά τής Αρχής...

    Ποιάς Αρχής;

    Καί ποιάς προστασίας τού Πολίτη;

    Προφανώς τής Αρχής "τό Κράτος είμαι εγώ" κι΄ εσύ είσαι ο λακές πού θα πρέπει αδιαμαρτύρητα να τρώς τίς σφαλιάρες μου...

    Τά συμπεράσματα λοιπόν βγαίνουν μόνα τους.

    Δέν μάς φταίει η ανωνυμία, μάς φταίει η κακοήθεια!

    Επομένως, ναί στήν ανωνυμία αλλά μόνο στήν ευπρεπή καί ευγενική ανωνυμία.

    a

    ΑπάντησηΔιαγραφή